Verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2020

Geldend van 21-07-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 10-06-2022

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2020

De raad van de gemeente Vlissingen

gelezen het voorstel van de griffie van 2 juli 2020;

gelet op de artikelen artikel 107, eerste en tweede lid, 107a, tweede lid en 107e, eerste en tweede lid Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2020.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals door de raad aan haar is gedelegeerd. Daar waar niet geregeld mocht zijn wie er ten aanzien van personele en organisatorische zaken van de griffie bevoegd is, is de werkgeverscommissie bevoegd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren, naast het uitoefenen van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en vijf andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het door middel van een doorlopend volmacht van de burgemeester ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn vanwege het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur niet openbaar.

  • 2.

    De werkgeverscommissie wordt gemandateerd om namens de raad geheimhouding op te leggen op het verhandelde en de stukken.

  • 3.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 4.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Medezeggenschap

  • 1.

    De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (Wor)

  • 2.

    Medewerkers op de griffie hebben actief en passief kiesrecht voor de ondernemingsraad. De griffier is hiervan uitgezonderd.

Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12. Overgangsbepalingen

  • 1.

    De verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2014 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Besluiten genomen krachtens de Verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2014 worden geacht te zijn genomen krachtens deze verordening.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2020 en werkt terug tot 1 januari 2020.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Vlissingen 2020'.

Ondertekening