Regeling vervallen per 16-12-2022

MANDAATBESLUIT GEMEENTE VOERENDAAL MEI 2020 (COLLEGE)

Geldend van 03-06-2020 t/m 15-12-2022

Intitulé

MANDAATBESLUIT GEMEENTE VOERENDAAL MEI 2020 (COLLEGE)

Burgemeester en wethouders van Voerendaal,

en

de Burgemeester van Voerendaal,

overwegende,

dat het uit oogpunt van doelmatigheid wenselijk is om bepaalde bevoegdheden van het college en de burgemeester te laten uitoefenen door ambtenaren;

dat vanwege de beëindiging van de functionele integratie van de organisaties van de gemeente Voerendaal en de gemeente Simpelveld het noodzakelijk is de organisatie van de gemeente Voerendaal opnieuw in te richten en op 28 april 2020 een nieuw organisatiemodel voor de gemeente Voerendaal is vastgesteld;

dat het in dat verband noodzakelijk is ook de huidige mandaatregelingen te herzien;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

elk voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft;

besluiten:

1. mandaat te verlenen aan de functionarissen zoals vermeld in de kolom “Mandaat” in de bij dit besluit behorende bijlage “BEVOEGDHEDENLIJST MANDAAT GEMEENTE VOERENDAAL MEI 2020”;

2. te bepalen dat:

a. gemandateerde functionarissen, mits en voor zover noodzakelijk ter uitvoering van de krachtens het betreffend mandaat genomen besluiten:

- gevolmachtigd zijn privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (vgl 3:60 BW, 160 sub e Gemeentewet); indien deze handelingen tevens betrekking hebben op de budgetbevoegdheid (zie punt 0.0.1. van de bevoegdhedenlijst) dan dient daarbij tevens het bepaalde in de budgethoudersregeling in acht te worden genomen;

- gemachtigd zijn tot het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn en de gemeente daarbij buiten rechte te vertegenwoordigen;

b. ondermandaat en onder-ondermandaat in de in de bevoegdhedenlijst genoemde gevallen is toegestaan, mits zulks schriftelijk wordt vastgelegd in taakafspraken die aan het college respectievelijk de burgemeester worden medegedeeld;

c. bij de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid alle ter zake door het bevoegde bestuursorgaan vastgestelde nadere regels en beleidsregels in acht dienen te worden genomen;

d. bij twijfel of het mandaatbesluit van toepassing is, overleg wordt gepleegd met de leidinggevende en/of de verantwoordelijke portefeuillehouder;

e. de mandaatverlening niet geldt indien:

- de besluitvorming een aangelegenheid betreft die de gemandateerde functionaris rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat,

- afgeweken wordt van een advies waarvan de inwinning is voorgeschreven, in welke gevallen het voorstel wordt voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan;

f. de ondertekening van een krachtens mandaat genomen besluit als volgt geschiedt:

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN VOERENDAAL,

Voor dezen,

(Functie gemandateerde)

(Handtekening)

(Naam gemandateerde)

OF

DE BURGEMEESTER VAN VOERENDAAL,

Voor dezen,

(Functie gemandateerde)

(Handtekening)

(Naam gemandateerde)

g. bij afwezigheid van de Directeur diens plaatsvervanger in zijn/haar plaats treedt;

h. bij afwezigheid van een afdelingsmanager, de functionaris, die is aangewezen als plv. afdelingsmanager voor wat betreft uitvoering van de mandaatregelingen, in zijn/haar plaats treedt;

i. bij afwezigheid van een andere gemandateerde functionaris, de functionaris die het onder(-onder)-mandaat heeft verleend in zijn/haar plaats treedt;

j. de Directeur in alle gevallen als plaatsvervanger van de gemandateerde functionaris kan optreden;

3. het “Mandaatbesluit gemeente Voerendaal oktober 2019” van 15 oktober 2019 en het besluit van 7 januari 2020 tot “Wijziging Mandaatbesluit gemeente Voerendaal oktober 2019” en de daarbij behorende “BEVOEGDHEDENLIJST MANDAAT GEMEENTE VOERENDAAL JANUARI 2020” in te trekken;

4. dat dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit gemeente Voerendaal mei 2020;

5. dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking van dit besluit.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 26 mei 2020.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN VOERENDAAL,

de secretaris, de burgemeester,

C.J.H.M. Janssen W. Houben

DE BURGEMEESTER VAN VOERENDAAL,

W. Houben

Het besluit ligt vanaf 3 juni 2020 gedurende 6 weken ter inzage bij het Klantcontactcentrum.

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belangen is getroffen binnen 6 weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders dan wel de burgemeester, Postbus 23000, 6367 ZG Voerendaal.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan de indiener van het bezwaarschrift de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, te Maastricht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op de genoemde site vindt u de precieze voorwaarden.