Regeling vervallen per 18-02-2016

Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten

Geldend van 01-01-2013 t/m 17-02-2016

Intitulé

Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten

De raad der gemeente Voorschoten

Overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Cliëntenraad Sociale Zaken als adviescommissies van het college van burgemeester en wethouders

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet,

Gelet op artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening

Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand

BESLUIT:

Vast te stellen de navolgende “Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:

  • a.

    College:

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten.

  • b.

    Clientenraad:

    De Clientenraad Sociale Zaken, zijnde een adviescommissie van het college dat het college gevraagd en ongevraagd adviseert bij de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijk beleid.

  • c.

    Wsw:

    De Wet sociale werkvoorziening.

  • d.

    Wsw-geindiceerden:

    Ingezetenen die tot de doelgroep van de wet behoren, of hun wettelijke vertegenwoordigers, te weten:

    • -

      Wsw-geindiceerden op de wachtlijst

    • -

      Wsw-geindiceerden werkzaam bij een sw bedrijf en

    • -

      Wsw-geindiceerden werkzaam bij een reguliere werkgever

    • -

      en/of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

  • e.

    WWB:

    De Wet Werk en Bijstand. In deze verordening wordt onder de WWB tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IAOW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IAOZ) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (WIK).

  • f.

    WWB-client:

    De persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Voorschoten op grond van de WWB, als bedoeld onder e, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a. van de WWB.

Artikel 2 Instellen

  • 1. De gemeenteraad beoogt met het instellen van de Clientenraad Sociale Zaken Wsw-geindiceerden en WWB-clienten te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wsw en de WWB.

  • 2. De gemeenteraad stelt de Clientenraad Sociale Zaken in als adviescommissie van het college.

Artikel 3 Taken de Cliëntenraad Sociale Zaken

  • 1. Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de Wsw.

  • 2. Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college inzake het integrale gemeentelijk beleid inzake de uitvoering van de WWB.

  • 3. De Cliëntenraad houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.

  • 4. De Cliëntenraad bevordert de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van mensen met een arbeidshandicap, in het bijzonder Wsw-geïndiceerden, en WWB-cliënten.

Artikel 4 Samenstelling, benoeming en ontslag leden

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit Wsw-geindiceerden en WWB-clienten of hun (wettelijk) vertegenwoordiger.

  • 2. De Cliëntenraad bestaat uit minimaal vier en maximaal tien leden, inclusief een voorzitter, vice-voorzitter en penningmeester.

  • 3. De benoeming en ontslag van leden gebeurt door het college op voordracht van de Cliëntenraad. Het college kan een voordracht, gemotiveerd, afwijzen.

  • 4. Het lidmaatschap van een adviescommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, dan wel raadscommissies en het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg, evenals als zijnde ambtenaar in dienst van de gemeenten Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg.

  • 5. De leden van de Cliëntenraad hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van informatie die door het college als vertrouwelijk is aangemerkt. Het schenden van de geheimhoudingsplicht leidt tot ontslag

  • 6. De zittingsduur van leden isvier jaar. Bij tussentijds aftreden is de zittingsduur beperkt tot het einde van de periode van de zittingsduur.

  • 7. De leden zijn voor één zittingsduur hernoembaar.

  • 8. Bij ontstaan van een vacature kan het aftredende lid de functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

  • 9. De Cliëntenraad is verantwoordelijk voor een tijdige voordracht van nieuwe leden van de adviescommissie en krijgt daarbij ondersteuning van de Afdeling Werk en Inkomen..

  • 10. De Cliëntenraad voorziet zelf in de benoeming van een voorzitter, vicevoorzitter en penningmeester.

  • 11. De voorzitter van de Cliëntenraad onderhoudt contact met het college en vertegenwoordigt de adviescommissie naar buiten toe.

Artikel 5 Facilitering en informatievoorziening

  • 1. Het college zorgt ervoor dat de Cliëntenraad tijdig de informatie verkrijgt die het nodig heeft om zijn adviesfunctie naar behoren te vervullen.

  • 2. Het college vraagt advies in een zodanig stadium van het beleidsvoorbereidingsproces dat het bij de besluitvorming kan worden betrokken.

  • 3. Het college kan gemotiveerd van het advies van de Cliëntenraad afwijken. Daarnaast maakt zij kenbaar op welke wijze de adviezen zijn overgenomen.

  • 4. Het college stelt de vergaderfaciliteiten van het gemeentehuis ter beschikking van de Cliëntenraad. De Cliëntenraad kan hier gebruik van maken tijdens openingstijden van het gemeentehuis.

Artikel 6 Financiële middelen

  • 1. De Cliëntenraad is verplicht jaarlijks vóór 1 september een begroting voor het volgende kalenderjaar aan te bieden aan het college.

  • 2. Aan de Cliëntenraad wordt jaarlijks een financiele toelage van €5000,- toegekend. Dit budget kan door de Cliëntenraad ten behoeve van het uitoefenen van zijn taak worden besteed aan de onderstaande punten;

    • a.

      Organisatiekosten;

    • b.

      Abonnementen;

    • c.

      Werkbezoeken;

    • d.

      Representatie;

    • e.

      Presentiegelden;

    • f.

      Scholing;

    • g.

      Inhuren expertise;

  • 3. De Cliëntenraad is verplicht jaarlijks vóór 1 februari aan het college een verslag uit te brengen van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande kalenderjaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van de door het college toegekende toelage.

Artikel 7 Overleg

  • 1. Het college voert één keer per jaar overleg met de Cliëntenraad over ontwikkelingen op het betreffende beleidsterrein. Indien daartoe aanleiding kan er ook overleg plaatsvinden tussen de Cliëntenraad en één of meer andere leden van het college.

  • 2. Het overleg vindt plaats op het gemeentehuis.

Artikel 8 Intrekken oude verordeningen

De volgende verordeningen worden ingetrokken:

  • a.

    Verordening Cliëntenparticipatie Wsw 2008;

  • b.

    Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand en Wet Investeren in Jongeren gemeente Voorschoten 2010

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2013.

.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Voorschoten gehouden op 7 junii 2012
De voorzitter, de burgemeester,

Toelichting Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen spreken voor zich.

Artikel 2 Instellen

Wsw & WWB

De Wet werk en bijstand (WWB) schrijft in artikel 47 en de Wet sociale werkvoorziening schrijft in artikel 2, derde lid voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening Cliëntenraad Sociale Zakend tot stand gekomen.

Minimaal dient in de verordening te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een algemene uitkering op grond van de WWB, personen die gebruik maken van een voorziening, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw. Het doel van cliëntenparticipatie in de Wsw is gemeentelijk beleid in het kader van de Wsw tot stand te brengen dat gedragen wordt door belanghebbenden, de Wsw-geïndiceerden.

Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. Het gaat nadrukkelijk niet om individuele belangenbehartiging.

De gemeente kan zelf een vorm van cliëntenparticipatie kiezen die past bij de lokale situatie. Gekozen wordt voor een lokaal, periodiek overleg met een vertegenwoordiging van de Wsw-geïndiceerden en WWB-clienten.

Artikel 3 Taken van adviescommissies

In dit artikel is nader omschreven welke taken de Cliëntenraad heeft op het gebied van het adviseren van het college bij de voorbereiding, vaststelling of uitvoering van gemeentelijk beleid. Het college is verplicht advies te vragen wanneer een beleidsvoornemen betrekking heeft op de WWB of de Wsw. Daarnaast kan de Cliëntenraad ongevraagd advies uitbrengen over beleid en uitvoering op het terrein van de WWB en Wsw. Op deze manier worden kaders geschept voor advisering en wordt duidelijkheid gecreëerd in het proces voor zowel college als ambtelijk apparaat en de Cliëntenraad. De Cliëntenraad heeft daarbij een onafhankelijke positie.

Artikel 4 Samenstelling, benoeming en ontslag leden

Dit artikel is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen in de manier waarop de Cliëntenraad zijn samenstelling kan organiseren. De gemeenteraad schept zo de kaders voor de interne organisatie van de Cliëntenraad.

In het vijfde lid wordt bepaald dat de leden van de Cliëntenraad een geheimhoudingsplicht hebben ten aanzien van informatie die door het college als vertrouwelijk is aangemerkt. Het schenden van de geheimhoudingsplicht leidt tot ontslag. Het instellen van deze bepaling heeft te maken met het vertrouwelijke karakter van de informatie die de Cliëntenraad ontvangt van het college. Het behandelen van deze informatie binnen de Cliëntenraad gebeurt op basis van vertrouwelijkheid en is ter voorkoming van belangenverstrengeling en rolconflicten. De Cliëntenraad is een inhoudelijk adviesorgaan van het college en geen mogelijk instrument om politiek te bedrijven. Het college hecht dan ook grote waarde aan integriteit van de Cliëntenraad.

Het zesde en zevende lid bepalen de zittingsduur en herbenoeming van leden van de Cliëntenraad. De zittingsduur is 4 jaar en een lid is hernoembaar voor één zittingstermijn. Dit houdt in dat een lid maximaal 8 jaar lid van de Cliëntenraad kan zijn. Wanneer een lid een tussentijdse vacature vervult, is het lidmaatschap beperkt tot de resterende zittingstermijn en een zittingstermijn na eventuele herbenoeming.

Artikel 5 Facilitering en informatievoorziening

Dit artikel bepaalt de verplichtingen die het college heeft naar de Cliëntenraad ten aanzien van het uitvoeren van zijn adviesfunctie.

In het eerste lid is bepaald dat het college tijdig de benodigde informatie verstrekt aan de Cliëntenraad. Op deze manier wordt de Cliëntenraad, in relatie tot het tweede lid, genoeg tijd geboden voor het uitbrengen van een gedegen en gedragen advies. Het is hierbij gebruikelijk om een termijn van zes weken aan te houden.

In het vierde lid wordt bepaald welke vergaderfaciliteiten de gemeente biedt aan de Cliëntenraad. De Cliëntenraad kan tijdens de openingstijden gebruik maken van de vergaderfaciliteiten op het gemeentehuis van de gemeente Voorschoten.

Artikel 6 Financiële middelen

Artikel 6 bepaalt de financiële middelen die de gemeente Voorschoten biedt de Cliëntenraad en de voorwaarden die daarbij worden gesteld.

I

n het eerste lid is bepaald dat de Cliëntenraad verplicht is jaarlijks voor 1 september een begroting op te stellen voor het volgende kalenderjaar en deze aan het college of een vertegenwoordiger van het college voor te leggen.

In het tweede lid is bepaald de Cliëntenraad een jaarlijkse toelage krijgt van €5000,-. Dit bedrag is geoormerkt en kan worden besteed aan de onder artikel 6, lid 2a t/m 2g gestelde activiteiten. Deze bepalingen geeft de Cliëntenraad een zekere vrijheid voor het besteden van de beschikbaar gestelde toelage omdat niet wordt gedefinieerd hoeveel de Cliëntenraad aan welke activiteit kan besteden.

In het derde lid is bepaald dat de Cliëntenraad voor 1 april verantwoording aflegt aan het college of een vertegenwoordiger van het college over de uitgevoerde activiteiten en het besteedde budget. Dit gebeurt door middel van een jaarverslag en jaarrekening en de termijn is gekoppeld aan de gemeentelijke planning- en controlcyclus.

Artikel 7 Overleg

In het eerste lid is bepaald dat het college jaarlijks eenmaal overleg voert met de Cliëntenraad over ontwikkelingen op het betreffende beleidsterrein. Dit overleg is een overleg tussen de verantwoordelijk portefeuillehouder en de Cliëntenraad.

Artikel 8 Intrekking oude verordeningen

De verordening Cliëntenraad Sociale Zaken vervangt de bestaande Verordening Cliëntenparticipatie Wsw 2008 en Verordening Wet Werk en Bijstand en Wet Investeren in Jongeren gemeente Voorschoten 2010.

Artikel 9 Inwerkingtreding

De regeling wordt vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Voorschoten van 7 juni 2012. Na besluit treedt deze regeling in werking op 1 januari 2013.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten.