Welstandscriteria voor (gevel)reclames

Geldend van 04-04-2003 t/m heden

Intitulé

5.4.1(Gevel)reclamesWelstandscriteria voor reclame-uitingen (vnl. Kern winkelgebied)

Algemeen:

  • -

    Als basis waarop het ontwerp van de reclame-uiting zich moet richten is de structuur van het bouwwerk of ruimte waaraan het is verbonden;

  • -

    Reclame als toevoeging aan een bestaand bouwwerk moet zich aanpassen aan de architectonische structuur van het gebouw;

  • -

    In geval van nieuwbouw zal de reclame integraal in de architectuur mee ontworpen moeten worden.

Plaatsing en aantal:

  • -

    In beginsel één reclame evenwijdig aan de gevel en één uithangbord of lichtbak loodrecht op de gevel. Indien er sprake is van een hoekpand dan worden afhankelijk van de situatie aan één van de beide gevels één reclame die evenwijdig aan de gevel is geplaatst en één uithangbord of lichtbak loodrecht op beide gevels toegestaan;

  • -

    Indien het pand is voorzien van een brede luifel dan mag in plaats van het uithangbord of de lichtbak loodrecht op de gevel een reclame-uiting tegen de voorrand van de luifel worden aangebracht;

  • -

    Bijvoorkeur reclame-uitingen aangebracht op daarvoor in de architectuur opgenomen koofborden of reclamevelden;

  • -

    Reclames loodrecht op de gevel, niet hoger aangebracht dan de scheiding van de begane grond en de eerste verdieping en dient, horizontaal gemeten, 0.50 m van de rijweg verwijderd te blijven;

  • -

    Reclames evenwijdig aan de gevel, aangebracht op de borstwering van de eerste verdieping, onder de onderzijde van de raamdorpels op de eerste verdieping;

  • -

    Reclame aangebracht op bouwlagen met een woonbestemming is niet toegestaan;

  • -

    Reclames buiten het bouwsilhouet, bijvoorbeeld op daken of dakgoten of bevestigd aan erkers of balkons, zijn niet toegestaan;

  • -

    Reclames bevestigd aan kolommen, bijvoorbeeld van winkelgalerijen is niet toegestaan;

  • -

    Herhaling van een reclame aan één gevel, bijvoorbeeld meerdere malen dezelfde tekst, is niet gewenst;

  • -

    Reclames aan zogenaamde ‘blinde’ zijgevels worden alleen toegestaan als zij esthetisch bijzonder goed zijn verzorgd;

  • -

    Geen reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte of verkeersborden ernstig belemmeren;

  • -

    Reclame op markiezen uitsluitend op de volant geplaatst;

Maatvoering:

  • -

    Bij plaatsing evenwijdig aan de gevel: het geheel niet breder dan één etalageraam of toegangsopening, niet hoger dan 0.60 meter en niet dikker dan 0.20 m;

  • -

    Over meer panden doorlopende reclame is niet toegestaan;

  • -

    Bij plaatsing loodrecht op de gevel: het geheel (inclusief draagconstructie) niet groter dan 0.75 m²;

  • -

    Verticale reclames mogen niet hoger zijn dan één verdieping en afhankelijk van de situatie niet breder dan 0.50 m. Dit type is niet toegestaan aan gevels van woningen die zich boven winkels bevinden.

­

Vorm:

  • -

    In de voorgevel de reclame-uiting als zelfstandig element vormgeven, waarbij de maatvoering en detailleringen zijn afgestemd op en harmoniëren met de oorspronkelijke gevel;

  • -

    In de voorgevel de samenhang en ritmiek van de straatwand niet verstoren;

  • -

    Bij voorkeur reclames uitgevoerd in geschilderde letters en tekens of open letters of losse letters en tekens;

  • -

    Tegen een voorrand van een luifel wordt alleen reclame toegestaan die bestaat uit losse letters of geschilderde reclame. Een lichtbak aan de onderkant van de luifel is toegestaan als deze niet te groot is en voetgangers niet hindert;

  • -

    Geen mechanisch bewegende delen.

­

Materiaal en kleur:

  • -

    Lichtcouranten of lichtreclame met veranderlijk, intermitterend licht of daglichtreflecterende reclame zijn niet toegestaan;

  • -

    Geen toepassing van felle kleuren.

­

Overige:

  • -

    Reclame voor diensten of producten die niet in het pand plaatsvinden respectievelijk verkocht worden is niet toegestaan;

  • -

    Vlaggen, reclamevlaggen, indien meer dan 1 per 6.0 m gevellengte zijn niet aanvaardbaar;

  • -

    Reclames tegen of achter ramen of glazen deuren, zichtbaar vanaf de openbare weg, worden ook als reclame aangemerkt.

­

Welstandscriteria voor reclame-uitingen in het beschermd dorpsgezicht (Voorstraat en omgeving)

Plaatsing en aantal:

  • -

    Gevelreclames zeer terughoudend toepassen;

  • -

    Als de historische architectuur reeds voorziet in specifieke reclame mogelijkheden, zoals koofborden of velden tussen raamkozijnen en raamboog, zijn dat de enige plaatsen waar reclame kan worden aangebracht.

­

Maatvoering:

  • -

    Reclame loodrecht op de gevel, afhankelijk van de ruimte vóór de gevel, niet groter dan 0.70 x 0.50 m en niet meer dan 0.70 m vóór de gevel uitsteken. De onderkant moet 2.40 m boven het straatpeil zijn;

  • -

    Reclame evenwijdig aan de gevel uitvoeren in losse letters en in afmetingen beperkt tot de breedte van de raam- of deuropening. De kleur zal recht moeten doen aan de historische sfeer en architectuur van het gebouw.

­­

Vorm:

  • -

    Een lichtbak op een monument is niet toegestaan. Een historisch pand vraagt eerder om een uithangbord dat eventueel aangelicht kan worden.

­­

Overige:

  • -

    Een reclame-uiting mag de monumentale waarde van een naastgelegen monument niet aantasten.

  • -

    Welstandscriteria voor reclame-uitingen op bedrijventerreinen

­­

Plaatsingen en aantal

  • -

    Reclame-uitingen dienen ondergeschikt te zijn ten opzichte van het hoofdgebouw en bij voorkeur meegenomen worden in het ontwerp;

  • -

    Maximaal twee gevelreclame per bedrijfsgevel.

­

Maatvoering:

  • -

    Gevelreclames evenwijdig aan de gevel niet breder dan 60% van de gevelbreedte met een maximum van 8.0 m en niet hoger dan 0.75 m;

  • -

    Gevelreclames loodrecht op de gevel maximaal 1.0 x 1.0 x 0.25 m.

­­

Vorm:

  • -

    In de voorgevel gevelreclame als zelfstandig element vormgegeven, waarbij de plaatsbepaling is afgestemd op en in verhouding is met de oorspronkelijke gevel;

  • -

    Gevelreclames evenwijdig aan de gevel bij voorkeur uitgevoerd in open letters of in losse letters en tekens, bij voorkeur geen lichtbakken;

  • -

    Aan de randen van bedrijventerreinen zijn geen lichtbakken of felle kleuren toegestaan.

  • -

    Welstandscriteria voor reclame-uitingen in het openbare gebied langs en boven doorgaande hoofdwegen binnen de bebouwde kom (Het Lint)

­­

Plaatsing en aantal:

  • -

    Reclames terughoudend toepassen. Deze reclames mogen het gebruik van de weg en de bewoning van de aanliggende panden niet hinderen;

  • -

    Niet in de nabijheid van monumenten geplaatst;

  • -

    Reclamezuilen mogen worden geplaatst als het openbare gebied daar voldoende ruimte voor biedt. Het aantal reclamezuilen dient zodanig beperkt te blijven dat ze met elkaar niet gaan overheersen;

  • -

    Bij abri’s mogen maximaal twee wanden voor reclamedoeleinden worden gebruikt;

  • -

    In de gemeente mogen maximaal twee billboards worden geplaatst. De plaatsing speelt hierbij een belangrijke rol.

Maatvoering:

  • -

    Aan lichtmasten één lichtreclamebak met een maximale oppervlakte van 0.75m². De onderkant van de lichtreclamebak dient zich ten minste 4.20 m boven de weg te bevinden.

­­

Materiaal en kleur:

  • -

    De kleur en lichtuitstraling dient terughoudend te zijn.

  • -

    Welstandscriteria voor reclame-uitingen in woonwijken en groengebieden ( Landelijk gebied, landgoederen en parken, sport en recreatieparken en alle planmatige woonwijken)

  • -

    Naamsaanduidingen in woonwijken zijn toegestaan in de maximale afmeting 0.40 x 0.60 m behoudens uitgevoerd als lichtbak;

  • -

    Op sportterreinen zijn reclames gericht naar het openbare gebied niet toegestaan.