Regeling vervallen per 01-01-2013

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WSW 2008

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2012

Intitulé

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WSW 2008

Nummer: 043

De raad der gemeente Voorschoten;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders dd 15 juli 2008,

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet,

gelet op artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening;

overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de wijze waarop Wsw-geïndiceerden en hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw),

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WSW 2008

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten;

  • b.

    Wsw-geïndiceerden: ingezetenen die tot de doelgroep van de wet behoren, of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten:

    • -

      Wsw-geïndiceerden op de wachtlijst,

    • -

      Wsw-geïndiceerden werkzaam bij een sw-bedrijf en

    • -

      Wsw-geïndiceerden werkzaam bij een reguliere werkgever op een zogenaamde begeleid werkenplaats,

    • -

      en /of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn;

  • c.

    periodiek overleg: de vorm waarin het college de cliëntenparticipatie organiseert c.q. vormgeeft;

  • d.

    de wet: de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);

  • e.

    cliëntenparticipatie: het betrekken van Wsw-geïndiceerden bij het ontwikkelen van gemeentelijk beleid met betrekking tot de wet.

Artikel 2 Doelstelling van het periodiek overleg

  • 1. De gemeenteraad beoogt met het organiseren van een periodiek overleg Wsw-geïndiceerden te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de wet.

  • 2. Het doel van cliëntenparticipatie is vanuit verschillende klantinvalshoeken tot breed gedragen adviezen te komen zodat het tot stand komen van een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid bevorderd wordt.

  • 3. Het college geeft vorm aan de cliëntenparticipatie in het kader van de wet door tenminste twee maal per jaar overleg te voeren met een vertegenwoordiging van de Wsw-geïndiceerden. Daarnaast worden de deelnemers aan het overleg op de hoogte gesteld van relevante ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving en gemeentelijk beleid.

  • 4. De vorm waarin cliëntenparticipatie in de Wsw wordt georganiseerd kan nader worden uitgewerkt in een door het college vast te stellen reglement.

Artikel 3 Taken van het periodiek overleg

  • 1. Het periodiek overleg behartigt de belangen van Wsw-geïndiceerden in algemene zin.

  • 2. Het periodiek overleg bevordert de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van mensen met een arbeidshandicap, in het bijzonder Wsw-geïndiceerden.

  • 3. Het periodiek overleg geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college met betrekking tot de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de wet.

  • 4. Een verzoek om advies wordt tijdig gevraagd.

  • 5. Indien het college afwijkt van het advies van het periodiek overleg, dan wordt het overleg van de reden hiervoor op de hoogte gesteld.

  • 6. Van de deelnemers van het periodiek overleg wordt verwacht dat zij vergaderingen bijwonen, de belangen van alle Wsw-geïndiceerden behartigen en zorgvuldig omgaan met de privacy.

Artikel 4 De organisatie van het periodiek overleg

  • 1. De deelnemers aan het overleg kiezen zelf hun voorzitter.

  • 2. Het college draagt zorg voor het secretariaat van het overleg.

  • 3. Tot de taken van de secretaris behoren het bijeenroepen van het overleg, het versturen van vergader- en andere relevante stukken, het opstellen van de agenda en het maken van het verslag.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening van de deelnemers aan het periodiek overleg.

  • 5. Deelnemers aan het overleg kunnen onderwerpen voor de agenda bij de secretaris aanmelden.

  • 6. Specifieke doelgroepen kunnen op verzoek van Wsw-geïndiceerden bij het overleg worden betrokken, indien dit voor de behandeling van actuele onderwerpen van belang is.

Artikel 5 De samenstelling van het periodiek overleg

  • 1. Het college draagt zorg voor de werving en selectie van een vertegenwoordiging van Wsw-geïndiceerden.

  • 2. Het periodiek overleg bestaat uit maximaal 5 deelnemers. Als de indicatie van een deelnemer vervalt, kan hij/zij of de wettelijk vertegenwoordiger nog maximaal 3 maanden aan het overleg deelnemen.

  • 3. Het college kan nadere voorwaarden stellen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van Wsw-geïndiceerden in het overleg.

  • 4. Bij een vacature wordt een Wsw-geïndiceerde (of zijn wettelijke vertegenwoordiger) vanaf de eventuele wachtlijst voorgedragen door een deelnemer of de secretaris.

  • 5. Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot deelname aan het overleg.

Artikel 6 Zittingsduur en schorsing van deelnemers

  • 1. Wsw-geïndiceerden kunnen in beginsel voor de duur van 4 jaar deelnemen aan het periodiek overleg. Deze zittingsduur wordt telkens met een periode van 2 jaar stilzwijgend verlengd, met een maximum van 8 jaar. De verlenging met twee jaar vindt niet plaats, indien er geschikte kandidaten op de wachtlijst staan.

  • 2. Het deelnemermaatschap eindigt:

    • a.

      op verzoek van de deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger;

    • b.

      als de zittingsduur voorbij is en deelname niet voor verlenging in aanmerking komt;

    • c.

      indien de deelnemer dan wel de diens wettelijk vertegenwoordiger wordt geschorst;

    • d.

      indien de deelnemer 3 maanden of langer niet meer tot de doelgroep van de wet behoort.

  • 3. Een deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger wordt geschorst, indien hij of zij handelt in strijd met deze verordening, herhaaldelijk verwijtbaar niet deelneemt aan vergaderingen, spreekt namens het periodiek overleg zonder een machtiging daartoe, bij schending van de expliciet afgesproken geheimhouding of bij herhaaldelijke verstoring van de vergaderorde.

  • 4. Schorsing vindt plaats, nadat de betreffende deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger in de gelegenheid is gesteld zijn of haar visie kenbaar te maken. Van het voornemen van het periodiek overleg een deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger te schorsen wordt het college vooraf in kennis gesteld.

Artikel 7 Facilitering en informatievoorziening

  • 1. Het college voorziet de deelnemers van alle informatie die nodig is om naar behoren aan het overleg te kunnen deelnemen. Het betreft hier de informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd.

  • 2. Het college ondersteunt de deelnemers door het beschikbaar stellen van vergaderruimte en benodigdheden die voor het vergaderen redelijkerwijs noodzakelijk zijn.

  • 3. De gemeenteraad kan een budget beschikbaar stellen voor het periodiek overleg. Dit budget is bedoeld om het overleg te faciliteren bij haar taakuitoefening.

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Cliëntenparticipatie Wsw 2008”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van haar bekendmaking en werkt terug tot 1 juli 2008.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Voorschoten, gehouden op 25 september 2008.
de griffier, de voorzitter,

Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw

Algemeen

De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.

Het doel van cliëntenparticipatie in de Wsw is gemeentelijk beleid in het kader van de Wsw tot stand te brengen dat gedragen wordt door belanghebbenden, de Wsw-geïndiceerden. Het is de niet alleen de bedoeling Wsw-geïndiceerden te betrekken bij de voorbereiding van beleid, maar ook bij het stellen van kaders door de gemeenteraad.

Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. Het gaat nadrukkelijk niet om individuele belangenbehartiging

De gemeente kan zelf een vorm van cliëntenparticipatie kiezen die past bij de lokale situatie. Gekozen wordt voor een lokaal, periodiek overleg met een vertegenwoordiging van de Wsw-geïndiceerden.

De meningsvorming en advisering kan gaan over beleidsregels, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen, zoals het persoonsgebonden budget, het realiseren van begeleid werkenplaatsen, de uitvoering van de wet, het wachtlijstbeheer etc.

De verordening regelt de cliëntenparticipatie in Voorschoten zo veel mogelijk, echter met ruimte voor nadere uitwerking in een reglement (beleidsregels).

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen spreken voor zich.

Artikel 2 – Doelstelling van het periodiek overleg

De gemeente vindt het van groot belang om de Wsw-geïndiceerden een forum te bieden waar zij in algemene zin hun belangen kunnen bepleiten.

Artikel 3 – Taken van het periodiek overleg

Deze taken zijn:

  • ·

    belangenbehartiging in algemene zin

  • ·

    mogelijkheid voor deelnemers gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over voorgenomen beleid.

Het in artikel 3 lid 4 genoemde begrip ‘tijdig’ betekent dat het advies op een zodanig tijdstip aan het overleg moet worden gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

Artikel 4 – De organisatie van het periodiek overleg

Dit artikel regelt de gang van zaken m.b.t. de overlegvergaderingen.

Artikel 5 – Samenstelling van het periodiek overleg

Het college draagt zorg voor de werving en selectie van Wsw-geïndiceerden voor het voeren van periodiek overleg. Daarbij wordt gestreefd na een evenwichtige afspiegeling van het werknemersbestand en de wachtlijst van de Wsw. Deelname van wettelijke vertegenwoordigers van Wsw-geïndiceerden mag de inbreng van geïndiceerden zelf niet overheersen. Zij zullen moeten kunnen aantonen dat ze een Wsw-geïndiceerde vertegenwoordigen en dat ze daarmee regelmatig contact hebben.

Als daar aanleiding toe is, kan het college nadere regels met betrekking tot deelname aan het periodiek overleg stellen.

Artikel 6 – Zittingsduur en schorsing van leden

Dit artikel is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over aftreden en zittingsduur.

Artikel 7 - Facilitering en informatievoorziening

Dit artikel draagt het college op om de deelnemers aan het overleg te voorzien van de voor hun taak benodigde informatie. Het college bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien het college wordt verzocht om de informatie in speciale (lees)vorm aan te leveren, dan zal zij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen.

Voorts regelt dit artikel dat middelen zodanig ter beschikking worden gesteld dat de deelnemers redelijkerwijs in staat kunnen worden geacht de algemene belangen van Wsw-geïndiceerden, hun achterban, te behartigen.