Regeling vervallen per 01-10-2011

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006

Geldend van 01-01-2007 t/m 30-09-2011

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006

De raad van de gemeente Voorst;

gelezen het voorstel van de griffier van 21 september 2005;

gelet op artikel 33, derde lid van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006.

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door de ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan melding aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

  • 1. De secretaris stelt de desbetreffende portefeuillehouder op de hoogte van het verzoek om ambtelijke bijstand.

  • 2. Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 6

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag per raadszetel.

  • 3. Het vaste bedrag per fractie alsmede het bedrag per raadszetel, zoals genoemd in het voorgaande lid, worden door de raad vastgesteld.

Artikel 7

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven die dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raadsleden.

Artikel 8

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden, wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 6, tweede lid vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot per de eerste dag van de maand na de splitsing verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 10

  • 1. Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2. Controle van het verslag vindt plaats door de controller van de gemeente, die zijn bevindingen aan de raad rapporteert.

  • 3. In voorkomende gevallen kan de controller na overleg met de griffier een oordeel vragen van de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. Het advies van de accountant maakt onderdeel uit van de rapportage van de controller.

  • 4. De raad stelt na ontvangst van de rapportage van de controller de bedragen vast van de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn, stelt de door de fracties terug te storten bedragen vast en bepaalt de bestemming van eventueel resterende bedragen.

Paragraaf 3 Overgangsbepaling

Artikel 11

  • 1. De op grond van artikel 12 van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Voorst gevormde reserves vervallen.

  • 2. De raad stelt de door de fracties terug te storten gereserveerde bedragen vast.

Paragraaf 4 Slotbepaling

Artikel 12

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.

  • 2.

    De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Voorst wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2006.

Ondertekening

Vastgesteld door de gemeenteraad van Voorst in zijn vergadering op 10 oktober 2005