Regeling vervallen per 06-01-2014

Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Vught

Geldend van 22-12-2011 t/m 05-01-2014

Intitulé

Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Vught

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught;

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen;

b e s l u i t e n :

het "Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Vught" vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d 17 november 2011;

  • d.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Vught als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Vught;

  • f.

    GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

  • g.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;

  • i.

    geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Vught en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • j.

    authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

  • k.

    aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

  • l.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

  • m.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;

  • n.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • o.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • p.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • q.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • r.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

Artikel 2. Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is de operationeel manager Burgerzaken.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen.

Artikel 3. Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de Operationele eenheid Burgerzaken;

    • b.

      voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9. Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

  • 4. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een niet-authentiek gegeven dat aan hem verstrekt is doet hiervan tevens mededeling aan de beheerder.

    In Bijlage 5 wordt vermeld welke gegevens dit kunnen zijn.

Artikel 10. Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11. Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder.

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12. Recht op correctie

  • 1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13. Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14. Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15. Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16. Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente ”.

  • 2. Het Privacyreglement GBA van 25 november 2008 vervalt ná de inwerkingtreding van dit reglement.

  • 3. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught,
de secretaris,
mr. R.P.B.M. Brekelmans
de burgemeester,
R.J. van de Mortel

Bijlage 1.

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V.

 

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Vught hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V "ja" staat. De gegevensset is overeenkomstig het autorisatiebesluit.

Organisatie-onderdeel

Taak

Wettelijk kader

Gegevensset Basisregistratie

Gegevensset GBA-V

Afdeling Samenlevingszaken

Eenheid Burgerzaken

Bijhouding GBA

Burgerlijke Stand

Naturalisatie

Verkiezingen

Uitgifte van paspoorten

Uitgifte van rijbewijzen

Verklaring omtrent gedrag

Naamswijziging

Wet GBA

Burgerlijk Wetboek deel 1

Besluit burgerlijke stand

Nationaliteitswetgeving

Wet op de lijkbezorging

Wet justitiële documentatie

Paspoortwet

Rijkswet voor het wegverkeer

regelgeving rijbewijzen

Alle gegevens op de persoonslijst

Aangehaakte gegevens

Verwijsgegevens

Ja

Eenheid Wegwijs

Maatschappelijke ondersteuning

Gehandicapten parkeerkaart

WMO

Besluit administratieve bepalingen

inzake het wegverkeer

Verordening voorzieningen

gehandicapten Vught

1,2,3,5,6,7,8,9,11,21 **

Nee

Eenheid Beleid

Leerplicht

Leerlingenvervoer

Subsidieverstrekking

Inburgering

Leerplichtwet

 

 

Wet inburgering

1,2,3,6,7,8,21**

1,6,7,8,21**

1,5,6,7,8,21**

1,8,11

Nee

Eenheid Arbeid en Inkomen

Werk en bijstand

Wet werk en bijstand

Wet inkomensvoorziening oudere

en gedeeltelijk arbeidsongeschikte

gewezen zelfstandigen

Wet werk en inkomen kunstenaars

Algemeen bijstandswet

Wet kinderopvang

1,2,3,5,6,7,8,9,11,21**

Ja

Afdelingssecretariaat

Relatiebeheer

 

1,5,6,7,8,21**

Nee

Afdeling Ruimte

Eenheid vergunning en

Handhaving

Verlenen van vergunningen

handhaving

Woningwet*

Wet Milieubeheer*

Wet verontreiniging oppervlaktewater*

APV

Winkeltijdenwet*

Drank- en Horecawet*

Wet op de Kansspelen*

Wet Ruimtelijke ordening*

Besluit brandveilig gebruik gebouwen*

Monumentenwet*

WABO (bij inwerkingtreding)

* komen te vervallen bij inwerkingtreding van de WABO

 

1,5,6,7,8,21**

Ja

Eenheid Beleid

Begraafplaatsenadministratie

Wet op de lijkbezorging

1,5,6,7,8,21**

Ja

BOR

Gevonden en verloren voorwerpen

Besluit gevonden voorwerpen

1,8**

Nee

Afdelingssecretariaat

Relatiebeheer

 

1,5,6,7,8,21**

Nee

Afdeling bestuursondersteuning

Eenheid Shared Servicecentrum

WOZ

 

Belastingen en Heffingen

 

Financiële administratie

Wet waardering onroerende zaken

Gemeentelijke WOZ verordening

Wet milieubeheer

Gemeentewet

Invorderingswet

1,5,6,7,8,21**

Ja

Eenheid I&A

Systeembeheer

Gegevensbeheer

 

Plaatsen van updates en applicatiebeheer

Alle gegevens op de persoonslijst

Ja

Eenheid P&O

Personeelsadministratie

Pensioenen raadsleden en wethouders

 

Wachtgelden gemeentepersoneel

 

 

Algemene wet pensioenwet politieke ambtsdrager

Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden

Ambtenarenwet en Gemeentewet

1,5,6,7,8,9,21**

Ja

Eenheid DocInfo

Postregistratie

Archivering

 

1,8,6,21**

Ja

Bestuurssecretariaat

Onderscheidingen

 

Jubilea

Opname psychiatrisch ziekenhuis

 

Orde Nederlandse Leeuw

Orde van Oranje Nassau

 

Wet bijzonder opneming

Psychiatrisch ziekenhuis

1,5,6,7,8,21**

 

1,5,6,7,8,21**

1,2,3,5,8,9,21

Ja

Afdelingssecretariaat

relatiebeheer

 

1,5,6,7,8,21**

Ja

** Deze cijfers verwijzen naar de categorie op de persoonslijst.

1 is persoonsgegevens;

2 en 3 zijn oudergegevens;

5 is huwelijksgegevens;

6 is overlijdensgegevens;

7 is geheimhouding;

8 is verblijfplaatsgegevens;

9 is kindgegevens;

11 is verblijfstitelgegevens;

21 is verwijsgegevens.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken over een beperkt gedeeltelijke inzage en gebruiken alleen die gegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taak.De verantwoordelijke (het college van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bijlage 2.

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Regionaal Bureau Leerplicht

Uitvoering leerplichtwet

1,2,3,6,7,8,21*

Centraal registratie en Informatie Bureau (CRIB)

Registratie bij rampen

volledige GBA gegevens

Samenlevingszaken Wegwijs

Inzet ouderenadviseurs

1,7,8*

Samenlevingszaken Beleid

Uitvoering Wet inburgering

1,7,8,11*

Shared Servicecenter

Inning afvalstoffenheffing

6,8,21*

* Deze cijfers verwijzen naar de categorie op de persoonslijst.

1 is persoonsgegevens;

2 en 3 zijn oudergegevens;

6 is overlijdensgegevens;

7 is geheimhouding;

8 is verblijfplaatsgegevens;

11 is verblijfstitelgegevens;

21 is verwijsgegevens.

Afnemers krijgen alleen die gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van hun taak.

Bijlage 3.

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Applicatie

Binnengemeentelijk afnemer

Doel

Verantwoordelijke

Gegevensset

Key2Datadistributie

Bestuursondersteuning/I&A

Datadistributie naar overige applicaties

Hoofd bestuursondersteuning

Alle actuele categorieën op de persoonslijst

GWS4all

(via Key2datadistibutie)

Samenlevingszaken/

A&I en wegwijs

Uitvoering diverse wetten en regelingen op het vlak van Sociale Zaken

Uitkeringsadministratie

Operationeel manager

A&I/Wegwijs

1,4,5,6,7,8,9,11,21*

GISVG/WOZ en HEF

(via Key2datadistibutie)

Bestuursondersteuning/

Shared Servicecenter

Uitvoering belastingwetten

WOZ

Operationeel manager

Shared Servicecenter

1,5,6,7,8,21*

GISVG/AVR

(via Key2datadistibutie)

Ruimte/ Vergunning

en Handhaving

Registratie vergunningen

Handhaving

Operationeel manager

Vergunning en Handhaving

1,5,6,7,8,21*

Key2Financien

(via Key2datadistibutie)

Bestuursondersteuning/

Shared Servicecenter

Financiële administratie

Operationeel manager

Shared Servicecenter

1,5,6,7,8,21*

Decos

(via Key2datadistibutie)

Bestuursondersteuning/

DocInfo

correcte registratie van

persoonsgegevens bij

postregistratie

Operationeel manager

Facilitaire Zaken

1,5,6,8,21*

Key2Begraven

(via Key2datadistibutie)

Ruimte/Beleid

Begraafplaatsadministratie

Hoofd Ruimte

1,5,6,7,8,21*

Pims@all

(via Key2datadistibutie)

Bestuursondersteuning/ P&O

Personeelsadministratie

Pensioenen en wachtgelden

Hoofd bestuursondersteuning

1,5,6,7,8,9,21*

Losse (Excel) bestanden die meer dan 1 keer gebruikt worden

(via Key2datadistibutie)

Individuele medewerkers

Correspondentie

Afdelingshoofd

1,5,6,7,8,21*

* Deze cijfers verwijzen naar de categorie op de persoonslijst.

1 is persoonsgegevens;

2 en 3 zijn oudergegevens;

4 is nationaliteitsgegeven

5 is huwelijksgegevens;

6 is overlijdensgegevens;

7 is geheimhouding;

8 is verblijfplaatsgegevens;

9 is kindgegevens;

11 is verblijfstitelgegevens;

21 is verwijsgegevens.

Van deze categorieën worden alleen die gegevens doorgegeven die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken.

Bijlage 4.

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt

Bijlage 5.

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

Organisatieonderdeel

Gegevens

Voorletters

Burgerlijke staat

Adreshistorie

Onderzoeksgegevens

Wijk- en buurtcode

Stemdistricten

Voogdijgegevens

Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)

Binnengemeentelijke afnemersindicaties

Gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties

Interne aantekeningen (zoals erkenning ongeboren vrucht, rijbewijsgegevens enz.)

Signaleringen

Gezinsrelatie

Telefoonnummer

Mailadres

Toelichting

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou­ding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikel 1.

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basis­registratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoons­gegevens van personen die in gemeente Vught woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.

De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Vught, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

Artikel 2.

Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij de operationeel manager Burgerzaken.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.

Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de lid Wet GBA.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

Artikel 6. Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 8. Overige verstrekkingen

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.

Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.

Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid  Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 9).

Artikel 9.

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om:

  • -

    nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;

  • -

    nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • -

    binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Vught als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

Artikelen 10 tot en met 13.

De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

Artikel 14. Beveiliging

De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • -

    het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • -

    de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • -

    de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

In gemeente Vught zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zullen worden opgenomen in een beveiligingsplan.

Artikel 15. Slotbepaling

Gegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 25 november 2008 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisregistratie personen.