Beleidsregels Schuldhulpverlening Vught 2021

Geldend van 11-02-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Beleidsregels Schuldhulpverlening Vught 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught;

gelet op artikel 2 en artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

besluiten de volgende beleidsregels vast te stellen:

"Beleidsregels Schuldhulpverlening Vught"

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught;

  • b.

    inwoner: ingezetene die op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bij een gemeente is ingeschreven;

  • c.

    schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden als redelijkerwijs is te voorzien dat een belanghebbende niet kan voortgaan met het betalen van zijn schulden of als hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen;

  • d.

    schuldregeling: het bemiddelen met schuldeisers en het komen tot een afbetalingsvoorstel eventueel met verstrekking van een saneringskrediet;

  • e.

    belanghebbende: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening;

  • f.

    plan van aanpak: : het individuele plan van aanpak na de intake en analyse fase wordt opgesteld en waarin wederzijdse afspraken en aangeboden dienstverlening wordt beschreven;

  • g.

    Recofa: landelijk overlegorgaan van rechter-commissarissen in Faillissementen.

Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Alle inwoners van de gemeente Vught van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.

Artikel 3 De procedure melding, intake en aanvraag

  • 1. Inwoners van de gemeente Vught kunnen zich voor ondersteuning bij (dreigende) financiële vragen en problemen melden bij Wegwijs+. De hulpvraag kan mondeling, digitaal en schriftelijk worden ingediend.

  • 2. Binnen vier weken na de dag dat de inwoner zich heeft gemeld bij het meldpunt Schuldhulpverlening (SHV) vindt er een het eerste gesprek plaats (intakegesprek). In het eerste gesprek wordt de schriftelijke of mondelinge hulpvraag van de inwoner vastgesteld. (Dat kan een gesprek zijn bij Wegwijs+ of een gesprek naar aanleiding van een signaal bij vroegsignalering).

  • 3. Na het eerste gesprek waarin de hulpvraag is vastgesteld (=melding), wordt de beschikking tot schuldhulpverlening of weigering ervan, binnen een termijn van acht weken, afgegeven. Bij de toegang tot schuldhulpverlening wordt een plan van aanpak toegevoegd.

Artikel 4. Aanbod schuldhulpverlening

  • 1. Het college verleent aan de belanghebbende schuldhulpverlening als het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht. Als het college de noodzaak niet aanwezig acht, kan een aanvraag worden geweigerd.

  • 2. De vorm waarin de gemeente schuldhulpverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per situatie verschillen. De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • a.

      aard zwaarte en/of omvang van de schulden;

    • b.

      psychosociale situatie belanghebbende;

    • c.

      houding, gedrag en vaardigheden van belanghebbende (motivatie);

    • d.

      een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening;

    • e.

      totale financiële situatie (huidige en verwachtingen in de toekomst) o.a. het inkomen;

    • f.

      sprake van een crisissituatie.

  • 3. Het aanbod van de gemeente kan bestaan uit:

    • a.

      vroegsignalering en preventie;

    • b.

      crisisinterventie;

    • c.

      informatie en advies bij het zelfstandig oplossen van schulden;

    • d.

      stabilisatie: begeleiding bij het in evenwicht brengen van inkomen en uitgaven en inzicht krijgen in de financiële situatie;

    • e.

      schuldregeling: het bemiddelen met schuldeisers en het komen tot een afbetalingsvoorstel, eventueel met verstrekking van een saneringskrediet;

    • f.

      langdurig budgetbeheer - en coaching;

    • g.

      nazorg: het hebben van een of meerdere contactmomenten met belanghebbende na afloop van een traject schuldhulpverlening.

  • 4. De bovengemelde diensten worden aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode, richtlijnen en modulen van de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK).

  • 5. Het college kan nadere voorwaarden stellen bij het komen tot het aanbod Schuldhulpverlening via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.

Artikel 5. Verplichtingen

  • 1. De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.

  • 2. De belanghebbende is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject.

    De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het tijdig nakomen van afspraken en opgelegde voorwaarden;

    • b.

      geen nieuwe schulden aangaan;

    • c.

      meewerken aan het tot stand komen van een plan van aanpak of een overeenkomst in het kader van de schuldhulpverlening zoals budgetbeheer en/of coaching zich houden aan de bepalingen van de schuldregelingsovereenkomst.

  • 3. De belanghebbende is verplicht om zich maximaal in te spannen om het inkomen te verhogen, dan wel de lasten te verminderen. Te denken valt hierbij aan:

    • a.

      Meewerken aan re-integratie, inburgering;

    • b.

      Werk te vinden of meer uren te gaan werken. Dit geldt ook, voor zover van toepassing, voor de partner;

    • c.

      Meerderjarige (niet studerende/zelfstandig/financieel onafhankelijk) inwonende kinderen leveren een financiële bijdrage aan de huishouding;

    • d.

      Autobezit te verkopen, in te ruilen voor een goedkoper exemplaar of de waarde te vergoeden aan de schuldeisers indien het bezit niet noodzakelijk is. Hiervoor wordt gehandeld volgens het VTLB-rapport van de Recofa;

    • e.

      Overige acties om de financiële ruimte te vergroten.

Artikel 6. Beëindigingsgronden

Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, besluit het college tot beëindiging van de schuldhulpverlening als:

  • 1.

    het schuldhulpverleningstraject succesvol is afgerond;

  • 2.

    de belanghebbende niet langer voldoet aan het bepaalde onder artikel 2;

  • 3.

    de belanghebbende zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • 4.

    de belanghebbende, na daartoe nogmaals te zijn aangemaand, niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de Wgs en/of van de verplichtingen te voldoen;

  • 5.

    op grond van onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan belanghebbende is toegekend, terwijl als dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • 6.

    belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit het schuldhulpverleningstraject, misdraagt;

  • 7.

    de belanghebbende in staat is om zijn schulden zelf te regelen dan wel in staat is de schulden zelfstandig te beheren;

  • 8.

    de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de belanghebbende, niet (langer) passend is;

  • 9.

    belanghebbende niet in staat is om zijn financiën of schulden zelf te regelen dan wel in staat is deze zelfstandig te beheren en geen ondersteunende hulp (budgetbeheer) accepteert;

  • 10.

    als de belanghebbende niet instemt met het individuele plan van aanpak;

  • 11.

    belanghebbende niet beschikt over een verblijfstatus;

  • 12.

    op verzoek van de belanghebbende zelf.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • 1. Als de belanghebbende zijn verplichtingen niet of in onvoldoende mate nakomt, zoals neergelegd in artikel 5, weigert het college schuldhulpverlening.

  • 2. Alvorens ingevolge lid 1 te besluiten tot weigering, biedt het college de belanghebbende de mogelijkheid om alsnog, binnen de gestelde termijn, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

  • 3. De toegang tot schuldhulpverlening kan geweigerd worden als belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit het schuldhulpverleningstraject, misdraagt.

  • 4. Belanghebbende niet beschikt over een verblijfstatus.

  • 5. Als een eerder schuldhulpverleningstraject is beëindigd op grond van artikel 6 lid, 3, 4, en 6 weigert het college schuldhulpverlening. Belanghebbende kan dan niet binnen 1 jaar na beëindiging opnieuw om schuldhulpverlening vragen.

Artikel 8 Middelen en inkomen

Voor de schuldhulpverlening worden middelen van belanghebbende in aanmerking genomen. Tot de middelen worden alle vermogens- en inkomensbestanddelen gerekend waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

Artikel 9 Nazorg

Bij beëindiging van de Schuldhulpverlening beoordeelt het college in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.

Artikel 10 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit tot wijziging van de beleidsregels treedt in werking de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021, en wordt aangehaald als ‘Beleidsregels Schuldhulpverlening Vught 2021.