Regeling vervallen per 01-01-2023

Legesverordening 2014

Geldend van 07-10-2022 t/m 31-12-2022

Intitulé

Legesverordening 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtige is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht.

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, plankaarten en archieven door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van aanvragen om verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • f.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening van een vergunning of ontheffing, die vereist is voor de realisering van het Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel, mits de gemeente en ProRail hierover betaling van een vast bedrag ineens zijn overeengekomen

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn; 

  • 2.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • 3.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • a.

      onderdeel 2.5 (akten burgerlijke stand);

    • b.

      hoofdstuk 5 (reisdocumenten);

    • c.

      hoofdstuk 6 (rijbewijzen);

    • d.

      hoofdstuk 3 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • e.

      onderdeel 12.3 (verklaring omtrent het gedrag);

    • f.

      onderdeel 11.3 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013’, van 20 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als de ‘Legesverordening’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught in zijn openbare vergadering van 12 december 2019.

de plaatsvervangend griffier,

E. Verschuren

de voorzitter,

R.J. van de Mortel

Bijlage 1: Tarieventabel leges 2022 01, behorende bij de Legesverordening 2014

Indeling tarieventabel:

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 3 Inlichtingen uit de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit gemeentelijke beperkingenregister of –registratie

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen

Hoofdstuk 7 Archieven

Hoofdstuk 8 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 9 Activiteiten Beheer Openbare Ruimte (BOR)

Hoofdstuk 10 Kabels en leidingen

Hoofdstuk 11 Algemene Plaatselijke Verordening Vught (APV)

Hoofdstuk 12 Overige stukken

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Naturalisatie en optieprocedure

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Informatie

Hoofdstuk 2 begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 3 Vooroverleg

Hoofdstuk 4 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 5 Vermindering

Hoofdstuk 6 Teruggaaf

Hoofdstuk 7 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 8 Wijziging omgevingsvergunning

Hoofdstuk 9 Vaststellen, wijzigen of ontheffing van het voorbereidingsbesluit c.a.

Hoofdstuk 10 Overige diensten en producten

Titel 3 Dienstverlening onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Ventvergunning

Hoofdstuk 2 Alcoholwet

Hoofdstuk 3 Algemene Plaatselijke Verordening Vught (APV)

Hoofdstuk 4 Evenementen

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

 
 
 

1.1

Kopieën

 
 

Zwart/wit, enkelzijdig, A3 formaat, per pagina

€ 0,40

 

Kleur, enkelzijdig, A4 formaat, per pagina

€ 0,50

 

Kleur, enkelzijdig, A3 formaat, per pagina

€ 1,00

1.2

Portokosten

 
 

Wanneer bij het verlenen van een in deze tarieventabel omschreven dienst aan de zijde van de gemeente portokosten optreden, worden deze kosten in rekening gebracht bij degene die in verband met het verlenen van die dienst leges verschuldigd is.

 

1.3

Tarieven voor kaartmateriaal

 
 

Het verstrekken van kaarten en tekeningen, dan wel fotokopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, fotokopie of lichtdruk:

 
 
  • -

    A4 formaat:

€ 3,50

 
  • -

    A3 formaat:

€ 4,75

 
  • -

    A2 formaat:

€ 6,05

 
  • -

    A1 formaat:

€ 8,55

 
  • -

    A0 formaat:

€ 11,05

Hoofdstuk 2 Burgerlijke stand

 
 
 

2.1

Rechten huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap en omzetting

 
 

De leges bedragen voor:

 
 
  • a.

    de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap op:

 
 
  • -

    maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 22:00 uur:

€ 509,00

 
  • -

    zaterdag van 10:00 tot 22:00 uur:

€ 713,00

 
  • -

    zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 22:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.120,00

 
  • -

    zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 22:00 uur op een trouwlocatie:

€ 866,00

 
  • -

    maandag van 09:30 uur tot 12:00 uur en dinsdag tot en met donderdag van 09:00 uur tot 12:00 uur, op het gemeentekantoor tijdens reguliere openingstijden, zonder ceremonie en exclusief trouwboekje:

€ 127,00

 
  • b.

    het opmaken van een akte terzake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

 
 
  • -

    maandag tot en met vrijdag op het gemeentekantoor tijdens reguliere openingstijden, zonder ceremonie en exclusief trouwboekje:

€ 61,00

 
  • -

    maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 22:00 uur:

€ 509,00

 
  • -

    zaterdag van 10:00 tot 22:00 uur:

€ 713,00

 
  • -

    zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 22:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.120,00

 
  • -

    zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 22:00 uur op een trouwlocatie:

€ 866,00

 

De onder 2.1 a en 2.1 b opgenomen leges worden niet geheven op de dagen en uren welke op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen voor kosteloze voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

 
 
  • c.

    voor voltrekking van een huwelijk op een door het college op grond van Regeling eenmalige huwelijkslocaties gemeente Vught 2012 aangewezen locatie, worden de onder 2.1a en b opgenomen leges verhoogd met:

€ 56,00

 
  • d.

    indien de kandidaten voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap gebruik maken van een door hen genoemde persoon welke nog niet door een gemeente is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en indien van toepassing nog niet als zodanig is beëdigd, worden de onder 2.1a en b opgenomen leges verhoogd met:

€ 65,00

 
  • e.

    Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige ten behoeve van het voltrekken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap worden de onder 2.1a en b opgenomen leges verhoogd met:

€ 36,00

 
  • f.

    Voor huwelijksvoltrekking/ voltrekking geregistreerd partnerschap buiten het gemeentehuis op grond van artikel 1:64 BW worden de onder 2.1a en b opgenomen leges verhoogd met:

€ 234,00

 
  • g.

    Voor het verzorgen van een huwelijkstoespraak in de talen Duits, Engels of Frans worden de onder 2.1a en b opgenomen leges verhoogd met:

€ 76,00

2.2

Annuleringen, wijzigingen huwelijken en partnerschapsregistratie

 
 

Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt geannuleerd worden voor de verrichte werkzaamheden leges in rekening gebracht:

 
 
  • a.

    tot een maand voor de huwelijks- of registratiedatum worden de betaalde leges gerestitueerd, verminderd met een bedrag van:

€ 51,00

 
  • b.

    binnen een maand voor de huwelijks- of registratiedatum worden betaalde leges gerestitueerd, verminderd met een bedrag van:

€ 82,00

 
  • c.

    nadat het huisbezoek van een BABS heeft plaatsgevonden, worden de betaalde leges gerestitueerd, verminderd met een bedrag van:

€ 153,00

 
  • d.

    Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, wordt verzet, of als er een mutatie van getuige(n) plaatsvindt, bedraagt het tarief:

€ 26,00

 
  • e.

    Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, wordt geannuleerd, bedraagt het tarief:

€ 51,00

2.3

Trouwboekje/geregistreerd partnerschapsboekje

 
 
  • a.

    De prijs van een trouwboekje/ partnerschapsboekje is in bovenvermelde rechten onder 2.1 inbegrepen, behalve bij kosteloze voltrekking of bij voltrekking zonder ceremonie op het gemeentekantoor, in welk geval daarvoor leges verschuldigd zijn van:

€ 41,00

 
  • b.

    Voor het verstrekken van een duplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje zijn leges verschuldigd van:

€ 41,00

 
  • c.

    Voor het laten kalligraferen van kindgegevens in een trouwboekje of partnerschapsboekje, zijn per kind leges verschuldigd van:

€ 12,70

2.4

Inlichtingen uit register burgerlijke stand

 
 

Nasporingen van gemeentewege in de registers van de burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers wordt verlangd en ongeacht het resultaat van de nasporing voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 18,35

2.5

Stukken artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

2.6

Begraven, cremeren, opgraven en herbegraven

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 
 
  • a.

    het verlenen van uitstel van het begraven/cremeren als bedoeld in artikel 17 van de wet op de lijkbezorging:

€ 11,90

 
  • b.

    het opgraven of herbegraven van een lijk als bedoeld in artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging:

€ 59,9

2.7

Meertalig modelformulier (Mmf) Burgerlijke stand

 
 

Bij een verzoek om een afschrift van een Meertalig Modelformulier (Mmf) Burgerlijke stand bedraagt het tarief tweemaal het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 3 Inlichtingen uit de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens

 
 
 

3.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

3.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van gegevens:

 
 
  • -

    per verstrekking:

€ 8,60

 
  • -

    per verstrekking in meerdere talen:

€ 8,60

3.3

Aan de in voorgaande leden van dit artikel genoemde tarieven zijn niet onderworpen de bijzondere inlichtingen welke worden verstrekt ten aanzien van niet met naam of adres aangeduide of aan te duiden personen of groepen van personen, ten behoeve waar van de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens dient te worden doorlopen, teneinde de verlangde gegevens op te sporen. Voor de verstrekking van deze bijzondere inlichtingen wordt voor elk onderzoek een bijdrage geheven van:

Ook indien geen inlichtingen kunnen worden verstrekt, of indien de verkregen gegevens niet leiden tot het beoogde doel, wordt het recht geheven.

€ 16,45

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit gemeentelijk beperkingenregister of –registratie

 
 
 

4.1

Gemeentelijke beperkingen administratie

 
 

Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,

dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld

 
 

Inzage in de gemeentelijke beperkingen administratie door middel van:

 
 
  • -

    meekijken op het scherm

Nihil

 
  • -

    aan de balie de ingeschreven stukken inkijken

Nihil

4.2

Kopieën gemeentelijke beperkingen register of –registratie

 
 

Tarieven zoals deze zijn opgenomen in paragraaf 1.1 Kopieën

 

4.3

Gewaarmerkte afdruk van de gemeentelijke beperkingen registratie

 
 

Tarieven zoals deze zijn opgenomen in paragraaf 1.1 Kopieën

 
 
  • -

    vermeerderd met een toeslag van:

€ 8,60

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart*

 
 
 

5.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

5.1.1

van een nationaal paspoort:

 

5.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2

van een nationaal paspoort, een groter bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 5.1.1. (zakenpaspoort) het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

5.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.5.3

Voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd, geldt hetzelfde tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden als voor een Nederlandse Identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

5.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 5.1 tot en met 5.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een (rijks)toeslag van het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.7

De tarieven in de onderdelen 5.1 tot en met 5.6 worden naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

*Toelichting: In dit hoofdstuk wordt voor de hoogte van de tarieven verwezen naar andere, wettelijke, regeling(en).

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen*

 
 
 

6.1

Het tarief bedraagt voor:

 
 
  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs het tarief bedoeld in art 111 zesde lid van de Wegenverkeerswet 1994 verhoogt met de vergoeding bedoeld in artikel 121, lid 1 van de Wegenverkeerswet. Het tarief bedoeld in art. 111 van de Wegenverkeerswet is opgenomen in het Reglement

 
 
  • b.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen bedraagt:

€ 2,95

 
  • c.

    Het tarief genoemd in onderdeel 6.1a wordt bij een spoedlevering verhoogd met een toeslag zoals bedoeld in artikel 121, lid 1 en opgenomen in de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen, artikel 1, lid 2

 
 
  • d.

    Het tarief onder onderdeel 6.1 a. en c wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

*Toelichting: In dit hoofdstuk wordt voor de hoogte van de tarieven verwezen naar andere, wettelijke, regeling(en).

Hoofdstuk 7 Archieven

 
 
 

7.1

Het door of vanwege de gemeente doen van nasporingen in, eventueel gevolgd door het geven van inlichtingen uit archieven, of het statische documentatiemateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van de nasporing, voor zover deze diensten niet met name in deze of andere belastingverordening van deze gemeente is geregeld, danwel in andere rechtsregels zijn genoemd, voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan:

€ 18,85

Hoofdstuk 8 Verkeer en vervoer

 
 
 

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

8.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten:

€ 41,15

8.1.2

tot het verkrijgen van een permanente ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld onder paragraaf 8.1.1:

 
 
  • a.

    bij eerste afgifte van een ontheffingsbesluit met kaart:

€ 103,15

 
  • b.

    bij de afgifte van een nieuwe ontheffingskaart:

€ 51,55

8.1.3

tot het verkrijgen van een incidentele ontheffing:

 
 
  • a.

    voor een ontheffingskaart tot maximaal 10 stuks:

€ 8,35

 
  • b.

    voor elke kaart boven de 10 stuks:

€ 0,65

8.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen:

€ 41,10

8.2

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2015, 229)*:

€ 19,80

 

*voorgaande tarief wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen aan de aanvrager mede te delen kosten van medische keuring

 

8.3

voor het verstrekken en inrichten van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken bedraagt:

€ 150,55

Hoofdstuk 9 Activiteiten van Beheer Openbare Ruimte

 
 
 

9.1

Tot stand brengen van een trottoirbandverlaging, per standaardverlaging*

€ 487,80

 

* wanneer een standaardverlaging niet mogelijk is, wordt op basis van een calculatie de aanvrager een vrijblijvende offerte toegezonden. Na een schriftelijke akkoordverklaring van de aanvrager wordt de verlaging tegen de geoffreerde prijs aangebracht

 

9.2

Verrichtten van werkzaamheden voor derden, per ingezet manuur:

€ 56,00

9.3

Tot stand brengen van een aansluiting op de riolering voor zover de aanvraag om een aansluitvergunning tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting van de weg bij de woning is ingediend:

Nihil

9.4

Tot stand brengen van een aansluiting op de hemelwaterriolering indien de aanvraag om een aansluitvergunning niet tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting is ingediend*:

 
 
  • a.

    bij een aanleg van ten hoogste 4 strekkende meters, gerekend tot aan de hoofdaansluiting:

€ 136,40

 
  • b.

    voor iedere strekkende meter boven 4 meter:

€ 27,25

 

waarbij onder “aanleg” eveneens wordt begrepen een eventueel eerder uitgevoerde plaatsing van een rioleringsbuis vanaf de hoofdaansluiting in de richting van het perceel waarop de aansluiting tot stand komt.

 

9.5

Tot stand brengen van een aansluiting op de vuilwaterriolering indien de aanvraag om een aansluitvergunning niet tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting is ingediend*:

 
 
  • a.

    bij een aanleg van ten hoogste 4 strekkende meters, gerekend tot aan de hoofdaansluiting:

€ 771,70

 
  • b.

    voor iedere strekkende meter boven 4 meter:

€ 154,30

 

waarbij onder “aanleg” eveneens wordt begrepen een eventueel eerder uitgevoerde plaatsing van een rioleringsbuis vanaf de hoofdaansluiting in de richting van het perceel waarop de aansluiting tot stand komt.

 
 

* wanneer een standaard aansluiting niet mogelijk is, wordt op basis van een calculatie de aanvrager een vrijblijvende offerte toegezonden. Na een schriftelijke akkoordverklaring van de aanvrager wordt de aansluiting tegen de geoffreerde prijs aangebracht

 

9.6

Indien de wegverharding bij een rioolaansluiting als bedoeld onder 9.6 bestaat uit een asfaltconstructie en het asfalt moet worden gebroken voor het maken van de aansluiting, worden de onder 9.5 genoemde tarieven verhoogd met:

€ 415,50

9.7

Indien de bouw van nieuwe panden aanleiding is voor de rioolvervanging of herinrichting van de weg zijn de tarieven onder 9.4 en 9.5 van toepassing.

 

9.8

Een voertuig wordt weggesleept wanneer sprake is van een gevaarlijke situatie in verband met de verkeersveiligheid of evenement, of geparkeerd is op een evenementlocatie. Het tarief voor het wegslepen bedraagt voor een voertuig:

 
 
  • a.

    met een gewicht tot 1.500 kilogram en waarvoor een regulier sleepvoertuig gebruikt kan worden:

€ 162,55

 
  • b.

    met een gewicht vanaf 1.500 kilogram en waarvoor een regulier sleepvoertuig gebruikt kan worden, per uur en met een minimum van twee uur:

€ 162,55

 
  • c.

    indien geen regulier sleepvoertuig gebruikt kan worden zal het tarief op basis van nacalculatie worden bepaald.

 

9.8.1

De kosten voor de opslag van een weggesleept voertuig met een gewicht tot 1.500 kilogram bedragen:

 
 
  • a.

    voor de eerste twee weken:

Nihil

 
  • b.

    voor elke dag na het verstrijken van de eerste twee weken:

€ 5,40

9.8.2

De kosten voor de opslag van een weggesleept voertuig met een gewicht vanaf 1.500 kilogram bedragen:

 
 
  • a.

    voor de eerste dag

Nihil

 
  • c.

    voor elke dag daarna

€ 32,45

9.8.2

De kosten voor het vernietigen van het voertuig bedragen:

€ 48,65

Hoofdstuk 10 Kabels en leidingen

 
 
 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2010 (A.V.O.I . 2010), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:

 

10.1.1

indien het tracés betreft tot 250 m¹

€ 329,60

10.1.2

indien het tracés betreft vanaf 250 m1 tot 1.500 m¹

€ 440,60

10.1.3

indien het tracés betreft vanaf 1.500 m1 tot 5.000 m¹

€ 551,45

10.1.4

indien het tracés betreft vanaf 5.000 m1, per m1 tracé

€ 0,11

10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in A.V.O.I. 2010, omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor tracés tot 25 meter of een lasgat kleiner dan 15 vierkante meter:

€ 85,40

10.3

Indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de netbeheerder van het netwerk en/of andere netbeheerders of belanghebbenden, wordt het in 10.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met:

€ 310,50

Hoofdstuk 11 Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 
 
 

11.1

Voor elke vergunning, ontheffing of andere goedgunstige beschikking op een aanvraag, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught bedraagt het tarief:

 
 
  • a.

    voor zover niet anders in deze tarieventabel is bepaald:

€ 39,15

 
  • b.

    voor collecte-vergunningen:

Nihil

 
  • c.

    voor stookvergunningen:

€ 7,70

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, voor het verlenen van elke ontheffing van de sluitingstijd als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

€ 52,30

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning:

 
 
  • a.

    indien de vergunning voor één speelautomaat geldt, het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 3 lid a van het Speelautomatenbesluit 2000.

 
 
  • b.

    indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt, het tarief zoals dit is opgenomen in artikel 3 lid b van het Speelautomatenbesluit 2000.

 

11.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag voor het innemen of hebben van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught :

€ 98,10

11.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van ontheffing voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

€ 84,25

11.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

11.6.1

tot het verkrijgen van een vergunning tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 48,35

11.6.2

tot verlenging van een vergunning tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 48,35

Hoofdstuk 12 Overige stukken

 
 
 

12.1

Legalisatie

 

12.1.1

Het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening:

€ 5,20

12.1.2

Voor het waarmerken van een kopie:

€ 4,65

12.2

Nederlanderschap

 

12.2.1

voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap:

€ 8,60

12.3

Verklaringen omtrent inwoners

 

12.3.1

voor een attestatie de vita:

€ 8,60

12.3.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een internationale attestatie de vita geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

12.3.3

voor een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals deze is opgenomen in de Regeling Vergoeding Verklaring Omtrent het gedrag en Gedragsverklaring Aanbesteden.

 
 

Het tarief onder onderdeel 12.3.2 en 12.3.3 wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

12.4.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in

artikel 35 van de Wet Bescherming persoonsgegevens bij verstrekking op papier bedraagt het tarief:

 
 
  • -

    per pagina:

€ 0,20

12.4.2

bij verstrekking anders dan op papier bedraagt het tarief:

€ 33,10

12.4.3

voor elke, niet elders in dit tarief genoemde verklaring omtrent een bepaalde persoon:

€ 8,60

12.5

Eigen verklaringen

 

12.5.1

Afgifte van aanvraagformulieren ter verkrijging van een geneeskundige verklaring bij het C.B.R. (verl.rijbewijs):

€ 1,25

12.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een print, afdruk, kopie (al dan niet in digitale vorm) van een eerder door de gemeente verzonden, verstrekte of voor digitale raadpleging beschikbaar gestelde brief, rapportage, taxatieverslag, beschikking of belastingaanslag/WOZ-beschikking aan de belanghebbende of een gemachtigde van de belanghebbende:

Voor een print, afdruk, kopie (al dan niet in digitale vorm) van een taxatieverslag, een belastingaanslag of WOZ-beschikking worden de leges uitsluitend in rekening gebracht als de hierop vermelde gegevens raadpleegbaar zijn via de website of het digitale loket van de gemeente Vught.

€ 12,70

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

 
 
 

13.1

Ontheffing

 

13.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet:

€ 42,00

13.2

Wijziging

 

13.2.1

Voor het wijzigen van een in 13.1.1 bedoelde ontheffing:

€ 30,00

Hoofdstuk 14 Naturalisatie- en optieprocedure

 
 
 

14.1

Optieprocedure

 

14.1.1

voor een optie enkelvoudig: het tarief zoals bedoeld in artikel 2 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.1.2

voor een optie gemeenschappelijk: het tarief zoals bedoeld in artikel 2 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.1.3

voor een optie mede-opterende minderjarige: het tarief zoals bedoeld in artikel 2 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

14.2

Naturalisatie

 

14.2.1

voor een naturalisatie enkelvoudig (standaard): het tarief zoals bedoeld in artikel 3 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.2.2

voor een naturalisatie gemeenschappelijk (standaard): het tarief zoals bedoeld in artikel 3 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.2.3

voor een naturalisatie enkelvoudig (verlaagd*): het tarief zoals bedoeld in artikel 3 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.2.4

voor een naturalisatie gemeenschappelijk (verlaagd*): het tarief zoals bedoeld in artikel 3 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 

14.2.5

voor een naturalisatie mee-naturaliserende (minderjarig): het tarief zoals bedoeld in artikel 3 jo. 9 Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

 
 

* Het verlaagd tarief is alleen voor staatlozen en houders van een verblijfsvergunning asiel (document III of IV).

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Informatie

 
 
 

1.1

Verstrekken informatie

 

1.1.1

Exemplaren bestemmingsplan, uitwerkingsplan en projectbesluit

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 
 
  • a.

    een volledig exemplaar van een bestemmingsplan, uitwerkingsplan of projectbesluit, omvattende plankaarten, voorschriften en toelichting:

€ 119,60

 
  • b.

    indien alleen plankaarten worden verlangd:

€ 66,30

 
  • c.

    indien alleen voorschriften worden verlangd:

€ 33,05

 
  • d.

    indien alleen de toelichting wordt verlangd:

€ 26,45

 
  • e.

    indien op basis van de tarieven genoemd onder 1.1.2 van de onderdelen a t/m d een lager tarief wordt berekend, geldt dit lager tarief.

 

1.1.2

Inlichtingen bestemmingsplan, uitwerkingsplan en projectbesluit

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 
 
  • a.

    het verkrijgen van schriftelijke informatie uit een bestemmingsplan, uitwerkingsplan of een projectbesluit per adres of bij het ontbreken van een adres per kadastraal perceel:

€ 19,80

 
  • b.

    het opzoeken van een dossier uit het archief, per adres of bij het ontbreken van een adres per kadastraal perceel:

€ 19,80

 
  • c.

    de op grond van dit lid verschuldigde leges worden verhoogd met de leges voor fotokopieën als vermeld in hoofdstuk 1 van Titel 1 van deze tarieventabel.

 
 
  • d.

    bij toezending van de in dit lid genoemde stukken per fax of post, worden de geheven leges verhoogd met:

€ 2,55

Hoofdstuk 2 Begripsomschrijvingen

 
 
 

2

Begripsomschrijvingen

 
 

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1

Bouwkosten

 
  • a.

    de kosten, exclusief omzetbelasting, die worden berekend aan de hand van de ‘ROEB-lijst’ zoals opgenomen in de bijlage bij deze tarieventabel;

 
 
  • b.

    uitsluitend voor zover de in de aanvraag begrepen type bouwwerk redelijkerwijs niet kan worden geacht te zijn genomen in de ‘ROEB-lijst’ wordt onder bouwkosten mede het volgende verstaan: De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 
 

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 3 Vooroverleg

 
 
 

3

Verzoek om vooroverleg

 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot:

 

3.1

Principe-uitspraak over een verzoek dat binnen (de binnenplanse mogelijkheden van) een bestemmingsplan past of dat slechts een geringe afwijking en/of afweging betreft:

€ 132,20

3.2

Principe-uitspraak van het college over een verzoek dat niet past binnen het bestemmingsplan waarbij een afweging door meerdere disciplines noodzakelijk is:

€ 525,25

3.3

Principe-uitspraak van het college over een verzoek dat niet past binnen het bestemmingsplan, waarbij sprake is van een complex project met uitgebreid advies van meerdere disciplines:

€ 1.050,55

3.4

Op verzoek van een initiatiefnemer een principe-uitspraak van de gemeenteraad over de mogelijkheid tot het vaststellen van een bestemmingsplan:

€ 2.101,15

3.5

Indien extern advies nodig is om meer inzicht te krijgen in de haalbaarheid van een principeverzoek, komen de kosten voor dit externe advies voor rekening van de aanvrager en bovenop de genoemde legeskosten.

 

Hoofdstuk 4 Omgevingsvergunning

 
 
 

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 5. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

4.2

Bouwactiviteiten

 

4.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief indien de bouwkosten:

 
 
  • a.

    minder dan € 50.000,- bedragen:

    3,1% van het bedrag met een minimum van:

€ 132,20

 
  • b.

    € 50.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,-:

    3 % van het bedrag boven € 50.000,- vermeerderd met:

€ 1.550,00

 
  • c.

    € 100.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,--:

    2,9 % van het bedrag boven € 100.000 vermeerderd met:

€ 3.050,00

 
  • d.

    € 250.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,--:

    2,8 % van het bedrag boven € 250.000 vermeerderd met:

€ 7.400,00

 
  • e.

    € 500.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,--:

    2,7 % van het bedrag boven € 500.000 vermeerderd met:

€ 14.400,00

 
  • f.

    € 1.000.000,-- bedragen of meer: 2,6 % van het bedrag boven € 1.000.000 vermeerderd met:

€ 27.900,00

4.3

Vergunning weg- of waterbouwkundig werk

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen van een weg- over waterbouwkundig werk worden overeenkomstig 4.2 de volledige leges geheven. Eventuele toeslagen als bedoeld in 4.5, 4.17, 4.18 en 4.19 worden tevens volledig in rekening gebracht. Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder weg- en waterbouwkundige werken voor het algemeen nut verstaan:

bruggen, viaducten, geluidwerende schermen, onderdoorgangen, tunnels, kademuren, stuwen, sluizen, beschoeiingen, aanlegsteigers en oeververdedigingen voor algemeen nut.

 

4.4

Aanlegactiviteiten

 

4.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 297,70

4.4.2

In voorkomende gevallen wordt het verschuldigde tarief verhoogd met onderscheidenlijk de in de onderdelen 4.5, 4.17, 4.18 en 4.19 genoemde tarieven.

 

4.4.3

Indien de aanvraag wordt geweigerd alvorens toepassing wordt gegeven aan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht dan is een tarief verschuldigd van

€ 1.329,50

4.5

Planologisch strijdig gebruik

 

4.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en ook sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in 4.2.1:

 
 
  • a.

    indien de bouwkosten minder dan € 25.000,- bedragen:

€ 167,10

 
  • b.

    € 25.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,-:

€ 278,55

 
  • c.

    € 50.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,-:

€ 390,05

 
  • d.

    € 100.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,-:

€ 501,50

 
  • e.

    € 250.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,-:

€ 835,85

 
  • f.

    € 500.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,-:

€ 1.114,50

 
  • g.

    € 1.000.000,- bedragen of meer:

€ 1.671,80

4.5.2

Indien enkel de activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, juncto artikel 2.12, eerste lid onder a, onder 1º of 2º van de Wabo wordt aangevraagd, bedraagt het tarief:

€ 531,05

4.5.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 10.190,00

4.5.4

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 531,05

4.5.5

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 531,05

4.5.6

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 531,05

4.5.7

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 531,05

 

Tijdelijke woonunit bij ver-, her- en nieuwbouw van een woning

 

4.5.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een tijdelijke woonunit bij ver-, her- en nieuwbouw van een woning bedraagt het tarief, in afwijking van het bepaalde in 4.2.1 (bouwactiviteit artikel 2.1, eerste lid, onder a Wabo) en 4.5.1 (planologisch strijdig gebruik), bedraagt het tarief:

€ 410,85

4.6

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

4.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een totale gebruiksoppervlakte van:

 
 

- categorie 1: 0 t/m 225 m²

€ 265,40

 

- categorie 2: 226 t/m 500 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 226 m²:

€ 265,40

 

- categorie 2: toeslag per m²

€ 1,00

 

- categorie 3: 501 t/m 2.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 501 m²:

€ 535,00

 

- categorie 3: toeslag per m²

€ 0,50

 

- categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 2.001 m²:

€ 1.284,65

 

- categorie 4: toeslag per m²

€ 0,15

 

- categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 5.001 m²:

€ 1.734,50

 

- categorie 5: toeslag per m²

€ 0,02

 

- categorie 6: meer dan 50.001 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 50.001 m²:

€ 2.634,50

 

- categorie 6: toeslag per m²

€ 0,01

4.6.2

Indien de aanvraag om een vergunning, bedoeld onder 4.6.1, betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief, indien het betreft:

 
 
  • a.

    Uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 4.6.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 
 
  • b.

    Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 4.6.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de wijziging.

 

4.7

Vergunning brandveilig gebruik inrichtingen

 

4.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen zoals bedoeld in artikel 2.1.1 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening ten behoeve van het gebruik van een in dat artikel omschreven inrichting niet zijnde bouwwerk:

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven.

 

4.7.1.1

Voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte:

 
 

- categorie 1: 0 t/m 225 m²

€ 265,40

 

- categorie 2: 226 t/m 500 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 226 m²:

€ 265,40

 

- categorie 2: toeslag per m²

€ 1,00

 

- categorie 3: 501 t/m 2.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 501 m²:

€ 535,00

 

- categorie 3: toeslag per m²

€ 0,50

 

- categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 2.001 m²:

€ 1.284,65

 

- categorie 4: toeslag per m²

€ 0,15

 

- categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 5.001 m²:

€ 1.734,50

 

- categorie 5: toeslag per m²

€ 0,02

 

- categorie 6: meer dan 50.001 m²; waarbij dit minimumtarief vermeerderd wordt met onderstaande toeslag voor elke m² boven 50.001 m²:

€ 2.634,50

 

- categorie 6: toeslag per m²

€ 0,01

4.7.2

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 4.7.1 en 4.7.1.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

 
 
  • a.

    uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 4.7.1 en 4.7.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 
 
  • b.

    herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlak te beslaat: 50% van het legestarief vermeld in onderdeel 4.6.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de wijziging.

 

4.8

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of

Dorpsgezichten

 

4.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijksmonument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit met betrekking tot een provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief, naast eventuele andere bedragen die op grond van deze titel zijn verschuldigd:

 

4.8.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning m.b.t. het slopen, verstoren, verplaatsen, in enig opzicht wijzigen of het herstellen, gebruiken danwel laten gebruiken van een rijksmonument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht (artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo):

€ 399,60

4.8.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning m.b.t. het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een provinciaal of gemeentelijk monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht (artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo):

€ 265,40

4.8.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijksmonument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit met betrekking tot een provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief, naast eventuele andere bedragen die op grond van deze titel zijn verschuldigd:

€ 133,25

4.9

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of

Dorpsgezicht

 

4.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief, in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo,:

€ 133,25

4.10

Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

€ 108,90

 

Voor uitvoering van de werkzaamheden op of aan openbare grond zal door de afdeling Dienstverlening een begroting worden opgesteld. De werkzaamheden mogen uitsluitend worden uitgevoerd in opdracht van de gemeente. De kosten van aanleg komen voor rekening van de aanvrager van de omgevingsvergunning.

 

4.11

Handelsreclame

 

4.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die vanaf de weg zichtbaar is, waarvoor ingevolge artikel 4:16, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 4.2 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

€ 88,95

4.12

Kappen

 

4.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 
 
  • a.

    voor maximaal 5 bomen of een houtopstand:

€ 96,85

 
  • b.

    voor iedere boom meer dan 5:

€ 15,60

4.13

Natura 2000-activiteiten

 

4.13.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 531,05

4.13.2

Indien een indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan aan de gemeente kosten doorbelast inzake de behandeling van de in onderdeel 4.13.1 bedoelde aanvraag, wordt het verschuldigde tarief verhoogd met het bedrag van die kosten. De onderdelen 4.18 en 4.19 van deze tarieventabel zijn hier niet op van toepassing.

 

4.14

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 

4.14.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 531,05

4.14.2

Indien een indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan aan de gemeente kosten doorbelast inzake de behandeling van de in onderdeel 4.14.1 bedoelde aanvraag, wordt het verschuldigde tarief verhoogd met het bedrag van die kosten. De onderdelen 4.18 en 4.19 van deze tarieventabel zijn hier niet op van toepassing.

 

4.15

Andere activiteiten

 

4.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van deze titel bedoeld en die activiteit of handeling:

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 
 
  • a.

    als het een gemeentelijke verordening betreft:

€ 531,05

 
  • b.

    als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€ 531,05

4.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

4.16.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

4.16.1.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze titel voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

4.16.1.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze titel voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

4.17

Verhogingen, aanvullingen

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en hoofdstuk 9 bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning danwel bestemmingsplan, wijzigings- en uitwerkingsplan.

Indien volgens wettelijk voorschrift de beoordeling nodig is van een:

 

4.17.1

Milieukundig bodemrapport:

€ 265,40

4.17.2

Een aanvraag voor het schriftelijk verstrekken van adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen op basis van uurtarief (€ 110,60).

 

4.17.3

De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Programma’s van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig opstellen Programma van Eisen, volgens de vigerende Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA):

€ 788,00

4.17.4

De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek:

€ 262,50

4.17.5

De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van offertes tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek:

€ 262,50

4.17.6

De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek:

 
 
  • a.

    art. 9.1 Erfgoedwet juncto art. 39 lid 2 Monumentenwet:

€ 788,00

 
  • b.

    art. 9.1 Erfgoedwet juncto art. 40 lid 1 Monumentenwet:

€ 1.051,05

 
  • c.

    art. 9.1 Erfgoedwet juncto art. 41 lid 1 Monumentenwet:

€ 394,25

4.17.7

De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van tweede versies van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek, ex art. 39 lid 2, art. 40 lid 1 of art. 41, lid 1 van de Monumentenwet (ongeacht het soort archeologisch onderzoek):

€ 394,25

4.17.8

De vaststelling van een hogere grenswaarde zoals bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder:

€ 785,10

4.17.9

Een ontheffing van de bepalingen van de Bouwverordening of Bouwbesluit 2012:

€ 262,10

4.17.10

Het beoordelen van een rapport over het plaatsgebonden en groepsrisico zoals bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen:

€ 531,05

4.17.11

De beoordeling van een asbestinventarisatierapport:

€ 199,00

4.17.12

De beoordeling van een sloopveiligheidsplan:

€ 133,25

4.17.13

Het beoordelen van een verzoek om gelijkwaardigheid zoals bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012:

€ 265,40

4.17.14

Indien zich tijdens de beoordeling van een aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 66,45

4.17.15

Indien krachtens wettelijk voorschrift voor een aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 768,95

4.18

Advies

 

4.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en deze titel bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 531,05

4.19

Verklaring van geen bedenkingen

 

4.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en deze titel bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 
 
  • a.

    indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 2.038,00

 
  • b.

    indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven, bedraagt het tarief de kosten die dat bestuursorgaan aan de gemeente doorbelast.

 

4.20

Toetsing zorgvuldige veehouderij (Verordening ruimte 2014) Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV)

 

4.20.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk en deze titel bedraagt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag aan de Verordening ruimte Noord-Brabant en/of Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij of daarmee gelijk te stellen regels van de Provincie Noord-Brabant:

€ 1.629,65

4.21

Legalisatievergunning

 

4.21.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 4.2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, waarvoor een omgevingsvergunning verplicht is: 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Vermindering

 
 
 

5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 4.17, 4.18 en 4.19. De vermindering beloopt:

 

5.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

5.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

5.1.3

bij 15 of meer activiteiten:

5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 6 Teruggaaf

 
 
 

6.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

 

6.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 en 4.9, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

6.1.2

Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan:

60 %

6.1.2.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

€ 132,20

6.1.3

Indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan:

50 %

6.1.3.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

€ 132,20

6.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

 

6.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 en 4.9, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

6.2.2

Indien de aanvraag is ingediend binnen een termijn van 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt:

10 %

6.2.2.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

€ 132,20

6.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

 

6.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 en 4.9 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40 %

6.3.1.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

€ 132,20

 

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 6.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

6.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

 

6.4.1

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 4.15, 4.16, 4.17, 4.18, 4.19, 4.20 en 4.21 wordt geen teruggaaf verleend.

 

6.5

Staken planologische procedure voor vastgesteld bestemmingsplan

 

6.5.1

Een aanvrager kan zijn aanvraag voor het vaststellen van een herziening van het bestemmingsplan (artikel 3.1 Wro), een wijziging van het bestemmingsplan (artikel 3.6.1 lid 1 onder a Wro) of uitwerking van het bestemmingsplan (artikel 3.6.1. lid 1 onder b Wro) intrekken of deze procedure staken. Wanneer de aanvraag in behandeling is genomen door de gemeente, maar de formele procedure nog niet is gestart, bestaat aanspraak op teruggaaf van de verschuldigde leges. Dit geldt voor het gedeelte waar de gemeente nog geen kosten heeft gemaakt. Dit bedrag komt neer op maximaal:

60%

Hoofdstuk 7 Intrekking en buiten behandeling stellen omgevingsvergunning

 
 
 

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 6.2 van toepassing is:

€ 133,25

7.2

Het tarief bedraagt voor het buiten behandeling stellen van een aanvraag:

50%

7.2.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met een maximum van:

€ 133,25

Hoofdstuk 8 Wijziging omgevingsvergunning

 
 
 

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, tenzij deze het gevolg is van de opheffing van een illegale situatie (legalisatievergunning 4.21):

€ 133,25

Hoofdstuk 9 Vaststellen, wijzigen of ontheffing van het voorbereidingsbesluit c.a.

 
 
 

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het:

 
 
  • a.

    vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl.

€ 15.966,15

 
  • b.

    verkrijgen van een wijziging van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1, onder a., van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl.

€ 2.896,70

 
  • c.

    Verkrijgen van een uitwerking van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl

€ 2.896,70

 
  • d.

    verkrijgen van een ontheffing van het voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7, lid 4, van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl

€ 1.905,80

9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking:

€ 639,10

Hoofdstuk 10 Overige diensten en producten

 
 
 

10.1

Nasporing

 

10.1.1

Voor het door of vanwege de gemeentelijke afdeling Dienstverlening doen van nasporingen in, eventueel gevolgd door het geven van inlichtingen uit archieven, of het statische documentatiemateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van de nasporing, voor zover deze diensten niet met name in andere rechtsregels zijn genoemd, per nasporing:

€ 101,65

10.1.2

Voor het verstrekken van fotokopieën van de hierboven genoemde bescheiden gelden de tarieven onder Titel 1, hoofdstuk 1.1

 

10.2

Verzegelingen

 

10.2.1

Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van één of meerdere verzegelingen op een geluidsbegrenzer bij een inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer:

€ 219,75

10.2.2

Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van één of meerdere verzegelingen op een geluidsbegrenzer naar aanleiding van een ontheffing in het kader van artikel 4:2 of 4:3. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vught:

€ 225,05

10.2.3

Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van één of meerdere verzegelingen op een geluidsbegrenzer naar aanleiding van een ontheffing in het kader van artikel 4:2 of 4:3. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vught:

€ 119,80

10.2.4

Indien een verzoek als bedoeld in 10.2.1, 10.2.2 of 10.2.3 ertoe leidt, dat een ontheffing als bedoeld in artikel 4:3, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening moet worden verleend, dan worden de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van deze ontheffing afzonderlijk berekend.

 

10.3

Bodemkwaliteitsverklaring

 

10.3.1

Voor het verstrekken van een bodemkwaliteitsverklaring:

€ 52,30

10.3.2

Voor het verstrekken van fotokopieën van de hierboven genoemde bescheiden gelden de tarieven onder Titel 1, hoofdstuk 1.1

 

Titel 3 Dienstverlening onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Ventvergunning

 
 
 

1.1

Voor een vergunning om in de gemeente te mogen venten als genoemd in artikel 5:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught geldig voor:

 
 
  • a.

    minder dan één maand:

€ 52,30

 
  • b.

    één maand:

€ 90,75

 
  • c.

    één jaar:

€ 195,85

Hoofdstuk 2 Alcoholwet

 
 
 

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Alcoholwet (Stb. 2021/269):

€ 98,00

2.2

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het aanhangsel ingevolge artikel 3 van de Alcoholwet op grond van artikel 30a van de Alcoholwet:

€ 78,825

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet:

€ 54,40

Hoofdstuk 3 Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 
 
 

3.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught voor het exploiteren van een openbare inrichting:

€ 65,30

3.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig houden:

€ 196,10

3.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor overige geluid – of lichthinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

€ 52,30

3.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught voor het organiseren van een snuffelmarkt:

€ 65,30

3.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

€ 649,50

Hoofdstuk 4 Evenementen

 
 
 

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

4.1.1

Een vergunning voor het houden van een niet commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met 250 tot 400 bezoekers:

Nihil

4.1.2

Een vergunning voor het houden van een commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met 250 tot 400 bezoekers:

€ 66,15

4.1.3

Een vergunning voor het houden van een commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met meer dan 400 bezoekers:

€ 302,60

4.1.4

Een vergunning voor het houden van een niet commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met meer dan 400 bezoekers:

Nihil

4.1.5

Een verkeersbesluit op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor een tijdelijke verkeersmaatregel voor één weg of weggedeelte:

€ 58,60

4.1.6

Een verkeersbesluit op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor een tijdelijke verkeersmaatregel voor twee of meer wegen:

€ 102,45

4.1.7

Het tarief voor het beschikbaar stellen van verkeersborden en dranghekken voor het tijdelijk afsluiten van een straat voor een meldingsplicht evenement bedraagt inclusief het brengen en ophalen hiervan door de gemeente:

Nihil

Bijlage 2

R egionaal

 
 
 

O verleg

 
 
 

E indhoven

 
 
 

B ouwtoezicht

 
 
 
 
 
 
 

Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets

 

Ter vaststelling in ROEB-overleg 7 september 2021.

 
 
 
 
 
 
 
 

2022

2022

 

De vermelde prijzen gelden per eenheid zoals vermeld

excl. BTW

(euro)

incl. 21% BTW

(euro)

eenheid

(bruto)

1. WONINGEN

 
 
 

1.1 Rijtjeswoningen

237,00

286,77

per m3

1.2 Halfvrijstaande woningen

286,00

346,06

per m3

1.3 Vrijstaande woningen / appartementen

319,00

385,99

per m3

1.4 Bungalows

341,00

412,61

per m3

1.5 Woonwagens (nieuw en verplaatst)

215,00

260,15

per m3

1.6 (Tijdelijke) woonunit

215,00

260,15

per m3

1.7 Recreatiewoning

215,00

260,15

per m3

 
 
 
 

2. WONINGUITBREIDINGEN EN VERBOUWINGEN

 
 
 

2.1 Uitbreiding woonruimte / dakopbouw

325,00

393,25

per m3

2.2 Uitbreiding bergruimte / garage

143,00

173,03

per m3

2.3 Kelder

297,00

359,37

per m3

2.4 Serre

643,00

778,03

per m2

2.5 Verandering woonruimte (inpandig)

149,00

180,29

per m3

2.6 Dakkapel

1.232,00

1.490,72

per m1

2.7 Gevelwijziging

665,00

804,65

per m2

2.8 Nieuw dak

132,00

159,72

per m2

 
 
 
 

3. BIJGEBOUWEN

 
 
 

3.1 Berging/garage met plat dak

149,00

180,29

per m3

3.2 Berging/garage met kapconstructie

138,00

166,98

per m3

3.3 Carport / Overkapping

176,00

212,96

per m2

3.4 Tuinhuisje (prefab)

165,00

199,65

per m2

3.5 Zwembad

220,00

266,2

per m3

 
 
 
 

4. TUIN en STRAATMEUBILAIR

 
 
 

4.1 Houten schutting/pergola

77,00

93,17

per m1

4.2 Gemetselde tuinmuur

138,00

166,98

per m1

4.3 Schotelantenne

1.111,00

1.344,31

per st.

4.4 Hout + metselwerk tuinmuur

105,00

127,05

per m1

4.5 Gaashekwerk

55,00

66,55

per m1

 
 
 
 

5. BEDRIJFSHALLEN

 
 
 

- Gemetselde wandconstructie:

 
 
 

geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)

 
 
 

5.1 Bedrijfshal hoogte tot en met 3m

110,00

133,1

per m3

5.2 Bedrijfshal hoogte tussen 3 en 6 m

66,00

79,86

per m3

5.3 Tussenvloer in de hal extra

149,00

180,29

per m2

5.4 Bedrijfskantoor in de hal

226,00

273,46

per m3

 
 
 
 

- Systeembouw:

 
 
 

geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)

 
 
 

5.5 Hal hoogte tot en met 6m

66,00

79,86

per m3

5.6 Hal hoogte tussen 6 tot en met 9 m

55,00

66,55

per m3

5.7 Hal hoger dan 9 m, opp. Kleiner dan 5.000 m2 

50,00

60,5

per m3

5.8 Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 5.000 en 10.000 m2 

50,00

60,5

per m3

5.9 Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 10.000 en 20.000 m2 

44,00

53,24

per m3

5.10 Hal hoger dan 9 m, opp. Groter dan 20.000 m2 

44,00

53,24

per m3

5.11 Tussenvloer in de hal extra

94,00

113,74

per m2

5.12 Kantoorvloer in de hal extra

143,00

173,03

per m2

5.13 Open loods

143,00

173,03

per m2

5.14 Semi-permanente unit

226,00

273,46

per m3

5.15 Romneyloods

31,00

37,51

per m3

 
 
 
 

R egionaal

 
 
 

O verleg

 
 
 

E indhoven

 
 
 

B ouwtoezicht

 
 
 
 
 
 
 

Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets

 

Ter vaststelling in ROEB-overleg 7 september 2021.

 
 
 
 
 
 
 
 

2022

2022

 

De vermelde prijzen gelden per eenheid zoals vermeld

excl. BTW

(euro)

incl. 21% BTW

(euro)

eenheid

(bruto)

 
 
 
 

6. OVERIGE GEBOUWEN

 
 
 

6.1 Kantoor

319,00

385,99

per m3

6.2 Showroom

187,00

226,27

per m3

6.3 Winkel

319,00

385,99

per m3

6.4 Bouwmarkt

143,00

173,03

per m3

6.5 Horeca

292,00

353,32

per m3

6.6 Sporthal

286,00

346,06

per m3

6.7 Kleedgebouwen

264,00

319,44

per m3

6.8 Scholen / kinderdagverblijven

253,00

306,13

per m3

6.9 Noodscholen

209,00

252,89

per m3

6.10 Zorgfunctie (kleinschalig)

380,00

459,8

per m3

6.11 Interne wijzigingen overige gebouwen

110,00

133,1

per m3

6.12 Gevelwijzigingen overige gebouwen

671,00

811,91

per m2

 
 
 
 

7. TUINBOUWKAS

 
 
 

7.1 Verwarmde kas

50,00

60,5

per m2

7.2 Onverwarmde kas

33,00

39,93

per m2

 
 
 
 

8. VARKENSSTAL

 
 
 

8.1 Stal fokzeugen en biggen (traditioneel metselwerk)

440,00

532,4

per m2

8.2 Stal voor vleesvarkens ( traditioneel metselwerk)

407,00

492,47

per m2

8.3 Stal voor fokzeugen (groepshuisvesting op stro)

286,00

346,06

per m2

 
 
 
 

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van

60,00

72,6

per m2

 
 
 
 

9.4 Gedeelte voor rnelkinrichting, installatie en tank

676,00

817,96

per m2

 
 
 
 

10. KIPPENSTAL

 
 
 

10.1 Vleeskuikens (traditioneel metselwerk)

330,00

399,3

per m2

10.2 Legkippen (traditioneel metselwerk)

352,00

425,92

per m2

 
 
 
 

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van

60,00

72,6

per m2

 
 
 
 

10.3 Extra kosten legbatterijen/mestverwijdering

105,00

127,05

per m2

 
 
 
 

11. PAARDENSTAL

 
 
 

11.1 Paardenstal (traditioneel metselwerk)

665,00

804,65

per m2

11.2 Manege (rijhal) (traditioneel metselwerk)

325,00

393,25

per m2

 
 
 
 

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van

60,00

72,6

per m2

 
 
 
 

R egionaal

 
 
 

O verleg

 
 
 

E indhoven

 
 
 

B ouwtoezicht

 
 
 
 
 
 
 

Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets

 

Ter vaststelling in ROEB-overleg 7 september 2021.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

De vermelde prijzen gelden per eenheid zoals vermeld

excl. BTW

(euro)

incl. 21% BTW

(euro)

eenheid

(bruto)

 
 
 
 

12. OVERIGE ARGRARISCHE BEDRIJFSGEBOUWEN

 
 
 

12.1 Opslagloods agrarische (spouwmuur traditioneel)

237,00

286,77

per m2

12.2 Opslagloods (houten gevels)

127,00

153,67

per m2

12.3 Opslagloods (beton gevels)

127,00

153,67

per m2

12.4 Prefab werktuigen/opslagloods (stalen gevels)

105,00

127,05

per m2

12.5 Prefab veldschuur open (stalen gevels)

61,00

73,81

per m2

12.6 Aardappelloods (incl. kelderventilatie + inrichting)

363,00

439,23

per m2

12.7 Champignonkwekerij (incl. basisinrichting)

654,00

791,34

per m2

12.8 Nertsen

160,00

193,6

per m1

 
 
 
 

13. MEST SILO / KELDER

 
 
 

13.1 Bovengronds van staal en/of hout systeembouw

43,00

52,03

per m3

13.2 Mest kelder (losse kelder)

149,00

180,29

per m2

13.3 Sleufsilo

270,00

326,7

per m1

 
 
 
 

14. (PARKEER)KELDER

 
 
 

14.1 Gedeeltelijk boven- of ondergronds

193,00

233,53

per m3

14.2 Geheel ondergronds

259,00

313,39

per m3

14.3 Geheel bovengronds

121,00

146,41

per m3

14.4 (Parkeer)kelder onder gebouw

127,00

153,67

per m3

Behorende bij het raadsbesluit van 16 december 2021.

de griffier,

Drs. J.A. Deneer

de voorzitter,

R.J. van de Mortel