Regeling vervallen per 27-10-2017

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 26-10-2017

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015

De raad van de gemeente Vught;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 november 2015, Z14-062350/BW/14-008426;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gezien het advies van de Wwb Cliëntenraad gemeente Vught;

overwegende dat de gemeenteraad op grond van de Participatiewet bij verordening regels dientte stellen over cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet;

besluit vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of de Gemeentewet.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Cliënten: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a , van de Participatiewet;

    • b.

      Belangenorganisatie: organisatie die de belangen van cliënten behartigt.

Artikel 2. Cliëntenraad

  • 1. Cliënten worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.

  • 2. De cliëntenraad, belangenorganisaties of het college kunnen kandidaten voordragen.

  • 3. De cliëntenraad kan bestaan uit zowel cliënten als vertegenwoordigers van belangenorganisaties en is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.

  • 4. De cliëntenraad bestaat uit ten minste vier en ten hoogste acht personen.

  • 5. De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter voor de periode van de zittingsduur van de gemeenteraad en is herbenoembaar. Een herbenoeming dient voorgelegd te worden aan het college ter instemming.

  • 6. De cliëntenraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 7. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

Artikel 3. Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt of vertegenwoordiger van een belangenorganisatie meer is.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3. Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 2, vijfde lid, is verlopen.

  • 4. In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie waarnemen totdat in de vacature is voorzien.

Artikel 4. Ambtelijk secretaris

  • Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris

Artikel 5. Taken van gemeentebestuur

  • 1. De gemeenteraad en het college vragen over beleidsvoornemens via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 3. Het college zorgt ervoor dat de clientenraad vroegtijdig wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

  • 3. De portefeuillehouder heeft tenminste één keer per jaar overleg met de cliëntenraad.

Artikel 6. Ondersteuning cliëntenraad

  • Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

    • a.

      stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

    • b.

      geeft het de leden van de cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

    • c.

      zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 7, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;

    • d.

      stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;

    • e.

      zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;

    • f.

      verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming;

    • g.

      indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 7. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid inzake uitvoering van de Participatiewet.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

  • 3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individu.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de voorzitter.

  • 5. De cliëntenraad maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

  • 6. Contact tussen de cliëntenraad en het college lopen via de voorzitter en de ambtelijk secretaris.

Artikel 8. Taken van de ambtelijk secretaris

  • De ambtelijk secretaris:

    • a.

      stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;

    • b.

      stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

    • c.

      verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk tien werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

    • d.

      ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in;

Artikel 9. Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste van het budget als bedoeld in het eerste lid kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het college kan van de bepalingen van deze verordening afwijken indien en voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 11. Intrekken oude verordening

De Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Vught 2005 wordt ingetrokken per 1 januari 2015.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015.

Ondertekening

De Gemeenteraad van Vught in zijn vergadering van 18 december 2014;
Regnr. Z14 – 062350;
Gelet op de Gemeentewet;
Besluit:
Vast te stellen de: Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Vught 2015.
De gemeenteraad vernoemd,
De voorzitter,
R.J. van de Mortel
De griffier,
K.I. Goossens

Bijlage Toelichting

Toelichting