Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390206
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390206/1
TREASURYSTATUUT GEMEENTE VUGHT
Geldend van 15-01-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016
Intitulé
TREASURYSTATUUT GEMEENTE VUGHTVastgesteld per 15 december 2015.
Burgemeester en wethouders van Vught,
de secretaris,
drs. H.C. de Visch Eybergen
de burgemeester,
R.J. van de Mortel
Treasurystatuut gemeente Vught
Artikel 1 I Begrippenkader
In dit statuut wordt verstaan onder:
- -
Wet Fido Wet Financiering decentrale overheden;
- -
Derivaten Financiële instrumenten onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren;
- -
Drempelbedrag Het bedrag wat maximaal aan het einde van de dag op de rekening-courant mag staan buiten de schatkist. Het drempelbedrag wordt bepaald op basis van het begrotingstotaal van de gemeente;
- -
Financiering Het inzetten van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel het benutten van eigen vermogen als het aantrekken van vreemd vermogen;
- -
Garantie een financieringsinstrument, waarbij de gemeente zich tegenover een geldverstrekker verplicht in te staan voor de betalingsverplichtingen van een derde, waardoor deze geldverstrekker bereid is een lening te verstrekken;
- -
Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);
- -
Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
- -
Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;
- -
Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
- -
Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de wederpartij door insolventie of deficit;
- -
Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
- -
Liquiditeitenplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid;
- -
Rating De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier;
- -
Renterisico De mate waarin het saldo van rentelasten en rentebaten verandert door rentewijzigingen;
- -
Renterisiconorm Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting bij aanvang van enig jaar.
- -
Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;
- -
Rentevisie Toekomstverwachting over de rente-ontwikkeling;
- -
Ruddo Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden.
- -
Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
- -
Schatkistbankieren Het aanhouden van overtollige middelen in de schatkist bij het Ministerie van Financiën.
- -
Toezichthouder De Provincie Noord-Brabant.
- -
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
- -
Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer;
- -
Zero-balancing Het afromen van het saldo van een bankrekening ten gunste van de rekening-courant bij de schatkist dan wel aanvullen van een saldo van een bankrekening ten laste van de rekening-courant bij de schatkist.
Artikel 2 II Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
- 1.
Het zorgdragen voor een tijdige beschikbaarheid van middelen door het verkrijgen en handhaven van toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido en dit treasurystatuut.
Risicobeheer
Artikel 3 III Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
- 1.
De gemeente is, uit hoofde van de treasury functie, verplicht overtollige middelen (boven het drempelbedrag en boven wettelijke uitzonderingen), aan te houden bij het Rijk of via een lening te verstrekken aan een ander openbaar lichaam, met inachtneming van het gestelde in artikel 2 lid 3 van de Wet Fido.
- 2.
De gemeente kan uitgezonderde middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie, indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico.
- 3.
Op grond van artikel 7 van de Financiële verordening van de Gemeente Vught mag het college van B&W uitsluitend leningen of garanties in de vorm van borgtocht < € 20.000 verstrekken uit hoofde van de “publieke taak” en zorgt voor zekerheden.
- 4.
Op grond van artikel 15.1 van de Financiële verordening van de Gemeente Vught is het gebruik van derivaten niet toegestaan.
Artikel 4 IV Renterisicobeheer
- 1.
Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning.
- 2.
De rente typische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
Artikel 5 V Koersrisicobeheer
- 1.
De gemeente kan slechts geldleningen aangaan of verstrekken en de nakoming van uit geldleningen voortvloeiende verplichtingen (de betaling van rente en aflossing) kunnen slechts worden gegarandeerd als de hoofdsom niet onderhevig is aan enige vorm van indexatie.
- 2.
Bovendien beperkt de gemeente de koersrisico’s door overeenkomstig artikel 7 de looptijd van de uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning.
Artikel 6 VI Kredietrisicobeheer
Voor het verstrekken van leningen en/of gemeentegaranties in de vorm van borgtocht < € 20.000, wordt vooraf informatie ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij en wordt voor zekerheden gezorgd.
Artikel 7 VII Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasury activiteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), evenals een meerjarige liquiditeitenplanning.
Artikel 8 VIII Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro, conform het Besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden.
Gemeentefinanciering
Artikel 9 IX Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde het renteresultaat te optimaliseren;
- 2.
Bij het aantrekken van financieringen maakt de gemeente gebruik van onderhandse leningen.
Artikel 10 X Relatiebeheer
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financiële ondernemingen (banken en andere, pensioenfondsen, verzekeraars en overige instellingen waaronder beleggingsinstellingen en geldtransactiekantoren) dienen onder Nederlands of aan de andere kant EER-toezicht[1] te vallen zoals De Nederlandse Bank of de AFM.
- 2.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Kasbeheer
Artikel 11 XI Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren wordt:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.
- 2.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
Artikel 12 XII Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
De gemeente streeft naar concentratie van de liquiditeiten binnen één rente compensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- 2.
Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat, kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij worden wettelijke limieten niet overschreden.
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening courant;
- 4.
Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden, uitgezonderd van het schatkistbankieren, voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen, deposito’s.
Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 13 XIII Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Binnen de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;
- 2.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe);
- b.
de uitvoering en de controle gebeurt door afzonderlijke functionarissen;
- c.
de uitvoering en de registratie in de financiële administratie gebeurt door afzonderlijke functionarissen.
- a.
- 3.
Wederpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties.
Artikel 14 XIV Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
College van B&W |
Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, beleidskaders en limieten; Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid; Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid); Het rapporteren aan de Gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid in de financieringsparagraaf. |
Portefeuillehouder Financiën |
Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid). |
Concern Controller |
Bewaakt de juisthjeid, volledigheid en tijdigheid van de rapportage en doet voorstellen voor beleidswijzigingen. Ziet toe op naleving van dit statuut |
Adjunct Directeur |
Het uitvoeren van de aan hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en de treasuryparagraaf; Het autoriseren van de door de medewerker belast met treasury voorgestelde tranmsacties; Het bewaken van de kwaliteit van de treauryprocessen; Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuruactiviteiten; Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer; Het afleggen van verantwoording aan het college van B&W. |
Taakverantwoordelijke/ Taakverantwoordelijk managers
|
Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare, volledige en bruikbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de medewerker treasury.Het fiatteren van betalingen en ontvangsten ten laste of ten gunste van hun budgetten |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury
|
Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgende deelfuncties: het risicobeheer, gemeentefinanciering (financiering, uitzetting en relatiebeheer) en kasbeheer. Deze activiteiten moeten conform dit treasurystatuut en de treasuryparagraaf worden uitgevoerd en de transacties dienen geautoriseerd te zijn door de afdelingsmanager Bestuur Management en Ondersteuning (BMO); Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer;Het beheren van de geldstromen;Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële ondernemingen;Het afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties geautoriseerd door het afdelingshoofd;Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de administratief medewerker;Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied;Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie;Het afleggen van verantwoording aan de afdelingsmanager Bestuur, Management en Ondersteuning (BMO) over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten. |
Financieel Adviseur |
Het adviseren van de afdelingen/sectoren over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten; |
Medewerker Interne Bedrijfsvoering |
Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de financiële administratie;Het overboeken van saldi tussen bankrekeningenHet ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren van deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de medewerker belast met treasury; |
Medewerker belast met interne controle
|
Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en hierover rapporteren aan de afdelingsmanager Bestuur, Management en Ondersteuning (BMO) en de Concern Controller;Het afleggen van verantwoording aan de afdelingsmanager Bestuur, Management en Ondersteuning (BMO) en de Concern Controller over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten. |
De externe accountant
|
Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut. |
Artikel 15 XV Bevoegdheden/mandaten
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
|
Uitvoering door (eerste handtekening) |
Autorisatie door (tweede handtekening) |
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||
Het uitzetten van middelen via callgeld, deposito en spaarrekening |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Het aantrekken van middelen via callgeld of kasgeld |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Administratief Medewerker |
Medewerker Interne Bedrijfsvoering |
Bankrelatiebeheer |
||
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Financiering en uitzetting |
||
Het vaststellen van kredietfaciliteiten |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Het aantrekken van middelen via onderhandse leningen zoals vastgelegd in dit trausurystatuut. |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Verstrekken van garanties en/of geldleningen < € 20.000 |
Beleidsmedewerker |
College van B&W |
Artikel 16 XVI informatievoorziening
Informatie |
Frequentie |
Informatie-verstrekker |
Informatieontvanger |
Gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning |
Dagelijks |
Taakverantwoordelijke/ Taakverantwoordelijk managers |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Liquiditeitenplanning en renteontwikkeling |
Kwartaal |
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Adjunct Directeur |
Beleidsplannen treasury in treasuryparagraaf van begroting |
Jaarlijks |
B&W |
Gemeenteraad |
Verantwoording n.a.v. treasuryparagraaf via het jaarverslag |
Jaarlijks |
B&W |
Gemeenteraad |
Liquiditeitsplanning in meerjarenperspectief bij de programmabegroting |
Jaarlijks |
B&W |
Gemeenteraad |
Uitzetten en aantrekken van gelden > € 1.000.000 |
|
Financieel beleidsmedewerker belast met treasury |
Portefeuille houder |
Interne controle rapportage |
Jaarlijks |
Intern controleur |
Directie |
Bijlage 1 Toelichting Treasurystatuut gemeente Vught
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl