Regeling vervallen per 18-08-2017

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van het Presidium

Geldend van 27-10-2006 t/m 17-08-2017

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van het Presidium

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    leden: de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties;

  • b.

    adviseur(s): de voorzitter van de gemeenteraad en de griffier;

  • c.

    voorzitter: de waarnemend raadsvoorzitter;

Hoofdstuk 2 Instelling, taken, samenstelling en vervanging.

Artikel 2 Instelling Presidium

De instelling van het Presidium geschiedt door de raad bij de vaststelling van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad. 

Artikel 3 Taken

Het Presidium heeft naast de in het “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad” genoemde taken tot taak:

  • 1.

    het voorlopig vaststellen van de agenda’s voor de raadsbijeenkomst en voor de raadsvergadering met inachtneming van het bepaalde in de “Spelregels voor de nieuwe vergaderstructuur gemeenteraad Waalre” d.d. 27 juni 2006;

  • 2.

    .het voeren van de regie over het functioneren van de raad;

  • 3.

    het bewaken van de kwaliteit van het politieke proces, inclusief de planning en control (lange termijn planning agenda’s raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen);

  • 4.

    het fungeren als afstemmingsoverleg tussen raad en college.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1 Het Presidium bestaat uit de waarnemend raadsvoorzitter en de fractievoorzitters;

  • 2 De voorzitter van de raad en de griffier zijn adviseurs van het presidium. Zij zijn bij elke bijeenkomst van het presidium aanwezig.

Artikel 5 Vervanging

  • 1 De leden en de adviseurs kunnen zich bij verhindering of ontstentenis laten vervangen.

Hoofdstuk 3 De voorzitter

Artikel 6 De voorzitter

  • 1 De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van het reglement van orde;

Hoofdstuk 4 Vergaderingen en openbaarheid

Artikel 7 Vergaderfrequentie

  • 1 In de regel vinden de vergaderingen van het Presidium plaats in het gemeentehuis op de dinsdag 14 dagen voorafgaande aan de raadsbijeenkomst. Een en ander conform het vergaderschema, tenzij anders aangegeven.

  • 2 Het Presidium vergadert voorts indien de voorzitter, één van de leden, of de voorzitter van de raad het nodig oordeelt;

  • 3 De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 8 Openbaarheid

De vergaderingen van het Presidium zijn niet openbaar.

Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering

Artikel 9 Opening vergadering; quorum

De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, ongeacht het aantal aanwezige zitting hebbende leden.

Artikel 10 Besluitenlijst

  • 1 Bij het begin van de vergadering wordt, zo mogelijk, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld;

  • 2 De besluitenlijst wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

  • 3 De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Hoofdstuk 6 Aanwezigheid college, wethouders en gemeentesecretaris

Artikel 11 College

  • 1 Indien het college een aangelegenheid dan wel onderwerp met het presidium wenst af te stemmen doet het hiertoe een verzoek aan de voorzitter;

  • 2 De voorzitter bepaalt in overleg met de griffier wanneer het afstemmingsoverleg plaatsvindt en nodigt het college daartoe uit;

  • 3 Indien het Presidium een aangelegenheid dan wel onderwerp met het college wenst af te stemmen nodigt de voorzitter het college daartoe uit.

Artikel 12 Wethouders

  • 1 De voorzitter kan één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen;

  • 2 Indien een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter;

  • 3 Het presidium kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen;

  • 4 Eén of meer wethouders kunnen zich ter vergadering laten bijstaan door ambtelijke medewerkers.

Artikel 13 Gemeentesecretaris

Het presidium kan het college verzoeken de secretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 14 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement beslist het Presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 11 oktober 2006 op welke datum het door de gemeenteraad op 12 april 2005 vastgestelde “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium (Agendacommissie)” komt te vervallen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 10 oktoberDatum besluit | 2006.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALRE,de griffier, de voorzitter,