Regeling vervallen per 18-08-2017

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende regels voor de raadscommissies

Geldend van 10-06-2010 t/m 17-08-2017

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende regels voor de raadscommissies

De raad van de gemeente Waalre;

gelezen het advies van het presidium van de gemeenteraad d.d. 11 mei 2010, nr. 29;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet ;

Hoofdstuk 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. lid: deelnemer aan een raadscommissie;b. fractievertegenwoordiger: niet-raadslidc. voorzitter: voorzitter van een raadscommissie;d. griffier: griffier van de raad of diens vervanger;e. vergadering: vergadering van een raadscommissie. 

Hoofdstuk 2 INSTELLING, TAKEN EN SAMENSTELLING

Artikel 2 Instelling raadscommissies

  • 1 De raad stelt de volgende raadscommissies in:a. Voorbereidende raadscommissie;b. Raadscommissie voor majeure onderwerpen; 

  • 2 De Voorbereidende raadscommissie adviseert en overlegt over alle voorstellen en onderwerpen, met uitzondering van majeure voorstellen, die aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd.

  • 3 De raadscommissie voor majeure onderwerpen adviseert en overlegt over alle majeure voorstellen en onderwerpen, die op basis van de strategische raadsagenda, aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie heeft de volgende taken:a. Beeldvorming (informatie, kennisoverdracht, dialoog en uitwisselen van opvattingen).b. het na de behandeling van een voorstel of onderwerp, dat betrekking heeft op de in artikel 2, tweede of derde lid, genoemde onderwerpen vaststellen of de beeldvorming is afgerond en het voorstel of onderwerp rijp is voor behandeling in de raad.c. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging.d. het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, tweede of derde lid, genoemde onderwerpen.e. De voorbereidende raadscommissie heeft bovendien tot taak samen met het college onderwerpen en zaken te bespreken, zonder dat daar direct een voorstel aan ten grondslag ligt. 

Artikel 3A Bevoegdheden

a. Een raadscommissie is bevoegd om, in het geval dat de commissie oordeelt dat de beeldvorming omtrent het voorstel of onderwerp niet is afgerond, en het voorstel of onderwerp derhalve niet rijp is voor behandeling in de raad, het desbetreffende voorstel terug te sturen naar het college dan wel het college te verzoeken om schriftelijk aanvullende informatie te verstrekken.b. In het geval dat een voorstel door de raadscommissie wordt teruggestuurd naar het college, wordt het voorstel door de raad van de agenda afgevoerd en komt een mogelijk nieuw dan wel aangepast voorstel terug op de agenda van de raadscommissie; c. Indien de raadscommissie het college verzoekt om schriftelijk aanvullende informatie te verstrekken blijft het voorstel op de raadsagenda gehandhaafd en komt het college per omgaande met een oplegnotitie dan wel brief naar de raad.  

Artikel 4 Samenstelling

  • 1 De raadscommissie kent géén vaste leden.

  • 2 Aan de vergadering van een raadscommissie nemen maximaal 2 leden per fractie deel.

  • 3 De leden kunnen per agendapunt wisselen.

  • 4 Een lid kan zowel raadslid als fractievertegenwoordiger zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie. De fractievertegenwoordigers hoeven, hoewel dit wel de voorkeur heeft, tijdens de laatste verkiezingen van de raad niet geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de desbetreffende fractie.

  • 5 Fractievertegenwoordigers worden op voorstel van de fracties door de raad benoemd.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1 De raadscommissie kent géén vaste voorzitter, doch wordt bij toerbeurt uit een voorzitterspool, bestaande uit raadsleden, door de griffier aangezocht;

  • 2 De voorzitter neemt geen deel aan de inhoudelijke discussie in de raadscommissie.

  • 3 De voorzitter is belast met:a. het leiden van de vergadering;b. het handhaven van de orde;c. het doen naleven van deze verordening;d. hetgeen deze verordening hem verder opdraagt. 

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1 Een deelnemer houdt op deelnemer te zijn van een raadscommissie indien het niet meer voldoet aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen.

  • 2 De raad kan een fractievertegenwoordiger ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht de fractievertegenwoordiger is benoemd.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1 De raad kan ter ondersteuning van iedere raadscommissie een medewerker van de griffie als commissiegriffier benoemen.

  • 2 De griffier of commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3 Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de raad benoemde plaatsvervanger.

  • 4 In het geval dat er commissiegriffiers zijn benoemd kan de griffier in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 3 AANWEZIGHEID COLLEGE, BURGEMEESTER EN (BELEIDS)MEDEWERKERS

Artikel 8 Aanwezigheid college, burgemeester en (beleids)medewerkers

De burgemeester, de wethouders en de (beleids)medewerkers zijn in de vergadering, voor zover het te behandelen onderwerp hen aangaat, aanwezig en nemen aan de beraadslagingen deel.

Hoofdstuk 4 VERGADERINGEN

Paragraaf 1 TIJDSTIP VAN VERGADEREN EN VOORBEREIDING

Artikel 9 Vergaderfrequentie

  • 1 In de regel vinden de vergaderingen van de raadscommissie:

    a. Raadscommissie voor majeure onderwerpen plaats op tweede dinsdag van de 4 wekelijkse cyclus;

    b. Voorbereidende raadscommissie plaats op de derde dinsdag van de 4 wekelijkse cyclus;

  • 2 De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en vinden plaats in vergaderruimte 018 van het gemeentehuis of in de raadzaal.

  • 3 Een raadscommissie vergadert voorts indien de agendacommissie het nodig oordeelt of indien ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen de agendacommissie daarom verzoeken.

  • 4 De agendacommissie kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. De agendacommissie voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 10 Agendacommissie

  • 1 Er is een agendacommissie.

  • 2 De agendacommissie bestaat uit de fractievoorzitters. De voorzitter van de raad kan de vergaderingen van de agendacommissie bijwonen. De griffier of zijn vervanger is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.

  • 3 De leden van de agendacommissie kunnen zich (bij verhindering) laten vervangen door een raadslid of een fractievertegenwoordiger.

  • 4 De agendacommissie heeft tot taak het voorlopig vaststellen van de agenda's van de raadscommissies en van de gemeenteraad.

  • 5 De voorzitter van de agendacommissie kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor een vergadering van de agendacommissie.

  • 6 De leden van de agendacommissie hebben elk één stem in de agendacommissie.

  • 7 De voorzitter en zijn plaatsvervanger zijn respectievelijk de eerste en tweede plaatsvervangend voorzitter van de raad.

Artikel 11 Oproep

  • 1 De griffier zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2 De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 3 Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 12 De agenda

  • 1 In spoedeisende gevallen kan de voorzitter, de agendacommissie gehoord, na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 2 Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken

  • 1 Stukken ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.

  • 3 Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1 De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in De Schakel en door plaatsing op de gemeentelijke website openbaar gemaakt.

  • 2 De openbare kennisgeving vermeldt:

    a. de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    c. de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 17.

  • 3 Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de website van de gemeente geplaatst.

Paragraaf 2 ORDE DER VERGADERING

Artikel 15 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 16 Spreekrecht burgers

  • 1 Burgers hebben spreekrecht. Zij kunnen in de vergadering over de geagendeerde onderwerpen, voorafgaande aan de behandeling van het desbetreffende onderwerp door de raadscommissie, het woord voeren.

  • 2 Het woord kan niet gevoerd worden over:

    a. niet geagendeerde onderwerpen;

    b. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    c. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    d. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

    e. de inhoud van de ter vaststelling aangeboden besluitenlijst van de vergadering.

  • 3 Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 24 uren voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 4 Als richtlijn geldt een spreektijd van 5 minuten per burger per onderwerp. De voorzitter kan van de spreektijd afwijken, indien dit in het belang is van de voortgang dan wel van de orde van de vergadering.

  • 5 De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 6 De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de inspreker toestaan aan de beraadslaging van het aan de orde zijnde onderwerp deel te nemen en/of de deelnemers aan de commissievergadering toestaan om aan de inspreker verhelderende vragen te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 7 De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 17 Besluitenlijst

  • 1 De concept besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep.

  • 2 Bij het begin van de vergadering wordt de concept besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3 De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van de concept besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat is besloten. Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de (commissie)griffier te worden ingediend.

  • 4 De besluitenlijst houdt in:

    a. de namen van de voorzitter, de (commissie)griffier, de burgemeester en de wethouders, de medewerkers en de ter vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    c. een samenvatting van het advies aan de raad alsmede een ingenomen minderheidsstandpunt met vermelding van de namen van de leden die een minderheidsstandpunt hebben ingenomen.

    f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 24 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 5 De besluitenlijst wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 6 De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de (commissie)griffier ondertekend.

Artikel 18 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1 De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2 Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3 Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 20 Handhaving orde; schorsing

  • 1 Een spreker wordt in zijn betoog niet gestoord, tenzij:

    a. de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    b. een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2 Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3 De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4 De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 5 Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 21 Deelname aan de beraadslading door anderen

  • 1 De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2 Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Hoofdstuk 5 BESLOTEN VERGADERING

Artikel 22 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 23 Besluitenlijst

  • 1 De besluitenlijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden op de daarvoor bestemde plaats vertrouwelijk ter inzage.

  • 2 Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 24 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Artikel 20 van deze verordening is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 25 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6 TOEHOORDERS EN PERS

Artikel 26 Toehoorders en pers

  • 1 De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2 Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3 De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 27 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de (commissie)griffier en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Artikel 28 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 SLOTBEPALINGEN

Artikel 29 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 30 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 26 mei 2010.Op dat tijdstip vervalt de verordening op de raadscommissies, vastgesteld bij raadsbesluit van 14 maart 2002, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 25 mei 2004. 

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 25 mei 2010.
De raad van de gemeente Waalre,de griffier,                                                de voorzitter,
 
J.A.J. Claessen                                      mr. H.C.R.M. de Wijkerslooth