Regeling vervallen per 01-12-2011

Mandaatregeling gemeente Waalwijk 2007

Geldend van 06-07-2007 t/m 30-11-2011

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Waalwijk 2007

MANDAATBESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Waalwijk, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheid betreft,

gelet op de Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t ( e n ) :

I de uitoefening van de bevoegdheden die in het bij dit besluit behorende register zijn aangeduid met "A" op te dragen aan de eveneens in het schema genoemde functionaris (afdoeningsmandaat).

II te bepalen, dat met betrekking tot het ondertekenen van besluiten, in het bij dit besluit behorende register aangegeven met een "O", de aangegeven procedure gevolgd dient te worden (ondertekeningsmandaat).

III dat bij aangelegenheden, waarbij de burgemeester in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de gemeente vertegenwoordigd dient te worden, in het bij dit besluit behorende register met een "V" aangeduid, de eveneens in het schema genoemde functionaris als gemachtigde van de burgemeester aan te wijzen (vertegenwoordigingsbevoegdheid).

IV dat bij het in werking treden van dit besluit het op 16 december 2003 vastgestelde mandaatbesluit vervalt.

V ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld onder de punten I tot en met III van dit besluit moet het volgende in acht worden genomen:

Artikel 1

Indien bij een namens het college, burgemeester of heffingsambtenaar te nemen besluit het beleid van dezen is betrokken legt de degene aan wie mandaat tot afdoening is gegeven, de zaak vooraf voor aan college, burgemeester of heffingsambtenaar indien:

  • a.

    het voornemen bestaat tot aanvulling/afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

  • b.

    als vooraf nadrukkelijk bekend is dat de betrokken portefeuillehouder en/of het college respectievelijk de burgemeester op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken ("politiek gevoelige zaken");

  • c.

    als de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de algemeen directeur (in zijn hoedanigheid van ambtelijk coördinator) zulks heeft kenbaar gemaakt.

  • d.

    als uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

Artikel 2

In de bevoegdheidsomschrijving wordt regelmatig de term “beslissen” gebruikt. Hiermee wordt bedoeld het beslissen om een aanvraag te verlenen danwel te weigeren, alsmede het beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen of (niet)-ontvankelijk te verklaren.

Artikel 3

Bij afwezigheid van de bevoegd functionaris, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

Artikel 4

1.Ingeval een mandaat aan een bepaalde functionaris wordt opgedragen wordt daarmee het mandaat geacht eveneens opgedragen te zijn aan de hogere functionarissen.

Hierbij wordt de volgende rangorde gehanteerd:

college/burgemeester – algemeen directeur – directeur – afdelingshoofd (projectleider) - senior-medewerker - medewerker. Als directe chef geldt het niveau vanaf Afdelingshoofd.

2.Ingeval een bevoegdheid aan een externe functionaris wordt gemandateerd wordt daarmee het mandaat eveneens opgedragen te zijn geacht aan het afdelingshoofd van de functionele afdeling binnen de gemeentelijke organisatie.

Artikel 5

Als bij een krachtens mandaat te nemen besluit een andere gemeentelijke sector belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een andere sector raakt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is opgedragen, de zaak vooraf aan het hoofd van die andere sector voor. Als met het hoofd van de andere sector geen overeenstemming wordt bereikt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is toegekend, de zaak aan het college voor.

Artikel 6

De gemandateerde is zonder toestemming van de mandaatgever niet bevoegd de bevoegdheid verder te (onder)mandateren.

Artikel 7

Bij uitoefening van bevoegdheden, zoals bedoeld onder punt I van dit besluit, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

"Naam bestuursorgaan, namens deze(n)/ dit, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de (onder)gemandateerde en zijn/haar handteke ning”.

Artikel 8

Bij de bevoegdheid tot ondertekening van uitgaande stukken, zoals bedoeld onder punt II van dit besluit, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

“Overeenkomstig het door het bestuursorgaan genomen besluit, voor dezen/ dit, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de (onder)gemandateerde en zijn/haar handteke ning”.

Artikel 9

Het ondertekeningsmandaat geldt niet, behoudens in zaken met een routinematig karakter, voor stukken gericht aan:

  • a.

    de kroon;

  • b.

    gedeputeerde staten van Noord-Brabant;

  • c.

    de commissaris van de koningin van de provincie Noord-Brabant;

Artikel 10

De mandaatregeling geeft geen uitgewerkte richtlijnen over budgettaire bevoegdheden. Hierop zijn de voorwaarden uit de Regeling Budgethouders gemeente Waalwijk en Regeling Budgethouderschap Strategische Projecten van toepassing.

Artikel 11

Dit besluit treedt op de dag na publicatie in het gemeenteblad in werking.

Artikel 12

Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatregeling gemeente Waalwijk 2007"

Waalwijk, 26 juni 2007

het college van burgemeester en wethouders van Waalwijk,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A. de Wit drs. A.M.P. Kleijngeld

de burgemeester van Waalwijk,

drs. A.M.P. Kleijngeld

de heffingsambtenaar van Waalwijk,

drs. W.G. van den Heuvel