Regeling vervallen per 01-01-2013

Werktijdenregeling gemeente Waalwijk

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Waalwijk

Werktijdenregeling Gemeente Waalwijk

Het college van burgemeester en wethouders

gelet op artikel 4:2, lid 1 van de CAR/UWO;

gelet op de bepalingen in de Arbeidstijdenwet;

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 21 november 2012

stelt vast de:

"Werktijdenregeling gemeente Waalwijk "

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

Arbeidsduur

De vooraf vastgestelde omvang van het aantal uren in een bepaalde periode, gedurende welke door de medewerker arbeid moet worden verricht

Formele arbeidsduur per week

De arbeidsduur volgens de aanstelling of arbeidsovereenkomst.

Feitelijke arbeidsduur per week

De arbeidsduur zoals die voor een bepaalde week is vastgesteld.

Arbeidsduur per jaar

De naar jaarbasis herleide formele arbeidsduur per week, gecorrigeerd voor de feestdagen.

Arbeidsrooster

De verdeling van uren van de formele arbeidsduur per week over de week.

Bandbreedte

De marges waarbinnen de feitelijke arbeidsduur per week kan fluctueren. Voor een voltijdbetrekking bedraagt de bandbreedte 30 uur (ondergrens) tot 42 uur (bovengrens) per week. (CAR/UWO artikel 4:1, lid 1)

Standaard Bedrijfstijd

De tijd gedurende welke de gemeente in bedrijf is en waarbinnen medewerkers arbeid kunnen verrichten.

Standaard Openingstijd

De tijd gedurende welke de gemeente geopend is voor externe klanten en alle niet geplande klantencontacten tot stand komen.

Standaard Bereikbaarheidstijd

De tijden waarop de ambtelijke organisatie bereikbaar moet zijn voor externe en interne klanten.

Plus-uren

Het verschil in uren tussen de formele arbeidsduur per week en het feitelijk gewerkte aantal uren per week.

Standaard werktijd

De tijd gedurende welke de medewerkers arbeid verrichten.

Bloktijd

De tijden waarbinnen de medewerkers minimaal aanwezig moeten zijn om een optimale interne bereikbaarheid te garanderen, tenzij het bedrijfsbelang een aanwezigheid elders verlangt.

Artikel 2 – Toepassing

  • 1. Deze werktijdenregeling is van toepassing op leden van het personeel in dienst van de gemeente Waalwijk en op personeel dat via derden wordt ingeleend om bij onze organisatie werkzaamheden te verrichten. Buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand zijn van deze regeling uitgesloten. Voor personeel dat via derden wordt ingeleend gelden de plus-uren niet.

  • 2. Deze werktijdenregeling is ook van toepassing op de afdeling bedrijven (buitendienst, sporthallen, zwembaden en catering). De aanvulling op de werktijdenregeling gemeente Waalwijk voor de afdeling bedrijven blijft onverkort van kracht. Voor zover beide regelingen conflicteren, gaat de aanvullende werktijdenregeling voor de werktijdenregeling gemeente Waalwijk.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen voor met name genoemde groepen, met het oog op de aard van hun werkzaamheden of functie, een nadere regeling treffen. Dit gebeurt op voorstel van de leidinggevende waartoe de groep behoort.

Artikel 3 – Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur per week voor een volledige betrekking wordt bepaald op gemiddeld 36 uur.

  • 2. De formele arbeidsduur per jaar bij een volledige betrekking van 36 uur bedraagt ten hoogste 1800,7 uren (zie bijlage 2)

  • 3. De feitelijke arbeidsduur wordt ingeroosterd volgens artikel 5 van deze regeling.

Artikel 4 – Bedrijfskader

  • 1. De standaard bedrijfstijd is gelegen tussen 07.30 - 18.30 uur en bedraagt 10,5 uur per dag van maandag tot en met vrijdag.

  • 2. De standaard bereikbaarheidstijd is van maandag tot vrijdag tussen 08.30 – 17.00 uur.

  • 3. De standaard openingstijden voor het publiek van de aangewezen gemeentelijke diensten zijn van:

    • a.

      Maandag t/m vrijdag: 09.00 - 13.00 uur (alléén op afspraak, voor producten van het Zorgloket ook vrije inloop)

    • b.

      Maandag, woensdag en vrijdag: 13.00 - 17.00 uur (alle producten vrije inloop en op afspraak)

    • c.

      Dinsdag en donderdag: 18.00 - 20.00 uur (alléén burgerzaken producten vrije inloop en op afspraak)

  • 4. De standaard werktijd is gelegen tussen 08.30 – 12.30 uur en 13.30 - 17.30 uur. Buiten deze tijden om kan/mag geen compensatie van doktersbezoek, studie e.d. plaatsvinden.

  • 5. De bloktijden lopen van 09.30 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur, tenzij het college op grond van het bepaalde in artikel 2, derde lid, anders bepaalt.

  • 6. De pauzetijd is gelegen tussen 12.00 - 14.00 uur en is minimaal 0,5 uur.

  • 7. Er mag maximaal 5,5 uur per dag achtereen gewerkt worden zonder onderbreking door een pauze van 0,5 uur.

  • 8. Bij specifieke - onder meer klimatologische - omstandigheden kan het directieteam bepalen dat in één of meer onderdelen van het aandachtsgebied mag worden afgeweken van de standaard bedrijfstijden en bloktijden, met dien verstande dat de roosterdiensten normaal worden verricht. In dit geval wordt artikel 5, lid 4, buiten werking gesteld.

Artikel 5 – Arbeidsroosters

  • 1. De leidinggevende is verantwoordelijk voor en bevoegd tot het opstellen en goedkeuren van arbeidsroosters. Deze roosters dienen een optimale dienstverlening te garanderen aan de inwoners van de gemeente Waalwijk, evenals aan de interne klanten en een adequate bereikbaarheid binnen de grenzen van het bepaalde in artikel 4. Arbeidsroosters worden gemaakt op basis van de formele arbeidsduur (maximaal 36 uur per week op basis van fulltime).

  • 2. Uitgangspunt bij het opstellen van de arbeidsroosters is een efficiënte bedrijfsvoering, waarbij de leidinggevende zoveel mogelijk rekening houdt met de belangen van de medewerker.

  • 3. De keuze voor een arbeidsrooster wordt onder meer bepaald door de werksoort binnen de afdeling, de aard en inhoud van de functies, de samenhang van functies en de mate van in- en externe contacten.

  • 4. Bij eenzijdige veranderingen, op initiatief van de leidinggevende, in het afgesproken arbeidsrooster qua werktijden en/of arbeidsduur, dient rekening te worden gehouden met het bepaalde in de artikelen 3:4:1 en 4:1, lid 2 van de CAR/UWO.

Artikel 6 – Overwerk/Onregelmatige dienst

  • 1. Er is sprake van overwerk conform artikel 3:2 van de CAR/UWO indien in dienstopdracht incidenteel buiten het voor de medewerker vastgestelde arbeidsrooster wordt gewerkt. In dit geval geldt de van kracht zijnde overwerkregeling van de gemeente Waalwijk.

  • 2. Er is sprake van werken in onregelmatige dienst conform artikel 3:3 van de CAR/UWO en de van kracht zijnde regeling onregelmatige dienst van de gemeente Waalwijk indien de aard van het werk het noodzakelijk maakt dat in dienstopdracht volgens rooster buiten de "normale kantoortijden" (artikel 3:3, lid 1 CAR/UWO) arbeid wordt verricht.

Artikel 7 – Tijdregistratie

  • 1. Ter uitvoering van het bepaalde in deze regeling is tijdregistratie, voor alle medewerkers zowel bij het begin en einde van de werktijd als aan het begin en einde van de pauze(s) en bij het verder betreden en verlaten van het gebouw, noodzakelijk.

  • 2. Indien geen gebruik wordt gemaakt van de tijdregistratie bij aanvang en/of einde van de middagpauze, wordt er een fictieve pauze geregistreerd overeenkomstig de pauzetijd zoals is bepaald in artikel 4, lid 6, tenzij het college op grond van het bepaalde in artikel 2, derde lid, anders heeft bepaald.

  • 3. De medewerker dient zelf zorg te dragen voor de registratie, zoals bepaald in lid 1 van dit artikel, door middel van een aan hem/haar verstrekte registratiepas.

  • 4. Ziekte en verlof worden door de medewerker zelf geregistreerd in het tijdregistratiesysteem. Registratie van verlof geldt echter niet als toekenning daarvan.

  • 5. Bij ziekte wordt het afgesproken arbeidsrooster van de desbetreffende dag gehanteerd.

  • 6. Het individuele arbeidsrooster vult de medewerker zelf in Big-Ben in. De mutaties worden door de medewerker zelf aangebracht in dat systeem en geaccordeerd door of namens de leidinggevende.

Artikel 8 – Plus-uren

Plus-uren ontstaan als het aantal gewerkte uren afwijkt van de formele arbeidsduur per week. Compensatie vindt plaats volgens de volgende bepalingen:

  • a.

    Een positief urensaldo is toegestaan, tot een maximum op jaarbasis van 3,4 keer de formele arbeidsduur per week, voor fulltime is dit 122 uur. Op jaarbasis kunnen deze 122 plus-uur (voor parttime naar rato) overgeboekt worden naar je verlofsaldo (zie voor berekening bijlage 2). Het totale verlofsaldo aan het eind van het kalenderjaar mag ten hoogste 72 uur bedragen (voor parttime naar rato). Per jaar is het mogelijk om opnieuw plus-uren op te bouwen, rekening houdend met de limiet.

  • b.

    Naast de 122 plus-uren bestaat er een buffer van 10 uur. Deze mag zowel positief als negatief zijn. Het saldo wordt via Big-Ben bijgehouden en geregistreerd. Het negatieve saldo dient aan het einde van ieder jaar of voorafgaand aan ontslag te zijn ingehaald. Indien dat niet gerealiseerd wordt, trekt de leidinggevende dit van het verlofsaldo af of wordt dit verrekend met de salarisbetaling.

Artikel 9 – Brugdagen

  • 1. Brugdagen worden elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld door het directieteam. Bij het vaststellen van de arbeidsroosters en werktijden van enig kalenderjaar, wordt rekening gehouden met de brugdagen.

  • 2. Indien de brugdag wordt ingeroosterd, kost deze zoveel verlofuren als iemand op die dag zou werken volgens zijn vooraf opgestelde rooster, zowel voor voltijders als voor deeltijders. Maximaal worden 26,6 uren afgeschreven aan verlofuren voor aangewezen brugdagen.

Artikel 10 – Bezoek aan medische instanties

  • 1. Het bezoek aan huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis e.d. dient, zoveel als mogelijk te geschieden in eigen tijd.

  • 2. Voor eventuele correcties is het bepaalde in artikel 7 lid 6 van toepassing.

Artikel 11 – Dienstreizen en studiedagen

  • 1. In geval van dienstreizen, studiedag(en), bezoeken van vergaderingen en bijeenkomsten buiten het kantoor, die een volledige werkdag in beslag nemen, wordt deze dag als een fictieve dag volgens het ingediende arbeidsrooster, inclusief de pauzetijd geregistreerd.

  • 2. De medewerker dient voor toepassing van het bepaalde in lid 1, zowel bij het vertrek als ook bij terugkeer van de dienstreis of studiedag, op de gebruikelijke wijze te registreren in Big-Ben.

  • 3. Indien de medewerker niet in staat is, zoals bedoeld in lid 2, gebruik te maken van de tijdregistratie ingeval van bezoeken aan het begin dan wel aan einde van de werktijd, deze aanvangs- en/of eindtijd als correctie te verwerken overeenkomstig artikel 7, lid 6.

  • 4. In geval van dienstreizen, studiedag(en), bezoeken van vergaderingen en bijeenkomsten buiten het kantoor die slechts een gedeelte van de dag beslaan, wordt de medewerker vanzelfsprekend geacht de resterende tijd te werken in de voor hem gangbare uren.

Artikel 12 – Verantwoordelijkheid

  • 1. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor een correcte naleving van deze regeling en de met hem gemaakte afspraken ten aanzien van arbeidsduur en rooster.

  • 2. De leidinggevende ziet toe op een juiste naleving van deze regeling.

  • 3. Indien de leidinggevende constateert dat de regeling niet correct wordt nageleefd, afspraken niet worden nagekomen, dan wel misbruik wordt gemaakt van de mogelijkheden, kan de leidinggevende de medewerker verplichten tot een ander arbeidsrooster.

  • 4. Bij geconstateerde herhaling van misbruik kan het college van burgemeester en wethouders, op voorstel van de leidinggevende, disciplinaire maatregelen treffen, conform de bepalingen van de CAR/UWO.

Artikel 13 – Slot- en overgangsbepaling

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders in de geest van deze regeling.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als "Werktijdenregeling gemeente Waalwijk" en treedt in werking 1 januari 2012 onder gelijktijdige intrekking van de voorgaande Werktijdenregeling gemeente Waalwijk (d.d. 13 juli 2010).

  • 3.

    Ter uitvoering van deze regeling stelden burgemeester en wethouders een toelichting met nadere richtlijnen op. Deze toelichting maakt onderdeel uit van deze regeling.

Waalwijk, 1 december 2012

Burgemeester en wethouders van Waalwijk,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. A. de Wit Drs. A.M.P. Kleijngeld

Bijlage 1

Toelichting ter uitvoering van de "werktijdenregeling gemeente Waalwijk"

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

Bedrijfstijd

Maandag tot vrijdag 07.30 – 18.30 uur

Bereikbaarheidstijd

Maandag tot vrijdag 08.30 – 17.00 uur

Openingstijd publieksbalie

Maandag tot vrijdag 09.00 – 13.00 uur

Maandag – woensdag en vrijdag 13.00 – 17.00 uur

Dinsdag – donderdag 18.00 – 20.00 uur

Standaard werktijd

Maandag tot vrijdag 08.30 – 12.30 uur en 13.30 – 17.30 uur

Bloktijd

Maandag tot vrijdag 09.30 – 12.00 uur en 14.00 - 16.00 uur

Artikel 2 – Toepassing

  • 1.

    De werktijdenregeling is van toepassing op alle personeelsleden met een aanstelling in vaste of tijdelijke dienst, personeelsleden met een arbeidsovereenkomst, personeel dat bij onze organisatie is gedetacheerd, uitzendkrachten, oproepkrachten en stagiairs. De regeling is niet van toepassing voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (BABS).

  • 2.

    Deze werktijdenregeling is ook van toepassing op de afdeling bedrijven (buitendienst, sporthallen, zwembaden en catering). De aanvulling op de werktijdenregeling gemeente Waalwijk voor de afdeling bedrijven blijft onverkort van kracht. Het opbouwen van plus-uren geldt echter niet voor de medewerkers van de afdeling Bedrijven (buitendienst, sporthallen, zwembaden en catering).

  • 3.

    Op voorstel van een leidinggevende kan het college een nadere regeling treffen. Hierbij kan vooral worden gedacht aan de specifieke werksoorten, zoals de buitendienst van de afdeling Bedrijven met een bereikbaarheidsregeling, de medewerkers van de publieksbalie, de bodes en medewerkers catering.

Artikel 3 – Arbeidsduur

In de CAR/UWO wordt onderscheid gemaakt tussen arbeidsduur en werktijden. Arbeidsduur heeft te maken met de omvang van de betrekking en werktijden zegt iets over het tijdstip waarop de arbeid moet worden verricht.

Arbeidsduur is te onderscheiden in formele en feitelijke arbeidsduur.

  • 1.

    De formele arbeidsduur is de omvang van je aanstelling. Bij een volledige betrekking bedraagt de formele arbeidsduur op jaarbasis gemiddeld 36 uur per week.

  • 2.

    De feitelijke arbeidsduur is de arbeidsduur per dag, per week, per jaar. De feitelijke arbeidsduur wordt jaarlijks ingevuld in het zogenaamde jaarrooster. Het jaarrooster is dan je arbeidsrooster (werkrooster). Op jaarbasis is de feitelijke arbeidsduur gelijk aan de formele arbeidsduur, zijnde 1.800,7 uur bij een volledige betrekking. (zie artikel 5)

Artikel 4 – Bedrijfskader

  • 1.

    De bedrijfstijd geeft de grenzen aan waarbinnen gewerkt kan worden, m.a.w. waarbinnen de feitelijke arbeidsduur gerealiseerd kan worden. De zaterdag is een uitzondering. Deze dag is hier opgenomen omdat de milieustraat op die dag geopend is. De zaterdag is geen dag waarop de reguliere arbeidsduur gerealiseerd kan worden.

  • 2.

    Gedurende de bereikbaarheidstijd genoemd in artikel 4, lid 2 dient de organisatie een dusdanige bezetting te kennen dat klanten (telefonisch) direct geholpen kunnen worden, doch tenminste te woord gestaan kunnen worden. In waarneming van afwezige collega's dient in ieder geval te zijn voorzien.

  • 3.

    Andere openingstijden dan genoemd in artikel 4, lid 3 van de regeling zijn nog niet aan de orde. Wellicht dat dit in de toekomst, op grond van externe ontwikkelingen wijzigt.

  • 4.

    Voor de arbeidsduur, -tijden en –pauzes dienen de bepalingen van de Arbeidstijdenwet in acht te worden genomen. Vooral de volgende bepalingen (uit de artikelen 5:1 tot en met 5:6 van de Arbeidstijdenwet en artikel 4:1 uit de CAR/UWO) zijn van belang:

    • -

      de feitelijke arbeidsduur; de CAR/UWO bepaalt dat één dag per week maximaal 11 uur mag worden gewerkt.

    • -

      de feitelijke arbeidsduur; de CAR/UWO bepaalt dat de feitelijke arbeidsduur maximaal 50 uur per week bedraagt (inclusief overwerk).

    • -

      de feitelijke arbeidsduur is ten hoogste gemiddeld 48 uur per week in elke periode van 16 weken.

    • -

      de voor de ambtenaar geldende arbeidsduur per jaar mag niet worden overschreden (zie artikel 3).

    • -

      indien per dienst meer dan 5,5 uur arbeid wordt verricht, dient minimaal 30 minuten te worden gepauzeerd, waarbij de pauze kan worden gesplitst in twee keer een kwartier.

    • -

      indien per dienst meer dan 10 uur arbeid wordt verricht, dient minimaal 45 minuten te worden gepauzeerd, waarbij de pauze kan worden gesplitst in drie keer een kwartier.

Artikel 5 – Arbeidsroosters

  • 1.

    Dit artikel houdt bepalingen in voor een efficiënte bedrijfsvoering, waarbinnen de keuze van een individuele medewerker voor een bepaald arbeidsrooster kan worden gehonoreerd. Voorwaarde hiervoor is dat een optimale dienstverlening aan in- en externe klanten en een adequate bereikbaarheid gegarandeerd zijn. Het basis arbeidsrooster, dat geldt voor iedere medewerker valt binnen de weekdagen maandag tot en met vrijdag, tussen 07.30 uur en 18.30 uur.

  • 2.

    Het arbeidsrooster wordt door de medewerker zelf ingevuld in BigBen. Door het jaarrooster in te vullen kun je aangeven volgens welk rooster jij het komende jaar wenst te werken. Houd bij het invullen van het rooster nadrukkelijk rekening met de bedrijfsvoering. Je afdelingshoofd zal het rooster daarop ook toetsen. Uiteindelijk is de leidinggevende verantwoordelijk voor je arbeidsrooster en dus ook voor het goedkeuren van je jaarrooster.

Om problemen met de inroostering te voorkomen zijn de volgende richtlijnen opgesteld

  • -

    Het arbeidsrooster wordt gemaakt op basis van de formele arbeidsduur per week. (max. 36 uur per week op basis van fulltime)

  • -

    De feitelijke arbeidsduur per dag mag maximaal 9 uur bedragen.

  • -

    De feitelijke arbeidsduur per dag past binnen de bloktijden.

De inroostering geschiedt volgens een vast herkenbaar patroon, waarbij een 2 of maximaal een 4 wekelijkse cyclus wordt gehanteerd. In een 4 wekelijkse cyclus is je feitelijke arbeidsduur gelijk aan je formele arbeidsduur voor die periode. Het is niet de bedoeling dat weken niet ingeroosterd worden, bijv. vakantieweken. Verlof dient opgenomen te worden via het tijdregistratiesysteem en dus niet via het jaarrooster.

3. Zoals eerder is vermeld is je leidinggevende verantwoordelijk voor het opstellen van de arbeidsroosters. Bij het beoordelen van het rooster wordt de bedrijfsvoering als uitgangspunt genomen.

Bij de beoordeling van het rooster houdt de leidinggevende rekening met de volgende aspecten:

  • -

    een optimale dienstverlening aan het publiek (openingstijden)

  • -

    een optimale interne bereikbaarheid (bloktijden)

  • -

    een optimale bezetting op de afdeling

  • -

    er zoveel mogelijk gewerkt wordt volgens herkenbaar vast patroon (klant weet wanneer iemand aanwezig is)

  • -

    de richtlijnen m.b.t. arbeidsduur

Daar waar de bedrijfsvoering het toelaat zal de leidinggevende zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van de medewerker. Zodra het jaarrooster is goedgekeurd zal het opgestuurd worden naar de afdeling P&O voor verwerking in het tijdregistratiesysteem.

Een rooster bevat in ieder geval de dagen waarop gewerkt moet worden en daarnaast het aantal te werken uren per dag. Een medewerker is echter niet strikt aan bepaalde begin- en/of eindtijden gebonden. Voor de afdeling Bedrijven Buitendienst, Sporthallen, Zwembaden en catering is dit niet van toepassing (zie bijlage 3).

Artikel 6 – Overwerk/Onregelmatige dienst

  • 1.

    Er is sprake van overwerk conform artikel 3:2 van de CAR/UWO en de van kracht zijnde "regeling overwerk". Overigens zijn "overwerkuren" niet hetzelfde als "plus-uren" zoals vermeld in artikel 8 van de regeling.

  • 2.

    Er is sprake van onregelmatige dienst conform artikel 3:3 van de CAR/UWO en de van kracht zijnde "regeling toelage onregelmatige dienst" indien volgens het vastgestelde rooster op onregelmatige tijden moet worden gewerkt.

Artikel 7 – Tijdregistratie

Iedere medewerker registreert zelf de arbeidstijd. Dit geschiedt zowel bij het begin en einde van de werkdag als aan het begin en einde van de middagpauze, via de boekingsterminals met behulp van een persoonsgebonden pasje. Wekelijks moet de werknemer zijn uren verantwoorden. Dit gebeurt via de computer d.m.v. de applicatie Big-Ben.

Artikel 8 – Plus-uren

  • 1.

    In afwijking van de tot nu toe geldende regeling ontstaan plus-uren alleen als gevolg van het werken buiten het arbeidsrooster. Op jaarbasis is het mogelijk om 122 plus-uren op te bouwen (voor parttime naar rato). Voor de berekening van het aantal plus-uren, zie bijlage 2. Als een medewerker minder of meer werkt dan het vastgestelde arbeidsrooster, ontstaat er een negatief of positief urensaldo. Het saldo van je plus uren kun je opvragen via applicatie Big-Ben.

  • 2.

    Het doel is verantwoordelijk om te gaan met de werktijden en (te belastende) werkdruk te voorkomen.

Artikel 9 – Brugdagen

Zowel brug- als feestdagen zijn dagen waarop de gemeentelijke diensten collectief gesloten zijn. Maximaal wordt 26,6 uur aangewezen als brugdag. Als je op een brugdag bent ingeroosterd, dien je verlof op te nemen. Feest- en gedenkdagen kunnen niet ingeroosterd worden (met uitzondering van de afdeling Bedrijven). Op het jaarrooster zijn de brugdagen, feest- en gedenkdagen vermeld die van toepassing zijn.

Artikel 10 – Bezoek aan medische instanties

Wat is de gedragslijn bij een bezoek aan medische instanties?

1.Omdat een medewerker niet strikt aan een bepaalde begin- en/of eindtijd gebonden is, ligt het voor de hand, dat doktersbezoeken e.d. zoveel mogelijk in vrije tijd geschieden. Als het in vrije tijd niet mogelijk is, wordt ten hoogste voor de verzuimuren-correctie uitgegaan van de standaardwerktijden, te weten 08.30 - 12.30 uur en 13.30 – 17.30 uur.

Artikel 11 – Dienstreizen en studiedagen

  • 1.

    In geval van dienstreizen, bezoeken van vergaderingen en bijeenkomsten buiten het kantoor die een volledige werkdag in beslag nemen, en die de voor die dag geldende werktijd overschrijdt, geldt deze extra tijd niet als overwerk, maar als in plusuren te compenseren tijd. Reistijd wordt in ieder geval niet als te compenseren tijd aangemerkt.

  • 2.

    In geval van overeengekomen studiedagen en studieverlof, geldt artikel 6 van regeling faciliteiten voor studie en persoonlijke ontwikkeling gemeente Waalwijk

Artikel 12 – Verantwoordelijkheid

  • 1.

    Vanzelfsprekend wordt van de medewerker verwacht dat hij zich aan de regeling houdt en de met hem gemaakte afspraken nakomt.

  • 2.

    Als de leidinggevende onverhoopt constateert dat een medewerker zich niet houdt aan de gemaakte afspraken, kan de medewerker worden verplicht tot het werken volgens een ander arbeidsrooster. Dit arbeidsrooster wordt door de leidinggevende eenzijdig bepaald en schriftelijk aan de medewerker medegedeeld. Een kopie hiervan wordt in het persoonsdossier van de medewerker gearchiveerd.

  • 3.

    Bij, door de leidinggevende geconstateerde, herhaling of continuering van het niet nakomen van afspraken, kan de leidinggevende besluiten tot het laten treffen van disciplinaire maatregelen, zoals vermeld in de CAR/UWO.

Artikel 13 – Slot- en overgangsbepalingen

Behoeft geen toelichting.

Werktijdenregeling Waalwijk

Bijlage 2

Berekening aantal roosteruren

Totaal aantal dagen: 365,25

Aantal werkdagen per week 5, derhalve: 5/7 x 365,25 = 260,9 dagen

Nationale feestdagen*

Nieuwjaarsdag

5/7 dag

2e Paasdag

7/7 dag

Koninginnedag

5/7 dag

Hemelvaartsdag

7/7 dag

2e Pinksterdag

7/7 dag

1e Kerstdag

5/7 dag

2e Kerstdag

5/7 dag

Totaal

5,9 dagen

Landelijke afspraak dus 260,9 – 5,9 = 255 dagen

255 dagen x 7,2 uren per dag = 1836 uren

(zie CAR/UWO artikel 1:1, eerste lid, sub k)

Lokale feestdagen*

Carnavalsmaandag

7/7 dag

Carnavalsdinsdag

3,5/7 dag

Goede Vrijdag

7/7 dag

Vrijdag na Hemelvaart

7/7 dag

5 mei

5/7

24/12 n.m. en 31/12 n.m.

Samen 5/7 dag

Totaal

4,9 dagen

4,9 dagen x 7,2 uren = 35,3 uren

In Waalwijk dus netto in te roosteren buiten alle feestdagen: 1800,7 uren.

Op nationale en lokale feestdagen mogen dus geen arbeidsuren worden ingeroosterd!

*) Toelichting:

Elke feestdag die op een vaste dag in de week valt, telt voor 7/7 mee in de tellingen. Feestdagen die verschuiven (zoals Kerstmis) tellen voor 5/7 mee, omdat ze gemiddeld 5 van de 7 keren op een werkdag vallen.

Berekening aantal compensatie-uren op basis van fulltime

Huidige situatie

Maximaal 38 uur inroosteren (max 100,3 uur)

100,3

Mogelijkheid 3 x 7,2 plus uren overboeken naar verlof

21,6

Totaal

121,9

Nieuwe situatie

Op basis van huidige situatie mogelijkheid opbouw plus uren

3,4 x formele werkweek (3,4 x 36)

122,0