Regeling vervallen per 21-02-2019

Hondenbeleid Gemeente Waalwijk 'Opgeruimd uitlaten'

Geldend van 22-08-2013 t/m 20-02-2019

Intitulé

Hondenbeleid Gemeente Waalwijk 'Opgeruimd uitlaten'

Hondenbeleid Gemeente Waalwijk 'Opgeruimd uitlaten'

1 Inleiding 3

1.1 Achtergrond 3

1.2 Aanleiding 3

1.3 Doel 4

2 Huidige situatie 5

2.1 Hondenbezit 5

2.2 Juridisch kader 5

3 Beleid 7

3.1 Faciliteren 7

3.1.1 Aanwijzen van gebieden 7

3.1.2 Afvalvoorzieningen 8

3.1.3 Aanduidingen en bebording 9

3.2 Reinigen 9

3.3 Handhaven 11

3.4 Monitoring 11

4 Financiën 13

4.1 Hondenbelasting 13

4.2 Kosten 13

4.3 Financiële dekking 14

5. Communicatie 15

5.1 Proces 15

5.2 Stakeholders 15

5.3 Communicatiestrategie en middelen 15

1. Inleiding

1.1 Achtergrond

De openbare ruimte is een schaars goed aan het worden. Daarom is het van belang dat een ieder optimaal de openbare ruimte kan gebruiken en ervan genieten, denk aan parken, groenstroken en speelplaatsen. In Waalwijk leven ongeveer 3400 honden. Deze honden maken onderdeel uit van de Waalwijkse gemeenschap en zorgen voor plezier, gezelschap en levendigheid in de buurt. Hondeneigenaren lopen vaak buiten in de buurt, waardoor ook sprake is van sociale controle.

Net als mensen, hoe klein, groot, jong of oud honden ook zijn, het doen van hun behoefte is een dagelijks terugkerende gebeurtenis. Dit gebeurt meestal in de openbare ruimte. In Waalwijk, net als in vele andere gemeenten, is hondenpoep een bron van ergernis. Het kan bovendien schadelijk zijn voor de gezondheid. 

De gemeente Waalwijk kent op dit moment geen vastgesteld hondenbeleid. Wel is er een hondenfolder die beschikbaar wordt gesteld aan hondenbezitters.

1.2 Aanleiding

Zoals gezegd wordt hondenpoep ook in Waalwijk door de burger aanwijsbaar als een probleem ervaren in de woon- en leefomgeving. Begin jaren negentig is dit onderwerp op de politieke agenda gekomen en heeft dit geleid tot het opstellen van de nota Hondenproblematiek in de voormalige gemeente Waalwijk en de nota Hondenpoep in de voormalige gemeente Sprang-Capelle.

Naast deze nota’s is de regelgeving die betrekking heeft op de aanpak van hondenoverlast al jaren vastgelegd in de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Waalwijk (hierna: de APV). In de huidige APV, welke op 11 oktober 2012 is vastgesteld door de gemeenteraad, zijn de regels opgenomen in de artikel 2:57 en 2:58. De hoofdregels zijn:

  • -

    honden moeten zijn aangelijnd;

  • -

    hondenpoep moet overal worden opgeruimd door de begeleider van de hond;

  • -

    de begeleider van de hond moet een deugdelijk middel bij zich dragen voor het verwijderen van uitwerpselen.

Behoudens enkele tekstuele aanpassingen is voor het eerst vastgelegd dat de begeleider van een hond een deugdelijk middel bij zich moet dragen voor het verwijderen van de uitwerpselen. De opruimplicht en de aanlijnplicht bestonden dus al in de voorgaande APV.

Op deze regels zijn uitzonderingen mogelijk. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalwijk (hierna: het college) heeft de mogelijkheid om plekken aan te wijzen waar de hoofdregels niet gelden. Echter, de aanwijzing van deze plekken heeft formeel nooit plaats gevonden.

De gemeente Waalwijk kent wel een hondenfolder die beschikbaar wordt gesteld aan hondenbezitters. In deze folder staan de regels vermeld waar een hondenbezitter zich aan moet houden. Tevens is in deze folder aangegeven op welke plekken honden los mogen lopen, waar de hondenpoep niet hoeft te worden opgeruimd en staan de voorzieningen vermeld.

Op dit moment komen de plekken die in de hondenfolder staan opgenomen voor een deel niet meer overeen met de diverse locaties in de gemeenten. Zo zijn in de loop der jaren nieuwe plekken ingericht, zonder dat ook deze formeel zijn aangewezen.

Ondanks dat de regels duidelijk zijn, staat overlast door honden, met name hondenpoep, nog steeds hoog in het lijstje van dagelijkse ergernissen. Omdat een duidelijk juridisch kader ontbreekt kunnen toezichthouders van de gemeente Waalwijk niet optreden tegen ongewenste situaties.

1.3 Doel

De ongeveer 3400 honden in Waalwijk doen hun behoefte in de openbare ruimte en voor het merendeel in de directe woonomgeving.

Het college wil door middel van deze nota komen tot een eenduidige richting met betrekking tot het hondenbeleid. Het hondenbeleid heeft tot doel de ergernis over hondenpoep en de vervuiling van de openbare ruimte door uitwerpselen te verminderen en hondenpoep uit te sluiten op die plekken in de openbare ruimte die worden gebruikt voor recreëren en spelen.

Het maatschappelijk effect dat met het hondenbeleid wordt beoogd, zal tot uiting moeten komen in een daling van het aantal inwoners dat hondenpoep al probleem ervaart.

Doelstelling van het beleid kan kort worden samengevat als:

Terugdringen van de overlast veroorzaakt door honden’ .

2.Huidige situatie

2.1 Hondenbezit

In de gemeente Waalwijk zijn ongeveer 3400 honden geregistreerd. Dat betekent ongeveer 1 hond op de 14 inwoners. Dat aantal is lager dan het landelijke gemiddelde van 1 hond op 9 inwoners. Het is niet uitgesloten dat het aantal honden in Waalwijk lager is dan het gemiddelde in Nederland, maar het is ook mogelijk dat het werkelijke aantal honden hoger is dan dat er is geregistreerd.

2.2 Juridisch kader

De gemeenteraad heeft met het vaststellen van de APV op 11 oktober 2012 regels vastgesteld die gelden binnen de gemeente Waalwijk. Voor wat betreft het uitlaten van honden en het opruimen van hondenpoep staan de regels in de artikelen 2:57 en 2:58. Hierin staat:

Artikel 2:57 Loslopende honden

1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:

a. binnen de bebouwde kom op een openbare plaats indien de hond niet is aangelijnd;

b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;

c. op een openbare plaats indien die hond niet is voorzien van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.

2. Het verbod in het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op door het college aangewezen plaatsen.

3. De verboden in het eerste lid aanhef en onder a en b zijn niet van toepassing op de eigenaar of houder van een hond:

a. die zich vanwege zijn handicap door een geleidehond of sociale hulphond laat begeleiden; of

b. die deze hond aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond of sociale hulphond.

Artikel 2:58 Verontreiniging door honden

1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van een hond onmiddellijk worden verwijderd:

a. op een openbare plaats;

b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide.

2. Het is verboden als eigenaar van een hond, deze te laten verblijven of laten lopen in de openbare ruimte, zonder dat de begeleider een deugdelijk middel dat is bestemd voor het verwijderen van uitwerpselen bij zich draagt en/of zonder dat dit middel op eerste vordering kan worden getoond aan de met het toezicht belaste ambtenaar.

3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op door het college aangewezen plaatsen.

4. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op de eigenaar of houder van een hond

a. die zich vanwege zijn handicap door een geleidehond of sociale hulphond laat begeleiden; of

b. die deze hond aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond of sociale hulphond.

In artikel 2:59 van de APV staan regels met betrekking tot gevaarlijke honden. In die gevallen zal de individuele situatie van belang zijn, zodat dit artikel in deze notitie buiten beschouwing zal worden gelaten.

De gemeenteraad heeft de hoofdregel vastgesteld. Zo geldt binnen de gehele gemeente de aanlijnplicht en de opruimplicht. Deze hoofdregel geldt niet voor geleidehonden of sociale hulphonden. De gemeenteraad heeft daarnaast het college de bevoegdheid gegeven om plekken aan te wijzen waar de hoofdregel niet geldt. Tevens heeft het college de bevoegdheid gekregen om plekken aan te wijzen waar het verboden is om met honden te komen. In het volgende hoofdstuk van deze nota zal het kader worden omschreven waarbinnen het college van deze aanwijsbevoegdheid gebruik zal maken.

3. Beleid

Het beleid van de gemeente Waalwijk berust op vier pijlers, te weten:

  • 1.

    Faciliteren;

  • 2.

    Reinigen;

  • 3.

    Handhaven;

  • 4.

    Monitoring.

De wijze waarop de gemeente Waalwijk invulling geeft aan elk van deze vier pijlers wordt hieronder uiteengezet.

3.1 Faciliteren

Honden (en hondenbezitters) dienen de ruimte te krijgen om te wandelen, rennen en spelen. De belangrijkste vraag die hierbij komt kijken is:

W aar kan deze ruimte geboden worden en onder welke voorwaarden?

Om hier invulling aan te kunnen geven dienen alle belangen te worden betrokken. Het gaat hier om de belangen van de honden/hondenbezitter, de omgeving waar eventuele plekken aangewezen gaan worden en het algemeen belang. Zoals hierboven is aangegeven dienen honden de ruimte te krijgen om te wandelen, rennen, spelen en hun behoefte te doen. De omgeving heeft er belang bij dat de openbare ruimte schoon en hygiënisch blijft. In het algemeen dient de beperkte openbare ruimte op een zo eerlijk mogelijke wijze door een ieder gebruikt te kunnen worden. Ook de risico’s voor de volksgezondheid voor zowel mens als dier wordt steeds belangrijker in dit verband. Kinderen kunnen makkelijk in aanraking komen met hondenpoep als ze aan het spelen zijn. Hierdoor kunnen ze besmet raken met de hondenspoelworm. Deze komt van nature voor in de darmen van honden. Bij zware besmettingen kunnen problemen met de longen of ogen ontstaan. Opruimen is dus belangrijk voor iedereen.

3.1.1. Aanwijzing van gebieden

Losloopplekken

Het is van belang dat binnen de gemeente Waalwijk voldoende plekken zijn waar honden los kunnen rennen. Deze plekken dienen aan diverse voorwaarden te voldoen, zodat de diverse belangen in balans blijven. De aan te wijzen losloopplekken zullen bij voorkeur moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    Verspreide ligging in de woonwijken, waarbij bestaande voorzieningen in beginsel de voorkeur genieten;

  • 2.

    Vrij van andere functies (bijv. Speelvelden, beschermde natuur e.d.)

  • 3.

    Geen conflict met verkeer(sveiligheid);

  • 4.

    Locaties los van woningen;

  • 5.

    Terrein moet in eigendom van de gemeente Waalwijk zijn;

  • 6.

    Locaties moeten te onderhouden zijn, waarbij rekening dient te worden gehouden met het beschikbare materieel;

  • 7.

    Afhankelijk van de grootte dient waar mogelijk een koppeling gemaakt te worden met hondentoiletten;

Daarnaast kunnen gebieden tijdelijk als losloopgebied worden aangewezen indien deze in eigendom zijn van de gemeente Waalwijk en geplande bouwprojecten tijdelijk stil liggen.

Hondentoiletten

De opruimplicht binnen de gehele gemeente is een belangrijk middel om de overlast van hondenpoep tegen te gaan. De verantwoordelijkheid ligt bij de begeleider van de hond. Deze opruimplicht geldt ook op de aangewezen losloopplekken.

Het college wil daarom daar waar mogelijk een koppeling maken tussen losloopplekken en hondentoiletten. Hiermee kan een begeleider zijn hond op het hondentoilet zijn behoefte laten doen, zonder dat deze opgeruimd hoeft te worden. Vervolgens kan de hond in een poepvrije omgeving rennen en spelen. Indien de hond toch zijn behoefte op de losloopplek doet, dan dient de begeleider deze conform de hoofdregel op te ruimen.

De te realiseren hondentoiletten zullen bij voorkeur moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    daar waar mogelijk gekoppeld aan losloopplekken;

  • 2.

    duidelijk afgebakend, waarbij het toilet in beginsel landschappelijk dient te worden ingepast en begrenst;

  • 3.

    een oppervlakte van ongeveer 500 m2;

  • 4.

    moet volledig en eenvoudig te onderhouden zijn (geen onbereikbare hoeken).

Verbodsgebieden

Het is niet toegestaan om honden te laten verblijven of te laten lopen op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats. In de APV ontbreken definities van de begrippen kinderspeelplaats, zandbak of speelweide. Om elke discussie te voorkomen zal het college alle plekken aanwijzen, waar gelet op de functie, de aanwezigheid van honden niet is toegestaan.

3.1.2 Afvalvoorzieningen

Om de opruimplicht te ondersteunen kan de gemeente overwegen zakjesautomaten en speciale afvalbakken te plaatsen. In de praktijk blijkt echter dat het merendeel van de honden in een beperkt gebied direct rond de woning wordt uitgelaten. In de wijken zullen geen voorzieningen worden getroffen. De opruimplicht dient hiervoor toereikend te zijn. Het is voor de begeleider een kleine moeite om zelf van huis zakjes mee te nemen. Geschikte plastic zakjes zijn eenvoudig verkrijgbaar en in elke supermarkt te koop. Zakjes met hondenpoep kunnen door de begeleider thuis in de grijze container worden gedeponeerd. Ook kan gebruik worden gemaakt van de afvalbakken die al aanwezig zijn in de openbare ruimte.

Bij de losloopgebieden in de bebouwde kom zouden afvalbakken gewenst kunnen zijn, omdat deze grotendeels aan de randen van de wijken gesitueerd zijn, waardoor de afstanden gemiddeld wat groter zijn dan het blokje om. De afvalbakken, voor zover geplaatst, zullen niet worden voorzien van zakjesautomaten, nu gebleken is dat deze erg vandalismegevoelig zijn. Daarnaast bestaat het risico dat de opruimplicht zal worden genegeerd wanneer een automaat onverhoopt leeg mocht zijn. Juist nu in de APV de verplichting is opgenomen dat de begeleider van de hond een deugdelijk middel bij zich moet hebben om uitwerpselen te verwijderen, zou het plaatsen van zakjesautomaten een verschuiving van de verantwoordelijkheid zijn en kunnen leiden tot discussie daar waar een automaat leeg zou zijn. Een dergelijke situatie is onwenselijk en draagt niet bij aan de gewenste duidelijkheid. Alvorens gemeentebreed afvalbakken te plaatsen, zal middels een pilot op enkele plekken in de gemeente afvalbakken geplaatst worden. Na een half jaar zal geëvalueerd worden of deze voorziening een positieve bijdrage heeft op de uitgangspunten van deze nota en zou deze voorziening geleidelijk gemeentebreed kunnen worden uitgerold.

3.1.3 Aanduidingen, bebordingen en folder

Lopend moet het voor de begeleider van de hond duidelijk zijn welke gebieden een uitzondering zijn op de algemene regels. Dat wil o.a. zeggen dat duidelijk moet zijn aangegeven waar het verboden is honden uit te laten, waar loslopen binnen de bebouwde kom is toegestaan en waar de opruimplicht niet geldt. Een belangrijk middel om visueel te maken waar de diverse locaties te vinden zijn is een hondenfolder. De huidige hondenfolder zal aangepast moeten worden, zodat deze overeenkomt met de aan te wijzen gebieden. Deze folder zal ter beschikking worden gesteld aan de bij de gemeente Waalwijk geregistreerde (belastingplichtige) hondenbezitter. De folder zal samen met de hieronder aangegeven bebording voldoende duidelijkheid geven aan de hondenbezitter/ begeleider.

Binnen de bebouwde kom:

Bij de gebieden waar geen honden mogen komen (speelplaatsen etc.) worden verbodsborden geplaatst. Eventueel met tekst “speelterrein, verboden voor honden”.

Daarnaast komen binnen bebouwde kom bij losloopgebieden borden aan het begin en aan het einde van het gebied. De locaties zijn vaak via allerlei manieren te betreden. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de begeleider van de hond om zich ervan te vergewissen waar de hond los mag lopen en waar deze aangelijnd moet zijn.

De hondentoiletten zullen duidelijk gemarkeerd worden bij voorkeur met een natuurlijke begrenzing. Elk hondentoilet zal worden voorzien van een duidelijk bord. Hierbinnen geldt de opruimplicht niet.

Afhankelijk van de ligging en grootte van de diverse locaties zal bepaald worden waar de diverse borden zullen worden geplaatst. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om alle locaties te voorzien van vele borden. De borden zijn extra middelen naast de folder en geen doel op zich.

De rest van de bebouwde kom is automatisch aanlijngebied waar een opruimplicht geldt.

Buiten de bebouwde kom:

Buiten de bebouwde kom mogen honden vrij loslopen. De opruimplicht blijft echter gewoon gelden buiten de bebouwde kom.

De toe te passen aanduidingen dienen niet vandalismegevoelig te zijn en een vriendelijke uitstraling te hebben. Ze moeten duidelijk zichtbaar zijn. Op basis van deze voorwaarden zijn er diverse varianten mogelijk, waarbij een definitieve keuze nog gemaakt moet worden. In combinatie met de hondenfolder moet duidelijk zijn waar de diverse locaties zich bevinden en waar de grens zich bevindt.

3.2 Reinigen

De opruimplicht geldt in de gehele gemeente behalve in de aangewezen hondentoiletten. Het reinigen zal zich daarom ook primair richten op de hondentoiletten. Het reinigen is naast de algemene hygiëne ook van belang voor de volksgezondheid. In de uitwerpselen van honden zitten allerlei ziekteverwekkers die schadelijk voor mens en dier kunnen zijn, zo blijkt ook uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het cyclisch (wekelijks) reinigen (maaien en afvoeren van maaisel) van de hondentoiletten zorgt ervoor dat de toiletten bruikbaar blijven voor honden.

Naast de hondentoiletten kunnen ook op andere locaties, ondanks de opruimplicht, uitwerpselen komen te liggen, waar flexibel op kan worden ingespeeld. Deze werkzaamheden worden als reguliere taken in eigen beheer uitgevoerd door de gemeente Waalwijk. Indien blijkt dat op bepaalde locaties de opruimplicht stelselmatig wordt genegeerd, kan naast de reiniging ook handhaving worden ingezet om de locatie weer schoon te krijgen.

3.3 Handhaving

Omdat de overlast van hondenpoep een belangrijke ergernis is, heeft handhaving hierop een hoge prioriteit binnen de gemeente Waalwijk. Hiervoor is in 2012 0,18 fte vrijgemaakt. Uitgangspunt is dat deze prioritering en inzet in 2013 ongewijzigd blijft.

De algehele opruim- en aanlijnplicht vraagt een gedrags- en mentaliteitsverandering van een deel van de hondenbezitters. Echter, er zal ook een groep hondenbezitters zijn die zich niet vrijwillig zal voegen naar het nieuwe beleid. Handhaving is als sluitstuk van de in te zetten instrumenten nodig om het nieuwe beleid in zijn volle breedte te laten werken.

Toezicht op en handhaving van het hondenbeleid berust niet alleen bij de toezichthouders van de afdeling LVH. De medewerkers van bijvoorbeeld de afdeling Bedrijven hebben een belangrijke signaal (oog- en oor) functie in de openbare ruimte. De gemeente Waalwijk steekt in op het integrale en afdeling overstijgend toezicht op de openbare ruimte.

In de beginperiode, de eerste twee maanden na bekendmaking van het vastgestelde beleid, richt de handhaving zich geheel op het begeleiden van de invoering van het nieuwe beleid, het uitleggen ervan aan hondenbezitters/-begeleiders en het waarschuwen voor toekomstige sancties. Ook na die periode blijft het noodzakelijk hondenbezitters/-begeleiders aan te spreken op hun gedrag, met als doel begrip en draagvlak te krijgen voor het beleid. Echter, de handhavers van de afdeling LVH zullen dan ook vaker boetes uitschrijven bij overtredingen.

De gemeente Waalwijk is gestopt met het uitgeven van hondenpenningen. Hierdoor is het niet meer zichtbaar of een hondenbezitter zijn belasting heeft betaald. Vanuit de integrale inzet van handhaving zal dit aspect bij overtredingen structureel worden meegenomen. Daarnaast kan steekproefsgewijs een controle worden uitgevoerd. Hiermee wordt ook de belastingplicht op functionele wijze gehandhaafd.

Het hondenbeleid is erop gericht om duidelijkheid te creëren bij een ieder. Communicatie is in het voortraject en tijdens de inwerkingtreding van het nieuwe beleid een cruciale schakel. Op basis van het aanwijsbesluit, de ter beschikking te stellen folder (welke alleen aan de geregistreerde hondenbezitter fysiek wordt verstrekt), de communicatie via diverse media en de bebording in de openbare ruimte moet het voor de hondenbezitter duidelijk zijn waar welke regels gelden. Op het moment dat een hondenbezitter wordt aangesproken over/verbaliseerd voor een overtreding, dan kan deze zich niet ‘verschuilen’ achter de onduidelijkheid. Deze is er namelijk niet.

3.4 Monitoring

De doelstelling van dit beleid is, kort gezegd:

‘Terugdringen van de overlast veroorzaakt door honden’

Het beleid moet leiden tot minder klachten over honden en hondenpoep. De monitoring kan breed worden ingezet. De monitoring zal zich richten op:

  • 1.

    Het aantal uitgeschreven processen verbaal: Dit zijn het aantal overtredingen die daadwerkelijk zijn verbaliseerd;

  • 2.

    Het aantal ingediende meldingen via de Melddesk dat betrekking heeft op honden en hondenpoep: deze meldingen kunnen betrekking hebben op bijvoorbeeld overlastsituaties, maar ook verzoeken tot reiniging;

  • 3.

    De ervaren knelpunten van het beleid: in de praktijk zullen de toezichthouders in het contact met de burgers signalen krijgen over eventuele knelpunten van het beleid. Deze signalen zullen verzameld worden, zodat bij een evaluatie eventuele concrete bijsturing mogelijk is.

Van het aantal processen verbaal en meldingen zijn al cijfers bekend, zodat monitoring goed kan geschieden. Hieronder een overzicht van de beschikbare gegevens:

Procesverbalen

2012

2011

2010

2009

2008

loslopende honden

2

19

6

0

2

hondenpoep

4

2

2

0

6

overzichten meldingen via Melddesk

2012

2011

2010

2009

2008

hondenuitlaatplaatsen schoonmaken

39

65

37

15

36

hondenpoephandhaving

17

42

12

8

28

hondenpoepoverlast

13

40

7

36

2

aanpassen voorzieningen

6

14

1

1

totaal

75

161

57

59

67

4. Financiën

  • Het uitvoeren van dit beleid heeft financiële gevolgen. Hieronder worden de gevolgen benoemd.

4.1 Hondenbelasting

De mogelijkheid om hondenbelasting te heffen is al sinds 1851 in de Gemeentewet opgenomen. De hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel. Dat wil zeggen dat de gemeente niet verplicht is om de opbrengst van deze belasting daadwerkelijk aan het hondenbeleid te besteden. Toch geeft gemeente Waalwijk jaarlijks een fors bedrag uit aan het hondenbeleid. Voorbeelden zijn het maaien van de uitlaatvelden, het opzuigen van de hondenpoep op locaties, het vervangen of bijplaatsen van borden en het inrichten en onderhouden van de uitlaatvoorzieningen.

Ongeveer 75% de gemeenten kennen een vorm van hondenbelasting. De inkomsten die de gemeente Waalwijk ontvangt aan hondenbelasting bedroeg in 2011 € 151.000,- In 2012 wordt de opbrengst geraamd op € 160.000,-.

4.2 Kosten

De financiële consequenties, verband houdende met het nieuwe hondenbeleid bestaan uit een aantal onderdelen, te weten:

eenheden

Prijs per eenheid

Totale kosten excl. btw

Communicatie

Wijk-inloopavonden

€ 5000,-

Hondenfolder

€ 5000,-

Gewijzigde inrichting

Borden

plaatsingskosten

400

400

€ 42,60

€ 30,-

€ 16.954,80

€ 12.000,-

Natuurlijke begrenzing

1450,5

€ 15,-

€ 21.757,50

Totaal

€ 60.712,30

Gewijzigd beheer:

Wijziging van cyclisch maaien

De percelen die specifiek moeten worden gemaaid met de “Poopscoop” zijn gewijzigd. De consequenties van deze maaiwerkzaamheden, die door de eigen dienst worden uitgevoerd, zijn op voorhand nog niet inzichtelijk te maken. Op het eerste oog moeten er minder percelen (hondentoiletten) cyclisch worden gemaaid. Het is echter lastig te beoordelen of er veel probleemlocaties zullen zijn waar uitwerpselen ongewenst liggen, waar gemaaid moet worden. Om toch eventuele financiële consequenties in beeld te brengen zal dit na 1 jaar worden geëvalueerd.

De zuiger

Deze werkzaamheden blijven ongewijzigd. Na verwachting heeft dit geen financiële consequenties. Om dit echter in beeld te brengen zal dit na 1 jaar ook worden geëvalueerd.

Toezicht / Handhaving:

Vertrekpunt is dat de inzet ongewijzigd hoog is volgens de voorliggende rapportage van deze dienst. Dit heeft geen financiële consequenties.

4.3 Financiële dekking

De financiële dekking van dit beleid wordt gevonden in budgets van 2013.

Product Budgethouder Budget Kosten

11310 /6131010 Straatreiniging D. Derks € 18.954,80

11312/6131223 Uitbreiding groenareaal N. de Rooij € 75.000,-- € 21.757,50

11313/6131320 Bep. hondenoverlast D. Derks € 56.152,-- € 20.000,--

-------------

- Totaal ex. btw € 60.712,30

5. Communicatie

5.1 Proces

Het concept van het nieuwe hondenbeleid is in december 2012 besproken door het college van Waalwijk. Zij zijn akkoord gegaan met de uitgangspunten hiervan. Vervolgens is de uitwerking van het conceptbeleid getoetst aan de wensen en behoeften van de stakeholders. Het gaat hier om de uitwerking van het beleid op locatieniveau (situering van voorzieningen), waarin in tegenstelling tot de al vastgestelde richtlijnen in de APV nog ruimte is voor dialoog/inspraak. Hierna kan het nieuwe beleid definitief worden vastgesteld en kan het met behulp van een aantal in te zetten communicatiemiddelen en -acties worden bekendgemaakt.

5.2 Stakeholders

De stakeholders zijn onder te verdelen in interne – en externe stakeholders.

De interne stakeholders zijn:

  • ·

    Gemeenteraad Waalwijk;

  • ·

    College gemeente Waalwijk;

  • ·

    Afdeling Leefbaarheid, Veiligheid & Handhaving (specifiek de gebiedscoördinatoren en boa’s);

  • ·

    Afdeling Ontwerp en Beheer Openbare Ruimte en Vastgoed.

De externe stakeholders zijn:

  • ·

    (nieuwe) Hondenbezitters;

  • ·

    Inwoners gemeente Waalwijk;

  • ·

    Politie

  • 5.

    3 Communicatiestrategie en middelen

Het hondenbeleid en meer concreet de overlast van hondenpoep is een belangrijk issue voor inwoners. Het vinden van een balans tussen het terugbrengen van deze overlast en het faciliteren van hondenbezitters staat dan ook centraal in het nieuwe beleid. Voor het succes hiervan is het belangrijk de verwachtingen van externe stakeholders te managen ten aanzien van de richtlijnen die reeds vaststaan en de mogelijkheden om het dialoog aan te gaan met de gemeente. Hiervoor worden twee aparte strategieën gehanteerd, waarbij de nadruk wordt gelegd op de groep ‘hondenbezitters’, omdat zij zich aan de regelgeving dienen te houden. Deze communicatieparagraaf kent vier fases:

FASE 1: vaststelling conceptbeleid door college

Informering

De regels in de APV en de vier pijlers van het hondenbeleid (het instellen van losloopgebieden, hondentoiletten en verbodsgebieden) staan vast. Hierover is geen inspraak mogelijk. Nadat het college akkoord is gegaan met de richtlijnen van het nieuwe beleid, worden deze richtlijnen bekendgemaakt onder de (interne en externe) stakeholders. De gemeenteraad zal middels een raadsinformatiebrief worden geïnformeerd. Centrale boodschap:

  • ·

    Lijn uw hond altijd aan, tenzij u in een losloopgebied, hondentoilet of in het buitengebied bent;

  • ·

    Ruim de poep van uw hond altijd op, tenzij uw hond in een hondentoilet loopt.

Middelen

- Persbericht;

- Gemeentepagina;

- Twitter;

- Website.

FASE 2: dialoog situering voorzieningen

Dialogisering

Ondanks de vastgestelde pijlers is er wel degelijk ruimte voor inspraak in het conceptbeleid. Gekoppeld aan de boodschap over de reeds vastgestelde spelregels bestaat de mogelijkheid tot inspraak/dialoog over de praktische invulling van het beleid. Concreet gaat het hier om de situering van voorzieningen voor de hondenbezitter in de gemeente: losloopgebieden en hondentoiletten. Hiervoor gaat de gemeente ‘het veld’ in met een voorstel voor de situering van losloopgebieden en hondentoiletten. Zoals eerder vermeld ligt de nadruk hier primair op de groep hondenbezitters die zich aan de regelgeving dienen te houden en secundair op de overige inwoners. Centrale boodschap:

De gemeente gaat graag met u in gesprek over de losloopgebieden en hondentoiletten in uw wijk en nodigt u uit om...

Middelen

- Persbericht;

- Gemeentepagina;

- Twitter;

- Website;

- Inloopavonden per wijk of kern;

- Mailing hondenbezitters (uitnodiging inloopavonden).

FASE 3: Vaststelling en bekendmaking

Informering

Nadat het college de uitwerking van het nieuwe hondenbeleid heeft vastgesteld worden de stakeholders hiervan in kennis gesteld. Gekoppeld hieraan zit de boodschap wanneer het beleid zal ingaan en hierop gehandhaafd zal gaan worden.

Centrale boodschap:

Het nieuwe hondenbeleid van de gemeente is definitief. De komende ……… gebruikt de gemeente om de spelregels van het nieuwe beleid bekend te maken. Na deze periode zal er op de nieuwe spelregels gehandhaafd gaan worden. Let op: een verbaal kost u €…!

Middelen

- Persbericht;

- Gemeentepagina;

- Twitter;

- Website;

- Nieuwe hondenfolder;

- Eenduidige en duurzame bebording hondenvoorzieningen;

- Mailing hondenbezitters.

FASE 4: Terugkoppeling dialoog

Informering

De feedback die inwoners hebben gegeven tijdens de ‘inspraakronde’ wordt ter aanvulling of nuancering meegenomen in het definitieve beleid. Degene die de moeite hebben genomen hun inbreng te geven, krijgen het beleid met de reactie op de ingebrachte feedback persoonlijk toegezonden.

Centrale boodschap:

Hartelijk dank voor uw inzet om het nieuwe hondenbeleid van de gemeente Waalwijk vorm te geven. In bijgaand document geven wij aan welke op- en aanmerkingen zijn gebruikt ter aanvulling of nuanceringen van het beleid, de reden waarom hiervoor is gekozen, of juist niet.

Middelen

- Persbericht;

- Gemeentepagina;

- Twitter;

- Website;

- Inloopavonden per wijk of kern;

-Mailing geregistreerde personen inloopavonden.