Regeling vervallen per 12-02-2019

Toelichting op Beleidsregels voor de toepassing van een last onder bestuursdwang en bestuurlijke waarschuwing ingevolge artikel 13b Opiumwet (de wet Damocles)

Geldend van 19-10-2017 t/m 11-02-2019

Intitulé

Toelichting op Beleidsregels voor de toepassing van een last onder bestuursdwang en bestuurlijke waarschuwing ingevolge artikel 13b Opiumwet (de wet Damocles)

Toelichting op Beleidsregels voor de toepassing van een last onder bestuursdwang en bestuurlijke waarschuwing ingevolge artikel 13b Opiumwet (de wet Damocles)

Het Nederlandse drugsbeleid richt zich op het tegengaan en reduceren van drugsgebruik, zeker voor zover dit leidt tot gezondheidsschade en sociale schade en op het voorkomen en verminderen van de maatschappelijke schade die aan het gebruik van, de productie van en de handel in drugs is verbonden.

Nadere Toelichting:

Werkwijze opleggen bestuurlijke maatregel

Hieronder staat in hoofdlijnen beschreven welke werkwijze de gemeente Waalwijk hanteert bij het opleggen van een bestuurlijke maatregel op grond van overtreding van artikel 13b Opiumwet:

·Rapportage

De politie informeert de burgemeester zo spoedig mogelijk na een constatering van een overtreding van de Opiumwet.

Dit gebeurt middels het verstekken van politierapportages, processen-verbaal en/of een bestuurlijke rapportage.

·Bestuurlijke maatregel

Aan de hand van de politie-informatie bepaalt de burgemeester welke bestuurlijke maatregel moet volgen op de geconstateerde overtreding. In beginsel gelden deze vastgestelde beleidsregels. Alleen op basis van feiten en/of omstandigheden kan de burgemeester in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de maatregelen uit deze beleidsregels (artikel 4:84 Awb).

·Voorbereiding van het besluit tot bestuursdwang , sluiting

Ter voorbereiding van een besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang wordt in beginsel het voornemen bekend gemaakt waartegen zienswijzen kunnen worden ingediend (artikel 4:8 en 4:9 Awb). Hiervan wordt afgezien indien de vereiste spoed zich daartegen verzet (artikel 4:11, onder a Awb).

·Besluit

Na het verlopen van de termijn van zienswijze neemt de burgemeester een daadwerkelijk besluit. Hier heeft de gemeente Waalwijk aandacht voor de zienswijzen en –indien nodig- voor de zorgcomponent. Als uitgangspunt bij optreden bij handel in drugs wordt gekozen voor een sluiting van het betreffende pand en/of perceel(het toepassen van last onder bestuursdwang) aangezien dit als het meest effectieve middel wordt gezien om de overtreding ongedaan te maken, een einde te maken aan de handel in drugs vanuit het pand en de loop naar het betreffende pand te ontnemen.

·Registratie van het besluit

Op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB) moet een bestuursorgaan dat publiekrechtelijke beperkingen op mag leggen (bijvoorbeeld een sluiting) hiervan een registratie (beperkingenregister) bijhouden. Daarnaast is het bestuursorgaan verplicht de gegevens over kadastrale objecten waarop een beperking rust te melden aan de zogenaamde Landelijke Voorziening. Dit betekent dat elk besluit dat op basis van art.13b Opiumwet wordt genomen centraal binnen de gemeente wordt geregistreerd waarna de melding aan de Landelijke Voorziening wordt verzorgd. Iedereen kan op deze wijze kennis nemen van eventuele van kracht zijnde of eerdere sluiting(en) van een pand of perceel.

Effectuering van het sluitingsbesluit

Na de bekendmaking van het sluitingsbesluit wordt overgegaan tot het sluiten van het pand of de woning en/of bijbehorende erven. De eigenaar/gebruiker krijgt gedurende de begunstigingstermijn de kans om voor de sluiting persoonlijke eigendommen uit de woning en het lokaal en/of daarbij behorende erven te halen. Alle deuren en ramen dienen te worden gesloten. De handhavers controleren of de eigenaar en/of gebruiker heeft voldaan aan de last tot bestuursdwang. Indien nodig krijgt de gemeente assistentie van de politie.

Sleutels overdragen

De sleutels van het te sluiten pand worden overgedragen. De handhaver legt dit vast in een sleuteloverdrachtformulier. Het sleuteloverdrachtformulier wordt in tweevoud ondertekend door de gemeente en de eigenaar/gebruiker als bewijs van ontvangst.

Sloten vervangen

De gemeente geeft een derde opdracht om de sloten van alle toegangsdeuren te vervangen. Dit om er zeker van te zijn dat het pand niet geopend kan worden met eventuele niet ingeleverde sleutels De eigenaar/gebruiker moet hieraan medewerking verlenen.

Makelaarsbord

Aan een gevel(raam) wordt een bord met de tekst “Drugspand op last van de burgemeester op grond van artikel 13b van de Opiumwet gesloten; betreden is verboden op grond van artikel 2:41 van de APV” opgehangen. Het bord wordt bij voorkeur op de eerste verdieping van het pand aangebracht en –indien mogelijk- aan de binnenzijde van een raam. Tevens is het telefoonnummer van de politie op het bord vermeld. Het bord heeft een omvang van 1 meter bij 0,70 meter. Het bord wordt door een medewerker van de gemeente aangebracht. De eigenaar/gebruiker moet hieraan medewerking verlenen.

Ook wordt indien mogelijk aan de binnenzijde van een raam een plaat met dezelfde informatie aangebracht.

Verzegeling

Als een eigenaar/gebruiker van een woning of een lokaal en/of een daarbij behorende erven zelf sluit, kan niet worden gegarandeerd dat de woning of lokaal en/of bijbehorende erven daadwerkelijk gesloten blijven. Daarom worden de ramen en toegangsdeuren van het pand verzegeld door middel van verzegelingsstickers. Zonder het aanbrengen van zegels kan niet worden gecontroleerd of het pand gedurende de sluitingsperiode inderdaad gesloten blijft. Het doorbreken van het zegel is strafbaar op grond van artikel 199 Wetboek van Strafrecht. Daarnaast is in artikel 2:41 lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening het betreden van een gesloten woning, lokaal en/of erf, strafbaar gesteld.

Verslag van binnentreding

Indien het noodzakelijk is dat de burgemeester een machtiging tot binnentreden van een woning afgeeft op grond van de Algemene wet op het binnentreden, wordt een verslag van binnentreding opgesteld overeenkomstig artikel 10 van genoemde wet.

Bewonersbrieven

Omliggende panden ontvangen via hun brievenbus bewonersbrieven ter kennisgeving van de situatie.

Ketenpartners

Bij de uitvoering van de sluiting kunnen naast een medewerker van de gemeente en politie ook vertegenwoordigers van andere (keten)partners aanwezig zijn, bijvoorbeeld: een aannemer, het energiebedrijf, de GGD of een medewerker van een verslavingszorginstelling.

Belangrijke jurisprudentie

Verwijtbaarheid

Volgens vaste jurisprudentie speelt de persoonlijke verwijtbaarheid van de exploitant geen rol bij de vraag of er zich een situatie voordoet die tot sluiting van inrichting noopt. De exploitant is verantwoordelijk voor de gang van zaken in de door hem geëxploiteerde inrichting.

Geringe hoeveelheid en/of geen drugshandel en/of geen overlast

Uit vaste jurisprudentie blijkt dat indien een voorraad aanwezig is die meer bedraagt dan de door het Openbaar ministerie bepaalde voorraad voor eigen gebruik, deze aangemerkt kan worden als handelsvoorraad. Voor het ontstaan van de bevoegdheid om op grond van art. 13b lid 1 Opiumwet bestuursdwang toe te passen is derhalve niet vereist dat daadwerkelijk drugs zijn verhandeld, maar dat uit het woord ‘daartoe’ in deze bepaling volgt dat de enkele aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs bestemd voor verkoop, aflevering of verstrekking de bevoegdheid verschaft tot sluiting van de woning. Hieruit volgt ook dat er geen sprake hoeft te zijn van daadwerkelijke overlast.

Financieel belang

Dat sprake kan zijn van financiële consequenties is inherent aan de sluiting van een pand. Dit is dan ook geen reden om het pand niet te sluiten. Vaste jurisprudentie heeft dit bevestigd.

Kosten

Als niet wordt voldaan aan de lastgeving, wordt door de gemeente overgegaan tot sluiting van het pand. Aan een sluiting zijn diverse kosten verbonden: vervanging van sloten, verzegeling, ontsmetting, ontruiming, ambtelijke uren voor de sluiting, afsluiting van nutsvoorzieningen en dierenopvang. De kosten van sluiting kunnen ingevolge art. 5:25, eerste lid Awb op de overtreder worden verhaald. Het kan zijn dat zaken meegevoerd en opgeslagen worden om de last onder bestuursdwang toe te passen, als bedoeld in artikel 5:29 Awb. Zolang de verschuldigde kosten niet zijn voldaan, kan de teruggave van de zaken worden opgeschort.

Rechtsopvolging

Dit beleid is gerelateerd aan de locatie en niet aan de bewoner, huurder, gebruiker of eigenaar. Dit betekent dat een opgelegde sluiting ook werkt voor rechtsopvolgers. Ook geldt bij een tweede en verdere constatering in het pand of de daarbij behorende erven direct een langere sluitingstermijn, ook al is er sprake van een nieuwe overtreder. Een besluit tot toepassing van bestuursdwang ingevolge artikel 13b van de Opiumwet is een beperkingsbesluit dat valt onder de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen en wordt dan ook opgenomen in de landelijke voorziening, gebaseerd op de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

Verjaring

Indien gedurende vijf jaar na de waarschuwing of het op de eerdere constatering genomen besluit geen nieuwe constatering plaatsvindt, wordt de zaak als afgedaan beschouwd. Een latere constatering op dezelfde locatie geldt dan als een eerste constatering.

Bijlage I

Staffels handelsvoorraad coffeeshop

Bij de eerste overtreding volgt een maatregel conform de volgende uitgangspunten;

  • a.

    500 gram tot 1 kilo: waarschuwing

  • b.

    1 tot 5 kilo: 1 maand sluiting

  • c.

    5 tot 10 kilo: 3 maanden sluiting

  • d.

    10 tot 15 kilo: 4 maanden sluiting

  • e.

    15 tot 20 kilo: 5 maanden sluiting

  • f.

    20 tot 25 kilo: 6 maanden sluiting

  • g.

    25 tot 30 kilo: 7 maanden sluiting

  • h.

    30 tot 40 kilo: 8 maanden sluiting

  • i.

    40 tot 50 kilo: 9 maanden sluiting

  • j.

    50 tot 60 kilo: 10 maanden sluiting

  • k.

    60 tot 80 kilo: 11 maanden sluiting

  • l.

    80 en meer: 12 maanden sluiting

Indien binnen vijf jaar na een vorige (eerste) constatering een nieuwe (tweede) overtreding wordt geconstateerd, volgt een maatregel conform de volgende uitgangspunten:

  • a.

    500 gram tot 1 kilo: 1 maand sluiting

  • b.

    1 tot 2 kilo: 2 maanden sluiting

  • c.

    2 tot 3 kilo: 3 maanden sluiting

  • d.

    3 tot 20 kilo: 6 maanden sluiting

  • e.

    20 kilo en meer: 12 maanden

Indien binnen vijf jaar na een vorige (tweede) constatering een derde overtreding wordt geconstateerd, volgt een sluiting van 24 maanden en intrekking van de gedoogbeschikking.