Regeling vervallen per 06-04-2019

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2018

Geldend van 30-11-2018 t/m 05-04-2019

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2018

Gezien het voorstel van de fractievoorzitters van 9 oktober 2018

Gelet op artikel 61a, 61c, 82, 86 en 147 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995, artikel 9 van het Archiefbesluit, de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 1 oktober 2017;

Overwegende dat het noodzakelijk is regels op te stellen om te komen tot een aanbeveling ten behoeve van de herbenoeming van de burgemeester;

B e s l u i t :

  • 1.

    Het instellen van een vertrouwenscommissie;

  • 2.

    Het vaststellen van de volgende verordening:

 

‘Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2018’

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Commissie: de commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid;

  • 2.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • 3.

    commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant;

  • 4.

    raad: de raad van de gemeente Waalwijk;

  • 5.

    griffier: de griffier van de gemeente Waalwijk;

  • 6.

    aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2. Taak en bevoegdheden

1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling door de raad voor te bereiden in het kader van de herbenoemingsprocedure van de burgemeester;

2. de commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester;

3. alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester;

4. de burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, zijn zienswijze over het verslag geven; het verslag wordt voorzien van een concept-aanbeveling.

5. de commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad, de burgemeester en aan de commissaris.

Artikel 3. Samenstelling

1. De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

  • 1.

    J.M. van Baardwijk, voorzitter zonder stemrecht

  • 2.

    J. van Groos

  • 3.

    E.Y. IJpelaar-Elias

  • 4.

    T.A.B. Klerx

  • 5.

    L. Ottens

  • 6.

    C.G.W.M.C. Schuijffel

  • 7.

    G.M.J. Slaats

  • 8.

    T.F.J.H. Spierings

  • 9.

    R.J.M. Spohr

  • 10.

    R.A.A. Tiemstra

    2. het lidmaatschap is van persoonlijke aard;

    3. plaatsvervangende leden worden niet benoemd;

    4. een lid houdt op lid van de commissie te zijn indien hij ontslag heeft genomen als raadslid of niet meer voldoet aan de vereisten van het raadslidmaatschap als bedoeld in artikel 13 van de Gemeentewet;

    5. bij tussentijdse vacature benoemt de raad een nieuw lid;

    6. de commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

1. De commissie wordt ondersteund door:

a. G.H. Kocken, griffier en tevens secretaris van de commissie

b. mevrouw J.W.M. Louer, raadsadviseur/plv. griffier;

2. de raadsadviseur/plv. griffier is plaatsvervangend secretaris;

3. de griffier en raadsadviseur/plv. griffier zijn geen lid en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Werkwijze

1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten;

2. de commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten;

3. de voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering;

4. van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste twee dagen tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie;

5. de commissie vergadert niet indien niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is;

6. alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen;

7. elk van de leden heeft één stem;

8. bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een besluit uitgesteld tot de volgende vergadering; is uitstel van het besluit niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht;

9. van iedere vergadering wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt; het  gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld;

10. de commissie besluit over de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden uitvoert.

Artikel 6 Geheimhouding

1. Behoudens de bepalingen in artikel 61c van de Gemeentewet, legt de commissie in elke vergadering die betrekking heeft op de werkzaamheden genoemd in artikel 2, strikte geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering en van al datgene wat in verband met het lidmaatschap direct of indirect aan haar ter kennis is gekomen;

2. de voorzitter ziet er op toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan door toepassing te geven aan artikel 86 van de Gemeentewet;

3. de geheimhouding geldt ook tegenover de leden van de raad die geen lid van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest;

4. de geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding ervan;

5. noch de commissie noch de raad heft de geheimhouding op;

6. het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de griffier en raadsadviseur/ plv. griffier.

Artikel 7 Contactpersoon

1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten;

2. de secretaris onderhoudt het contact met het Kabinet van de commissaris;

3. de van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris;

4. het gebruik van internet voor onderlinge communicatie tussen de leden en ondersteuning van de vertrouwenscommissie is niet toegestaan;

5. alle post die op het stadhuis binnenkomt, gericht aan de griffier met vermelding vertrouwelijk of persoonlijk en of gericht aan de commissie wordt ongeopend en terstond aan de griffier aangeboden. Na opheffing van de commissie is wederom de gebruikelijke regeling van toepassing.

Artikel 8 Ontbinding commissie

1. De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad;

2. de voorzitter en secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat, op het tijdstip bedoeld in het eerste lid, alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er tevens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel;

3. van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar;

4. alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 9 Algemeen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar bekendmaking en vervalt op de dag, bedoeld in artikel 8, eerste lid;

2. deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2018’.

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 1 november 2018,

De raad van Waalwijk,

Ondertekening

Namens deze,

De griffier, De voorzitter,

G.H. Kocken, drs. A.M.P. Kleijngeld