Verordening op de werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Waddinxveen 2020

Geldend van 24-12-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening op de werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Waddinxveen 2020

De raad der gemeente Waddinxveen;

gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 14 december 2020;

gelet op de artikelen 83, eerste lid, 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Waddinxveen 2020

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 2. De werkgeverscommissie is bevoegd tot vaststelling van het personeelshandboek en de daarin opgenomen lokale regelingen voor de griffier en het griffiepersoneel.

  • 3. De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden.

  • 4. De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel subvolmacht verlenen aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit minimaal twee en maximaal vier leden uit de raad.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De leden van de commissie kiezen uit hun midden de voorzitter.

  • 5. De voorzitter van de raad wordt uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn als informant en adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie, het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over HRM-ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Er wordt gestreefd naar unanieme besluitvorming. In uitzonderingsgevallen worden besluiten genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter, dan wel bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter doorslaggevend.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De werkgeverscommissie vergadert - vanuit privacyoverwegingen - in beslotenheid, maar kan openbare - informatieve - vergaderingen beleggen.

  • 2. De agenda, de daarop betrekking stukken en de besluitenlijsten zijn niet openbaar, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist;

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1. De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2. De griffier kan de werkgeverscommissie verzoeken bijeen te komen.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking voorgaande verordening

De Verordening werkgeverscommissie 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze Verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze Verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Waddinxveen 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Waddinxveen in zijn openbare vergadering d.d. 16 december 2020.

De griffier,

mr. F.W. van der Dussen

De voorzitter,

drs. E.J. Nieuwenhuis