Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent parkeerbehoefte (Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland)

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent parkeerbehoefte (Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

overwegende dat:

het vanwege het vervallen van de stedenbouwkundige bepalingen in de Bouwverordening[1] gewenst is beleid vast te stellen ten behoeve van het bepalen of in voldoende mate wordt voorzien in:

  • 1.

    parkeer- of stallingsruimte voor voertuigen (parkeerbehoefte);

  • 2.

    ruimte voor het laden en lossen van goederen.

 

Gelet op: 4:81 en 3.1.2 lid 2a;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland,

[1] Wet van 19 november 2014 tot herstel van wetstechnische gebreken en leemten alsmede aanbrenging van andere wijzigingen van ondergeschikte aard in diverse wetsbepalingen op het terrein van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Reparatiewet BZK 2014), Stb. 2014,458.

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    L oopafstand: de maximaal acceptabele loopafstand zoals in de tabel van bijlage 1;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland;

  • c.

    CROW: publicatie 381 ‘Toekomstbestendig parkeren- Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie’ van de CROW of de opvolger daarvan;

  • d.

    Gemiddelde parkeernorm : het gemiddelde van de minimale en maximale parkeerkencijfers;

  • e.

    Parkeerbehoefte: de eis van voldoende ruimte voor het parkeren of stallen van voertuigen;

  • f.

    Parkeerplaats: gelegenheid tot stallen en/of parkeren van auto’s met afmetingen conform de ASVV 2012 van de CROW of de opvolger daarvan.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Dit beleid is van toepassing op gebouwen en/of voorzieningen die aanleiding geven tot een te verwachten parkeerbehoefte dan wel een te verwachten ruimte voor het laden en lossen van goederen.

Artikel 3 Voorzien in parkeerbehoefte

Een gebouw en/of voorziening als bedoeld onder artikel 2 moet voorzien in voldoende parkeerplaatsen in, op of onder het gebouw, danwel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw en/of voorziening behoort. Aan deze eis wordt voldaan als is voorzien in de onder artikel 5 bepaalde parkeerbehoefte.

Artikel 4 Voorzien in laad- en losmogelijkheden

Een gebouw en/of voorziening als bedoeld onder artikel 2 moet voorzien in voldoende ruimte voor het laden of lossen van goederen, in of onder dat gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw en/of voorziening behoort.

Artikel 5 Bepalen parkeerbehoefte

  • 1. De parkeerbehoefte wordt vastgesteld aan de hand van de CROW.

  • 2. In aanvulling op de CROW wordt voor het bepalen van de stedelijkheidsgraad en de stedelijke zone gebruik gemaakt van de tabel en kaarten in bijlage 2.

  • 3. In aanvulling op de CROW wordt de gemiddelde parkeernorm gehanteerd.

  • 4. Voor het bepalen van het type woning wordt in aanvulling op de CROW gebruik gemaakt van de tabel in bijlage 3.

  • 5. Voor het bepalen van de parkeereis bij kleinschalig toeristisch overnachten wordt bij de berekening de CROW-parkeerkencijfers voor ‘kamerverhuur, zelfstandig (niet studenten)’ toegepast.

  • 6. In aanvulling op de CROW wordt voor parkeren op eigen terrein de omrekenfactor gebruikt als opgenomen in de tabel van bijlage 4.

  • 7. De parkeerbehoefte van bestaande gebouwen en/of voorzieningen wordt in mindering gebracht op de nieuwe parkeerbehoefte, mits het aantal aanwezige parkeerplaatsen in de openbare ruimte niet afneemt door het gebouw en/of de voorziening.

Artikel 6 Afwijking

Het bevoegd gezag kan afwijken van het bepaalde in artikel 3 en 4 indien:

  • a.

    het voldoen aan die bepalingen door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit; of

  • b.

    voor zover op andere wijze in de parkeerbehoefte, dan wel laad- of losruimte wordt voorzien.

Artikel 7 Op andere wijze voorzien in voldoende parkeergelegenheid

  • 1. De afwijking als bedoeld in artikel 6, onderdeel a, kan worden toegepast:

    • a.

      indien aan de parkeerbehoefte wordt voldaan op eigen terrein dat op loopafstand ligt van het perceel waardoor de toename van de parkeerdruk is ontstaan; of

    • b.

      indien aan de parkeerbehoefte wordt voldaan op openbare grond die op loopafstand ligt of op loopafstand komt te liggen van het perceel waardoor de toename van de parkeerdruk is ontstaan.

  • 2. In gebieden waar vergunning parkeren of een parkeerduurbeperking geldt (toekomstige) gebruikers en eigenaren van het gebouw en/of voorziening worden uitgesloten van een parkeervergunning dan wel ontheffing.

  • 3. De parkeerplaatsen bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, worden slechts aangelegd door of in opdracht van de gemeente en op kosten van de initiatiefnemer.

Artikel 8 Planologische procedure

  • 1. Indien voor het realiseren van parkeerplaatsen een planologische maatregel noodzakelijk is, dan wordt dit in dezelfde planologische maatregel geregeld als die waardoor de toename van de parkeerdruk ontstaat.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan een afzonderlijke planologische maatregel worden genomen indien de voorgeschreven voorbereidingsprocedures niet gelijk zijn.

Artikel 9 Overgangsrecht

Het recht zoals dat gold voor inwerkingtreding van dit beleid blijft van toepassing ten aanzien van:

  • 1.

    Beslissingen om een verzoek om vooroverleg, met dien verstande dat de aanvraag om vergunning binnen 6 maanden na verzending van de beslissing op het verzoek om vooroverleg is ingediend en de aanvraag om vergunning niet afwijkt van -de beslissing op- het verzoek om vooroverleg;

  • 2.

    Bestemmingsplannen, aanvragen om omgevingsvergunning, die voor inwerkingtreding van dit beleid als voorontwerp, of als ontwerp voor inspraak of zienswijzen ter inzage zijn gelegd;

  • 3.

    Ruimtelijke initiatieven waarvoor ten aanzien van het onderwerp parkeren of laad- en losruimte normen zijn vastgelegd in een -anterieure- overeenkomst met de gemeente.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland’ en treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 19 december 2017.
mr. N. van Ginkel MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
L.M.B.C. Wagenaar-Kroon
burgemeester

Bijlage 1: Maximaal acceptabele loopafstanden

Behorende bij Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland

Hoofdfunctie

Maximale acceptabele loopafstanden

Wonen

100 meter

Winkelen

600 meter

Werken

500 meter

Ontspanning

100 meter

Gezondheidzorg

100 meter

Onderwijs

100 meter

 

Tabel met maximaal acceptabele loopafstanden (Gemeente Waterland)

Bijlage 2: Tabel stedelijkheidsgraad, ligging in stedelijke zone en indeling kernen en gebieden

Behorend bij ‘Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland’

afbeelding binnen de regeling

Overzicht indelingen kernen en gebieden volgens het CBS in de gemeente Waterland, opgesteld door Antea Group op 9 december 2020

afbeelding binnen de regeling

Indeling kernen en gebieden in stedelijkheidsgraad volgens het CBS in de gemeente Waterland, opgesteld door Antea Group op 9 december 2020

afbeelding binnen de regeling

Indeling kernen en gebieden in stedelijke zones volgens het CBS in de gemeente Waterland, opgesteld door Antea Group op 9 december 2020

Bijlage 3 Categorisering woningen

Behorende bij Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland

Categorisering woningen naar verkoopprijzen:

 

Sociale woningen huur/koop

tot € 165.000,-

Woning (goedkoop) huur/koop

€ 165.000,- t/m € 200.000,-

Woning (midden) huur/koop

€ 201.000,- t/m € 350.000,-

Woning (duur) vrije sector huur/koop

vanaf € 351.000,-

 

 

Categorisering woningen naar huurprijzen:

Goedkope huur is tot € 710,- per maand

Midden huur is vanaf € 711,- per maand tot € 949,-

Dure huur is vanaf € 950,- per maand en hoger

 

 

Tabel met koop- en huurprijzen (Gemeente Waterland)

Bijlage 4: Omrekenwaardes parkeren eigenterrein

Behorende bij Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland

Parkeervoorziening op eigen terrein

Theoretisch

aantal

Berekening

aantal

Opmerkingen

Enkele oprit zonder garage

1

0,8

Oprit minimaal 5,0 meter diep

Lange oprit zonder garage of carport

2

1,2

 

Dubbele oprit zonder garage

2

1,7

Oprit minimaal 4,5 meter breed

Garage zonder oprit (bij woning)

1

0,5

 

Garagebox (niet bij woning)

1

0,5

 

Garage met enkele oprit

2

1,2

Oprit minimaal 5,0 meter diep

Garage met lange oprit

3

1,6

 

Garage met dubbele oprit

3

1,8

Oprit minimaal 4,5 meter breed

Omrekenwaardes parkeervoorzieningen, op eigen terrein, bij woningen (Gemeente Waterland)