Beleidsregels parkeren en laden en lossen Galgeriet 2019

Geldend van 11-02-2022 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels parkeren en laden en lossen Galgeriet 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

overwegende dat:

  • -

    voor het Galgeriet een omgevingsplan (bestemmingsplan met verbrede reikwijdte) op grond van de Crisis en herstelwet (Chw) is opgesteld, genaamd: Omgevingsplan Monnickendam –Galgeriet 2019;

  • -

    in het omgevingsplan conform de wet opennormen zijn opgenomen ten aanzien van:

    • a.

      parkeren;

    • b.

      laden en lossen.

  • -

    deze opennormen volgens de wet in beleidsregels dienen te worden uitgewerkt;

  • -

    de beleidsregel parkeren en laden en lossen Galgeriet 2019 geeft een nadere uitwerking van de regels uit het omgevingsplan Monnickendam-Galgeriet 2019;

gelet op artikel 7c, lid 6, en lid 7, van het Besluit uitvoering Crisis en herstelwet (BuChw) en artikel 20, lid 1, sub a van het omgevingsplan Monnickendam – Galgeriet 2019;

BESLUITEN:

Vast te stellen de navolgende Beleidsregels parkeren en laden en lossen Galgeriet 2019.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    het bevoegd gezag: bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland;

  • c.

    het omgevingsplan: omgevingsplan Monnickendam – Galgeriet 2019;

  • d.

    omgevingsvergunning: vergunning als bedoeld in hoofdstuk 2, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

  • e.

    openbare ruimte: openbaar toegankelijke ruimte bestaand uit straten, stegen, kaders, pleinen, kleine verblijfsplekken en openbare parkeergarages;

  • f.

    studio: Een studio is een appartement bestaande uit één kamer. Deze kamer beschikt over een keukenhoek en functioneert verder als woon- en slaapkamer. De douche en het toilet bevinden zich over het algemeen wel in een afzonderlijke ruimte;

  • g.

    dubbelgebruik: het gebruiken van dezelfde autoparkeerplaats voor verschillende functies op verschillende tijden;

  • h.

    deelauto: De deelauto is een (veelal elektrische) auto die door meerdere mensen gebruikt kan worden. Autodelen geeft automobilisten toegang tot een auto zonder er zelf een te bezitten.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Aanvragen om omgevingsvergunningen als bedoeld in de Wabo, vallende binnen het omgevingsplan Monnickendam-Galgeriet 2019 worden aan deze beleidsregels getoetst.

De beleidsregel geeft een nadere uitwerking van de open normen uit het omgevingsplan:

  • -

    ‘dat wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid ten behoeve van het parkeren van voertuigen en (brom)fietsen’;

  • -

    ‘wordt voorzien in voldoende ruimte voor laden en lossen'.

Artikel 3. Voldoende parkeergelegenheid

  • a. Voldoende parkeergelegenheid voor auto’s wordt gerealiseerd, als in, op of onder het gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw en/of voorziening hoort wordt voorzien in de onder artikel 5 van het ‘Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland’ bepaalde parkeerbehoefte. Dan wel conform artikel 7 op andere wijze in die parkeerbehoefte wordt voorzien. Zij het dat voor een deel van de functies in Galgeriet de parkeerbehoefte wordt verbijzonderd, zoals onderstaand aangegeven.

  • b. Voor het fietsverkeer geldt dat voldaan moet worden aan de in de ‘Leidraad Fietsparkeren’ van 30 december 2010 van het CROW vastgelegde (gemiddelde) stallingsbehoefte. De stallingsbehoefte voor fietsen en scooters is voor de functie wonen, zoveel mogelijk inpandig en in elk geval op eigen terrein opgelost. De stallingsplaatsen van andere functies zijn op eigen terrein gesitueerd. De stallingsvoorzieningen voorzien in oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen en opstelplaatsen voor bak- en kratfietsen.

  • c. Voor Galgeriet gelden ten opzichte van het ’Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland, deels aanvullende/afwijkende eisen ten aanzien van de parkeerbehoefte (norm) en plaats en waar het parkeren plaats vindt. Meer specifiek geldt daarbij dat voor Galgeriet aan ‘voldoende parkeergelegenheid’ wordt voldaan als:

    • 1.

      voor woningen/appartementen voldoende parkeerplaatsen, uitgaande van een parkeernorm van 1,7 pp per woning/appartement, inclusief bezoekersaandeel van 0,3 pp per woning/appartement, worden gerealiseerd met dien verstande dat voor studio’s geldt dat bij de eerste 30 studio’s een parkeernorm van 0 wordt gehanteerd;

    • 2.

      het parkeren van bewoners, werknemers en overige functies in het gebied plaats vindt in de parkeergarage, met uitzondering van de delen van het gebied waar geen ondergrondse parkeergarages worden aangelegd. In dat geval wordt parkeren gerealiseerd op maaiveld op eigen terrein;

    • 3.

      het bezoekersparkeren van de woningen/appartementen plaats vindt in de openbare ruimte op de daarvoor aangewezen plekken zoals opgenomen in bijlage 2: ‘Kaart: Parkeerlocaties openbaar en privé;

    • 4.

      het maximum aantal parkeerplaatsen op straat bedraagt 190 parkeerplaatsen;

    • 5.

      de maximaal aanvaardbare loopafstand voor bezoekers 150 meter bedraagt;

    • 6.

      parkeren op het terrein van de jachthaven en het Hemmeland kan uitsluitend worden toegerekend aan het gebruik van de jachthaven en het Hemmeland en niet aan andere aangrenzende functies en gebieden;

    • 7.

      op het terrein van de jachthavenhaven zijn minimaal 25 parkeerplaatsen, bij het centrale havengebouw, zowel in de winter als in de zomer beschikbaar;

    • 8.

      voor overloop van het binnenstadparkeren in de parkeerbehoefte rekening wordt gehouden met 100 extra parkeerplaatsen in de parkeergarage op het Galgeriet;

    • 9.

      voor de parkeerbehoefte van de overige functies, conform het ‘Beleid Parkeerbehoefte, laad- en losruimte gemeente Waterland’, wordt aangesloten op de meest actuele CROW-publicatie met parkeerkencijfers;

    • 10.

      parkeren aan de waterzijde van de Gouwzee is niet toegestaan;

    • 11.

      op het terrein van de haven, langs de ontsluitingsweg zijn 3 tal grote terreinen waarbij in de zomer wordt geparkeerd (ca. 400 plaatsen) en in de winter de boten worden gestald (ca.10.000 m2)

    • 12.

      alle autoparkeerplaatsen geschikt zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;

    • 13.

      ter regulering van het parkeren zo nodig een parkeerregime (betaald parkeren/parkeerverbodszone of vergelijkbaar) wordt ingevoerd;

    • 14.

      voor de te realiseren supermarkt in fase 2 van project Galgeriet geldt dat voldaan wordt aan de parkeerbehoefte indien 60 parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

    • 15.

      Dubbelgebruik is mogelijk onder de volgende voorwaarden:

      • 1.

        De autoparkeerplaats moet altijd vrij toegankelijk zijn voor de gebruikers van de betreffende functies waar dubbelgebruik voor berekend is. Volledig dubbelgebruik is alleen mogelijk als het maatgevende moment waarop de parkeerbehoefte het grootst is, niet samenvalt voor de verschillende functies;

      • 2.

        bij dubbelgebruik wordt bij het bepalen van de autoparkeereis gebruik gemaakt van de aanwezigheidspercentages zoals opgenomen in bijlage 1;

      • 3.

        dubbelgebruik van de parkeervoorzieningen voor bewoners is niet mogelijk. Deze zijn namelijk enkel voor bewoners beschikbaar;

      • 4.

        dubbelgebruik van de 100 parkeervoorzieningen van de binnenstad, zoals opgenomen onder artikel 3 sub c onder 10, is niet mogelijk;

      • 5.

        dubbelgebruik van de parkeervoorzieningen van deelauto’s is niet mogelijk.

Artikel 4. Laden – en lossen

Hieraan wordt voldaan als:

  • a.

    in, op of onder de bebouwing, dan wel op of onder het onbebouwd terrein wordt voorzien in een laad- en losruimte of –voorziening, rekening houdend met een voor die functie maatgevend voertuig en dat die ruimte/voorziening voor het te hanteren normvoertuig voldoende bereikbaar is.

  • b.

    laden en lossen van de supermarkt op het Galgeriet wordt ingepast in het blok;

  • c.

    laden en lossen voor de overige functies op het Galgeriet vindt vanaf de straat plaats;

  • d.

    Het gebruik van de laad- en losvoorziening niet leidt tot onevenredig overlast in de omgeving. De laad- en losvoorziening dient te voldoen aan wettelijke gestelde kaders ten aanzien van geluidhinder, zoals bedoeld in het Activiteitenbesluit Artikel 2.17.

Artikel 5 Aanbieden alternatieven voor de auto

  • 1. Deelauto’s: als bij een woningontwikkeling in een gebied met betaald parkeren structureel, commercieel aangeboden deelauto’s op eigen terrein ter beschikking worden gesteld, dan kan het aantal te realiseren autoparkeerplaatsen worden verlaagd in de verhouding één autodeelparkeerplaats in plaats van vijf gewone autoparkeerplaatsen. Een parkeerplaats voor een deelauto vervangt dus vijf reguliere autoparkeerplaatsen (= saldo -4 plaatsen).

  • 2. Er worden in totaal maximaal 12 deelauto’s voorzien voor de ontwikkeling Galgeriet die een parkeerbehoefte verlaging realiseren van -48 parkeerplaatsen.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Na bekendmaking van de beleidsregel en na de inwerkingtreding van het omgevingsplan Monnickendam – Galgeriet 2019, treedt deze beleidsregel in werking.

Artikel 6. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregel ‘Parkeren, Laden en Lossen Galgeriet 2019’.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 18 juni 2019.

mr. N. van Ginkel MPM

gemeentesecretaris/algemene directeur

L.M.B.C. Kroon

burgemeester

Bijlage 1 Tabel aanwezigheidspercentages

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2 Kaart: Parkeerlocaties openbaar en privé

afbeelding binnen de regeling