Regeling vervallen per 04-01-2017

Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht

Geldend van 15-07-2014 t/m 03-01-2017

Intitulé

Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht

Het Algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht

(BBV14, ….);

Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. ………..inzake het

vaststellen van de Verordening elektronische bekendmaking AGV;

Overwegende,

dat het gewenst is bekendmakingen van (ontwerp-)besluiten, meldingen en

mededelingen van de bestuursorganen van het hoogheemraadschap, zoveel

als mogelijk is, niet meer in huis-aan-huis bladen te publiceren maar in een

elektronisch waterschapsblad;

dat daartoe een verordening moet worden vastgesteld waarin dit geregeld

wordt;

dat dan tevens het bepaalde in artikel 4 van de Inspraakverordening

Hoogheemraadschap AGV 2009, volgens welke bekendmakingen steeds in

een daarvoor in aanmerking komend dag-, nieuws-, of huis-aan-huis blad moet worden geplaats, wijziging behoeft,

Gelet op de artikelen 56, 73 en 78 lid 1 van de Waterschapswet en de

artikelen 2:14, lid 2, 3:12 lid 1 en 3:42 lid 2 van de Algemene wet

bestuursrecht;

BESLUIT:

I de Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving

Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht vast te stellen, conform de tekst

die als bijlage 1 bij dit besluit is gevoegd;

II artikel 4 van de Inspraakverordening Hoogheemraadschap AGV 2009 te

wijzigen, conform de tekst die als bijlage 2 bij dit besluit is gevoegd;,

III te bepalen dat dit besluit na bekendmaking op de wettelijk

voorgeschreven wijze, in werking treedt op 15 juli 2014.

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. Hoogheemraadschap: Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht.

2. Dagelijks bestuur: dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap.

3. Bekendmaking:

- de wettelijk verplichte bekendmaking voor de inwerkingtreding van besluiten die niet tot een of meer (bekende) belanghebbenden zijn gericht;

- de wettelijk verplichte kennisgeving van ontwerpbesluiten;

- de kennisgeving van meldingen;

- de overige wettelijk verplichte kennisgevingen, mededelingen dan wel aankondigingen;

- de kennisgeving van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt.

4. Besluit: een besluit in de zin van artikel 1:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.

5. Ontwerpbesluit: een besluit dat wordt voorbereid met een in de wet verplicht voorgeschreven inspraakprocedure, met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht dan wel met een andere inspraakprocedure.

6. Elektronisch waterschapsblad: het waterschapsblad, bedoeld in artikel 73 van de Waterschapswet, dat wordt uitgegeven door het dagelijks bestuur en voldoet aan de technische eisen uit de ministeriële regeling “Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden”.

Artikel 2 Bekendmaking

  • 1. Iedere bekendmaking vindt plaats in het elektronische waterschapsblad, tenzij bij wet of regelgeving een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven.

  • 2. Het elektronisch waterschapsblad is voor een ieder te raadplegen via de website van het hoogheemraadschap en de website www.overheid.nl.

  • 3. De bekendmaking in het elektronisch waterschapsblad is de rechtsgeldige bekendmaking.

  • 4. Onverminderd het bepaalde in het eerste en het derde lid kan het dagelijks bestuur kan besluiten om een bekendmaking ook te plaatsen in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad.

  • 5. In zoverre in afwijking van het eerste en het derde lid kan het dagelijks bestuur besluiten de bekendmaking van meldingen en van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt, niet elektronisch te doen plaatsvinden, in welk geval de bekendmaking wordt geplaatst in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet.

Artikel 3 Terinzagelegging

  • 1. De terinzagelegging van een besluit of een ontwerpbesluit en de daarbij behorende bijlage of bijlagen geschiedt uitsluitend in een elektronisch waterschapsblad, tenzij bij wet of regelgeving een andere wijze van terinzagelegging is voorgeschreven.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kan het dagelijks bestuur besluiten de stukken fysiek ter inzage te leggen.

Artikel 4 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening elektronische bekendmaking AGV”.

Toelichting op de Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht

1.Algemeen

Op 1 juli 2009 is de Wet elektronische bekendmaking (Stb. 2008, 551) in werking getreden. De wet regelt een gefaseerde invoering van elektronische bekendmaking van besluiten en publicatie van algemeen verbindende regelingen. Daartoe heeft de wet onder meer de bekendmakingsvoorschriften in de Waterschapswet (art. 73 e.v.) gewijzigd.

Uitgangspunt van de wet is dat elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling van regelingen een doelmatiger en klantvriendelijker wijze van publieksvoorlichting is dan bekendmakingen in publicatiebladen en fysieke terinzagelegging van stukken. Het aantal abonnees van officiële publicatiebladen, zoals het Staatsblad en de Staatscourant, was de laatste jaren sterk afgenomen. Ook de officiële publicaties in dagbladen en huis-aan-huisbladen bereiken steeds minder mensen. Tegelijkertijd beschikken steeds meer burgers over een internetaansluiting en dit aantal neemt nog steeds toe. Overstappen op digitale bekendmaking van overheidsbesluiten vormt daarom een logische ontwikkeling. Tevens is daarmee een grote besparing op de kosten van papieren publicatiebladen en advertentiekosten te behalen.

De wet heeft elektronische bekendmaking voor lagere overheden in eerste instantie facultatief gemaakt. Vanaf 1 juli 2009 kon vrijelijk worden gekozen tussen papieren of elektronische bekendmaking.

Vanaf 1 januari 2011 is het verplicht om geconsolideerde teksten van algemeen verbindende voorschriften op internet te publiceren en beschikbaar te houden. Geconsolideerd wil in dit verband zeggen dat latere wijzigingsbesluiten verwerkt zijn in de oorspronkelijke tekst. Vanaf genoemde datum zijn alle geldende algemeen verbindende voorschriften van het hoogheemraadschap elektronisch te raadplegen via de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR).

Vanaf 1 januari 2014 is het ook verplicht om algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) elektronisch bekend te maken. Het gaat hier dan om bekendmaking van besluiten als wettelijk vereiste voor inwerkingtreding en rechtsgeldigheid. Om mogelijke verschillen in inhoud of tijdstip van bekendmaking te voorkomen is bepaald dat de elektronische bekendmaking de enige rechtsgeldige wijze van bekendmaking is.

Bekendmaking en terinzagelegging op papier is niet verboden, maar alleen als extra service aan de burger. Ook kan dat gewenst zijn om een grotere attentiewaarde te behalen of om bepaalde doelgroepen beter te bereiken.

Voor burgers die niet beschikken over een internetaansluiting moet volgens een circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken op een of meer punten een internetaansluiting beschikbaar worden gesteld waarop elektronische publicaties kunnen worden geraadpleegd.

Een bijzondere voorwaarde is dat bekendmaking op internet geschiedt in een door het betrokken overheidsorgaan uitgegeven elektronisch publicatieblad. Zo’n publicatieblad moet voldoen aan een groot aantal technische eisen wat betreft bestandsformaat, indeling, beveiliging, archivering en dergelijke. Ook hiervoor is een centrale elektronische voorziening ontwikkeld, de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP). Deze voorziening is sinds medio 2013 operationeel.

De wet heeft niet geleid tot aanpassing van het bekendmakingsvoorschrift in artikel 3.12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit artikel regelt de bekendmaking van ontwerpbesluiten. In samenhang met artikel 2.14 Awb geldt dat bekendmaking van ontwerpbesluiten niet uitsluitend elektronisch kan geschieden, tenzij dit bij wettelijk voorschrift is bepaald. Zo’n wettelijk voorschrift kan ook een verordening zijn. Door het vaststellen van deze verordening wordt hieraan voldaan. Op basis van deze verordening kunnen ook ontwerpbesluiten uitsluitend elektronisch worden bekendgemaakt en ter inzage gelegd.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bepaalde wettelijke regelingen afwijkende bekendmakingsvoorschriften kunnen bevatten.

2.Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Lid 1: het hier bepaalden spreekt voor zich.

Lid 2: het hier bepaalde spreekt voor zich.

Lid 3. De omschrijving van het begrip ‘bekendmaking’ bevat een opsomming van de verschillende soorten bekendmakingen die onder deze verordening vallen.

Deze kunnen als volgt worden onderscheiden:

a. wettelijk verplichte bekendmaking voor de inwerkingtreding van een besluit.

Artikel 3.40 Awb regelt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Dit geldt voor besluiten die niet tot een of meer (bekende) belanghebbenden zijn gericht, maar geen algemeen verbindend voorschrift zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan beleidsregels. Sinds de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking geldt dat dergelijke besluiten elektronisch kunnen worden bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven elektronisch blad. Voor waterschappen is dit een elektronisch waterschapsblad.

b. wettelijk verplichte kennisgeving van ontwerpbesluiten

Besluiten die worden voorbereid met de uniforme openbare voorbereidings-procedure (afdeling 3.4 Awb) worden ter inzage gelegd. Hiervan wordt verplicht een kennisgeving gepubliceerd om derden te informeren en de gelegenheid te geven zienswijzen in te dienen. Ook op grond van de inspraakverordening van het hoogheemraadschap kan een inspraakprocedure noodzakelijk zijn.

Zoals aangegeven in het algemene deel van de toelichting maakt de Wet elektronische bekendmaking het niet mogelijk ontwerpbesluiten uitsluitend elektronisch bekend te maken, tenzij dit bij wettelijk voorschrift is geregeld (art. 3:12 Awb, in samenhang met art. 2.14, tweede lid, Awb). De onderhavige verordening voorziet in zo’n wettelijk voorschrift.

c. kennisgeving van meldingen

Het hoogheemraadschap heeft naast de mogelijkheid om vergunning te krijgen ook vrijstellingen gecreëerd. De vrijstellingen staan in het Keurbesluit Vrijstellingen (KV) vastgesteld door het bestuur van AGV. Het KV biedt de mogelijkheid om ook voorschriften (zogeheten maatwerkvoorschriften) aan een vrijstelling te verbinden. Daarnaast is er ook andere regelgeving die het mogelijk maakt activiteiten middels een melding af te handelen, zoals het Waterbesluit en het Besluit lozen buiten inrichtingen. Deze meldingen kunnen in het elektronisch waterschapsblad worden gepubliceerd. Het dagelijks bestuur kan besluiten om de kennisgeving van meldingen niet elektronisch te publiceren. De kennisgeving wordt dan geplaatst in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet.

d. overige wettelijk verplichte kennisgevingen, mededelingen en aankondigingen

Hieronder vallen alle andere verplichte bekendmakingen, zoals de bekendmakingen bedoeld in art. 3:18, vierde lid, Awb en art. 3:44, eerste lid, Awb, bepaalde benoemings- of aanwijzingsbesluiten, aankondiging van vergaderingen van het algemeen bestuur enzovoort. Op grond van deze verordening kunnen dit soort kennisgevingen elektronisch worden gedaan, tenzij een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven.

In bijzondere wetgeving kan geregeld zijn dat belanghebbenden of degenen die een zienswijze hebben ingediend, rechtstreeks geïnformeerd moeten worden over (ontwerp)besluiten (art. 3:13 en 3:43 Awb). Dit kan op grond van art. 2:14, eerste lid, Awb alleen via een elektronisch bericht (e-mail) indien men heeft aangegeven langs die weg voldoende bereikbaar te zijn.

e. mededelingen, aankondigingen en kennisgevingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt.

Hieronder vallen alle onverplichte bekendmakingen en servicemededelingen, zoals aankondiging van werkzaamheden, openingstijden van het kantoor en dergelijke. Dit soort informatie kan ook in het elektronische publicatieblad worden opgenomen.

Tot de categorie onverplichte mededelingen behoort ook de kennisgeving van verleende keurvergunningen. Dit zijn besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht.

 Dergelijke besluiten worden bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belanghebbenden, waar onder begrepen de aanvrager (art. 3:42 Awb).

Toezending of uitreiking is dus de verplichte wijze van bekendmaking. Algemene bekendmaking geschiedt alleen om burgers erop te attenderen dat een vergunning is verleend, waar zij eventueel bezwaar tegen kunnen maken.

Dit geldt uiteraard niet voor vergunningen die tot stand komen met toepassing van de openbare uniforme voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb. Dergelijke vergunningen moeten wel algemeen bekend worden gemaakt. Een voorbeeld daarvan is de watervergunning voor het brengen van stoffen in een oppervlaktewaterlichaam, bedoeld in artikel 6.2, eerste lid, onderdeel a, Waterwet. Zo’n vergunning komt op grond van artikel 6.16, eerste lid, Waterwet tot stand met toepassing van afdeling 3.4 van de Awb en moet dus op grond van artikel 3.44, eerste lid onderdeel a, van de Awb algemeen bekend worden gemaakt.

Lid 4: een besluit in de zin van art. 1:3, eerste lid, Awb is een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.

Lid 5: hierin is een omschrijving van het begrip ontwerpbesluit opgenomen..

Lid 6: elektronische bekendmaking geschiedt in een van overheidswege elektronisch uitgegeven publicatieblad. Voor waterschappen is dat het elektronisch waterschapsblad. De technische eisen waaraan het elektronisch waterschapsblad moet voldoen staan in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.

Artikel 2 Wijze van bekendmaken

Lid 1: De elektronische bekendmaking vindt plaats door de kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in het elektronisch waterschapsblad. Voor algemeen verbindende voorschriften geldt dat deze integraal in het elektronisch waterschapsblad opgenomen moeten worden. In artikel 73 Waterschapswet is niet geregeld dat volstaan kan worden met het weergeven van de zakelijke inhoud van het algemeen verbindend voorschrift. Dit in tegenstelling tot de artikelen 3.12 en 3.42 Awb.

Lid 2: In artikel 3, eerste lid, van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden is geregeld dat indien het waterschapsblad elektronisch wordt uitgegeven, dat gebeurt door plaatsing op een door het dagelijks bestuur te bepalen internetadres. Het internetadres waar het waterschapsblad van het hoogheemraadschap is te raadplegen is https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Dit internetadres is ook te bereiken via de website van het hoogheemraadschap (www.agv.nl).

Lid 3: Op grond van art. 73 Waterschapswet, zoals dit artikel op 1 januari 2014 komt te luiden, is elektronische bekendmaking de enige rechtsgeldige wijze van bekendmaking. Bekendmaking op papier mag als extra service, maar vormt niet een rechtsgeldige wijze van bekendmaking.

Lid 4: In bepaalde gevallen kan het gewenst zijn naast de elektronische bekendmaking tevens een advertentie in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad te plaatsen. Dat kan zijn om op een bepaald onderwerp extra de aandacht te vestigen of een bepaalde doelgroep (beter) te bereiken. De advertentie is dan slechts service aan het publiek.

In de advertentie dient te worden verwezen naar de rechtsgeldige bekendmaking in het elektronisch waterschapsblad.

Lid 5: Het dagelijks bestuur kan besluiten om af te wijken van het bepaalde in lid 1 en lid 3 als het gaat om de kennisgeving van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt en die dan niet elektronisch te publiceren. Publicatie gebeurt dan door de plaatsing van een mededeling in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet. Dit ziet met name op Keur(water)vergunningen van de afdeling Vergunningen en besluiten die door de afdeling Toezicht en Handhaving worden genomen.

Artikel 3 Terinzagelegging

In dit artikel wordt geregeld dat de terinzagelegging van het besluit of het ontwerpbesluit met eventuele bijlagen uitsluitend elektronisch plaatsvindt in een elektronisch waterschapsblad, tenzij bij wet- of regelgeving een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven. Daarbij kan gedacht worden aan het voorschrift van artikel 6.16 Waterwet om een ontwerp-watervergunning voor lozing in een oppervlaktewatertevens ter inzage te leggen in de gemeente waar de handeling geheel of in hoofdzaak plaatsvindt.

Het is ook mogelijk om, in afwijking van de elektronische terinzagelegging, stukken fysiek ter inzage te leggen in het kantoor van het hoogheemraadschap.

Artikel 4 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.

Ondertekening

Amsterdam, 3 juli 2014
Het Algemeen bestuur,
J. de Bondt, dijkgraaf J. Kelderman, secretaris