Educatiebeleid waterschap Brabantse Delta

Geldend van 18-03-2008 t/m heden

Intitulé

Educatiebeleid waterschap Brabantse Delta

Educatiebeleid waterschap Brabantse Delta

1. Inleiding

Vanuit de primaire communicatiedoelstelling van het waterschap om nut en noodzaak van het waterschapswerk over te brengen, werken we aan het vergroten van kennis van het waterschap en waterschapswerk en het kweken van begrip hiervoor. In dit kader is een nieuw educatiebeleid ontwikkeld waarmee het waterschap zich actief richt op een grote groep basisschoolkinderen (en daarmee ook hun ouders) in het werkgebied, om hen te leren over het werk van het waterschap en hen bewuster te maken van hun eigen rol en verantwoordelijkheid daarin.

Educatie…

… is het bewust en doelgericht scheppen van voorwaarden en - gedurende enige tijd - organiseren van activiteiten en leerprocessen met het oog op het vermeerderen van kennis, het vergroten van inzicht en het verbeteren van meningen en opinies. Dit plan richt zich op waterschapseducatie: watereducatie waarbij het werk en de rol van het waterschap centraal staat. De focus ligt op het werk van het waterschap, niet op water in het algemeen. Daarvoor zijn al vele educatieve trajecten door diverse instanties ontwikkeld.

Het waterschap in beweging

Per 1 januari 2004 is waterschap Brabantse Delta ontstaan; een organisatie met zowel waterkwaliteitsbeheer als waterkwantiteitsbeheer en waterkeringszorg als taak. Het huidige educatieaanbod bestaat uit het materiaal (lespakketten Unie van Waterschappen) dat de fusiewaterschappen hebben meegenomen.

Vernieuwing en verbreding

Veel van dit materiaal is verouderd of niet meer beschikbaar. Daarbij moet het waterschap naast aandacht over veilige dijken, waterpeilbeheer en waterkwaliteit (in de eigen omgeving) aansluiten bij actuele (maatschappelijke) vraagstukken over de huidige ‘mondiale’ waterproblematiek (klimaatsverandering, verdroging).

Aandacht voor waterproblematiek

Het onderwerp ‘water’ heeft de afgelopen jaren een andere plek in de samenleving verworven. Het onderwerp water komt in allerlei discussies aan de orde en heeft een belangrijke betekenis gekregen in onze maatschappij. Ook is de vraag naar educatiemateriaal toegenomen; meer scholen vragen lespakketten aan en de vraag naar rondleidingen en excursies groeit (in 2006: 40 lespakketten, ruim 50 rondleidingen. Dat is een verdubbeling t.o.v. 2004 en 2005). De waterschapseducatie moet met deze behoefte en groei meegaan.

Duurzame ontwikkeling

Waterschap Brabantse Delta neemt deel aan een landelijk project voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In dit project worden scholieren en studenten, overheidsmanagers en beleidsmedewerkers en managers en medewerkers van gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven beter in staat gesteld een duurzame afweging te maken bij beslissingen die invloed hebben op de ontwikkeling van een schone, rechtvaardige en welvarende wereld. Aandacht voor duurzame ontwikkeling past ook in het educatiebeleid van waterschap Brabantse Delta, om de educatiedoelgroep handreikingen te bieden en te helpen verantwoorde keuzes te maken, in relatie tot de (water-)thema’s waar het waterschap mee te maken heeft.

Deze ontwikkelingen én de vele mogelijkheden die educatie biedt om op een doelgroepgerichte en efficiënte wijze nut en noodzaak van het waterschapswerk over te dragen, vragen om een duidelijk educatiebeleid en het gerichter opzetten van onze educatieve dienstverlening.

Begrenzingen

Uitgangspunt is dat waterschapseducatie op scholen dient ter in- en aanvulling van de lessen van de leerkracht. Het waterschap is echter niet verantwoordelijk voor de les; dat is altijd de leerkracht. Het waterschap heeft op gebied van educatie een ondersteunende, adviserende en faciliterende rol maar gaat in de klassen dus geen lessen overnemen in de vorm van gastlessen.

De onderwerpen die in de educatie opgenomen worden moeten specifiek betrekking hebben op werkzaamheden van het waterschap of betrekking hebben op het werkgebied van het waterschap.

Het educatiemateriaal moet vanuit de zoekthema’s van de doelgroep zijn opgebouwd. Onderzoek onder de doelgroep moet deze zoekthema’s in beeld brengen. Zo wordt optimaal aangesloten bij de zoekvraag en zullen meer docenten en kinderen het educatieprogramma kunnen vinden, naast dat waterschap Brabantse Delta het educatieprogramma actief aanbiedt. De verliesthema’s waarmee waterschap Brabantse Delta vanuit de communicatiestrategie werkt, worden betrokken in de inhoudelijke opzet van het materiaal.

2. Doelgroepen

De primaire doelgroep voor het educatiebeleid zijn basisschoolkinderen in de bovenbouw, dus de groepen 6, 7 en 8, in de leeftijd van 9 tot en met 12 jaar. Kenmerken van deze doelgroep:

  • Leren door zelf te onderzoeken en DOEN

  • Geïnteresseerd in de wereld om zich heen: willen ontdekken

  • Zapcultuur: beelden en korte tekstjes

  • Bekend met nieuwe media (internet, MSN, SMS etc), eerder dan andere naslagwerken.

  • behoefte aan duidelijke, heldere en begrijpelijke informatie

Kenmerken van basisonderwijs groepen 6, 7 en 8:

  • onderwijs niet meer klassikaal in vaste onderwerpen maar in thema’s die leefomgeving raken (water is vaak terugkerend thema)

  • lesstof gericht op omgeving / ‘de wereld om je heen’ (steeds breder, van eigen huis naar Nederland/wereld; van ‘hier en nu’ naar ‘toen en toekomst’)

3. Doelstellingen

Het primaire (externe) communicatiedoel van waterschap Brabantse Delta is het overbrengen van nut en noodzaak van het waterschapswerk. Om kennis van het waterschap en waterschapswerk te vergroten, hiervoor begrip te kweken en verantwoording af te leggen over de besteding van het belastinggeld. Educatie vormt in dit opzicht een goede manier om de communicatieboodschap gericht over te brengen.

Het doel van waterschapseducatie is kinderen (en via kinderen hun ouders) inzicht te laten krijgen wat het werk van het waterschap is en wat er zou gebeuren als we dat werk niet doen. Hiervoor biedt het waterschap ondersteuning en advies aan het onderwijs en aan andere organisaties. Daarnaast zorgt watereducatie voor een bijdrage in de bewustwording en gedragsverandering ten gunste van natuur en milieu.

4. Situatieanalyse

4.1 Watereducatie in de afgelopen jaren

Jaarlijks vragen tussen de 30 en 40 scholen om een lespakket, worden ruim 50 rondleidingen gegeven voor (bovenbouw) basisscholen en onderbouw voortgezet onderwijs uit ons werkgebied. Hoewel er terughoudend wordt gecommuniceerd over het educatieaanbod van waterschap Brabantse Delta - omdat het materiaal niet compleet is en het aanbod van beschikbare gidsen tot voor kort beperkt was – is de behoefte aan en vraag om educatie aanwezig.

Het werkgebied van waterschap Brabantse Delta telt 335 basisscholen en een kleine 100 scholen in het voortgezet onderwijs. Via educatie kunnen op deze scholen letterlijk duizenden (jonge) mensen bereikt kunnen worden, om hen te informeren en te overtuigen over nut en noodzaak van het werk van het waterschap. Een kans die we niet mogen laten liggen dus!

4.2. Huidige situatie

Educatieve middelen/acties die momenteel actief gehanteerd worden zijn:

4.2.1. Website

Het waterschap zet internet in als een middel om veel informatie op een gestructureerde manier aan te bieden. De website www.brabantsedelta.nl staat bol van eenvoudig toegankelijke informatie (zowel qua vindbaarheid als niveau) over het werk van het waterschap.

4.2.2. Rondleidingen

De bezoekersgroepen (hoofdzakelijk klassen van basisscholen) worden op aanvraag rondgeleid op twee, op veiligheid getoetste, zuiveringen (Bath en Nieuwveer) en - in mindere mate - het gemaal Keizersveer en het Markdal. Na een algemene inleiding in een inforuimte volgt een uitleg tijdens een wandeling over het terrein. Ten behoeve van de rondleidingen is een veiligheidsplan gemaakt met duidelijke regels waaraan zowel bezoekers als rondleiders zich moeten houden. Jaarlijks worden ongeveer 1000 kinderen rondgeleid op onze zuiveringen en enkele tientallen op gemaal Keizersveer en in het Markdal. Vanaf 2006 worden ook rondleidingen op Bouvigne gegeven, zowel door de kasteeltuinen als in het kasteel zelf.

4.2.3. Activiteiten vanuit de Unie van Waterschappen

Alle schriftelijke educatieve producten die we momenteel aan kunnen bieden zijn de lespakketten van de Unie van Waterschappen; ‘Waterkwaliteit’ en ‘Waterbeheer’. Deze verouderde pakketten bestaan uit een videoband en bijbehorende lesbladen met opdrachten en informatie. Reeds enige tijd worden de pakketten niet meer uitgegeven door de Unie, waardoor we nu genoodzaakt zijn kopieën van bladen én videobanden toe te sturen. Er is een redelijke interesse in de lespakketten (momenteel ongeveer 35 a 40 per jaar).

4.2.4. Boekjes Droppie Water

Voor basisschoolkinderen zijn de stripboekjes van Droppie Water 1 die al vele jaren ingezet worden en nog steeds erg populair zijn. Onlangs is het boekje ‘; Droppie Water en de reis van het regenwater’ vernieuwd, waarbij het gedachtegoed van het Waterbeleid 21e eeuw in het verhaal is verwerkt.

4.2.5. Informatieaanvragen

Wekelijks bereiken ons telefonisch en per e-mail vele aanvragen van leerlingen voor folders en overige informatie voor het maken van werkstukken en/of spreekbeurten. De vragen worden telefonisch of per e-mail beantwoord en de gevraagde informatie, zoals de corporate brochure, diverse folders, Waterwijzer en de film van het waterschap, wordt door het bedrijfsbureau Middelen verzonden.

4.3. Gewenste situatie

Medio 2004 heeft de afdeling Communicatie een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte naar educatie en recreatie bij onze klanten. Uit het onderzoek (en de ervaringen van de afgelopen twee jaar) blijkt dat – met name - scholen behoefte hebben aan:

  • Eigentijds, op maat gesneden educatiemateriaal voor docenten;

  • Informatiemateriaal over de onderwerpen rioolwaterzuiveringsinstallatie, watervervuiling en leven in de sloot;

  • De mogelijkheid om een rondleiding te volgen op gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties en – in mindere mate – een gastles te krijgen van een medewerker van het waterschap;

  • Meer educatief-recreatieve mogelijkheden vanuit het waterschap;

Belangrijkste conclusies uit dit onderzoek waren:

  • Lesmateriaal ontwikkelen in een praktische, makkelijk hanteerbare vorm.

  • Verzorgen van rondleidingen op gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallatie aan groepen en verhogen toegankelijkheid rondleidingen.

  • Handhaven van bestaande fietsroutes, wandelroutes en skateroutes en ontwikkelen kanoroutes in het werkgebied. Routes actualiseren en aanpassen aan bestaande projecten. Routes invullen met interessante educatieve informatie.

4.4 Educatie en projecten

Goede kansen voor educatie én communicatie liggen bij de vele projecten die het waterschap uitvoert. Immers; het werk ‘om de hoek’ is zichtbaar en we kunnen precies laten zien wat we hoe en waarom doen. Wanneer projecten in uitvoering zich hiervoor lenen is het zinvol om dit te integreren in het bestaande educatieaanbod; zowel voor scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs als voor rechtstreeks aan de inwoners van ons werkgebied, met name direct omwonenden van de betreffende projecten.

4.5.Samenwerking

Het waterschap is geen educatieve instelling. Andere partijen die zich daar wél mee bezighouden, zoals de NME-centra (MEC’s, kinderboerderijen) kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling én uitvoering van het educatiebeleid van waterschap Brabantse Delta. Daar is een keur aan educatiemateriaal beschikbaar en ook het lesmateriaal van het waterschap kan daaraan toegevoegd worden voor uitleen. Ook is via deze andere organisaties zicht te krijgen op de vraag naar educatie op het gebied van water. Op deze manier kunnen we vraaggericht aanbieden.

Ook samenwerking met externe partners uit de waterketen biedt kansen voor educatie. Hierbij wordt de rol van het waterschap verhelderd in waterthema’s die breder zijn dan het waterschap alléén (bijvoorbeeld: water en gezondheid, water en hygiëne). In samenwerking met bijvoorbeeld de waterleidingmaatschappijen en rioolbeheerders wordt het waterschap als samenwerkingspartner en ‘schakel in de keten’ in beeld gebracht. Naast ontwikkeling van eigen educatiemiddelen kan het waterschap hierbij meeliften op de educatieve en promotionele activiteiten van deelnemende organisaties.

5.Strategie voor educatiebeleid

Rekening houdend met de doelgroep die zich kenmerkt door een praktische leerhouding, informatie snel en duidelijk tot zich wil nemen, bekend is met nieuwe media en een sterke interesse heeft om de wereld en de ontwikkelingen om zich heen te ontdekken zijn de volgende strategische keuzes van belang om een effectief educatiebeleid op te kunnen zetten.

5.1.Ontvangergerichte boodschap en info

Alle informatie over ons werk moet in duidelijke taal en op een begrijpelijke manier worden gebracht, aangepast aan het niveau van de ontvangers (kinderen). Dat betekent dat onduidelijke termen (jargon, technische taal en ‘waterschapstaal’) vermeden of uitgelegd moet worden.

5.2.Duidelijke informatie op maat

De informatie over het waterschap moet zoveel mogelijk op maat gesneden zijn. Informatie moet in een heldere en vooral overzichtelijke structuur zijn gegoten, waar degene die ermee moet werken mee uit de voeten kan. We moeten vermijden dat we de boodschap niet kunnen overbrengen door overcompleet te willen zijn; het is beter één onderdeel van het waterschapswerk te behandelen dat het hele verhaal over al onze taken ineens te vertellen.

5.3.Aandacht voor duurzame ontwikkeling / Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Educatie draagt bij aan bewustwording op gebied van water. Vooral in deze tijd, waarin klimaatverandering direct gekoppeld wordt aan waterthema’s, zijn er veel kansen om duurzame oplossingen aan te dragen. In de educatieboodschap moet als een rode draad worden uitgewerkt wat je zelf kunt bijdragen aan het werk van het waterschap en de waterthema’s in de toekomst en hoe je dat op een verantwoorde manier kunt doen.

5.4.Persoonlijk gericht

Kinderen in basisonderwijs groep 6, 7 en 8 hebben behoefte aan duidelijke, heldere en begrijpelijke informatie en richten zich op de wereld om zich heen. In de uitwerking van de boodschap in de diverse educatieve middelen moet gezocht worden naar aansluiting bij de persoonlijke leefwereld; het startpunt is herkenning (op kleine schaal), uitgangspunt is dat de onderwerpen lokaal of regionaal ingevuld kunnen worden.

5.5.Niet alleen woorden, ook daden

Theorie is leerzaam, maar doen werkt altijd beter. Aansluitend bij de behoefte van kinderen om al doend te leren, heeft het aanbieden van informatie met een praktische toepassing daarom de voorkeur. Daarnaast heeft het waterschap een heleboel leuke en interessante dingen om te laten zien/doen/ervaren die de theorie duidelijker kunnen maken en kunnen versterken; daar moet gebruik van gemaakt worden.

5.6.Praktisch en handzaam

Bij de vormgeving van het te ontwikkelen educatiemateriaal moet gebruiksvriendelijkheid uitgangspunt zijn. Het materiaal moet een handzaam formaat hebben en praktisch in gebruik zijn.

6.Aansluiten bij bestaande educatiestructuren

Daar waar het mogelijk is, werken we samen met collega-waterschappen of andere instanties. Samenwerking levert vaak een effectievere en efficiëntere manier van werken op. Een ander voordeel is, dat we gebruik maken van andermans kennis, middelen en personele capaciteit. Maar andersom geldt dat natuurlijk ook. In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de organisaties waar we mee samenwerken, als ook het gebied waarop we met ze samenwerken.

Bestaande en toekomstige MEC’s 2

In steeds meer grote of middelgrote steden worden Milieu Educatieve Centra geopend, soms in combinatie met een kinderboerderij. In een MEC is veel informatief materiaal aanwezig over milieueducatie voor kinderen. In de grotere MEC’s zijn zelfs leskisten te leen of te huur voor scholen en verenigingen, waar informatie en spellen inzitten om milieueducatie te kunnen geven. Voor waterschap Brabantse Delta is het interessant om meer met de MEC’s samen te werken op het gebied van water- en milieueducatie omdat daar al de kennis en middelen aanwezig zijn én omdat kinderen via school of met hun ouders de MEC’s opzoeken om meer (educatief) over milieu te weten te komen.

Project ‘Spoorzoekers’:

Samen met Brabants Landschap, het Milieu-educatief Centrum (MEC) van de gemeente Breda en Staatsbosbeheer is het project “spoorzoekers” ontwikkeld. Dit project bestaat uit twee gastlessen en een excursie naar natuurgebieden in de regio Breda. De insteek van de lessen betreft het landschap en zijn specifieke kenmerken, in de eigen leefomgeving van de kinderen. Het MEC coördineert de uitvoering van het project. Waterschap Brabantse Delta kan nu en in de toekomst geschikte waterprojecten (zoals Bieberg) hiervoor inzetten. Voorop staat dat hierbij de educatiedoelstellingen van waterschap Brabantse Delta ingepast moeten kunnen worden.

7. Educatiebeleid toekomst / acties en middelen

Waterschapseducatie zet waterschap Brabantse Delta sterker op de kaart in West-Brabant. Door een actieve benadering en gerichte promotie zullen scholen het waterschap beter kunnen vinden als bron van informatie en educatie. Het is ook belangrijk ervoor te zorgen dat we op de juiste plaatsen te vinden zijn. Voorbeelden zijn Kennisnet en bibliotheken in het werkgebied.

De volgende educatieve middelen en diensten maken deel uit van het educatieplan van waterschap Brabantse Delta. Bij de uitwerking van deze middelen dient de nodige aandacht besteed te worden aan de vorm, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de doelgroep (dus: interactief, digitaal etc.).

  • a.

    Droppie Water wordt de mascotte voor alle educatie-uitingen van waterschap Brabantse Delta. Het figuurtje is al jaren het gezicht van lespakketten, stripboekjes en sinds kort is hij ook als mascotte ingezet voor de educatieve website www.droppiewater.nl. Uit onderzoek 3 blijkt dat Droppie Water door met name basisschoolleerlingen zeer positief gewaardeerd wordt.

    Door Droppie Water op diverse manieren in educatieve materialen te verwerken vergroot dat de acceptatie van de boodschap en biedt het mogelijkheden de boodschap aansprekend te vertellen.

    Onlangs is een Plassticker 4 van Droppie Water ontwikkeld die als doel heeft om – in combinatie met een poster – op basisscholen in ons werkgebied de aandacht te vestigen op de educatieve mogelijkheden van waterschap Brabantse Delta.

  • b.

    Droppie Water op de website. De website van het waterschap, www.brabantsedelta.nl, is zeer compleet wat informatie over het waterschapswerk betreft. Het aansluiten bij de Droppie Waterwebsite www.droppiewater.nl is een goede manier om een interessant interactief educatiemiddel voor leerlingen in te zetten. De site is zeer gebruiksvriendelijk en biedt waterschap Brabantse Delta volop mogelijkheden om lokale en regionale informatie aan de site toe te voegen.

  • c.

    Ontwikkelen van een nieuw lespakket dat beter aansluit bij de vraag van de doelgroepen (docenten en leerlingen), zowel qua uitvoering/vorm als inhoudelijk. Het bestaand educatiemateriaal is verouderd en niet meer compleet. In de lespakketten kunnen allerlei ‘leuke en leerzame’ dingen zitten zoals een bouwplaat van een zuivering of gemaal/polder. Ook blijven de boekjes van Droppie Water een grote rol spelen!

    Doel: uitgifte van 250 lespakketten per jaar.

  • d.

    Ontwikkelen van spreekbeurtpakketten over veelvoorkomende onderwerpen binnen het waterschapswerk.

    Doel: uitgifte van 250 spreekbeurtpakketten per jaar.

  • e.

    Intensiveren en uitbreiden van rondleidingen op rwzi Bath en Nieuwveer, gemaal Keizersveer en Markdal. Daarvoor schakelen we professionele rondleiders in (momenteel via het bedrijf Breda Promotions). Binnen project ‘Spoorzoekers’ kan het Markdal een grote rol spelen.

    Doel: 200 rondleidingen per jaar.

    Ook: Educatieve promotie voor rondleidingen: verspreiden van aansprekende posters op basisscholen en het voortgezet onderwijs. Op de posters staat een korte boodschap over het schoonmaken van het rioolwater door het waterschap en verwijst naar de mogelijkheid om hier een rondleiding te volgen. De poster wordt versterkt door de Plassticker (zie: Droppie Water).

  • f.

    Uitbreiden en verbeteren educatieve functie rwzi Bath en Nieuwveer.

    Daarbij denken we aan informatiepanelen op de route die beeldend uitleggen wat er gebeurt op de vierschillende momenten in het zuiveringsproces, voetstappen die de route aangeven (evt. ook junior-route en themaroute), ondersteunende (interactieve) audiovisuele en mechanische educatieve middelen. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan arbo en veiligheid.

  • g.

    Uitbreiden en verbeteren educatieve functie gemaal Keizersveer.

    Gemaal Keizersveer krijgt een educatieve functie op gebied van peilbeheer en waterkering; in het gemaal komt een interactieve expositie te staan die de werking van het gemaal laat zien en dit in verband brengt met peilbeheer en waterkering.

    Hiervoor dienen begin 2008 tijdens de geplande opknapwerkzaamheden diverse voorzieningen meegenomen te worden die nodig zijn om het gemaal een educatieve functie te geven (zoals aanleg stroom en water, plaatsen keukenblok en uitbreiden toiletgroep, wanden plaatsen voor expo).

  • h.

    Uitbreiden en verbeteren educatieve functie Zwartenbergse molen.

    De Zwartenbergse molen in Etten-Leur krijgt, als historisch waterstaatkundig object, een educatieve en recreatieve functie. De molen kan bezichtigd worden met uitleg van een professionele gids (via het bedrijf Breda Promotions). Daarnaast wordt op de eerste verdieping van de molen een interactieve expositie opgezet die de werking van de molen en de principes van waterbeheer uitlegt en tevens ingaat op het waterketenverhaal. Bij het inrichten van de molen als rondleidinglocatie wordt speciale aandacht besteed aan arbo en veiligheid.

    Eind 2008 staan opknapwerkzaamheden aan de molen gepland. Ten behoeve van educatie dienen diverse voorzieningen meegenomen te worden, zoals aanleg stroom en water, afschermen bewegende delen en geschikt maken diverse ruimtes en trappen voor ontvangst groepen.

  • i.

    Vanaf eind 2007 draait in het Natuurmuseum Brabant in Tilburg de tentoonstelling ‘In de Ban van Buiten’. Hieraan nemen de vier Brabantse waterschappen én Brabant Water deel. In deze tentoonstelling is met name de rol van de waterschappen in de waterketen aangegeven. De tentoonstelling loopt tot en met 2014. Waterschap Brabantse Delta onderhoudt de informatie in deze tentoonstelling zodat deze actueel blijft en wordt voorzien van lokale en regionale informatie. Ook wordt in de tentoonstelling verwezen naar rondleidings- en bezoeklocaties in het werkgebied van waterschap Brabantse Delta. Vanuit de NBWB draagt waterschap Brabantse Delta bij aan de kosten van het onderhoud van de tentoonstelling. In het kader van het educatiebeleid worden vrijkaarten aan scholen aangeboden om de tentoonstelling te bezoeken.

  • j.

    Intensivering samenwerking MEC’s en kinderboerderijen door ontwikkelen van water-leskisten die via MEC kunnen worden geleend (inhoud = waterschapseducatie). Met MEC’s en kinderboerderijen worden contacten onderhouden om wederzijds het educatieve aanbod te promoten.

  • k.

    Ontwikkeling van mobiele WaterExpo. De mobiele tentoonstelling rouleert het hele jaar door op de verschillende MEC’s in ons werkgebied en kan op aanvraag ook op andere locaties (scholen, bibliotheken etc.) worden geplaatst.

8. Effecten meten

Door een kwantitatieve effectmeting uit te voeren over een periode van twee jaar wordt het aantal rondleidingen en aangevraagde lespakketten, spreekbeurtpakketten en informatiepakketten vergeleken met het aantal rondleidingen en infoaanvragen in 2006.

Om de kwaliteit van de educatie te meten worden evaluatieformulieren gemaakt die standaard worden meegegeven na een rondleiding of excursie. Op deze manier wordt continu effect en waardering gemeten en dit biedt de mogelijkheid om tussentijds te evalueren en zonodig acties en middelen bij te stellen.

9. Personele capaciteit

Als waterschap Brabantse Delta de komende jaren met educatie een goede en vooruitstrevende positie in wil nemen dan is ontwikkeling en verbreding van de educatie zoals voorgesteld noodzakelijk. Voor de uitvoering van het plan en de ontwikkeling van de educatiemiddelen is vooral externe ondersteuning en coördinatie nodig.

De coördinatie en begeleiding van educatieve projecten kan worden uitgevoerd binnen de huidige formatie van de afdeling Communicatie. De administratieve ondersteuning van de projecten kan op de huidige manier worden voortgezet door Bedrijfsbureau Middelen. Vooralsnog is formatie-uitbreiding niet nodig.

Personele inzet voor rondleidingen

Het streven is om de rondleidingen op de rwzi’s, gemaal Keizersveer, Bieberg en Zwartenbergse molen geheel uit te besteden (gebeurt momenteel door het bedrijf Breda Promotions). Dat houdt in dat de rondleiding zó gegeven moet kunnen worden dat er in principe geen medewerkers van het waterschap bij aanwezig hoeven te zijn. De routes die tijdens de rondleidingen worden gevolgd dienen te worden uitgevoerd volgens de veiligheidsvoorschriften, waarbij mogelijk gevaarlijke situaties worden vermeden.

Op termijn, als de educatieve activiteiten intensiever worden (vanaf 20010/2011) zal opnieuw bekeken moeten worden of de huidige capaciteit toereikend is.

10. Kosten

10.1 Geschatte investering 2008 – 2011

Zie voor een verdeling van deze (totaal)kosten over vier jaren de tabel bij “planning realisatie educatiemiddelen”

-

Lespakketten

€ 50.000,=

-

Spreekbeurtpakketten

€ 10.000,=

-

(Extra) gidsen voor rondleidingen

€ 15.000,=

-

Educatieve promotie

€ 25.000,=

-

Uitbreiden en verbeteren educatieve functie rwzi Bath en Nieuwveer

€ 45.000,=

-

Voorzieningen tvb educatie Zwartenbergse molen

€ 50.000,=

-

Voorzieningen tvb educatie gemaal Keizersveer

€ 50.000,=

-

Tentoonstelling ‘In de ban van buiten’

€ 5.000,=

-

Water-leskisten

€ 25.000,=

-

Mobiele WaterExpo

€ 50.000,=

-

Bouwkundige voorzieningen Zwartenbergse molen*

€ 50.000,=

-

Bouwkundige voorzieningen gemaal Keizersveer*

€ 50.000,=

Totale investering € 325.000,= (over 4 jaar)

(* met deze kosten is rekening gehouden in budgetten voor renovatieproject gemaal Keizersveer (9961) en Zwartenbergse molen (8285).

Voor de uitvoering van het educatiebeleid is een budget van € 100.000,= beschikbaar gesteld. De kosten voor uitvoering van het educatiebeleid 2008 t/m 2011 passen binnen dit budget.

10.2.Kosten lange termijn – per jaar

-

Jaarlijkse verzorging rondleidingen

€ 30.000,=

-

Productie educatiematerialen

€ 25.000,=

-

Promotie

€ 10.000,=

-

Onderhoud exposities en materialen

€ 20.000,=

-

Exploitatie WaterExpo

€ 35.000,=

Totaal (schatting) per jaar: € 120.000,= vanaf 2011 standaard voor educatie in afdelingsbegroting op te nemen. De huidige begrotingspost ‘gidsen voor rondleidingen’ kan daardoor komen te vervallen).

10.3.Planning realisatie educatiemiddelen + verdeling kosten 2008 t/m 2011:

2008

2009

2010

2011

Lespakketten

50.000

Spreekbeurtpakketten

10.000

(Extra) gidsen voor rondleidingen

5.000

5.000

5.000

Educatieve promotie

10.000

5.000

5.000

5.000

Uitbreiden en verbeteren educatieve functie rwzi Bath en Nieuwveer

15.000

15.000

15.000

Voorzieningen tvb educatie Zwartenbergse molen

25.000

25.000

Voorzieningen tvb educatie gemaal Keizersveer

25.000

25.000

Tentoonstelling ‘In de ban van buiten’

2.000

1.000

1.000

1.000

Water-leskisten

25.000

Mobiele WaterExpo

25.000

25.000

Kosten per jaar:

67.000

86.000

101.000

71.000


Noot
1

Beschikbare stipboekjes van Droppie Water:

- Droppie Water en de reis van het afvalwater

- Droppie Water en de reis van het regenwater

- Droppie Water op de dijk

- Droppie Water op reis in de natuur

Noot
2

MEC’s in Breda, Roosendaal en Zevenbergen. Kinderboerderijen in Bergen op Zoom, Breda, Tilburg, Geertruidenberg,

Rijen, Steenbergen, Zevenbergen, Etten-Leur, Roosendaal en Waalwijk.

Noot
3

Droppie Getest – Leereffect en waardering van de strip ‘Droppie Water, de reis van het afvalwater’, Faculteit

Communicatie en Cultuur Universiteit van Tilburg, M. de Vries, augustus 2006

Noot
4

Plasstickers worden in een toiletpot geplakt. Ze zijn opgebouwd uit een afbeelding onder een laagje zwarte inkt. De

zwarte inkt wordt doorzichtig als de temperatuur boven de 30ºC komt. De warmte van de urine laat het plaatje

tevoorschijn komen. Op de sticker van waterschap Brabantse Delta staat onder een zwarte vlek een afbeelding van Droppie

Water met de tekst ‘Doortrekken en weg ermee?’ en een verwijzing naar de website www.brabantsedelta.nl.

www.brabantsedelta.nl.