Regeling vervallen per 01-07-2021

Elektronische bekendmaking

Geldend van 15-11-2010 t/m 30-06-2021

Intitulé

Elektronische bekendmaking

Besluit

Registratie nr.:  201027383

Het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland

gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden d.d. 31 augustus 2010

gelet op het advies van de commissie(s) d.d. 4 oktober 2010;

gelet op de desbetreffende bepalingen van de Waterschapswet en het algemeen reglement voor Waterschap Rivierenland;

besluit:

  • Instellen van een elektronisch waterschapsblad van Waterschap Rivierenland;

  • Met ingang van 15 november 2010 de officiële bekendmakingen van Waterschap Rivierenland, voor zover wettelijk toegestaan, publiceren in een elektronisch waterschapsblad van Waterschap Rivierenland;

  • Het bedrag van € 18.000,--, dat in 2011 gereserveerd was voor de vermeldingen in de telefoon­gidsen, aanwenden voor het bij de burger onder de aandacht brengen van de nieuwe wijze van elektronisch bekendmaken;

  • Een jaarlijks budget behouden voor de verplichte en de gewenste publicaties in huis-aan-huis­bladen (verkeersbesluiten -verplicht-; bekendmaking keur en belastingverordeningen, aan­kondiging schouw, bestuursvergaderingen -gewenst-).

aldus besloten in de vergadering d.d. 29 oktober 2010

het algemeen bestuur voornoemd,

de secretaris-directeur, drs. H.C. Jongmans.

de voorzitter, ir. R.W. Bleker

Samenvatting

Waterschap Rivierenland plaatst met grote regelmaat advertenties in huis-aan-huisbladen. Deze advertenties zien onder meer op:

  • 1.

    de bekendmaking van besluiten van het algemeen bestuur houdende verordeningen;

  • 2.

    de bekendmaking van besluiten van het college van dijkgraaf en heemraden houdende beleids­regels;

  • 3.

    ontwerpbesluiten die zijn vrijgegeven voor het indienen van zienswijze of inspraak;

  • 4.

    definitieve beschikkingen, zoals watervergunningen op basis van de keur;

  • 5.

    data/tijdstippen waarop commissievergaderingen en vergaderingen van het algemeen bestuur plaatsvinden.

 

Met de plaatsing van de hiervoor genoemde advertenties zijn aanzienlijke kosten gemoeid. Het kosten­aspect komt aan de orde bij het onderdeel "financiële consequenties". Op basis van de Wet elektronische bekendmaking (Stb. 2008, 551) is het voor het waterschap voortaan mogelijk officiële bekendmakingen op elektronische wijze te publiceren. Op deze manier zijn aanzienlijke kosten­besparingen te bereiken bij de bekendmakingen.

De Wet elektronische bekendmaking is op 1 juli 2009 in werking getreden. Het betreft hier in eerste instantie een bevoegdheid voor de waterschappen tot elektronische bekendmaking, die later bij Koninklijk Besluit en in overleg met de betrokken overheden zal worden omgezet in een ver­plich­ting.

 

In dit voorstel, dat een uitwerking is van hetgeen is vermeld in de notitie kerntakendiscussie over dit onderwerp, komt aan de orde wat de huidige gang van zaken is met betrekking tot de bekendmaking van verschillende soorten besluiten. Tevens behandelt dit voorstel de voor- en nadelen van het elek­tro­nisch bekendmaken en gaat het voorstel in op het kostenaspect en de wijze van communiceren.

 

Inhoud

De bekendmaking van besluiten is te verdelen in vijf categorieën, te weten:

  • 1.

    Wettelijk verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer (bekende) belang­hebbenden zijn gericht;

  • 2.

    Wettelijk verplichte kennisgeving van bepaalde ontwerpbesluiten;

  • 3.

    Wettelijk verplichte kennisgeving van overige besluiten, mededelingen, aankondigingen;

  • 4.

    Overige mededelingen zonder wettelijke verplichting;

  • 5.

    Wettelijk verplichte kennisgeving van besluiten zonder keuzemogelijkheid.

 

1. Wettelijk verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht: besluiten van algemene strekking

 

Het gaat hier om de wettelijke verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht. Hierbij valt te denken aan besluiten van algemene strekking (alge­meen verbindende voorschriften, projectplannen, de legger, aanwijzingsbesluiten en beleidsregels). Voor deze besluiten is de kennisgeving van het besluit noodzakelijk om het besluit in werking te laten treden. Voor de bekendmaking van deze besluiten is een algemene regeling in artikel 3:42, tweede lid, van de Awb opgenomen. Voor algemeen verbindende voorschriften (bijvoorbeeld de Keur en andere verordeningen van het waterschap) is, naast de regeling van de Awb, in de Water­schapswet in de artikelen 73 en 73b een aanvullende regeling opgenomen.

 

Bekendmaking van de hiervoor genoemde besluiten vindt op dit moment plaats in huis-aan-huis­bladen binnen het beheersgebied van Waterschap Rivierenland. Voor algemeen verbindende voor­schriften geldt dat, naast bekendmaking in een huis-aan-huisblad, nog een terinzagelegging van 12 weken noodzakelijk is. Voor de overige besluiten van algemene strekking geldt geen wettelijke verplichting te vermelden dat en waar het besluit ter inzage ligt. Het verdient wel aanbeveling dat te doen.

 

2. Wettelijk verplichte kennisgeving van bepaalde ontwerpbesluiten

 

De Waterwet of de milieuwetgeving verplicht dat sommige vergunningen of plannen via de openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb moeten worden voorbereid. Op grond van arti­kel 3:11 Awb worden de ontwerpbesluiten ter inzage gelegd. Van het ontwerp van een besluit moet volgens artikel 3:12, eerste lid, Awb verplicht een kennisgeving gepubliceerd worden om der­den te informeren en de gelegenheid te geven zienswijzen in te dienen.

Bekendmaking van de hiervoor genoemde kennisgevingen kan op basis van artikel 3:12, eerste lid plaatsvinden in huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Bij Waterschap Rivierenland vindt de publicatie van deze kennisgevingen momenteel plaats in huis-aan-huisbladen.

 

3. Wettelijk verplichte kennisgeving van overige besluiten, mededelingen, aankondigingen e.d.

 

Het gaat hier om de kennisgeving van besluiten die volgens specifieke wetgeving verplicht gepu­bli­ceerd moeten worden om derden te informeren en/of te wijzen op rechtsbeschermingsmogelijkheden:

  • 1.

    de keur van Waterschap Rivierenland bepaalt in artikel 6.1 dat de schouw twee weken voor aan­vang dient te worden aangekondigd in een huis-aan-huisblad dan wel op een andere geschikte wijze;

  • 2.

    Waterschap Rivierenland kondigt één keer per jaar de wegenschouw per openbare kennisgeving aan, hoewel hiertoe geen wettelijke verplichting bestaat. Dit is een uitzondering in deze cate­go­rie, maar wordt vanwege het belang van de kennisgeving wel vermeld;

  • 3.

    artikel 3.18 Awb bepaalt dat wanneer de uniforme voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb is gevolgd en tegen het ontwerpbesluit geen zienswijzen zijn ingediend, hiervan mede­deling moet worden gedaan in een huis-aan-huisblad dan wel op een andere geschikte wijze;

  • 4.

    de ontwerpbegroting, besluiten tot wijziging van de begroting en de jaarrekening dienen ter open­bare kennisgeving te worden gebracht, even als de ontwerpbegroting van BSR;

  • 5.

    artikel 12 van het Reglement van orde voor het algemeen bestuur 2009 bepaalt voor de vergade­ringen van het algemeen bestuur dat de voorzitter plaats, datum en uur van de vergadering mini­maal tien dagen voor aanvang ter openbare kennis brengt. Bekendmaking van de hiervoor genoem­de kennisgeving vindt op dit moment bij Waterschap Rivierenland gebiedsbreed plaats in een huis-aan-huisblad. Waterschap Rivierenland kiest een vergelijkbare benadering voor de ver­gaderingen van de commissies van het algemeen bestuur. De verordening op de advies­commis­sies 2009 bepaalt echter niet op welke wijze de oproeping voor de vergade­ringen van de com­missies dient plaats te vinden.

In de hiervoor genoemde regelgeving is niet bepaald dat de openbare kennisgeving moet plaats­vin­den door middel van een papieren publicatie. In de huidige situatie gebeurt dit door middel van plaatsing in een huis-aan-huisblad. Er is namelijk óf geen voorgeschreven wijze van bekend­making óf er is een mogelijkheid tot bekendmaking op een "andere geschikte wijze".

 

De Awb bepaalt in artikel 3:41 Awb dat besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, zoals watervergunningen, moeten worden bekendgemaakt door uitreiking of toezending aan die geadresseerden, waaronder de aanvrager van de vergunning. Naast de wettelijk verplichte uitreiking of toezending publiceert Waterschap Rivierenland deze besluiten ook in de huis-aan-huisbladen bin­nen het beheersgebied en op de internetsite. Waterschap Rivierenland legt vervolgens deze besluiten ter inzage gedurende een periode van zes weken. Dit gebeurt in beginsel om prak­tische redenen. Als dit niet zou gebeuren, moet naast de bekendmaking aan de geadresseerden en de aanvrager van bij voor­beeld een verleende watervergunning een mededeling plaatsvinden aan moge­lijke belang­heb­ben­den. Door een algemene publicatie is dit in principe niet meer nodig.

 

Aan degenen die zienswijzen hebben ingebracht tegen een ontwerpbesluit, als bedoeld onder 2, moet het waterschap op basis van de artikelen 3:43 en 3:44 Awb het definitieve besluit mededelen naast een algemene bekendmaking volgens artikel 3:12, eerste lid, Awb.

 

4. Overige mededelingen

 

Dit betreft de overige soorten van informatie die wellicht nuttig en informatief is, maar niet wettelijk verplicht.

Te denken valt hierbij aan:

  • 1.

    advertenties over inloopbijeenkomsten voor dijkverbeteringsprojecten;

  • 2.

    aankondigingen van hoogwateroefeningen;

  • 3.

    aankondigingen van maaiwerkzaamheden;

  • 4.

    advertenties m.b.t. bestrijding van waternavel en jacobskruiskruid;

  • 5.

    advertenties m.b.t. milieuvriendelijke onkruidbestrijding.

 

5. Wettelijk verplichte kennisgeving van besluiten zonder keuzemogelijkheid

Er zijn besluiten waarvoor geen keuzemogelijkheid bestaat voor de wijze van bekendmaking. Deze besluiten moeten in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad worden gepubliceerd.

Het betreft bijvoorbeeld:

  • 1.

    de mededeling van de bekendmaking van verkeersbesluiten ex artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) vindt plaats in één of meer plaatselijke dag- of weekbladen. Artikel 26 BABW bepaalt namelijk: "Van de bekend­making van verkeersbesluiten wordt mededeling gedaan in één of meer plaatselijke dag- of week­bladen. In de mededeling worden in ieder geval de weg waarop het verkeers­besluit betrek­king heeft, alsmede de te plaatsen of te verwijderen verkeerstekens dan wel de te treffen maat­regelen ter regeling van het verkeer vermeld". Dit betekent dat er naast de officiële bekendmaking van een dergelijk verkeersbesluit, behorend tot categorie 1, ook een mede­deling moet worden gedaan in een papieren publicatie. Dit blijft ongewijzigd van toepassing onder de Wet elektronische bekendmaking;

  • 2.

    beslissingen van het stembureau op basis van het Waterschapsbesluit, artikel 2.11 en 2.12.

 

Gevolgen van de Wet elektronische bekendmaking

Wat zijn de gevolgen van de Wet elektronische bekendmaking voor de bovengenoemde categorieën van bekendmakingen? Is voor deze besluiten/kennisgevingen een elektronische bekendmaking moge­lijk?

 

Ad 1: Wettelijk verplichte bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht: besluiten van algemene strekking

Onder meer artikel 3:42 Awb en artikel 73 van de Waterschapswet zijn als gevolg van de Wet elektronische bekendmaking gewijzigd. Dit betekent dat de in deze categorie vallende besluiten elektronisch bekendgemaakt mogen worden.

Bekendmaking moet plaatsvinden in een elektronisch uit te geven waterschapsblad, dat aan een aan­tal wettelijke voorwaarden moet voldoen. In een waterschapsblad zijn de officiële bekend­makingen van Waterschap Rivierenland opgenomen.

Artikel 73 Waterschapswet bepaalt dat de algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) integraal in het waterschapblad moeten worden opgenomen. De overige besluiten van algemene strekking kunnen op basis van artikel 3:42, tweede lid, Awb integraal of met vermelding van de zakelijke inhoud van het besluit in het waterschapsblad worden opgenomen.

Het vormt dus geen discussie dat deze categorie van besluiten bekendgemaakt kan worden in een elektronisch waterschapblad.

 

Ad 2: Wettelijk verplichte kennisgeving van bepaalde ontwerpbesluiten

De overige artikelen die zien op bekendmaking, zoals het onder 2 genoemde artikel 3:12, eerste lid, Awb, zijn echter niet gewijzigd. De vraag is nu of een elektronische bekendmaking ook voor de bekendmaking van de besluiten uit deze categorie mogelijk is.

 

De bekendmaking van de ontwerpbesluiten, als bedoeld in categorie 2, mag ook "op een andere geschikte wijze" worden gedaan. De vraag is echter of een publicatie in een elektronisch water­schapsblad daar ook onder valt.

In de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van 19 mei 2009 staat het volgende:

"De kennisgeving van (de zakelijke inhoud van) een ontwerpbesluit op grond van artikel 3:12 Awb geschiedt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Ook deze keuzemogelijkheid blijft bestaan na inwerkingtreding van de wet. Kennisgeving in een elektro­nisch blad kan onder omstandigheden nu en na inwerkingtreding van de wet een "andere geschikte wijze zijn."

 

De VNG heeft voor de decentrale overheden nader advies gevraagd over de uitleg van de zinsnede "op een andere geschikte wijze" bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Het Ministerie redeneert in haar nader advies van 6 januari 2010 in deze als volgt. Staat er bijvoor­beeld in een wettelijke bepaling "bekendmaking op een andere geschikte wijze", dan is die geschikte wijze met ingang van 1 juli 2009 de elektronische weg. Staat er in een bepaling "in een van gemeen­te­wege uitgegeven blad" dan kan dit gemeenteblad vanaf 1 juli 2009 in de vorm van een elektronisch gemeenteblad verschijnen. Wel dient het elektronisch gemeenteblad te voldoen aan de daaraan gestel­de wettelijke voorwaarden.

De redenering uit het nader advies kan ook gevolgd worden voor de bekendmakingen door water­schappen.

 

De conclusie is dat de besluiten van deze categorie in een elektronisch waterschapsblad bekend kun­nen worden gemaakt.

 

Ad 3: Wettelijk verplichte kennisgeving van overige besluiten, mededelingen, aankondigingen e.d.

De besluiten van artikel 3:41 Awb moeten worden uitgereikt of toegezonden aan de geadresseerden. Indien dat niet mogelijk is, wordt het besluit op grond van artikel 3:41, tweede lid, Awb bekend­gemaakt op een andere geschikte wijze. In het nader advies van 6 januari 2010 stelt het Ministerie dat ook de kennisgeving van deze besluiten op een gemeentelijke website, al dan niet in een elektro­nisch (gemeente)blad, onder omstandigheden nu en na inwerkingtreding van de wet een "andere geschikte wijze" kan zijn.

In het algemeen stelt het nader advies dat daar waar een publicatie gebaseerd is op een wettelijke bepaling die spreekt over een "andere geschikte wijze" of in het geheel niet gebaseerd is op een wet­te­lijke grondslag het aan het bestuursorgaan zelf is om af te wegen welke elektronische weg wordt gekozen, dus op een website, al dan niet in een elektronisch (gemeentelijk) blad.

 

De conclusie is dat de publicatie van de overige besluiten en mededelingen uit deze categorie in een elektronisch waterschapsblad mogelijk is.

 

Ad 4: Overige mededelingen

Het waterschap kan de overige mededelingen zonder wettelijke verplichting nu en in de toekomst publiceren op de wijze die hij verkiest. Het nader advies van het Ministerie bevestigt dit.

 

Ad 5: Wettelijk verplichte kennisgeving van besluiten zonder keuzemogelijkheid

Voor de besluiten uit deze categorie bestaat er geen mogelijkheid om deze elektronisch bekend te maken. De toepasselijke wettelijke bepalingen schrijven immers een bekendmaking in papieren vorm voor.

 

Conclusie wettelijk kader:

Ondanks het feit dat formeel niet in de wet is vastgelegd dat elektronisch bekendmaken ook van toepassing is op de bekendmaking van besluiten anders dan besluiten van algemene strekking (alge­meen verbindende voorschriften, projectplannen en beleidsregels) kan gezien het voorgaande betoogd worden, dat elektronische bekendmaking ook voor besluiten die geen besluit van algemene strekking inhouden, kan worden toegepast. De bekendmaking "op een andere geschikte wijze" betreft dan de elektronische weg.

Nadrukkelijk wordt opgemerkt dat de rechter deze uitleg nog niet in een procedure heeft getoetst. Het kan dus zijn dat een rechter uiteindelijk tot een andere conclusie komt.

 

Invulling elektronische weg:

De vraag is hoe de invulling van de elektronische weg moet gebeuren. Jurisprudentie ontbreekt hier­over.

Voor algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking (categorie 1) geldt dat de bekendmaking in een elektronisch waterschapsblad moet plaatsvinden conform artikel 73 Waterschapswet en artikel 3:42, tweede lid, Awb. Het elektronisch waterschapsblad moet voldoen aan de regels van het Besluit en de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decen­trale overheden.

Voor de ontwerpbesluiten (categorie 2) en de overige besluiten en mededelingen (categorie 3) is op basis van de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken een publicatie in een elektronisch waterschapsblad te verkiezen. Het nader advies lijkt op dit punt overigens ruimer door ook een publi­catie op een website te beschouwen als "op een andere geschikte wijze".

Door ervoor te kiezen naast de besluiten van algemene strekking ook de ontwerpbesluiten en de ove­rige besluiten en mededelingen te publiceren in een elektronisch waterschapsblad voldoet het water­schap aan de voorschriften van het Besluit en de Regeling bekendmaking en beschik­baar­stelling regelgeving decentrale overheden.

Dat biedt in geval van een rechterlijke toetsing naar alle waarschijnlijkheid afdoende en meer zeker­heid dan alleen plaatsing op de website van het waterschap. Het biedt namelijk de waarborg dat de publicaties voor de burger in een onveranderbaar format, algemeen toegankelijk, beschikbaar blijven.

 

Elektronisch Waterschapsblad

Hoe gaat elektronisch publiceren in de praktijk? Het college van dijkgraaf en heemraden bepaalt het internetadres waarop het elektronisch waterschapsblad wordt geplaatst. Een elektronisch publicatie­blad zal, gezien de circulaire van het Ministerie, de aanduiding Waterschapsblad moeten bevatten, de naam van het uitgevende bestuursorgaan, de datum van publicatie en een nummer. Via Overheid.nl kunnen burgers een "abonnement" nemen op e-mailservice en ontvangen zij wekelijks de bekend­makingen per e-mail. Inschrijven op e-mailadres kan eenvoudig door het postcodegebied en het interesseprofiel in te stellen (zie http://zoekdienst.overheid.nl/Zoekdienst/onl.wizard.attenderingen.bekendmakingen/).

In het reeds genoemde Besluit en de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden worden technische eisen gesteld aan het elektronisch waterschapsblad. Continuïteit, beveiliging en duurzaamheid van de publicaties dienen immers gegarandeerd te zijn. Het voert in dit voorstel te ver om deze technische eisen nader te bespreken. De afdeling PO&I en T‑COM hebben samen het waterschapsblad ontwikkeld. Hierbij is gebruik gemaakt van voorbeelden van derden. Er zijn (andere) decentrale overheden die op dit moment reeds zijn overgestapt op bekend­making in een elektronisch publicatieblad, zoals de gemeente Amstelveen, de provincie Limburg en de provincie Overijssel. Van veel waterschappen is overigens bekend dat zij de moge­lijkheden van elektronisch publiceren aan het onderzoeken zijn. Daarnaast heeft het Waterschapshuis voor hetzelfde doel een werkgroep met deelname door Waterschap Rivierenland ingesteld. De uit­komst van het onderzoek van die werkgroep zal volgens planning in november in de commissie Middelen van de UvW gepresenteerd worden. Het onderzoek van het Waterschapshuis zal naar verwachting gaan overeenkomen met dit voorstel.

 

Argumenten

Hierna zal eerst worden ingegaan op de voordelen van elektronisch publiceren. Vervolgens zal wor­den ingegaan op de nadelen.

 

Voordelen

  • 1.

    Elektronische publicatie heeft het voordeel dat burgers er vrijwel overal, 24 uur per dag en koste­loos toegang toe hebben. Burgers beschikken in de regel over toegang tot internet. Dit betekent dat een publicatie op elk moment van de dag geraadpleegd kan worden.

  • 2.

    Bovendien zal burgers de mogelijkheid geboden worden om zich aan te melden voor een digi­tale attenderingsservice, zoals nu al mogelijk is via de website van het waterschap met een zoge­naam­de RSS-feed. Het bereik van een internetpublicatie wordt hierdoor vergroot.

  • 3.

    Een ander voordeel is dat eerdere publicaties makkelijker geraadpleegd kunnen worden, omdat deze publicaties beschikbaar gehouden dienen te worden.

  • 4.

    Daarnaast levert een elektronische publicatie een grote kostenbesparing op. Elektronisch publi­ceren betekent voor Waterschap Rivierenland een kostenbesparing van € 243.000,-- op jaarbasis. Dit bedrag betreft de totale advertentiekosten (categorie 1 t/m 5) over 2010 minus de advertentie­kosten die om verschillende redenen gehandhaafd moeten worden. Onder financiële conse­quen­ties wordt het kostenaspect verder uitgewerkt.

Noot:

In 2011 is incidenteel extra € 15.000,-- benodigd voor verdere implementatie van het elektro­nisch waterschapsblad. Dit betreft aanpassing van de website, onderdeel Vergunningen.

 

Nadelen

Elektronische publicatie kan als nadeel hebben dat burgers die geen internet hebben c.q. moeite heb­ben met de toepassing van internet geen kennis kunnen nemen van de elektronische publicatie. Als tegenargumenten kunnen gelden:

  • 1.

    het bereik van dag- of huis-aan-huisbladen is ook niet optimaal vanwege het ontbreken van een abonnement op een dagblad of een slechte bezorging van de huis-aan-huisbladen in het buiten­gebied. Daarnaast zijn er altijd burgers die niet alles wensen te ontvangen in hun brievenbus, getuige de stickers "geen reclame";

  • 2.

    in aansluiting hierop kan worden opgemerkt dat de Waterschapswet voorschrijft dat iedereen een papieren afschrift kan krijgen tegen ten hoogste de kosten van het maken van een afschrift van besluiten die algemeen verbindende voorschriften inhouden;

  • 3.

    de Waterschapswet bepaalt ook dat burgers het elektronisch waterschapsblad kosteloos moeten kunnen inzien. Bij Waterschap Rivierenland kan dit plaatsvinden in de hal bij de receptie van het kantoor te Tiel;

  • 4.

    daarnaast zal bij wijze van service aan de burgers in de beginfase enkele malen mededeling van de elektronische bekendmaking worden gedaan in een huis-aan-huisblad. Deze mededeling in het huis-aan-huisblad is echter niet de rechtsgeldige en officiële bekendmaking. Een verdere uit­werking staat vermeld onder "wijze van communiceren";

  • 5.

    verder zal publiceren in een huis-aan-huisblad, naast de publicatie op zich, het werk en de taken van het waterschap ook nog eens bij burgers onder de aandacht stellen c.q. benadrukken. Een publicatie in een huis-aan-huisblad vergroot met andere woorden de bekendheid van het water­schap. Bij elektronische publicatie zullen burgers het Waterschapsblad specifiek raadplegen voor bekendmakingen en niet voor promotiedoeleinden van het waterschap.

Conclusie:

Ondanks de mogelijke nadelen geeft de Wet elektronische bekendmaking de voorkeur aan een elek­tro­nische publicatie. Dat is immers de achtergrond van het wetsvoorstel en blijkt duidelijk uit de over­wegingen in de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel.

 

Vermelding telefoongidsen

Dit voorstel behandelt de publicaties van de officiële bekendmakingen van het waterschap. De kos­ten van deze publicaties worden gedekt uit het budget "advertentiekosten". In dit budget is echter ook een bedrag opgenomen van € 18.000,-- voor de vermelding van het waterschap in de officiële tele­foon­boeken.

In de kostenbesparing van € 243.000,-- is het bedrag van € 18.000,-- opgenomen. Dat betekent dat de vermelding van het waterschap in de telefoonboeken komt te vervallen.

 

Financiële consequenties:

Het college van dijkgraaf en heemraden heeft in het kader van de kerntakendiscussie voorgesteld om de nadruk te leggen op elektronisch bekendmaken in plaats van het publiceren in huis-aan-huis­bladen.

In de begroting 2010 is een exploitatiebudget van € 270.000,-- opgenomen.

De doelstelling is om structureel € 225.000,-- te bezuinigen op de publicatiekosten.

In de voorjaarsnota 2010 welke behandeld is in het AB van 18 juni 2010 is, bij het onderdeel Kern­takendiscussie, ook uitgegaan van een bezuiniging van € 225.000,--. In het afzonderlijke voorstel Kerntakendiscussie welke in het AB van 17 september 2010 is behandeld, is ook een besparing vermeld van € 225.000,--.

 

Met dit voorstel wordt vanaf 2012 een besparing bereikt van € 243.000,--.

Met de besparing blijft een jaarlijks budget behouden voor de verplichte en de gewenste publicaties in huis-aan-huisbladen (verkeersbesluiten –verplicht-; bekendmaking keur en belasting­verorde­ningen, aankondiging schouw, bestuursvergaderingen –gewenst-).

 

In onderstaande tabel wordt weergegeven welke budgetten voor 2011 en ook structureel voor volgende de jaren in beeld zijn.

 

Product

2011

Bedrag vanaf 2012 structureel

Omschrijving

Waterkeringen

2.500

2.500

Aankondiging schouw waterkeringen

Wegen onderhoud

2.500

2.500

Aankondiging schouw wegen

Wegen veiligheid

2.500

2.500

Verplichte publicatie verkeersmaatregelen

Vergunningen

15.000

0

Incidentele aanpassing website vergun­nin­gen 2011

Schouw watergang

2.500

2.500

Aankondiging schouw watergangen

Bestuursondersteun

18.000

0

Incidenteel 2011: onder de aandacht brengen digi­taal publiceren bij de burger. (voorheen: vermel­ding telefoongidsen)

Bestuursondersteun

5.000

5.000

Structureel onderhoud elektr. Waterschaps­blad

Bestuursondersteun

12.000

12.000

Alg. waterschapsitems (waaronder bekend­makin­gen vergaderingen, keur, belasting verordenin­gen)

Totaal budget

60.000

27.000

 

 

Basis 2010

 

270.000

 

270.000

 

 

 

Bezuiniging

 

210.000

 

243.000

 

 

Overgang naar elektronisch waterschapsblad:

  • 1.

    Voor de implementatie van het elektronisch waterschapsblad is in 2011 incidenteel € 15.000,-- nodig voor aanpassing van de website (aansluiting Vergunningen op elektronisch waterschaps­blad).

  • 2.

    Vanaf 2011 wordt ook rekening gehouden met € 5.000,-- aan regulier structureel onderhoud van het elektronisch waterschapsblad.

  • 3.

    Ten slotte wordt voorgesteld om het bedrag van € 18.000,--, dat voorheen gereserveerd was voor de vermeldingen in de telefoongidsen, aan te wenden voor het bij de burger onder de aandacht brengen van de nieuwe wijze van elektronisch bekendmaken.

 

Juridische consequenties:

Uit de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) volgt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Dit betekent dat de rechtsgevolgen van een besluit niet kunnen intreden voor­dat het aan de belanghebbenden bekend is gemaakt.

Met andere woorden, zolang het besluit nog niet bekend is gemaakt, heeft het geen rechtsgevolg. Tevens is de bekendmaking van belang voor de aanvang van de bezwaren- of de beroepstermijnen.

 

In ieder geval moet op grond van de Wet elektronische bekendmaking een keuze gemaakt worden tussen bekendmaken op de huidige papieren wijze of op elektronische wijze. Een nevenschikking van de wijzen van bekendmaking is niet mogelijk. Anders bestaat het gevaar van een verschil in inhoud en het tijdstip van bekendmaking. Duidelijk moet zijn welke wijze van bekendmaking de officiële bekendmaking is. Het elektronisch waterschapsblad kan daartoe voorzien worden van de bewoordingen "officiële bekendmakingen". Er kan slechts één medium gebruikt worden voor de officiële publicaties. De overige publicaties kunnen slechts gebruikt worden als service voor het publiek. Het Waterschap zal duidelijk moeten aangeven welke versie de officiële publicatie is en welke de kopie.

 

Personele consequenties:

N.v.t.

 

Communicatieve consequenties:

De keuze voor het elektronisch publiceren van bekendmakingen betekent voor de burger een over­gang van de vertrouwde huis-aan-huisbladen naar het elektronisch waterschapsblad op internet. Om de burger te wijzen op de overgang naar de elektronische bekendmaking, zal bij wijze van service enkele malen in de beginfase een kleine advertentie geplaatst worden in huis-aan-huisbladen.

Deze advertenties kunnen tevens bekendmakingen van bijzondere juridische of financiële aard onder de aandacht brengen. Te denken valt aan het besluit tot vaststelling van de keur vanwege de vele belanghebbenden of de vaststelling van de belastingverordeningen vanwege het grote financiële belang.

Daarnaast is het als onderdeel van het communicatiebeleid eveneens gewenst om bepaalde algemene advertenties te blijven plaatsen. Het betreft dan bijvoorbeeld de aankondigingen van de schouw, van hoogwateroefeningen, van de vergaderingen van het algemeen bestuur en commissies en van inloop­bijeenkomsten voor dijkverbeteringsprojecten. Gezien het beschikbare budget voor advertentie­kosten zal het nut en belang van publicatie kritisch beoordeeld moeten worden.

Daarnaast blijft de publicatie van bepaalde besluiten in huis-aan-huisbladen een wettelijk vereiste.

Ook voor de nieuwe wijze van publiceren geldt dat Waterschap Rivierenland steeds zal moeten nagaan of er andere bijzondere wettelijke bepalingen zijn die de grondslag vormen voor publicaties in huis-aan-huisbladen en of die wettelijke bepalingen het mogelijk maken om de papieren publi­caties op elektronische wijze uit te voeren.

Het verdient sterke aanbeveling T-JZN te betrekken bij het beoordelen van het nut en de noodzaak van de advertenties en het opstellen ervan.

 

Overige consequenties:

Geen.

 

Advies van Ondernemingsraad

 

 

Advies van het Georganiseerd overleg

 

 

Advies van bestuurlijke commissie(s) en eventuele reactie

Aan de discussie over dit voorstel worden toegevoegd de volgende vragen:

  • 1.

    in hoeverre bestaat er binnen het AB belangstelling voor een proef met e-readers;

  • 2.

    in hoeverre kunnen ondersteunende stukken digitaal beschikbaar worden gesteld voor AB-leden.

  • 3.

    De commissie adviseert positief met de volgende kanttekeningen:

  • 4.

    Bij het instellen van een elektronisch waterschapsblad van WSRL dient zoveel mogelijk de identiteit van WSRL herkenbaar te blijven;

  • 5.

    Het is niet nodig om op het elektronisch waterschapsblad een abonnement te nemen; dit blad moet op algemeen toegankelijke wijze beschikbaar blijven op de website van WSRL;

  • 6.

    Indien gekozen zou worden voor publicaties in verkorte vorm zou dit volgens ruwe schat­ting leiden tot een jaarlijks benodigd budget van € 75.000,--;

  • 7.

    Met betrekking tot de proef met e-readers en het digitaal beschikbaar stellen van onder­steunende stukken zal een nader voorstel t.b.v. het AB worden voorbereid.

 

Het voorstel kan als een hamerstuk aan het AB worden voorgelegd.

 

Advies/voorstel om te besluiten

  • 1.

    Instellen van een elektronisch waterschapsblad van Waterschap Rivierenland;

  • 2.

    Met ingang van 15 november 2010 de officiële bekendmakingen van Waterschap Rivierenland, voor zover wettelijk toegestaan, publiceren in een elektronisch waterschapsblad van Waterschap Rivierenland;

  • 3.

    Het bedrag van € 18.000,--, dat in 2011 gereserveerd was voor de vermeldingen in de telefoon­gidsen, aanwenden voor het bij de burger onder de aandacht brengen van de nieuwe wijze van elektronisch bekendmaken;

  • 4.

    Een jaarlijks budget behouden voor de verplichte en de gewenste publicaties in huis-aan-huis­bladen (verkeersbesluiten –verplicht-; bekendmaking keur en belastingverordeningen, aan­kondiging schouw, bestuursvergaderingen -gewenst-).

 

 

 

Bijlage

Kontakt Alblasserwaard, 11-11-2010