Klachtenregeling Ongewenst Gedrag Waterschap Zuiderzeeland

Geldend van 28-01-2015 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling Ongewenst Gedrag Waterschap Zuiderzeeland

De Algemene Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland;

gelezen het voorstel d.d. 26 november 2014, nummer 369850;

besluit:

vast te stellen de Klachtenregeling Ongewenst Gedrag Waterschap Zuiderzeeland.

Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Ongewenst gedrag: (seksuele) intimidatie, pesten, agressie, geweld en discriminatie binnen of in samenhang met de werksituatie en tot gevolg hebben dat de een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving wordt gecreëerd dan wel dat de werkprestaties van een persoon worden aangetast.

  • 2.

    Seksuele intimidatie; ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag.

  • 3.

    Intimidatie/pesten: enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag dat als doel of gevolg heeft of kan hebben dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie ontstaat.

  • 4.

    Agressie en geweld: voorvallen waarbij een persoon die werkzaamheden verricht voor het waterschap psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen.

  • 5.

    Discriminatie: iedere uiting in woord, gebaar of geschrift van een persoon of groep van personen binnen het waterschap waarbij sprake is van het in enigerlei vorm doen van uitspraken over, het verrichten van handelingen jegens, het nemen van een beslissing over een persoon, dan wel het maken van onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid, leeftijd of handicap, met als doel of gevolg dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast, deze in zijn rechten wordt aangetast en/of daarvan enig ander nadelig gevolg ondervindt.

  • 6.

    Klacht: een mondeling of schriftelijk ingediende omschrijving van tegen de klager gericht ongewenst gedrag.

  • 7.

    Klager: de (ex-)medewerker van het waterschap, die een klacht heeft ingediend.

  • 8.

    Aangeklaagde: de (ex-)medewerker van het waterschap tegen wie een klacht is ingediend.

  • 9.

    Directeur: de secretaris-directeur van het waterschap of een andere door het Dagelijks Bestuur aangewezen directeur van het waterschap.

  • 10.

    Dagelijks Bestuur: het college van Dijkgraaf en Heemraden van

    Waterschap Zuiderzeeland.

  • 11.

    Algemeen Bestuur: de Algemene Vergadering van Waterschap

    Zuiderzeeland.

  • 12.

    Klachtencommissie: de externe klachtencommissie.

  • 13.

    Medewerker: een ieder – niet zijnde een politiek ambtsdrager - die werkzaam is of is geweest bij het waterschap, onder wie ook degenen die niet zijn aangesteld als ambtenaar, maar die bij voorbeeld werkzaam zijn als arbeidscontractant, stagiaire, vrijwillig(st)er, interim-medewerker of uitzendkracht.

  • 14.

    Direct betrokkenen: de klager(s) en aangeklaagde(n).

Artikel 2 reikwijdte van de klachtenregeling

Deze regeling is van toepassing op iedere medewerker van het waterschap.

Artikel 3 Geheimhoudingsplicht

Een ieder die in het kader van deze regeling op enigerlei wijze kennis verkrijgt van vertrouwelijke gegevens, is verplicht tot geheimhouding daarvan behoudens het feit wanneer iemand bij of krachtens een wettelijke bepaling verplicht is om deze gegevens te verstrekken.

De vertrouwenspersoon/-klokkenluidersregeling

Artikel 4 Regeling Vertrouwenspersoon

De regeling Vertrouwenspersoon Waterschap Zuiderzeeland is onverkort van toepassing.

Artikel 5 Regeling Klokkenluiders

De regeling Klokkenluiders Waterschap Zuiderzeeland is onverkort van toepassing daar waar een klacht overgaat in een melding.

De klachtencommissie

Artikel 6 Instelling/samenstelling

  • 1. Het Dagelijks Bestuur benoemt een klachtencommissie.

  • 2. Deze commissie bestaat uit drie leden, waarbij beide seksen zijn vertegenwoordigd:

    • -

      Eén lid wordt aangewezen door de leden van de ondernemingsraad.

    • -

      Eén lid wordt aangewezen door het Dijkgraaf en heemraden.

    • -

      Eén lid – de voorzitter van de commissie – wordt gezamenlijk aangewezen door beide voornoemde leden.

  • 3. De leden van de klachtencommissie hebben zitting voor een periode van vier jaar. Zij treden na hun zittingsperiode af en zijn terstond herbenoembaar.

  • 4. De leden van de klachtencommissie hebben elk een plaatsvervanger.

  • 5. De leden en de plaatsvervangende leden worden door of namens het Dagelijks Bestuur voor de termijn van vier jaar benoemd. Zij kunnen telkenmale worden herbenoemd.

  • 6. De leden van de klachtencommissie mogen geen persoonlijk belang hebben bij de behandeling van de klacht dan wel betrokken zijn bij de klacht.

  • 7. De klachtencommissie beraadslaagt in voltalligheid en in beslotenheid.

  • 8. De klachtencommissie wordt in het functioneren op administratief en arbeidsrechtelijk terrein bijgestaan door een ambtelijk secretaris in de persoon van de teammanager HRM&O, tevens integriteitcoördinator . De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht.

Artikel 7 Taken klachtencommissie

De klachtencommissie heeft tot taak:

  • a.

    het onderzoeken van de op grond van artikel 8 ingediende klacht(en) over ongewenst gedrag;

  • b.

    het onderzoeken van incidenten met betrekking tot ongewenst gedrag die anderszins ter kennis zijn gekomen van het Dagelijks Bestuur;

  • c.

    het adviseren van het Dagelijks Bestuur over de gegrondheid van de klacht c.q. het onderzochte incident en de eventueel te nemen maatregelen;

  • d.

    het registeren van het aantal en de aard van de binnengekomen klachten c.q. onderzochte incidenten en dit jaarlijks geanonimiseerd rapporteren aan het Dagelijks Bestuur.

Indienen van een klacht

Artikel 8

  • 1.

    De klager kan de klacht indienen bij de secretaris-directeur of de door hem/haar aangewezen persoon of bij de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie.

  • 2.

    Een formele klacht die bij de secretaris-directeur of de door hem/haar aangewezen persoon wordt ingediend, wordt binnen 2 werkdagen ter behandeling aan de klachtencommissie aangeboden.

  • 3.

    Het indienen van een klacht dient schriftelijk te gebeuren en dient ondertekend te zijn.

  • 4.

    Het klaagschrift bevat ten minste:

    • a.

      de naam, functie en adresgegevens van de klager

    • b.

      de naam, functie en contactgegevens van de persoon op wie de klacht betrekking heeft

      c. een omschrijving van

  • -

    de confrontatie met ongewenst gedrag met vermelding van datum, tijd, plaats en omstandigheden

  • -

    de inhoud van het ongewenste gedrag

  • -

    de beschrijving van de door de klager reeds ondernomen stappen en het effect hiervan

  • -

    de namen en contactgegevens van eventuele getuigen of aanduiding van eventuele andere bewijsmiddelen

    • d.

      de dagtekening en ondertekening

      • 5.

        Indien een klacht wordt ingediend door een gemachtigde, dient de klacht vergezeld te gaan van een schriftelijke machtiging dan wel dient de klager voor akkoord mede te ondertekenen. Voor indiening door een advocaat is geen schriftelijke machtiging nodig.

      • 6.

        Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.

      • 7.

        Van de schriftelijk ingediende klacht krijgt de klager binnen 5 werkdagen na ontvangst hiervan door de klachtencommissie, een schriftelijke ontvangstbevestiging van de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie.

      • 8.

        Indien redelijkerwijs niet van klager verwacht kan worden de klacht op schrift te stellen, maakt de ambtelijk secretaris van de mondeling ingediende klacht een verslag dat door de klager voor akkoord wordt getekend en waarvan de klager een afschrift ontvangt.

Afdoening klacht

Artikel 9 Beslissing over de ontvankelijkheid van de klacht

  • 1.

    Een beslissing over de ontvankelijkheid van de klacht wordt binnen 5 werkdagen na dagtekening van de ontvangstbevestiging genomen door de voorzitter van de klachtencommissie.

  • 2.

    Indien de voorzitter oordeelt dat door de klager niet is voldaan aan het bepaalde in het vorige artikel wordt de klager verzocht het verzuim binnen 5 werkdagen na dagtekening van de ontvangstbevestiging te herstellen. Wanneer het verzuim is hersteld, ontvangt de klager opnieuw een ontvangstbevestiging van de ingediende klacht binnen 5 werkdagen.

Indien sprake is van verzuim, schuiven alle verder genoemde termijnen in deze regeling op, gelijk aan het aantal werkdagen die nodig zijn om het verzuim te herstellen.

  • 3.

    De voorzitter is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen als:

    • a.

      niet voldoende is voldaan aan een verzoek zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel;

    • b.

      de klacht kennelijk geen betrekking heeft op één van de in artikel 1 van deze regeling gedefinieerde vormen van ongewenst gedrag;

    • c.

      de klacht van onvoldoende gewicht is.

  • 4.

    Indien de klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de klager medegedeeld. De klager heeft de mogelijkheid binnen 5 werkdagen na dagtekening van deze beslissing de klachtencommissie te verzoeken deze te heroverwegen, waarna de voltallige commissie binnen 15 werkdagen een nieuwe beslissing omtrent de ontvankelijkheid van de klacht zal nemen. Indien een verzoek tot heroverweging is ingediend, schuiven alle verder genoemde termijnen in deze regeling op, gelijk aan het aantal werkdagen die nodig zijn om de heroverweging af te handelen.

  • 5.

    Zodra besloten is de klacht in behandeling te nemen, wordt de klager en het Dagelijks Bestuur gelijktijdig hiervan schriftelijk in kennis gebracht.

  • 6.

    De commissie nodigt in dat geval de aangeklaagde tegelijkertijd uit om een verweerschrift in te dienen en stuurt daarbij een afschrift van het klaagschrift en -behoudens het bepaalde in artikel 14 geheimhouding- alle daarbij door de klager aan de commissie toegezonden stukken.

Artikel 10 Intrekken van de klacht

  • 1. Klager kan een klacht schriftelijk (en ter zitting ook mondeling) intrekken. De commissie deelt dit binnen 24 uur mee aan aangeklaagde, het Dagelijks Bestuur en de secretaris-directeur.

  • 2. Aangeklaagde kan binnen 2 werkweken schriftelijk een verzoek indienen om de klacht alsnog in behandeling te nemen. De commissie stemt hierin toe indien de aangeklaagde zwaarwegende belangen heeft dat de commissie een oordeel uitspreekt over de gegrondheid of de ongegrondheid van de klacht.

Artikel 11 Verweer voeren

  • 1. De commissie stelt aangeklaagde in de gelegenheid om binnen een termijn van 10 werkdagen na dagtekening van de ontvangstbevestiging van de klacht door de commissie schriftelijk verweer te voeren.

  • 2. De voorzitter kan deze termijn op verzoek van aangeklaagde met ten hoogste 10 werkdagen verlengen. Slechts met instemming van de klager kan een langer uitstel worden verleend.

  • 3. De ambtelijk secretaris van de klachtencommissie zendt binnen 3 werkdagen een ontvangstbevestiging van het verweerschrift aan de aangeklaagde.

  • 4. De ambtelijk secretaris zendt, behoudens het bepaalde in artikel 14, binnen 3 werkdagen na datum ontvangstbevestiging van het verweerschrift een afschrift van het verweerschrift aan de klager.

Artikel 12 Inwinnen van inlichtingen

  • 1. Ter voorbereiding van de behandeling van de klacht kunnen door of namens de commissie bij klager, aangeklaagde en anderen, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling nadere inlichtingen worden ingewonnen.

  • 2. Klager en aangeklaagde worden hiervan op de hoogte gesteld.

  • 3. De commissie is bevoegd externe deskundigen in te huren voor onafhankelijk onderzoek van feiten.

  • 4. Van het inwinnen van inlichtingen worden door de ambtelijk secretaris verslagen gemaakt. Hiervan ontvangen klager en aangeklaagde een afschrift.

Artikel 13 Indienen van stukken

  • 1. Tot 10 werkdagen voor de zitting kunnen klager en aangeklaagde nadere stukken bij de ambtelijke secretaris van de klachtencommissie indienen. Te laat ingediende stukken worden niet toegelaten als dossierstuk en worden niet meegenomen in de besluitvorming van de commissie.

  • 2. Alle stukken die bij de behandeling worden betrokken worden binnen 3 werkdagen na ontvangst, met inachtneming van artikel 14, aan partijen in afschrift toegestuurd.

  • 3. De voorzitter kan beslissen dat een stuk niet relevant is voor de behandeling van de klacht en het terugzenden aan degene die het heeft ingediend.

Artikel 14 Geheimhouding van de bij de commissie ingediende stukken

  • 1. Op verzoek van klager of aangeklaagde kan de voorzitter bepalen dat een ingediend stuk op grond van zeer gewichtige reden niet ter kennis van de wederpartij wordt gebracht. Hiervan wordt aan de partijen binnen 3 werkdagen na ontvangst van het verzoek melding gemaakt.

  • 2. Indien een verzoek om geheimhouding wordt afgewezen, worden de desbetreffende stukken geretourneerd aan de afzender en worden deze niet in de oordeelsvorming van de commissie betrokken tenzij de zender binnen 24 uur na het besluit van de commissie tot afwijzing het geheimhoudingsverzoek schriftelijk intrekt.

  • 3. Het vorenstaande geldt eveneens voor stukken en inlichtingen van derden.

  • 4. Een beslissing tot geheimhouding wordt opgenomen in het schriftelijk advies van de commissie, onder opgave van de aard van het stuk en de gevolgen die de commissie daaraan verbonden heeft.

Artikel 15 Procedure zitting

  • 1. De hoorzitting vindt in beginsel plaats ten overstaan van de voltallige commissie (c.q. de plaatsvervangers) en de ambtelijk secretaris.

  • 2. De ambtelijk secretaris nodigt klager en aangeklaagde binnen 3 werkdagen na ontvangst van het verweerschrift van aangeklaagde schriftelijk uit voor de zitting.

  • 3. Degene die een klacht indient, is verplicht te verschijnen ter zitting.

  • 4. De aangeklaagde is verplicht te verschijnen ter zitting indien deze in dienst is bij het waterschap.

  • 5. De zittingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 6. De voorzitter bepaalt de gang van zaken ter zitting.

Artikel 16 Horen ter zitting

1.De klachtencommissie hoort de klager en de aangeklaagde

in aanwezigheid van elkaar, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.

  • 2.

    Indien partijen op grond van het vorige lid niet in elkaars aanwezigheid worden gehoord, is het de gemachtigde van ieder der partijen toegestaan bij het horen aanwezig te zijn.

  • 3.

    Het horen vindt plaats binnen 25 werkdagen na datum ontvangstbevestiging van het verweerschrift van aangeklaagde.

  • 4.

    De klager en aangeklaagde kunnen zich laten bijstaan door een derde.

  • 5.

    Van ieder horen, als bedoeld in lid 1, stelt de ambtelijk secretaris ter zitting een kort afzonderlijk verslag op, dat door respectievelijk klager en aangeklaagde, alsmede door de klachtencommissie voor ‘gezien’ ter zitting wordt ondertekend.

  • 6.

    Weigert een gehoorde te ondertekenen, dan wordt daarvan, onder vermelding van redenen, door de ambtelijk secretaris op het verslag melding gemaakt.

  • 7.

    Klager en aangeklaagde ontvangen ter zitting een afschrift van het verslag.

Artikel 17 Getuigen ter zitting

  • 1. De commissie kan bepaalde personen als getuige of als informant ter zitting uitnodigen.

  • 2. Naam en hoedanigheid van een door de commissie uitgenodigde getuige of informant wordt tenminste 5 werkdagen voor de zitting aan partijen schriftelijk medegedeeld door de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie.

  • 3. Klager en aangeklaagde kunnen getuigen en informanten die zij door de commissie willen doen horen aandragen. De schriftelijke melding hiervan dient uiterlijk 10 werkdagen voor de zitting door de commissie ontvangen te zijn onder opgave van naam, contactgegevens en hoedanigheid van deze personen. De ambtelijk secretaris zendt binnen 3 werkdagen een afschrift van dit verzoek aan de andere partij.

  • 4. Indien een van de partijen conform lid 3 getuigen en informanten aandraagt, worden deze door de commissie ter zitting gehoord in aanwezigheid van de partijen. De ambtelijk secretaris van de commissie draagt zorg voor het uitnodigen van de getuigen en de informanten.

  • 5. Aan te laat aangemelde getuigen of informanten worden anders dan met instemming van partijen niet toegestaan voor de commissie te verschijnen.

Artikel 18 Versnelde behandeling

  • 1. Indien gelet op de belangen van betrokkenen onverwijlde spoed bij de behandeling van de klacht is geboden kan de klager tegelijk met het indienen van het klaagschrift de commissie verzoeken de klacht versneld te behandelen. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 2. Uiterlijk op de 3e werkdag na ontvangst van het klaagschrift door de commissie deelt de ambtelijk secretaris schriftelijk aan klager mee of aan het verzoek wordt tegemoet gekomen.

  • 3. Indien de voorzitter besloten heeft tot versnelde behandeling, wordt aangeklaagde hiervan binnen 24 uur schriftelijk op de hoogte gesteld.

  • 4. De ambtelijk secretaris stelt in dit geval een aangepaste procedure en tijdsplanning op die binnen 24 uur na het besluit van de voorzitter aan klager en aangeklaagde schriftelijk wordt medegedeeld.

  • 5. De zitting van de commissie vindt in dit geval in de periode van 1 tot 3 werkweken na ontvangst van de klacht door de commissie plaats.

  • 6. Binnen 2 werkweken na sluiting van de behandeling ter zitting stelt de commissie het schriftelijke advies vast.

  • 7. Indien aan de commissie uit het verweerschrift of uit de behandeling ter zitting blijkt dat de zaak niet voldoende spoedeisend is om een versnelde afhandeling te rechtvaardigen, dan bepaalt de commissie dat de klacht verder op gewone wijze wordt behandeld.

Vaststelling advies

Artikel 19 besluitvorming commissie

  • 1. Na sluiting van het onderzoek beraadslaagt de voltallige commissie over het uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist met meerderheid van stemmen.

  • 3. Van haar bevindingen brengt de klachtencommissie binnen 40 werkdagen, na ontvangstbevestiging van de klacht aan de klager conform artikel 8, schriftelijk en vertrouwelijk advies uit aan het Dagelijks Bestuur, ondertekend door de voorzitter en de ambtelijk secretaris.

  • 4. Het advies wordt in afschrift gelijktijdig verzonden naar klager en aangeklaagde.

Artikel 20 inhoud van het advies

  • 1. De klachtencommissie geeft in het advies een gemotiveerd oordeel over de klacht.

  • 2. De klachtencommissie brengt in dit advies tevens advies uit over de zonodig te treffen maatregelen ten aanzien van de casus en eventueel ten aanzien van verbeteringen van het beleid ten aanzien van het voorkomen en bestrijden van ongewenst gedrag.

Artikel 21 besluitvorming Dagelijks Bestuur

  • 1. Binnen 20 werkdagen na ontvangst van het advies van de klachtencommissie aan het Dagelijks Bestuur, neemt het bestuur een besluit ter zake.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur volgt zo mogelijk het oordeel en het advies van de klachtencommissie; indien het Dagelijks Bestuur besluit het advies van de klachtencommissie niet op te volgen, wordt dit schriftelijk gemotiveerd.

  • 3. Het Dagelijks Bestuur deelt zijn besluit binnen 5 werkdagen na besluit schriftelijk mee aan de partijen en de commissie.

Artikel 22 Archivering

De klachtencommissie houdt van de behandelde klachten een vertrouwelijk archief bij en ten aanzien van de gegevensverzameling worden de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens in acht genomen.

Artikel 23 Rehabilitatie

Indien een klacht ten onrechte blijkt te zijn ingediend, voorziet het Dagelijks Bestuur op verzoek van en in overleg met de aangeklaagde in een passende rehabilitatie.

Artikel 24 Niet voorziene gevallen

In gevallen waarin de gestelde termijnen in deze regeling niet als redelijk en billijk worden aangemerkt, kan de klachtencommissie tot afwijking hiervan beslissen. Van dit besluit worden partijen en bevoegd gezag binnen 2 werkdagen schriftelijk op de hoogte gesteld waarbij tegelijkertijd een vernieuwde planning wordt mee gezonden.

Artikel 25

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur naar redelijkheid en billijkheid. Partijen worden hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

Artikel 26 Bekendmaking regeling

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor voldoende bekendmaking van deze klachtenregeling en van de namen van de bij de commissie betrokken personen met contactgegevens.

Artikel 27 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de Klachtenregeling Ongewenst Gedrag Waterschap Zuiderzeeland.

Artikel 28 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na vaststelling ervan door het bevoegd gezag.

Aldus vastgesteld in de Algemene Vergadering d.d. 27 januari 2015

Lelystad, 27 januari 2015

de secretaris, de voorzitter,

ir. J.B. van der Veen. ir. H.C. Klavers.