Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent extra financiële ruimte om te experimenteren (Experimenteerregeling Samen aan de Slag! 2020 en 2021)

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent extra financiële ruimte om te experimenteren (Experimenteerregeling Samen aan de Slag! 2020 en 2021)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening

Weert 2017 (verder ASV);

gelet op het besluit van de raad van de gemeente Weert van 5 juni 2019 (vaststelling voor uitvoering van de procesaanpak en experimenten);

B e s l u i t e n:

Vast te stellen navolgende " Experimenteerregeling Samen aan de Slag! 2020 en 2021".

Inleiding

Deze Experimenteerregeling Samen aan de Slag! komt voort uit de nota Samen aan de Slag!, op weg naar een waardengedreven samenwerking. Deze nota is het resultaat van het besluit van de gemeenten Cranendonck, Nederweert en Weert en vele stakeholders uit en in relatie tot het sociaal domein, om onderstaande ambitie (verder te noemen: de ambitie) te bereiken met behulp van een waardengedreven procesaanpak.

In 2022 bereiken we de stip op de horizon door ervoor te zorgen dat iedereen:

  • -

    Meetelt;

  • -

    Meedoet;

  • -

    Naar eigen kracht bijdraagt

Alle talenten komen tot ontwikkeling; voor het individu en voor de samenleving.

Om de ambitie te bereiken is door de drie gemeenten besloten de stakeholders uit en in relatie tot het sociaal domein te stimuleren te gaan handelen conform de gedeelde waarden (zoals beschreven in de nota Samen aan de Slag!). Met deze Experimenteerregeling ‘Samen aan de Slag!’ kunnen initiatiefnemers op een eenvoudige manier extra financiële ruimte creëren om te experimenteren. Dit binnen de in deze subsidieregeling opgenomen ‘spelregels’. Deze zijn nodig om te kunnen voldoen aan de voor gemeenten geldende algemene beginselen van behoorlijk bestuur waaronder rechtsgelijkheid, rechtszekerheid, transparantie en het verbod op willekeur.

Algemene toelichting

De Experimenteerregeling Samen aan de Slag! is gebaseerd op een tender. Een tender is een procedure waarbij door middel van inschrijving (aanvraag) geprobeerd wordt een bepaalde activiteit te verkrijgen. In dit geval vernieuwende activiteiten die bijdragen aan de transformatie van het sociaal domein en het bereiken van de stip op de horizon voor 2022. De basis is gelegen in de door de raden van Nederweert (28-05-2019) en Weert (05-06-2019) en het college van Cranendonck (04-06-2019) vastgestelde Nota Samen aan de Slag!, op weg naar een waardengedreven samenwerking.

In totaal vinden er binnen deze regeling drie tenders plaats in 2020 en 2021 met inschrijvingen/aanvragen en beoordelingsmomenten in het 1e en 4e kwartaal van 2020 en het 2e kwartaal van 2021.

Alle aanvragen/inschrijvingen worden tegelijk beoordeeld bij de sluiting van de betreffende aanvraagperiode. Aan de inschrijvingen/aanvragen die binnen de tender het hoogste scoren (met een minimum eindscore van 270 punten), verlenen we subsidie tot het beschikbare bedrag (subsidieplafond) is besteed.

Met mandaat en volmacht van de colleges van de gemeenten Cranendonck en Nederweert voert het college van de gemeente Weert deze Experimenteerregeling Samen aan de Slag! uit.

Totaal is hiervoor een budget van € 300.000,- beschikbaar, verdeeld over de drie tenderrondes in de jaren 2020 en 2021. Het subsidieplafond voor 2020 is € 200.000,- en voor 2021 € 100.000,-. Dit is onder voorwaarde dat met de overheveling van subsidiegelden 2019 naar 2020 ingestemd wordt. Besluitvorming hierover gebeurt via slotwijziging 2019 in de raad van december 2019. Een eventueel overschot in een van de drie tenderrondes, wordt toegevoegd aan de volgende tenderronde. Met betrekking tot de restantmiddelen 2020 die in de tenderronde 2021 worden ingezet geldt eveneens het voorbehoud van instemming met overheveling van de beschikbare restantmiddelen.

Procedure in vogelvlucht:

De tijdvakken voor aanvragen, advisering en besluitvorming zijn in het schema hieronder weergegeven.

Tijdvak

aanvraag

Presentatie

advies

Besluit & Toekenning

Q1 2020

Uiterlijk 31-1-2020

Febr. 2020

Uiterlijk 28-2-2020

Maart 2020

Q4 2020

Uiterlijk 31-10-2020

Nov 2020

Uiterlijk 30-11-2020

Dec 2020

Q2 2021

Uiterlijk 30-4-2021

Mei 2021

Uiterlijk 31-5-2021

Juni 2021

  • Op de laatste dag van de eerste maand van het eerste en vierde kwartaal van het jaar 2020 en de eerste maand van het tweede kwartaal van het jaar 2021 dient de aanvraag compleet door de gemeente Weert te zijn ontvangen;

  • Het streven is om vóór de laatste dag van de tweede maand van het eerste en vierde kwartaal van 2020 en het tweede kwartaal van 2021 een advies te hebben van de adviescommissie (zie artikel 10);

  • Het advies leggen we in de daarop volgende maand ter besluitvorming voor aan het college van B&W van de gemeente Weert.

De initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de aanvraag, coördinatie en onderlinge afstemming van activiteiten en verantwoording van ontvangen subsidie. Initiatiefnemers dienen hun aanvraag in bij het college van de gemeente Weert ter attentie van de aanjager ‘Samen aan de slag!’, conform informatie op het aanvraagformulier. De aanjager legt deze voor aan de stuurgroep waarin de verantwoordelijke portefeuillehouders en ambtelijk adviseurs (zijnde de adviescommissie ex artikel 10 van de Experimenteerregeling Samen aan de Slag!) van de drie deelnemende gemeenten vertegenwoordigd zijn.

De Experimenteerregeling Samen aan de Slag! wordt formeel gepubliceerd in het Digitale Gemeenteblad op de site van overheid.nl/Officiële bekendmakingen en bekend gemaakt op de gemeentelijke website: www.weert.nl.

Voorwaarden Experimenteerregeling Samen aan de Slag! 2020 en 2021

1. Grondslag

  • 1.1 De grondslag voor de vaststelling van deze Experimenteerregeling Samen aan de Slag! en de daarop gebaseerde subsidieverstrekking ligt in de Algemene subsidieverordening Weert 2017 (verder ASV) en de nota ‘Samen aan de slag’ zoals vastgesteld in juni 2019 en als bijlage bijgevoegd bij deze regeling.

  • 1.2 Voor zover in deze regeling niet anders is bepaald, gelden voor subsidies op basis van deze regeling, alle bepalingen uit de onder het vorige lid genoemde ASV voor incidentele subsidies.

  • 1.3 De subsidies worden verstrekt als ‘incidentele subsidies als bedoeld in artikel 4:23 derde lid onder d. van de Algemene wet bestuursrecht’.

2. Bevoegdheden college

Het college van de gemeente Weert voert deze Experimenteerregeling Samen aan de Slag! uit met mandaat van de colleges van de gemeenten Cranendonck en Nederweert.

3. Doelgroep

Voor subsidie kunnen in aanmerking komen: rechtspersonen en natuurlijke personen die binnen het grondgebied van de gemeenten Cranendonck, Nederweert en/of Weert activiteiten uitvoeren die bijdragen aan bereiken van de in de nota ‘Samen aan de slag’ opgenomen ambitie.

4. Vormvoorschrift aanvraag

  • 4.1 Het indienen van aanvragen kan alleen via het compleet invullen van het format op www.samenaandeslag.net bij het college van de gemeente Weert ter attentie van de aanjager Samen aan de Slag!.

  • 42 Een aanvraag is compleet indien het format volledig is ingevuld en een presentatie is gehouden tijdens het presentatiemoment van de desbetreffende aanvraagperiode.

  • 4.3 Een aanvraag die niet compleet is, wordt niet in behandeling genomen.

5. Aanvraagperiode en sluitingsdatum

  • 5.1 Er zijn drie aanvraagperioden te weten in de 1e en 4e kwartaal van 2020 en het 2e kwartaal van 2021.

  • 5.2 Op de laatste dag van de eerste maand van de in het vorige lid genoemde aanvraagperioden dient de aanvraag, conform het bepaalde in artikel 3.1 te zijn ontvangen.

  • 5.3 Een aanvraag die na de sluitingsdatum van een aanvraagperiode wordt ingediend, gaat mee naar de eerstvolgende aanvraagperiode.

6. Subsidie-/beoordelingscriteria

  • 6.1 De beoordeling van de ingekomen aanvragen vindt per tenderronde plaats aan de hand van onderstaande 10 beoordelingscriteria:

    • 1.

      Draagt het experiment aantoonbaar bij aan het bereiken van de ambitie?

    • 2.

      Versterkt het experiment de gedeelde waarden: loslaten is lef hebben; organiseren van nabijheid; de behoefte van de inwoner centraal; talentontwikkeling; integraal werken in het brede sociaal domein; duurzaam samenwerken?

    • 3.

      Heeft het experiment een duurzaam effect?

    • 4.

      Wordt er expertise ingezet door, en gedeeld met meerdere partijen uit verschillende stakeholdergroepen?

    • 5.

      Heeft het experiment invloed op meerdere leefgebieden?

    • 6.

      Kunnen resultaten halfjaarlijks worden aangetoond?

    • 7.

      Worden op te lossen knelpunten of verbeterpunten duidelijk beschreven?

    • 8.

      Is de uit te voeren activiteit of zijn de uit te voeren activiteiten duidelijk beschreven?

    • 9.

      Is het experiment kostenefficiënt?

    • 10.

      Is het experiment voorzien van een duidelijke en realistische begroting?

  • 6.2 Beoordeling vindt plaats door elk van de zes beoordelaars/leden van de adviescommissie (ex artikel 12 van deze regeling), met optelling van de zes afzonderlijke scores voor het verkrijgen van de eindscore.

  • 6.3 Om voor subsidie in aanmerking te komen geldt een minimum eindscore van 270 punten.

  • 6.4 De beoordelingscriteria 1 tot en met 5 worden beoordeeld door het per beoordelaar geven van een score op schaal van 0 tot en met 10. De criteria 6 tot en met 10 worden beoordeeld door het per beoordelaar geven van een score op schaal van 0 tot en met 5.

  • 6.5 De beschikbare gelden worden per tenderronde verdeeld op basis van de volgorde van de toegekende eindscores op basis van de in bijlage 1 opgenomen scorekaart.

  • 6.6 Bij gelijke eindscores geldt de hoogste score op het eerste beoordelingscriterium indien opnieuw een gelijke eindscore geldt het eerstvolgende criterium. Mocht dit nog leiden tot een ex aequo, dan wordt de volgorde van toekenning bepaald door loting.

7. Uitvoeringstermijn subsidiabele activiteiten

De subsidiabele activiteiten moeten binnen de in de subsidiebeschikking genoemde periode worden uitgevoerd.

8. Subsidieplafond, subsidiebedrag en verdeling beschikbare gelden

  • 8.1 In totaal is er een budget van € 300.000,- beschikbaar voor experimenten, verdeeld over de jaren 2020 en 2021. Het subsidieplafond voor 2020 is € 200.000,- en voor 2021 € 100.000,-. Dit is onder voorwaarde dat met de overheveling van subsidiegelden 2019 naar 2020 ingestemd wordt. Een eventueel overschot in een van de drie tenderrondes, wordt toegevoegd aan de volgende tenderronde. Met betrekking tot de restantmiddelen 2020 die in de tenderronde 2021 worden ingezet geldt eveneens het voorbehoud van instemming met overheveling van de beschikbare restantmiddelen.

  • 8.2 Bij directe vaststelling, bedraagt de subsidie het tekort op de begroting van het aangevraagde experiment.

  • 8.3 Bij subsidieverlening vóór subsidievaststelling, bedraagt de subsidie maximaal het tekort op de bij de aanvraag ingediende begroting. De definitieve subsidie bedraagt maximaal het feitelijke begrotingstekort, met een maximum van de verleende subsidie.

  • 8.4 De beschikbare gelden verdelen we op basis van de hoogte van de toegekende eindscores op basis van de in bijlage 1 opgenomen scorekaart. Waarbij hogere scores voor lagere scores gaan. Hierbij geldt dat:

  • 8.5 Bij gelijke eindscores geldt de hoogste score op het eerste beoordelingscriterium indien opnieuw een gelijke eindscore geldt het eerstvolgende criterium. Mocht dit nog leiden tot een ex aequo, dan wordt de volgorde van toekenning bepaald door loting.

9. Vaststelling

In afwijking van de ASV, kunnen subsidies op grond van deze regeling tot € 2.000,--, direct worden vastgesteld.

10. Extra weigeringsgronden

Naast de algemene weigeringsgronden uit artikel 8 van de ASV, wordt de subsidie tevens geheel of gedeeltelijk geweigerd indien:

  • 10.1

    Door verstrekking van de subsidie, het per aanvraagperiode geldende subsidieplafond zou worden overschreden (art. 4:25 Algemene wet bestuursrecht);

  • 10.2

    Aanvrager in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid;

  • 10.3

    Aanvrager failliet is verklaard of aan hem surseance van betaling is verleend, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

11. Extra verplichtingen

Naast de algemene verplichtingen uit de ASV dient de subsidieontvanger (en diens partner(s):

  • a.

    in een samenwerkingsverband) mee te werken aan communicatie-uitingen van de gemeenten Cranendonck, Nederweert en Weert. Hieraan zijn voor de subsidieontvanger geen extra kosten verbonden.

  • b.

    tijdens de lopende subsidieperiode, elke zes maanden verslag te doen van de behaalde resultaten ten behoeve van monitoring en vergelijking van de met de subsidiëring behaalde resultaten.

  • c.

    binnen zes weken nadat de subsidiabele activiteiten zijn afgerond, de realisatie van de begroting te verantwoorden op een in de subsidiebeschikking opgenomen wijze.

12. Adviescommissie

  • 12.1 Er is, conform hetgeen omschreven in de Algemene wet bestuursrecht en de ASV, een adviescommissie geformeerd.

  • 12.2 De adviescommissie beoordeelt of de ingekomen aanvragen aan de gestelde voorwaarden/beoordelingscriteria voldoen en vergelijkt de experimenten met elkaar op basis van de in bijlage 1 van deze regeling opgenomen scorekaart.

  • 12.3 Op basis van de uitkomsten van de beoordeling en vergelijking, legt de adviescommissie per aanvraag/tenderronde een voorstel ter besluitvorming voor aan het college van de gemeente Weert over de verdeling van de voor beschikbare subsidiegelden.

  • 12.4 De adviescommissie bestaat uit:

    • de portefeuillehouder sociaal domein gemeente Cranendonck;

    • de portefeuillehouder sociaal domein gemeente Nederweert;

    • de portefeuillehouder sociaal domein gemeente Weert;

    • de ambtelijk adviseur sociaal domein gemeente Cranendonck;

    • de ambtelijk adviseur sociaal domein gemeente Nederweert;

    • de ambtelijk adviseur sociaal domein gemeente Weert.

13. Besluitvorming

Aanvragers ontvangen bij de toekenningsbeschikking een afschrift van de behaalde eindscore.

14. Verantwoording

In afwijking van het bepaalde in de Algemene subsidieverordening Weert 2017, dient bij de aanvraag tot vaststelling van verleende subsidie, inhoudelijke en financiële verantwoording te worden afgelegd over de realisatie van de bij de aanvraag ingediende begroting.

15. Betaling

In aanvulling op het bepaalde in de ASV, kan het college bepalen dat de subsidie in termijnen wordt uitbetaald.

16. Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 16.1 Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Digitale gemeenteblad.

  • 16.2 Deze subsidieregels vervallen met ingang van 1 mei 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum op de voorgeschreven datum en wijze zijn ontvangen door de gemeente Weert, alsook voor de daarop volgende stappen in het subsidietraject.

  • 16.3 Deze regeling kan worden aangehaald als “Experimenteerregeling Samen aan de Slag! 2020 en 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Weert op 3 december 2019,

De secretaris,

M.J.M. Meertens

de burgemeester,

A.A.M.M.Heijmans