Regeling vervallen per 15-01-2019

Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Werkendam 2017

Geldend van 07-10-2017 t/m 14-01-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2017

Intitulé

Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Werkendam 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam;

gelezen het voorstel van 22 augustus 2017;Gelet op het feit dat in 2015 de Participatiewet van kracht werd en daarmee een aantal begrippen is aangepast;

gelet op de ‘Verordening cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Werkendam 2017’,

gelet op het advies van de cliëntenraad Wet werk en bijstand gemeente Werkendam / Woudrichem d.d. 28 mei 2008,

b e s l u i t :

vast te stellen het “Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Werkendam 2017”, met bijbehorende toelichting.

HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1 - Begripsbepalingen 

Dit reglement verstaat onder:

 

a. cliënt: degene die een periodieke uitkering ontvangt van de gemeente Werkendam in het kader van de wetten of regelingen waarvan de uitvoering aan de Unit Samenleving is opgedragen, alsmede de in de gemeente Werkendam woonachtige burgers die geïndiceerd zijn voor arbeid in het kader van de Wet sociale werkvoorziening.

b. externe instellingen: organisaties van uitkeringsgerechtigden, alsmede overige organisaties, die dienstverlening aan c.q. belangenbehartiging van inwoners met een laag inkomen mede als doelstelling hebben.

c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam.

d. bestuurlijk overleg: het periodiek overleg tussen de wethouders sociale zaken van de gemeenten Werkendam en Woudrichem.

e. unit samenleving: de unit binnen de organisatie van de gemeente Werkendam die belast is met de beleidsvoorbereiding en de uitvoering van de wetten en regelingen die behoren tot de lokale sociale zekerheid.

f. hoofd unit samenleving: de leidinggevende van de unit samenleving. 

    

HOOFDSTUK 2 - SAMENSTELLING, BENOEMING EN ZITTINGSDUUR

 

Artikel 2 - Gezamenlijke cliëntenraad

De cliëntenraad is een gezamenlijke cliëntenraad van de gemeenten Werkendam en Woudrichem.

 

Artikel 3 - Samenstelling

1. De cliëntenraad bestaat uit maximaal elf leden, waarvan maximaal zes cliënten en vijf vertegenwoordigers van externe instellingen. De cliëntleden zijn zoveel mogelijk naar evenredige verdeling afkomstig uit de gemeenten Werkendam en Woudrichem.

Daarnaast is er een onafhankelijk voorzitter.

 

2. De externe instellingen die elk één vertegenwoordiger in de cliëntenraad kunnen afvaardigen zijn:

a. de gezamenlijke vakorganisaties;

b. de gezamenlijke ouderenbonden;

c. de gezamenlijke kerken;

d. Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Altena;

  • 1.

    Trema, sector Algemeen Maatschappelijk Werk.

 

De colleges nodigen de externe instellingen uit een vertegenwoordiger en een

plaatsvervangend vertegenwoordiger voor te dragen.

 

3. Alle cliënten kunnen zich kandidaat stellen voor het lidmaatschap en

het plaatsvervangend lidmaatschap van de cliëntenraad.

4. De voorzitter van de cliëntenraad:

- is een onafhankelijk persoon; hieronder wordt verstaan dat hij geen cliënt is, noch lid van het gemeentebestuur of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur;

- heeft affiniteit en enige bekendheid met het vakgebied van de unit samenleving,

- is geen lid van de cliëntenraad.

 

5. Het hoofd van de unit samenleving neemt als adviseur deel aan de vergaderingen van de cliëntenraad. Hij is geen lid.

 

6. Het hoofd van de unit samenleving wijst namens het college een medewerker van de unit samenleving aan als secretaris van de cliëntenraad. Bij verhindering van de secretaris zorgt het afdelingshoofd voor vervanging.

 

7. a. Cliënten die zitting hebben in de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit het lidmaatschap van de cliëntenraad. Daarnaast ontvangen zij per bijgewoonde vergadering presentiegeld. Dit geldt tevens voor de vertegenwoordigers van de externe instellingen die geen dienstverband hebben bij deze instellingen.

b. De vertegenwoordigers van de externe instellingen met een dienstverband bij deze instellingen, ontvangen geen presentiegeld. Zij ontvangen een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit het lidmaatschap van de cliëntenraad.

c. De voorzitter ontvangt een vergoeding conform de richtlijnen van het reglement "vergoedingsregeling niet-ambtelijke leden commissies". Daarnaast ontvangt hij een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten die voortvloeien uit zijn werkzaamheden ten behoeve van de cliëntenraad.

 

Artikel 4 - Benoeming en zittingsduur

1. Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, nieuwe cliëntleden en plaatsvervangende cliëntleden. De benoeming vindt plaats op basis van een voordracht van de cliëntenraad.

Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, de vertegenwoordigers van de externe instellingen op basis van de voordracht als bedoeld in artikel 2, tweede lid.

 

2. a: Het college benoemt, op voordracht van het bestuurlijk overleg, de voorzitter van de cliëntenraad voor een periode van vier jaar. De cliëntenraad stelt hiervoor een voordracht op. De voordracht voor voorzitter komt tot stand op basis van een open sollicitatieprocedure. De voorzitter kan voor maximaal één periode herbenoemd worden.

b: De cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

 

3. a: De cliënten die lid zijn van de cliëntenraad worden benoemd voor een periode van drie jaar.

b: Iedere cliënt is herbenoembaar voor maximaal één periode (totale zittingsduur maximaal negen jaar).

c. Ieder jaar treden maximaal twee cliënten af volgens een door de cliëntenraad opgesteld aftredingsschema, voor het eerst op 1 januari 2008.

 

4. De leden en de onafhankelijk voorzitter kunnen tussentijds ontslag nemen.

 

5. Indien de uitkering van de cliënt is beëindigd, houdt de cliënt op lid van de cliëntenraad te zijn. Hij kan het lidmaatschap blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, waarbij een maximale termijn geldt van achttien maanden.

 

6. De vervulling van een vacature vindt plaats, voor zover mogelijk, binnen drie maanden nadat deze is ontstaan.

  

HOOFDSTUK 3 - DOELSTELLING, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

 

Artikel 5 - Taken en bevoegdheden cliëntenraad

1. De cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van alle door de unit samenleving uit te voeren wetten en regelingen. Het advies van de cliëntenraad wordt eerst besproken in het bestuurlijk overleg en daarna voorgelegd aan het college.

 

2. Het college betrekt, via het bestuurlijk overleg, de cliëntenraad in een vroegtijdig stadium bij de beleidsvoorbereiding van alle onderwerpen waarover de cliëntenraad in een later stadium gevraagd wordt advies uit te brengen.

 

3. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter.

 

4. Tot deze onderwerpen behoren niet:

  • 1.

    klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben;

  • 2.

    onderwerpen die te maken hebben met de uitvoering en de bedrijfsvoering door het werkvoorzieningsschap; deze onderwerpen komen aan de orde in het overleg van de Ondernemingsraad van het werkvoorzieningsschap.

 

5. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van de cliëntenraad, stelt zij de cliëntenraad daarvan gemotiveerd en schriftelijk in kennis.

 

6. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Het jaarverslag bevat in elk geval een overzicht van de besluiten waarover de cliëntenraad heeft geadviseerd. De cliëntenraad legt het jaarverslag voor 1 april aan het college voor.

 

Artikel 6 - Taken voorzitter

Tot de taak van de voorzitter behoort:

a. het in overleg met de secretaris vaststellen van de agenda;

b. het bepalen van dag en uur van de vergadering;

c. het leiden van de vergadering;

d. het handhaven van de orde tijdens de vergadering;

e. het schorsen van de vergadering;

f. het peilen van meningen en het meedelen van de uitslag van de stemmingen;

g. het naar buiten vertegenwoordigen van de cliëntenraad.

 

Artikel 7 - Taken secretaris

Tot de taak van de secretaris behoort:

a. het in overleg met de voorzitter vaststellen van de agenda;

b. het openbaar bekendmaken van de vergadering;

c. het bijwonen van de vergadering en zorgdragen voor de besluitenlijst;

d. het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

e. het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

f. het in zijn algemeenheid met raad en daad bijstaan van de voorzitter en de leden van de cliëntenraad;

g. het opstellen van het jaarverslag.

  

HOOFDSTUK 4 - VERGADERINGEN, VERGADERORDE EN BESLUITVORMING

 

Artikel 8 - Vergaderingen

1. De cliëntenraad vergadert ten minste vier maal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of de cliëntenraad nodig acht.

 

2. De vergaderingen zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een vergadering of een deel ervan besloten te houden.

 

3. De cliëntenraad vergadert tenminste eenmaal per jaar met de wethouders Sociale Zaken van de gemeenten Werkendam en Woudrichem.

 

Artikel 9 - Vergaderorde

1. De agenda met de bijbehorende stukken wordt ten minste tien dagen voor de vergadering aan de leden toegezonden.

 

2 a. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen en onderwerpen ter bespreking voor te dragen.

Deze voorstellen c.q. bespreekpunten worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend met het verzoek deze op de agenda te plaatsen.

b. De secretaris plaatst deze voorstellen, in overleg met de voorzitter, op de agenda van de eerstvolgende vergadering.

 

3. Ieder lid heeft het recht om een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

 

Artikel 10 - Besluitvorming

1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

 

2. Elk tot stemmen bevoegd lid van de cliëntenraad heeft één stem. Indien een lid namens de externe instellingen zich laat vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, heeft deze laatste stemrecht.

 

3. De voorzitter, de secretaris en het hoofd van de unit samenleving hebben geen stemrecht.

 

4. Stemmen bij volmacht is niet mogelijk.

 

5. Over zaken wordt mondeling, over personen wordt schriftelijk gestemd.

 

6. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

 

7. Bij het staken van stemmen vindt op een later tijdstip in dezelfde vergadering een herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

 

8. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst c.q. aan het aan het college gerichte voorstel/advies.

  

HOOFDSTUK 5 - ADVISERING AAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

 

Artikel 11

Het college vraagt, via het bestuurlijk overleg, vooraf advies aan de cliëntenraad over alle onderwerpen die de beleidsvorming en de evaluatie van het gemeentelijke beleid betreffen ten aanzien van alle door de unit samenleving uit te voeren wetten, regelingen en andere taken.

 

HOOFDSTUK 6 - SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 12

Het college voorziet de leden van de cliëntenraad van de informatie die noodzakelijk is om adequaat te kunnen vergaderen.

 

Artikel 13

Het college kan, na afstemming in het bestuurlijk overleg, ter uitvoering van dit uitvoeringsreglement of in zaken waarin dit uitvoeringsreglement niet voorziet, nadere voorschriften geven.

 

Artikel 14

Wijziging of intrekking van dit uitvoeringsreglement vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

 

Artikel 15

Jaarlijks presenteert het college aan de gemeenteraad een evaluatie van het functioneren van de cliëntenraad.

 

Artikel 16

Dit Uitvoeringsreglement wordt aangehaald als "Uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid gemeente Werkendam 2017” en treedt in werking op 1 september 2017.

Met ingang van deze datum wordt het uitvoeringsreglement cliëntenraad sociale zekerheid 2008, zoals vastgesteld bij collegebesluit van 29 juli 2008, ingetrokken.

   

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Werkendam van 22 augustus 2017.

  

De secretaris, De burgemeester,

  

A.J.L.G. van Oudheusden Y.C.M.G. de Boer