Regeling vervallen per 07-04-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand West Betuwe 2019)

Geldend van 02-08-2019 t/m 06-04-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand West Betuwe 2019)

Burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe; gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1. Het reglement verstaat onder:

    • a.

      de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

    • b.

      het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

    • c.

      het college: burgemeester en wethouders van West Betuwe;

    • d.

      de gemeente: de gemeente West Betuwe;

    • e.

      ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS):de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (artikel 1:16, lid 2 Burgerlijk Wetboek)

    • f.

      buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een persoon die als zodanig is benoemd door het college dan wel in incidentele gevallen is benoemd door een door het college gemandateerde ambtenaar. (artikel 1:16, lid 3 Burgerlijk Wetboek)

    • g.

      trouwen: het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

    • h.

      gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten) ruimten die bij besluit van of namens het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

    • i.

      rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

    • j.

      woonplaats: als ingezetene van West Betuwe ingeschreven staan in de basisregistratie persoonsgegevens (BRP)

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door de Manager of Teamcoach Publiek domein in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is bij de gemeente West Betuwe.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door of namens het college voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:

    • a.

      personen al dan niet werkzaam bij de gemeente, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties, 1ste periode benoeming is drie jaar, daarna mogelijkheid tot verlenging;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of partnerschapsregistratie, benoeming voor één dag;

    • c.

      leden van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, gedurende de zittingsperiode;

  • 4. De bevoegdheid bedoeld in artikel 2 lid 2 is gemandateerd aan de Manager of Teamcoach Publiek domein, zodat deze namens het college de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan benoemen.

  • 5. Een verzoek als bedoeld in artikel 2 lid 2 kan niet worden ingediend in geval het een spoed-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit betreft.

Artikel 3 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen op maandag tot en met zaterdag van 07.00 tot 22.00 uur,

  • 2. Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst.

  • 3. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in principe het gehele jaar beschikbaar voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen, uitgezonderd ziekte en vakantie.

  • 4. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand houdt zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door de Frontoffice medewerker A.

Artikel 4 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, onder a, ontvangt voor ieder afzonderlijk voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2. Ten aanzien van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals benoemd in artikel 2, lid 2 onder b en c, heeft deze geen recht op vergoeding van gemeentewege.

  • 3. Vóór de totstandkoming van een rechtsfeit dienen de leges te worden voldaan conform de legesverordening. Dit geldt ook indien aanstaande partners een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zelf aanwijzen om te worden benoemd voor de voltrekking van het rechtsfeit.

Artikel 5 Leiding

  • 1. De Manager en Teamcoach Publiek domein zijn belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand en zorgen voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie huwelijk

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen huwelijken voltrekken en een partnerschap registreren op de vaste locaties. Als vaste locaties zijn aangewezen het voormalig gemeentehuis te Lingewaal, het voormalig gemeentehuis te Neerijnen, het voormalig gemeentehuis te Geldermalsen, Polderhuis te Acquoy en Rechthuis te Gellicum.

  • 3. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen incidenteel, voor zover daartoe toestemming is verleend door of namens het college, huwelijken voltrekken en een partnerschap registreren op een vrije locatie

  • 4. De bevoegdheid voor het aanwijzen van een vrije locatie is gemandateerd aan de Manager en Teamcoach Publiek domein.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting op een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan een vaste locatie. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk twaalf (12) weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 2. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor permanent gebruik geschiedt pas nadat de locatiebeheerder hierom heeft verzocht en is voldaan aan de voorwaarden in dit artikel. De behandelingstijd voor dit verzoek is twaalf (12) weken.

  • 3. Een locatie met commercieel doel komt niet in aanmerking voor een eenmalig gebruik.

  • 4. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig of permanent gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder of eigenaar én de gemeente een contract (conform bijgesloten model “trouwen op locatie”) hierover hebben afgesloten.

  • 5. De aanwijzing van een gemeentehuis voor eenmalig of permanent gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

  • 6. De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door het college. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 7. De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder openbaar toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimte mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 8. De locatie waar de ceremonie plaatsvindt moet overdekt kunnen worden, zodat bij slecht weer iedereen droog zit. Of er moet op dezelfde locatie een alternatief aanwezig zijn.

  • 9. De locatie moet ook toegankelijk zijn voor mindervaliden/gehandicapten.

  • 10. De locatie moet aan de brandveiligheidseisen voldoen.

  • 11. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de locatiebeheerder/eigenaar.

  • 12. Indien de locatiebeheerder/eigenaar een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 13. Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de locatiebeheerder/eigenaar. In ieder geval moet er een tafel, stoelen, voldoende verlichting en een toiletruimte aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 14. Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet er een kleedkamer/pauzeruimte beschikbaar zijn, met spiegel.

  • 15. De mogelijkheid bestaat dat een gebruikersvergunning noodzakelijk is, bijvoorbeeld als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn.

  • 16. Voor de aanwijzing van permanente locaties moet er een geldige drank- en horecavergunning aanwezig zijn.

  • 17. Voor de aanwijzing van eenmalige en permanente locaties moet de veiligheid, in algemene zin, gewaarborgd zijn.

  • 18. Voor de aanwijzing van permanente locaties mag er geen belemmering zijn in relatie met het bestemmingsplan.

  • 19. Indien van toepassing is een melding brandveilig gebruik verplicht voor een eenmalige en permanente locatie.

  • 20. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor het college reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap, omzetting

  • 1. Conform het bepaalde in de Wet, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap.

  • 2. Van het bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners dient tenminste één persoon ingeschreven te zijn in de basisregistratie personen BRP van de gemeente West Betuwe.

  • 3. De kosteloze huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties worden voltrokken op maandag om 9.00 uur en 9.15 uur.

  • 4. Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen en vinden plaats in een kamer, geschikt voor maximaal 12 personen, van het gemeentehuis te Geldermalsen.

  • 5. De kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerregistratie duren maximaal 15 minuten inclusief ontvangst en geleide.

  • 6. Geen toespraak.

Artikel 9 Betaalde ceremonies

  • 1. Op maandag tot en met zaterdag van 7:00 tot 22:00 uur wordt gelegenheid gegeven voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van een partnerschap in een huwelijk.

  • 2. De randvoorwaarden zijn:

    • a.

      Het bruidspaar of de partners kunnen hun voorkeur uitspreken voor de (buitengewoon) ambtenaar die het huwelijk of de partnerschapsregistratie sluit;

    • b.

      De huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties en omzettingen duren ongeveer 45 minuten;

    • c.

      Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;

    • d.

      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • e.

      De kosten voor een huwelijk, partnerschapsregistratie of omzetting van een partnerschap naar een huwelijk, zijn vastgesteld in de legesverordening.

Artikel 10 Vastleggen huwelijk

  • 1. Het vastleggen datum van een huwelijk kan maximaal 1 jaar van te voren en start met een ‘Melding voorgenomen huwelijk’.

Artikel 11 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      De openingstijden zijn gelijk aan die van het team Publiek van het Publiek domein;

    • b.

      Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 2. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde tijden.

Artikel 12 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand West Betuwe 2019

  • 2. Het reglement treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking, onder intrekking van het reglement van de gemeente Geldermalsen van 1 juli 2014, de gemeente Neerijnen van 6 juni 2017 en de gemeente Lingewaal van 3 januari 2017.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 8 januari 2019.

Karen Coesmans

Gemeentesecretaris

Harry Keereweer

Burgemeester