Regeling vervallen per 11-01-2017

Tijdelijk subsidiekader cliëntondersteuning 2015

Geldend van 01-08-2014 t/m 10-01-2017

Intitulé

Tijdelijk subsidiekader cliëntondersteuning 2015

Tijdelijk subsidiekader cliëntondersteuning 2015

Vastgesteld bij collegebesluit van 5 augustus 2014, kenmerk

Burgemeester en wethouders van West Maas en Waal;

Gelet op de Algemene subsidieverordening en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat:

  • -

    gemeenten op grond van artikel 2.1.2 onder 4 g en 2.2.4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning met ingang van 1 januari 2015 verantwoordelijk worden voor cliëntondersteuning;

  • -

    gemeenten en MEE Gelderse poort afspraken hebben gemaakt over de continuïteit van de cliëntondersteuning in het regionaal transitiearrangement MEE Gelderse Poort. Welke afspraken namens de gemeenten in regio Rivierenland en MEE Gelderse Poort zijn ondertekend op 22 april 2014 en aanvullend zijn vastgesteld door het colleges van West Maas en Waal, bij collegebesluit van 29-04-2014

  • -

    cliëntondersteuning toegankelijk moet zijn voor alle burgers, maar zich vooral richt op burgers met beperkte regie, beperkte sociale zelfredzaamheid, die problemen hebben met het zelfstandig participeren in de samenleving, waarbij het bijvoorbeeld gaat om burgers met chronische (psychiatrische) beperkingen, ziekte en/of ouderdomsverschijnselen en hun ouders, andere verwanten, verzorgers of vertegenwoordigers.

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende subsidiekader:

Subsidiekader cliëntondersteuning 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    subsidieaanvrager: MEE Gelderse Poort;

  • b.

    cliëntenondersteuning: activiteiten die bijdragen aan het versterken van zelfredzaamheid en participatie die toegankelijk is voor alle burgers met beperkte regie, beperkte sociale zelfredzaamheid, die problemen hebben met het zelfstandig participeren in de samenleving

  • c.

    ASV: Algemene Subsidieverordening van de desbetreffende gemeente;

  • d.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Doel van de subsidie

  • 1. Het doel van de subsidie is het in het jaar 2015 continueren van ondersteuning bieden met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.

  • 2. Subsidie kan worden verleend voor de volgende vormen van cliëntenondersteuning op individueel- en op groepsniveau waarvan de beschikbaarheid in 2015 wordt gecontinueerd en toegankelijk is voor alle burgers met beperkte regie en beperkte sociale zelfredzaamheid, en die problemen hebben met het zelfstandig participeren in de samenleving:

    • a.

      het geven van informatie en advies;

    • b.

      vraagverheldering;

    • c.

      toegang;

    • d.

      korte ondersteuning;

    • e.

      evaluatie zorg;

    • f.

      lokale netwerken;

    • g.

      casemanager meerdere partijen;

    • h.

      casemanagement IVH;

    • i.

      coördinatie IVH;

    • j.

      ondersteuning bezwaar;

    • k.

      intelligentieonderzoek;

    • l.

      specialistische expertise;

    • m.

      ondersteuning crisissituaties;

    • n.

      groepswerk;

    • o.

      langdurige trajecten;

    • p.

      regionale netwerken;

    • q.

      consultatie ouders;

    • r.

      deskundigheidsbevordering;

    • s.

      mediation/vertrouwenspersoon.

Artikel 3 Doelgroep

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door MEE Gelderse Poort die in 2014 subsidie heeft ontvangen uit de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) voor cliëntondersteuning.

Artikel 4 Subsidieplafond en subsidiehoogte

  • 1. Het subsidieplafond voor MEE Gelderse Poort voor de periode 1 januari tot en met 31 december 2015 bedraagt € 127.362] .

  • 2. De maximale subsidiehoogte is gelijk aan het bedrag bedoeld in het eerste lid.

  • 3. De subsidie wordt verleend om de volgende taken uit te voeren:

    • a.

      Informatie en advies;

    • b.

      Vraagverheldering;

    • c.

      Toegang;

    • d.

      Korte ondersteuning;

    • e.

      Evaluatie zorg;

    • f.

      Lokale netwerken;

    • g.

      Casemanagement meerdere partijen;

    • h.

      Casemanagement IVH;

    • i.

      Coördinatie IVH;

    • j.

      Intelligentieonderzoek;

    • k.

      Specialistische expertise;

    • l.

      Ondersteuning crisissituaties;

    • m.

      Groepswerk;

    • n.

      Langdurig traject;

    • o.

      Regionale netwerken;

    • p.

      Consultatie ouders;

    • q.

      Deskundigheidsbevordering;

    • r.

      Mediation/vertrouwenspersoon.

  • 4. Voor zover een subsidie wordt verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, kan zij worden verleend onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.

Artikel 5 Subsidieaanvraag

  • 1. De subsidieaanvrager dient een subsidieaanvraag in met behulp van een daartoe vastgesteld aanvraagformulier vanaf het moment van bekendmaking van deze regeling tot en met 8 september 2014.

  • 2. De subsidieaanvraag bevat het volledig ingevulde aanvraagformulier en de daarin voorgeschreven bijlagen.

  • 3. Bij de subsidieaanvraag wordt ingediend:

    • a.

      een verklaring conform het format in de bijlage waarmee subsidieaanvrager akkoord gaat met de in artikel 10 genoemde verplichtingen;

    • b.

      het bankrekeningnummer waarop de subsidie moet worden overgemaakt.

Artikel 6 Subsidieverlening

Het college beslist uiterlijk op 1 oktober 2014 over de subsidieaanvraag.

Artikel 7 Weigeringsgronden

De in de ASV en de Awb genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op dit subsidiekader.

Artikel 8 Beoordelingsprocedure

Artikel 8 Beoordelingsprocedure

De subsidieaanvraag wordt beoordeeld door het college van de gemeente West Maas en Waal.

Artikel 9 Beoordelingscriteria

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt als de subsidieaanvrager heeft voldaan aan de volgende criteria:

  • a.

    voor cliëntondersteuning mag geen eigen bijdrage gevraagd worden;

  • b.

    er wordt zorg gedragen voor de kwaliteit en continuïteit van de voorziening cliëntondersteuning voor alle burgers;

  • c.

    met het oog op het belang van de cliënt werken de cliëntondersteuners op basis van professionele autonomie, vergelijkbaar met sociaal raadslieden, maatschappelijk werkers en ouderenadviseurs;

  • d.

    het aanbod richt zich primair op het verbeteren of behouden van zelfredzaamheid en participatie van de doelgroep;

  • e.

    er wordt samengewerkt met lokale partners.

Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd de verplichtingen uit de ASV is de subsidieontvanger verplicht om:

  • a.

    een zodanig ingerichte administratie te voeren, dat te allen tijde voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede betalingen en ontvangsten kunnen worden nagegaan.

  • b.

    inzage te verlenen aan het college dan wel aan de door het college aangewezen ambtenaren of deskundigen in de administratie, indien dit naar het oordeel van het college nodig is voor de beoordeling van de besteding van de verstrekte subsidie.

  • c.

    onverwijld schriftelijk mee te delen dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

  • d.

    op de door het college in de beschikking aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 11 Subsidievaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient binnen 13 weken na afloop van de subsidieperiode een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.

  • 2. De aanvraag tot subsidievaststelling gaat vergezeld van een financieel verslag en een activiteitenverslag als bedoeld in artikel 4:80 van de Awb.

  • 3. Onverminderd artikel 4:80 van de Awb bevat het activiteitenverslag een verantwoording van:

    • a.

      per taak als bedoeld in artikel 4 lid 3: het aantal cliënten en het aantal uren dat hieraan is besteed

    • b.

      een overzicht van lopende en afgesloten cases

  • 4. Op de aanvraag tot subsidievaststelling wordt binnen 13 weken een besluit genomen.

Artikel 12 Vermogensvorming en tekorten

  • 1. De egalisatiereserve als bedoeld in artikel 4:72 van de Awb die de subsidieontvanger vormt bedraagt niet meer dan 10% van het vastgestelde boekjaarsubsidiebedrag over hetzelfde subsidiejaar. Indien deze egalisatiereserve negatief komt te staan, wordt het meerdere bij de vaststelling voor het betreffende boekjaar afgetrokken.

  • 2. De egalisatiereserve komt niet eerder negatief te staan dan voordat het overige beschikbare eigen vermogen is aangewend. Indien de egalisatiereserve negatief komt te staan, wordt in de toelichting op de balans gemotiveerd weergegeven hoe deze weer positief wordt gemaakt.

Artikel 13 Betaling en bevoorschotting

1.Bevoorschotting vindt plaats op aanvraag.

2.Bevoorschotting vindt plaats in vier gelijke termijnen: voor 1 februari, voor 1 april, voor 1 juli en voor 1 oktober.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2014 en vervalt met ingang van 1 januari 2016.

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidiekader Cliëntondersteuning 2015.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WEST MAAS EN WAAL,

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

P.G. Arissen Th.A.M. Steenkamp