Regeling vervallen per 06-07-2022

Verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2018

Geldend van 27-11-2018 t/m 05-07-2022

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2018

DE RAAD VAN DE GEMEENTE WESTERVELD

gelet op het bepaalde in artikel 82 en 84 van de Gemeentewet en de Controleverordening gemeente Westerveld (08-12-2006)

Besluit: vast te stellen de Verordening op de auditcommissie gemeente Westerveld

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

1. Er is een auditcommissie

2. In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de auditcommissie;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad van Westerveld;

  • c.

    de fracties, zoals die deel uitmaken van de gemeenteraad;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Westerveld;

  • e.

    de accountant: de in de controleverordening gemeente Westerveld genoemde accountant die

  • f.

    belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • g.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

  • h.

    het controleprotocol: op grond van artikel 213 Gemeentewet.

Artikel 2 Doel

  • 1.

    De commissie heeft als doel als afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4 van de Controleverordening gemeente Westerveld (artikel 213) en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie heeft als aandachtspunt alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van de financiële rechtmatigheid en getrouwheid in het kader van de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

a. het zijn van het eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

b. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, als bedoeld in artikel 3 van de Controleverordening gemeente Westerveld;

c. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

d. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant

e. het voorbereiden, werving en selectie van de accountant;

f. functioneren als afstemmingsoverleg over de voorgenomen onderzoeken door de

g. accountant, rekenkamercommissie en de concerncontroller;

h. het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde zaken inclusief het uitbrengen van een advies over de jaarlijkse controleverklaring van de jaarrekening;

i. voor zover het de bevoegdheden van de raad betreft: het adviseren over het jaarlijks te actualiseren meerjarenplan audit;

j. het uitbrengen van adviezen inzake de mogelijke aanpassingen in de planning en controlcyclus en de inhoudelijke opzet van de financiële beleidsinstrumenten, voorzover het de bevoegdheden van de raad betreft.

  • 3. De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    de commissie bestaat uit vier leden uit de raad waarvan twee leden namens de coalitiepartijen en twee leden namens de fracties die niet in het college vertegenwoordigd zijn;

  • 2.

    de commissie heeft drie adviseurs te weten: de portefeuillehouder financiën, de financieel beleidsmedewerker en de concerncontroller.

  • 3.

    de griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen;

  • 4.

    de raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers, die door de raad bij aanvang van de zittingsperiode worden benoemd;

  • 5.

    de commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. de zittingsduur van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad;

  • 2. de raad kan een lid tussentijds ontslaan;

  • 3. den lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    de commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter;

  • 2.

    de voorzitter behoort niet tot een van de in het college vertegenwoordigende fracties;

  • 3.

    de voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het

leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van

een heldere besluitvorming over de in artikel 3 genoemde aangelegenheden. De voorzitter

wordt hierbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    de commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie;

  • 2.

    de adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder een of meerdere adviseurs;

  • 3.

    de vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt;

  • 4.

    de besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie;

  • 5.

    het vastgestelde verslag van de niet openbare vergaderingen wordt, onder het opleggen van geheimhouding, ter kennis gebracht van het presidium en het college en ligt voor de overige raadsleden ter inzage op de griffie.

Artikel 8 Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college over het overleg met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over de bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan van de raadscommissie of van de gemeenteraad

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening auditcommissie Westerveld 2018’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 25 september 2018

R.J. van der Veen, H. Jager,

griffier burgemeester