Regeling vervallen per 01-06-2021

Verordening Reglement op de raadscommissies 2019- Gemeente Westerveld

Geldend van 01-06-2019 t/m 31-05-2021

Intitulé

Verordening Reglement op de raadscommissies 2019- Gemeente Westerveld

De raad van de gemeente Westerveld;

gezien het voorstel van het Presidium van 6 maart 2019;

gelet op de artikelen 82 en 84 van de Gemeentewet en 10:3 lid 1 Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen het volgende:

Reglement op de raadscommissies van de Gemeente Westerveld

Artikel 1 Commissies

 In deze verordening wordt verstaan onder:

1. Commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

2. Commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

3. Burgerlid: een lid van een raadscommissie dat geen raadslid is;

4. Commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

5. Griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

6. Beleidscoördinatoren: degenen die als zodanig zijn aangewezen

Artikel 2 Instelling raadscommissies

 Er is een:

1. Raadscommissie Fysiek Domein en Middelen, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

a. Burger en ondersteuning (programma 0)

b. Veiligheid (programma 1)

c. Verkeer en vervoer (programma 2)

d. Economie (programma 3)

e. Recreatie (deel programma 5, programma 7)

f. Milieu (deel programma 7)

g. Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (programma 8)

h. De verplichte paragrafen uit de begroting

2. Raadscommissie Sociaal Domein, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

a. Onderwijs (programma 4)

b. Sport en cultuur (deel programma 5)

c. Sociaal domein (programma 6)

d. Volksgezondheid (deel programma 7)

Artikel 3 Taken

 Een raadscommissie:

1. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

2. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder 1;

3. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder 1.

Artikel 4 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    De commissies bestaan uit maximaal twee leden per fractie, waaronder ten minste 1 raadslid. Per agendapunt is één van beiden woordvoerder.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de betreffende fractie aangewezen.

  • 3.

    De burgerleden moeten zijn geplaatst op de kandidatenlijst bij de laatstgehouden verkiezingen van de betreffende fractie. Op de duoleden zijn de artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet en X8 van de Kieswet van overeenkomstige toepassing

  • 4.

    De leden 1, 2 en 5 van artikel 5 van het Reglement van orde voorde vergaderingen van de gemeenteraad, zijn van overeenkomstige toepassing bij de benoeming van de burgerleden.

  • 5.

    De gemeenteraad benoemt de commissievoorzitters en hun plaatsvervangers.

6. De voorzitter van de commissie kan gedurende de duur van een agendapunt het voorzitterschap overdragen aan diens plaatsvervanger, zodat de voorzitter kan optreden als lid van de commissie en deel kan nemen aan de vergadering.n raadscommissie bestaat uit ten minste 0 en maximaal 0 commissieleden per fractie, naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad.

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad ontslaat een commissielid op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid, de commissievoorzitter en diens plaatsvervanger kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

7. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.

Artikel 6 De commissiegriffier

  • 1.

    De griffier wijst, ter ondersteuning van iedere raadscommissie, een op de griffie werkzame ambtenaar aan als commissiegriffier.

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 7 Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een vergadering de commissieleden via elektronische weg de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken,

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter, na het verzenden van de schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor de vergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 9, tweede lid, van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

  • 5.

    Op voorstel van de voorzitter of twee of meer (raads-)leden kan bij het vaststellen van de agenda een of meer onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of van de agenda worden verwijderd.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De vergaderingen van de raadscommissie vinden in de regel eens per vier weken plaats op dinsdag volgens een door de agendacommissie vast te stellen vergaderrooster.

  • 2.

    De vergaderingen duren tot uiterlijk 23.00 uur. Indien de agenda op dat moment niet afgewerkt is, worden de nog niet behandelde agendaonderdelen aangehouden tot de volgende vergadering van de betreffende commissie. In bijzondere gevallen kan de voorzitter hiervan afwijken.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en/of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg met de agendacommissie.

Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst. Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 10 Openbare kennisgeving

De commissievergadering wordt ten openbare kennis gebracht via de website van de gemeente en door aankondiging in de huis-aan-huiskrant ‘De Westervelder’. In bijzondere gevallen, waaronder de situatie onder artikel 8 lid 2, kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

Artikel 11 Presentielijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening wordt vastgesteld.

Artikel 12 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen vergaderen als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

Artikel 13 Besluitenlijst

  • 1.

    Een commissiegriffier draagt zorg voor besluitenlijsten van de vergaderingen.

  • 2.

    Een besluitenlijst bevat in ieder geval:

    a. de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    b. een aantekening van welke onder a genoemde personen afwezig waren;

    c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    d. een samenvatting van het advies aan de raad;

    e. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 15 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Een conceptbesluitenlijst wordt gelijktijdig met de verzending aan de commissieleden verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de vergadering waarop het betrekking heeft.

  • 4.

    Vastgestelde besluitenlijsten worden ondertekend door de commissievoorzitter en commissiegriffier.

  • 5.

    Als besluitenlijsten elektronisch beschikbaar zijn, worden ze via de website van de gemeente toegankelijk gemaakt.

Artikel 14 Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslist de commissie op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies. Indien de commissie geen eenduidig advies uit kan brengen, brengt de commissie aan de gemeenteraad een verdeeld advies uit.

  • 2.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 15 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 16 Behandeling ingekomen stukken, informatie college en rondvraag.

  • 1.

    Over de agendapunten ‘ingekomen stukken en mededelingen’, ‘informatie van het college’ en ‘de rondvraag’ vindt geen discussie plaats. Een daartoe gestelde vraag wordt beantwoord door het geven van een korte reactie door een lid van het college’;

  • 2.

    Indien de leden van de commissie een discussie wensen te voeren over ‘ingekomen stukken en mededelingen’ en ‘informatie van het college’ kan een lid van de commissie een schriftelijk onderbouwd verzoek indienen bij de agendacommissie.

  • 3.

    Bij het onderdeel ‘rondvraag’ krijgt degene die de vraag heeft gesteld de gelegenheid een nadere vraag te stellen op het antwoord dat door een lid van het college in eerste instantie is gegeven. Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de commissie het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college vragen te stellen over het zelfde onderwerp

Artikel 17 Inspreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn én waarvoor is aangegeven dat zij open staan voor het inspreekrecht. Inspreken is in elk geval niet mogelijk op de volgende onderwerpen:

    a. Opening;

    b. Vaststellen agenda en vergaderorde;

    c. Besluitenlijst vorige vergadering;

    d. Rondvraag;

    e. Ingekomen stukken en mededelingen;

    f. Informatie van het college en van de burgemeester;

    g. Informatie van het college en van de burgemeester over verbonden partijen;

    h. Sluiting.

  • 2.

    Degenen die van het spreekrecht gebruik wil maken moet dit voor 16.30 uur voorafgaand aan de dag van de vergadering melden aan de commissiegriffier, onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 3.

    Het inspreken vindt plaats direct voorafgaand aan de behandeling van het voor inspraak aangegeven agendapunt.

  • 4.

    Het inspreken is maximaal 5 minuten per spreker. Bij meer dan 5 insprekers kan de commissievoorzitter de inspreektijd verkorten. De minimale inspreektijd is 3 minuten.

  • 5.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwerken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 6.

    Sprekers richten zich tot de commissievoorzitter. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 7.

    De agendacommissie kan besluiten geen spreekrecht toe te staan bij agendapunten waarbij de agendacommissie van oordeel is dat in de voorbereidingsprocedure van een agendapunt al voldoende ruimte is geweest voor inspraak of de status van het agendapunt zich hiertoe niet leent.

Artikel 18 Vragenhalfuur burgers

  • 1.

    Na de opening van de vergadering kunnen inwoners van de gemeente Westerveld zakelijk en beknopt het woord voeren over niet reeds op de agenda vermelde onderwerpen en ideeën over gemeentelijk beleid.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden:

    a. Over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar bij het betreffende bestuursorgaan of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    b. Indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    c. Over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    d. het woord kan niet – binnen een termijn van 6 maanden – worden gevoerd over een onderwerp waarover reeds het inspreekrecht is verleend. Het is aan de agendacommissie te bepalen of er sprake is van eenzelfde onderwerp.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde personen die van het vragenhalfuur gebruik willen maken, moet dit voor 16.30 uur voorafgaand aan de dag van de vergadering melden aan de commissiegriffier, onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 4.

    De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben aangemeld krijgen van de voorzitter en in een door hem bepaalde volgorde, gedurende maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld, wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.

  • 5.

    Vervolgens kan de voorzitter aan de leden het woord verlenen om aan de vragensteller, vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.

  • 6.

    De wijze van afdoening wordt door de voorzitter bepaald.

Artikel 19 Handhaving orde, schorsing

Artikel 26 van de Gemeentewet, handelende over de orde tijdens een raadsvergadering, is van overeenkomstige toepassing op de vergadering van een commissie, met dien verstande dat in artikel 26, lid 3 in de plaats van de ‘de raad’ wordt gelezen ‘de commissie’.

Artikel 20 Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Paragraaf 3 Besloten vergaderingen

Artikel 21 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

  • 1.

    Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

  • 2.

    Voor de afloop van een besloten vergadering beslist de commissie overeenkomstig artikel 86, lid 1, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De commissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 22 Besluitenlijst besloten vergadering

  • 1.

    Conceptbesluitenlijsten van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 2.

    De besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst.

  • 3.

    De vastgestelde besluitenlijsten worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend. Artikel 21 Opheffing geheimhouding

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuringen of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 25 Intrekking oude verordening

Het Reglement van orde voor de commissievergaderingen 2015, vastgesteld bij raadsbesluit van 4 juni 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 26 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2019.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangeduid als: Reglement van Orde voor de raadscommissies 2019

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 23 april 2019.

Ondertekening

De voorzitter, H. Jager

De griffier, R. J. van der Veen