Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening op de fractieassistenten 2008

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2015

Intitulé

Verordening op de fractieassistenten 2008

Onderwerp : Verordening op de fractieassistenten 2008

De raad van de gemeente Westervoort;

gelezen het voorstel van de griffier en gezien het advies van de commissie Bestuur, Samenleving en Financiën;

gelet op artikel 33 lid 2, 82 e.v. en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Verordening op de fractieassistenten 2008

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van Westervoort;

  • b.

    fractie: een lid of een groep leden van de raad als bedoeld in artikel 5 van het Reglementvan orde van de gemeenteraad van Westervoort

  • c.

    fractieassistent: een persoon die door een fractie is aangewezen om haar bij te staan inhaar werk ten behoeve van de raad en de door de raad ingestelde commissies en door een fractie is aangemeld bij de griffier.

Artikel 2 Toelating fractieassistent

  • 1 Iedere fractie mag drie fractieassistenten aanmelden bij de griffier. Daarbij worden de andere betrekkingen, die de aangemelde persoon bekleedt, vermeld.

  • 2 Het bepaalde over de onverenigbare betrekkingen in artikel 13 lid 1 en lid 3 van de Gemeentewet en over verboden handelingen in artikel 15 van de Gemeentewet is voor een fractieassistent van overeenkomstige toepassing. De gemeenteraad kan ontheffing verlenen, voor zover het betreft de in artikel 15 lid 1 onder d genoemde handelingen.

  • 3 Voor het fractieassistentschap is vereist dat men ingezeten van de gemeente is, de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en niet is uitgesloten van het kiesrecht. 

  • 4 De aanmelding gaat verder vergezeld van een schriftelijke en ondertekende verklaring van de fractieassistent. Die verklaring luidt als volgt:

    Verklaring fractieassistent

    Ondergetekende,

    geboren op                                                                                                        te

    aangemeld als fractieassistent door de fractie van

    verklaart dat hij/zij om voor de functie van fractieassistent in aanmerking te komen, direct of indirect, aan geen persoon, onder welke naam of voorwendsels ook, enige giften of gaven beloofd of gegeven heeft.

    Hij/zij verklaart dat hij/zij om iets hoegenaamd in deze functie te doen of te laten, van niemand hoegenaamd enige beloften of geschenken zal aannemen, direct of indirect.

    Hij/zij verklaart dat hij/zij in de functie van fractieassistent de werkzaamheden eerlijk en in overeenstemming met het bepaalde in de verordening op de fractieassistenten zal vervullen en dat hij/zij de belangen van de gemeente Westervoort met al zijn/haar vermogen zal voorstaan en bevorderen.

    [Plaats],                                                                    [datum]

  • 5 De griffier brengt iedere aanmelding van een fractieassistent met de daarbij door de aangemelde persoon opgegeven betrekkingen direct te kennis van de raad.

  • 6 Eventuele wijzigingen in de door de fractieassistent beklede andere functies, die na de aanmelding optreden, deelt de betreffende fractieassistent direct schriftelijk mede aan de  griffier. De griffier brengt deze wijzigingen direct ter kennis van de raad.

  • 7 Met het beëindigen van een zittingsperiode van de raad vervallen de aanmeldingen van alle fractieassistenten.

Artikel 3 Rechten van fractieassistenten

  • 1 Fractieassistenten hebben toegang tot de leeskamer voor raadsleden.

  • 2 Fractieassistenten hebben het recht inzage te nemen van de in de leeskamer gedeponeerde stukken, welke voor de raadsleden en de leden van de commissies ter inzage liggen, met inbegrip van de vertrouwelijke stukken.

  • 3 Fractieassistenten hebben het recht de besloten vergaderingen van de raad en de raadscommissies bij te wonen, alsmede de zogenaamde informele bijeenkomsten van raadsleden en commissies.

  • 4 Fractieassistenten hebben het recht informatie te vragen aan de griffier en de secretaris.

  • 5 Brieven, uitnodiging, agenda’s en overige informatie worden gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden en/of commissieleden aan de fractieassistenten verzonden.

  • 6 Fractieassistenten hebben recht op aanvullende voorzieningen die van gemeentewege aan raadsleden worden verstrekt, zoals een toegangspas tot het gebouw en het gebruik van de fractie-/vergaderruimten.

Artikel 4 Plichten van fractieassistenten

  • 1 Fractieassistenten zijn verplicht tot geheimhouding, indien en voor zover voor commissie- en raadsleden deze verplichting geldt.

  • 2 Fractieassistenten nemen met betrekking tot de in de leeskamer gedeponeerde stukken dezelfde zorgvuldigheid in acht als van de raadsleden wordt verwacht.

  • 3 Aan de fractieassistent, van wie blijkt, dat hij zich op een of andere wijze niet houdt of heeft gehouden aan zijn plicht tot naleving van het bepaalde in deze verordening kan de voorzitter van de raad, de rechten die deze verordening hem toekent, voorlopig ontnemen. De voorzitter legt de zaak daarna zo spoedig mogelijk met een opgave van zijn beweegredenen ter beslissing voor aan de raad. 

Artikel 5 Beëindiging fractieassistentschap

Het fractieassistentschap eindigt:

  • a.

    op verzoek van de fractieassistent zelf;

  • b.

    naar aanleiding van een schriftelijke kennisgeving van de fractie die de fractieassistent heeft aangewezen, aan de griffier;

  • c.

    wanneer er niet meer wordt voldaan aan de vereisten genoemd in art 2 van deze verordening;

  • d.

    met ingang van de dag waarop de fractieassistent geen ingezetene meer is van de gemeente Westervoort;

  • e.

    door een besluit van de gemeenteraad wanneer zich naar het oordeel van de raad zwaarwichtige redenen of omstandigheden voordoen die beëindiging van een fractieassistentschap rechtvaardigen.

Artikel 6 Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening op de fractieassistenten 2008”.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking op de derde dag na afkondiging daarvan.

  • 2 Op deze datum vervalt de verordening op de fractieassistenten, zoals deze is vastgesteld bij raadsbesluit van 2 mei 1994.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad voornoemd d.d. 21 april 2008,
de griffier,                                             de voorzitter,
ing. J.A.M.G. van Bodegom              mr. J.J.G.M. Geukers