Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016

Geldend van 12-01-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016

Burgemeester en wethouders van Westervoort:

gelet op het bepaalde in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) laatstelijk gewijzigd op 16 december 2014;

gelet op de overeenstemming met de commissie voor Georganiseerd Overleg van de gemeente Westervoort d.d. 9 december 2015;

B E S L U I T E N

vast te stellen de “Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016”.

Artikel 1 Piketdienst

  • a. Onder piketdienst wordt verstaan het zich op last van het college van burgemeester en wethouders beschikbaar houden van de medewerk(st)er buiten de voor hem/haar geldende werktijd.

  • b. De medewerk(st)er die een piketdienst heeft, moet vanaf maandagavond 16.15 uur tot de daaropvolgende maandag 9.00 uur, buiten de reguliere werktijden, beschikbaar zijn en draagt tijdens deze periodes een mobiele telefoon bij zich.

  • c. Wanneer de omstandigheden dit vereisen kunnen nadere aanwijzingen aan de geconsigneerde medewerk(st)er worden gegeven wat betreft zijn standplaats.

Artikel 2 Onderscheiden piketdiensten

De volgende piketdiensten vallen onder de werking van deze regeling:

  • beveiliging gemeentehuis;

  • beveiliging van andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente;

  • dringende milieumeldingen;

  • bereikbaarheid in de openbare ruimte (wateroverlast, ongelukken, wegafzettingen, storingen aan verkeersvoorzieningen etc.) en

  • rioolstoringen (pompen en gemalen).

Artikel 3 Functies piketdiensten

De piketdiensten zijn als volgt verdeeld over verschillende functies:

beveiliging gemeentehuis

bode

beveiliging van andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente

dringende milieumeldingen

bereikbaarheid in de openbare ruimte (wateroverlast, ongelukken, wegafzettingen, storingen aan verkeersvoorzieningen etc.)

rioolstoringen (pompen en gemalen)

medewerker buitendienst

senior medewerker buitendienst

coördinator buitendienst

opzichter cultuurtechniek

civieltechnisch medewerker

Artikel 4 Rooster piketdiensten

  • a. De afdelingsmanager Ondersteuning stelt vooraf per half jaar een rooster op voor de bodes. In overleg met de afdelingsmanager kunnen de bodes van dienst ruilen.

  • b. De coördinator buitendienst stelt vooraf per half jaar een rooster op voor de medewerkers van afdeling Openbare Ruimte. Hij registreert en overlegt met de aangewezen ambtenaren. Ruiling van dienst is mogelijk in overleg met de coördinator buitendienst.

  • c. De afdelingsmanager van Openbare Ruimte stelt een instructie op over de te nemen maatregelen voor de piketdiensten die door de medewerk(st)ers van afdeling Openbare Ruimte worden uitgevoerd.

Artikel 5 Bereikbaarheid

  • a. Van de medewerk(st)er die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij of zij zich niet buiten een straal van 15 kilometer om Westervoort begeeft en te allen tijde binnen 30 minuten na oproep op de plaats van de te verrichten werkzaamheden aanwezig kan zijn.

  • b. De aangewezen ambtenaar dient tijdens de piketdienstperiode te allen tijde op het afgesproken telefoonnummer bereikbaar te zijn.

Artikel 6 Toelage

  • a. De medewerk(st)er die bij rooster, conform artikel 3 van deze regeling, deelneemt aan de piketregeling ontvangt een toelage beschikbaarheidsdienst. De vergoeding bedraagt overeenkomstig het gestelde in artikel 3:13 lid 2 en 3 CAR-UWO. De vergoeding wordt op declaratiebasis uitbetaald, op basis van een opgave, ondertekend door de afdelingsmanager.

  • b. De medewerk(st)er ontvangt een vergoeding over de uren gedurende welke hij/zij tijdens deze beschikbaarheidsdienst – na een oproep daartoe – werkzaamheden heeft verricht.

Artikel 7 Ziekte of verlof

Bij ziekte of verlof van de medewerk(st)er die een piketdienst heeft, zal de vervanging van deze medewerk(st)er worden geregeld door de coördinator buitendienst. De coördinator buitendienst deelt dit mede aan de afdelingsmanager. In het geval dat een ingeroosterde ambtenaar moet worden vervangen als gevolg van verlof wordt hem over de vervangingsperiode geen vergoeding toegekend en uitbetaald. In deze situatie wordt de uitbetaling gedaan aan de vervang(st)er. In het geval dat een ingeroosterde ambtenaar moet worden vervangen als gevolg van ziekte wordt hem voor de betreffende week wel de vergoeding uitbetaald. De vervang(st)er ontvangt tevens de vergoeding.

Artikel 8 Onvoorzien

In gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, wordt door burgemeester en wethouders incidenteel beslist.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016” en treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016. Onder gelijke datum wordt de regeling Piketdienst Gemeente Westervoort 2011 ingetrokken.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Westervoort op ………….

de secretaris, de burgemeester,

P.J.E. Breukers drs. A.J. van Hout

Toelichting

Regeling piketdienst gemeente Westervoort 2016

Artikel 1

Het begrip piketdienst: De regeling verstaat onder piketdienst het zich op last van burgemeester en wethouders beschikbaar houden buiten de normale diensttijd.

Voor de uitvoering is aansluiting gezocht in de CAR/UWO art. 3:13 (toelage beschikbaarheidsdienst), art. 3:12 (buitendagvenstertoelage voor de ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden) en art. 3:18 (overwerkvergoeding voor de ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden).

Artikel 2

Er blijken een aantal situaties te bestaan waarvoor medewerk(st)ers buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn en waarvoor uniforme richtlijnen noodzakelijk zijn, nl.:

  • beveiliging gemeentehuis;

  • beveiliging andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente;

  • dringende milieumeldingen;

  • bereikbaarheid in de openbare ruimte (wateroverlast, ongelukken, wegafzettingen, storingen aan verkeersvoorzieningen etc.) en

  • rioolstoringen (storingen van pompen en gemalen).

Bij beveiliging gaat het om meldingen bij scholen, het gemeentehuis en gebouwen die eigendom zijn van de gemeente.

Een melding bij de school gebeurt in eerste instantie bij de directeur van de school, vervolgens bij een leerkracht. Zijn deze personen niet te bereiken dan wordt contact opgenomen met de aangewezen ambtenaar voor de piketdienst.

Meldingen bij het gemeentehuis en andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente gaan direct naar de aangewezen ambtenaar voor de piketdienst.

Verwacht wordt dat de aangewezen medewerker maatregelen treft of laat treffen die de onveilige situatie opheffen.

Bij dringende milieumeldingen wordt verwacht dat de medewerker direct contact opneemt met een extern gespecialiseerd bedrijf, tenzij hij dit zelf adequaat kan oplossen.

Bij rioolstoringen wordt verwacht dat de medewerker de storing zelf verhelpt danwel externen inschakelt om de storing te verhelpen.

Bij bereikbaarheid in de openbare ruimte gaat het om meldingen in de openbare ruimte waar acute actie noodzakelijk is.

Bij rioolstoringen wordt verwacht dat de medewerker de storing zelf verhelpt danwel externen inschakelt om de storing te verhelpen.

Ten behoeve van de instructie is een draaiboek opgesteld met verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Artikel 3

Bij de verschillende piketdiensten is aansluiting gezocht bij de inhoud van de verschillende functies.

Artikel 4

In het rooster wordt vastgelegd welke medewerk(st)er wanneer en voor welke piketdienst bereikbaar moet zijn buiten de kantooruren.

Via een instructie kunnen uitvoeringszaken worden geregeld. Te denken valt dan aan:

  • vervanging tussen aangewezen ambtenaren onderling;

  • registratie van meldingen, zoals datum melding, tijdstip binnenkomst;

  • aard van de melding, naam van de melder;

  • afhandeling van de melding;

  • tijdbeslag daadwerkelijk verrichte werkzaamheden en

  • taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

Het bereikbaar zijn geldt voor de duur van een piketdienst. Tegenover deze dienst staat een toelage beschikbaarheidsdienst. Dit is een bruto-vergoeding. Bij een feitelijke “uitruk” start de overwerkvergoeding of buitendagvenstertoelage (zie toelichting artikel 5).

Artikel 5

De bereikbaarheid en tijdige aanwezigheid en de wijze waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht zijn belangrijke bepalingen in de regeling en zijn daarom in een apart artikel opgenomen.

Het begrip bereikbaar: Door gebruik van de mobiele telefoon is het niet nodig dat men thuis bereikbaar is. Wel dient men binnen een bepaalde tijd op de standplaats aanwezig te kunnen zijn. Opgenomen is dat de medewerker zich niet buiten een straal van 15 kilometer om Westervoort begeeft en derhalve binnen 30 minuten na de oproep aanwezig moet zijn op de standplaats.

Artikel 6

Op declaratiebasis (eens per kwartaal) worden de vergoedingen berekend en via de salarisadministratie uitbetaald. Mocht er vanuit de fiscale wetgeving aanleiding toe zijn, dan kan de frequentie van de in te dienen declaraties wijzigen.

Naast de toelage beschikbaarheidsdienst kent de regeling een vergoeding voor overwerk of een buitendagvenstertoelage toe wanneer als gevolg van een calamiteit feitelijke werkzaamheden moeten worden verricht. Voor deze vergoeding geldt het volgende:

  • De ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden, ontvangt over de tijdens deze dienst gewerkte uren die buiten het dagvenster vallen, een buitendagvenstertoelage op grond van artikel 3:12 CAR-UWO.

  • De ambtenaar die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden heeft over alle tijdens deze dienst gewerkte uren recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18 CAR-UWO.

Artikel 7

Er is een duidelijk onderscheid in geen piketdienst kunnen draaien als gevolg van verlof, of geen piketdienst kunnen draaien als gevolg van ziekte. Ziekte wordt aangemerkt als een overmachtsituatie, waarbij de medewerker zich toch al van tevoren beperkingen op heeft moeten leggen als gevolg van de piketdienst. Daarom wordt over de betreffende week waarin de medewerker wel piket heeft maar waarin deze ziek wordt wel de piketvergoeding uitbetaald. Mocht de ziekte langdurig zijn, dan zal de afdelingsmanager bij de bodes en de coördinator buitendienst (in overleg met de afdelingsmanager Openbare Ruimte) het rooster voor piket aan moeten passen en wordt de medewerker automatisch uitgeroosterd. Een piketvergoeding is dan niet meer van toepassing.

Artikel 8

Het betreffen hier incidentele niet voorzienbare situaties.