Regeling Piketdiensten i.k.v. Crisisbeheersing Gemeente Westervoort 2007

Geldend van 12-01-2016 t/m heden

Intitulé

Regeling Piketdiensten i.k.v. Crisisbeheersing Gemeente Westervoort 2007

Burgemeester en wethouders van Westervoort:

Overwegende, dat er binnen de hulpverleningsregio Gelderland Midden met deelnemende gemeenten afspraken zijn gemaakt over instellen van Piketdienst voor functionarissen, waardoor de regio ten alle tijden beschikt over een kwalitatief goede rampenstaf.

Gelet op het bepaalde in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);

Gelet op de overeenstemming met de commissie voor Georganiseerd Overleg van de gemeente Westervoort d.d. 26 maart 2007;

B E S L U I T E N

vast te stellen de “Regeling Piketdiensten i.k.v. Crisisbeheersing Gemeente Westervoort 2007”

REGELING PIKETDIENST TBV CRISISBEHEERSING 2007

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    functionaris:

    Hij die door of vanwege de gemeente Westervoort is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn.

  • 2.

    piketdienst:

    Het buiten de normale werktijd van de aangewezen functionaris bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden die geen uitstel dulden en welke bereikbaarheid en beschikbaarheid door de directie is aangemerkt als piketdienst.

  • 3.

    piketfunctie:

    Cruciale gemeentelijke functie voor het functioneren van de gemeentelijke rampenstaf t.b.v. van de crisisbeheersing in de gemeente Westervoort.

  • 3.

    piketdienstperiode:

    Een aaneengesloten periode van 7 dagen waarin de functionaris buiten zijn normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten.

  • 4.

    plaats van tewerkstelling:

    Het gebouw, het gebouwencomplex of terrein waar of van waaruit de functionaris gewoonlijk zijn werkzaamheden verricht.

  • 5.

    weekdienst:

    Het verrichten van piketdiensten op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag buiten de vastgestelde werktijden.

  • 6.

    weekenddienst:

    Het verrichten van piketdiensten van zaterdag 00.00 uur tot en met zondag 24.00 uur. Op de algemeen erkende feestdagen, genoemd in artikel 4:5, lid 3 CAR-UWO en iedere andere dag die daarboven door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen van 00.00 tot 24.00 uur.

Artikel 2 aanwijzing functionarissen

  • 1. Alle voor de piketdienst in aanmerking komende functionarissen worden namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2. De in het 1e lid bedoelde functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de piketdienst.

  • 3. Bezwaren tegen deelneming aan de piketdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij de secretaris te worden ingediend.

  • 4. De directie kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3 rooster

  • 1. Elke piketdienst stelt een functionaris aan die verantwoordelijk is voor het jaarlijks opstellen van het dienstrooster van de betreffende piketdienst. Deze functionaris is ook verantwoordelijk voor het maandelijks doorgeven van wijzigingen in het rooster aan de salarisadministratie.

  • 2. De piketdiensten worden bij toerbeurt verricht door functionarissen (uit de regio), op basis van een dienstrooster dat jaarlijks wordt opgesteld.

  • 3. Ruiling van dienst is mogelijk in overleg met de in het eerste lid genoemde functionaris.

Artikel 4 geldelijke vergoedingen

  • 1. Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling, worden geldelijke vergoedingen toegekend.

  • 2. De in het 1e lid bedoelde geldelijke vergoeding wordt als een vaste maandelijkse toelage uitbetaald.

  • 3. Voor de berekening van het aantal uren piketdienst op jaarbasis wordt uitgegaan van 52 weekeinden van 48 uur, 7 feestdagen van 24 uur en 254 dagen van 16 uur.

  • 4. De vergoeding voor piketdienst bedraagt overeenkomstig het gestelde in artikel 3:13, lid 2 en 3 CAR-UWO

  • 5. De vaste maandelijkse toeslag wordt meegenomen in de per januari van elk jaar vast te stellen pensioengrondslag dan wel de grondslag bij indiensttreding en telt mee bij de hoogte van de basis voor de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.

  • 6. De vakantietoelage en de eindejaarsuitkering over de vergoeding voor piketdiensten worden gereserveerd en gelijktijdig met de jaarlijkse vakantietoelage en eindejaarsuitkering uitbetaald.

  • 7. De maandelijkse vergoedingen worden aangepast aan de reguliere salarisverhogingen voor gemeenteambtenaren.

  • 8. De in het 1e lid bedoelde vergoeding kan op basis van de leden 3 en 4 van dit artikel ook worden toegekend aan functionarissen die incidenteel piketdiensten verrichten. De vergoeding wordt na afloop van een incidentele piketdienst op de voorgeschreven wijze gedeclareerd bij de afdelingsmanager.

  • 9. De functionaris die arbeidsongeschikt is en in het rooster is opgenomen, blijft in het genot van de aan hem toegekende maandelijkse vergoeding voor de duur van maximaal 1 volledige maand alsof hij volgens het rooster de aan hem opgedragen piketdiensten zou hebben verricht. De functionaris die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.

Artikel 5 Werkzaamheden buiten dagvenster

  • 1. De medewerker geniet voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst, een buitendagvenstervergoeding conform het gestelde in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst.

  • 2. De duur van het overwerk wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het verblijfadres.

  • 3. De in het 2e lid bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten.

Artikel 6 Reiskosten

Het feitelijk aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdiensten en waarvoor een vergoeding krachtens deze regeling is toegekend, komt voor vergoeding in aanmerking. Deze vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor dienstreizen.

Artikel 7 Bereikbaarheid en beschikbaarheid

  • 1. Van de medewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij of zij te allen tijde binnen 30 minuten na oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig kan zijn.

  • 2. Van het tijdsbestek van 30 minuten in lid 1 kan worden afgeweken met dien verstande dat de medewerker altijd binnen 60 minuten na de oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig kan zijn.

  • 3. De afwijking in lid 2 is alleen mogelijk indien dit gelijktijdig met het jaarlijks opgestelde dienstrooster van de piketdienst is vastgelegd.

  • 4. De functionaris dient tijdens de piketdienstperiode te allen tijde op het afgesproken telefoonnummer bereikbaar te zijn.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het College van Burgemeester en Wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hen aan te wijzen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daar toe aanleiding geven.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 september 2006 en kan worden aangehaald als “Regeling Piketdiensten i.k.v. Crisisbeheersing Gemeente Westervoort 2007”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Westervoort op 3 april 2007
De secretaris, De burgemeester,
A. Vink mr. J.J.G.M. Geukers

Bijlage Regionale afspraken en rekenvoorbeeld.

Piketdienst AOV-er in ROT

In mei 2003 is besloten om een pool van gemeentesecretarissen te vormen die in het ROT de functie van coördinator gemeentelijke processen (CGP) vervullen. Na 2,5 jaar zijn er verschillende oefeningen zijn gehouden is geconcludeerd dat het beter is om de functie van CGP te laten vervullen door AOV-ers. Deze beschikken in het algemeen over meer specialistische kennis op het gebied van rampenbestrijding en zijn daardoor beter in staat de door een ramp getroffen gemeente(n) te ondersteunen. Bovendien zijn de te verrichten activiteiten in het ROT vooral operationeel van aard. Daarom is besloten (zie Notitie organisatie gemeentelijke processen Veiligheidsregio Gelderland Midden, vastgesteld in Regionaal College) om, in navolging van diverse andere regio’s, m.i.v. 1 juli 2006 de functie van CGP te laten vervullen door een pool van AOV-ers.

Uitgangspunten:

  • vanaf GRIP 2 moeten twee functionarissen binnen 30 minuten in het ROT aanwezig zijn voor het vervullen van de functie van CGP;

  • deze functionarissen worden gealarmeerd volgens een piketlijst. Op de lijst staan in beginsel AOV-ers die binnen 30 minuten afstand van het ROT wonen en werken. Het gaat dan alleen om de eerste AOV-ers en niet om hun plaatsvervangers. De lijst is met andere woorden persoonsgebonden;

  • de overige AOV-ers vormen samen een bijstandsteam. Ook hier gaat het alleen om de eerste AOV-ers en niet om hun plaatsvervangers. Deze lijst is dus ook persoonsgebonden;

  • bij GRIP 3 / 4 worden alle AOV-ers uit het bijstandsteam automatisch gealarmeerd t.b.v. de sectie gemeenten in het ROT, uitgezonderd de AOV-ers van de gemeente(n) die zelf getroffen is/zijn;

  • AOV-ers uit het bijstandteam kunnen gevraagd worden om:

  • na 12 uur de taken van team 1 over te nemen;

  • het lokale GBT bij te staan;

  • het actiecentrum gemeenten in het RCC te bemensen.

  • voor de 2 functionarissen die de functie van CGP gaan vervullen in het ROT, worden vier groepen van telkens twee AOV-ers geformeerd, zodat elke AOV-er maximaal 13 weken per jaar “dienst” heeft. Een piketvergoeding is van toepassing, waarbij het VNG-model wordt gevolgd. Op jaarbasis bedragen de totale kosten van deze regeling circa € 15.000,00. Deze worden naar rato van het aantal inwoners verdeeld over de gemeenten, conform de systematiek van het verdelen van de kosten van specialistische taken van de brandweer. Indien de medewerker in de eigen gemeenten óók in een piketregeling is opgenomen, moet het gemeentelijk piket zoveel mogelijk samen vallen met het regionaal piket;

  • opkomst AOV-ers uit het Bijstandsteam op basis van vrije instroom;

  • bezetting van het GBT gaat vóór bezetting van het ROT. Het is dus mogelijk dat de dienstdoende piketmedewerker niet naar het ROT kan komen. In dat geval wordt het bijstandsteam gealarmeerd.

 

AOV-pool (eerste 12 uur van een incident, binnen 30 minuten aanwezig (“hard piket”)

 

 

AOV 1

AOV 2

1

Overbetuwe

Wageningen

2

Arnhem

Rheden

3

Lingewaard

Duiven

4

Westervoort

Zevenaar

 

 

De piketdiensten worden uitgevoerd vanaf 1 september 2006 en zullen worden verrekend naar rato van het aantal inwoners verdeeld over de gemeenten in de regio Gelderland Midden, conform de systematiek van het verdelen van de kosten van specialistische taken van de brandweer.

 

Vergoedingsregeling (uurloon is gebaseerd op max. hoogste trede van schaal 7)

 

Regeling vanaf 1 februari 2006

5% voor de uren op maandag t/m vrijdag = 5% van (80 x € 16,27) = € 65,07

10% voor de uren op zaterdag en zondag = 10% van (48 x € 16,27) = € 78,10

Totaal per week: € 143,17

 

Maandag : 17.00 – 24.00 € 5,69

Dinsdag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,20

Woensdag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,20

Donderdag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,20

Vrijdag : 00.00 – 08.00 en 12.00 – 24.00 € 16,27

Zaterdag : 00.00 – 24.00 € 39,05

Zondag : 00.00 – 24.00 € 39,05

Maandag : 00.00 – 08.00 € 6,51

Totaal per week € 143,17

=======

 

 

Regeling vanaf 1 februari 2007

5% voor de uren op maandag t/m vrijdag = 5% van (80 x € 16,39743589) = € 65,59

10% voor de uren op zaterdag en zondag = 10% van (48 x € 16,39743589) = € 78,71

Totaal per week: € 144,30

 

Donderdag : 17.00 – 24.00 € 5,74

Vrijdag : 00.00 – 08.00 en 12.00 – 24.00 € 16,40

Zaterdag : 00.00 - 24.00 € 39,35

Zondag : 00.00 – 24.00 € 39,35

Maandag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,30

Dinsdag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,30

Woensdag : 00.00 – 08.00 en 17.00 – 24.00 € 12,30

Donderdag : 00.00 – 08.00 € 6,56

Totaal per week € 144,30

=======