Regeling vervallen per 01-08-2021

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning van noodzakelijke kosten (Beleidsregels TONK Westervoort 2021)

Geldend van 24-03-2021 t/m 31-07-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning van noodzakelijke kosten (Beleidsregels TONK Westervoort 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort,

gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een burger in aanmerking kan komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK);

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aparte, tijdelijke, beleidsregels vast te stellen;

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort;

  • c.

    inkomensterugval: een onvoorzienbare, onvermijdelijke en substantiële terugval in het inkomen als gevolg van de coronacrisis. de terugval in inkomen wegens de coronacrisis. Het percentage van de inkomensterugval wordt als volgt berekend: (A-B)/A x 100%, waarbij:

    A = inkomen voor de coronacrisis;

    B = het huidige inkomen

  • d.

    het huidige inkomen: het in aanmerking te nemen inkomen als bedoeld in artikel 1, onder e, per 1 januari 2021 of op de eerste dag waarop recht bestaat op een tegemoetkoming TONK;

  • e.

    in aanmerking te nemen inkomen: het volledige inkomen waarover een inwoner redelijkerwijs kan beschikken als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de wet. Het inkomen uit bedrijf of zelfstandig beroep wordt in aanmerking genomen conform artikel 6 van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers;

  • f.

    inkomen voor de coronacrisis: het in aanmerking te nemen inkomen als bedoeld in artikel 1, onder e per 1 januari 2020;

  • g.

    inwoner: een belanghebbende die zijn woonplaats als bedoeld in artikel 40, eerste lid, van de wet, in Westervoort heeft;

  • d.

    TOZO: Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers;

  • e.

    TVL: Tegemoetkoming Vaste Lasten;

  • f.

    NOW: Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid.

Artikel 2 Doelgroep TONK

Een tegemoetkoming TONK is bedoeld voor de aanvrager:

  • die door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in zijn of haar inkomen;

  • die daardoor noodzakelijke kosten zoals woonlasten niet meer kan voldoen, en

  • waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. De tegemoetkoming kan samenlopen met het ontvangen van ondersteuningen conform de regelingen TLV, NOW en TOZO.

De uitsluitingsgronden genoemd zoals in artikel 11 en artikel 13, lid 1, van de Participatiewet zijn hier van toepassing.

Artikel 3 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten

  • 1. Het college kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval van 25% of meer (peildatum 1 januari 2020 ten opzichte van peildatum 1 januari 2021, dan wel de datum van de aanvraag in 2021), waardoor de betaling van noodzakelijke kosten niet mogelijk is uit het inkomen en de beschikbare geldmiddelen.

  • 2. Voor de hoogte van de beschikbare geldmiddelen wordt aangesloten bij de vermogensgrens die gebruikt wordt bij huurtoeslag (in 2021 € 31.340 voor een alleenstaande, € 62.680 voor partners). Beschikt aanvrager over meer geldmiddelen dan deze vermogensgrens dan komt aanvrager niet in aanmerking voor de TONK.

  • 3. Het college kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager wanneer de woonlasten (zoals beschreven in artikel 4) een bovengemiddeld groot aandeel vormen ten opzichte van het netto-inkomen. In de bijlage wordt beschreven wanneer sprake is van een bovengemiddeld groot aandeel, de zogenaamde woonquote. Hiervoor wordt een staffel gebruikt.

  • 4. Er kan volstaan worden met een verklaring van de aanvrager dat de substantiële terugval in inkomen het gevolg is van de maatregelen in verband met het coronavirus (Covid-19).

  • 5. De ‘Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Westervoort 2019‘ zijn niet van toepassing op de aanvragen TONK.

Artikel 4 Noodzakelijke kosten

De tegemoetkoming TONK kan betrekking hebben op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:

  • a.

    kosten van huur (inclusief servicekosten tot een maximum van € 48,00 p.m. ) van de door aanvrager bewoonde woning, minus de huurtoeslag;

  • b.

    kosten van rente voor de hypotheek voor de woning, minus de hypotheekrente aftrek;

  • c.

    bijdrage aan de vereniging van eigenaren tot een maximum van € 100,00 p.m.

  • d.

    kosten van elektriciteit, gas en water verbonden aan de door de aanvrager bewoonde woning

Artikel 5 Aanvraag

  • 1. De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via de gemeentelijke website. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 2. Aanvrager overlegt bij de aanvraag:

    • a)

      de bewijzen van het inkomen van de maand januari 2020 en van de maand januari 2021, of van de maand van aanvraag in 2021;

    • b)

      de bewijzen van de beschikbare geldmiddelen van de maand januari 2021;

    • c)

      de bewijzen van de noodzakelijke kosten van de maand januari 2021.

  • 3. Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot 1 augustus 2021.

Artikel 6 Terugwerkende kracht

Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021.

Artikel 7 Duur

De tegemoetkoming wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari tot 1 juli 2021.

Artikel 8 Maximale hoogte tegemoetkoming

De maximale tegemoetkoming op basis van deze beleidsregel bedraagt € 200,00 per maand bij een lage TONK en € 400,00 per maand bij een hoge TONK. Zie bijlage voor de berekening.

Artikel 9 Inkomen

Onder inkomen wordt in ieder geval verstaan, netto (gezamenlijk) inkomen van aanvrager (en partner) uit:

  • a.

    inkomen uit arbeid;

  • b.

    inkomen uit eigen onderneming;

  • c.

    inkomen uit een uitkering;

  • d.

    inkomen uit verhuur;

  • e.

    inkomen uit partner- en/of kinderalimentatie.

Artikel 10 Beschikbare geldmiddelen

  • 1. Beschikbare geldmiddelen zijn geldmiddelen waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

  • 2. Het betreft de beschikbare privégeldmiddelen van de aanvrager en de partner van de aanvrager.

  • 3. Onder beschikbare privégeldmiddelen wordt verstaan:

    • a.

      contant geld;

    • b.

      geld op betaal- en spaarrekeningen;

    • c.

      cryptovaluta (zoals bitcoins);

    • d.

      de waarde van effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, en opties en effecten in depot).

Artikel 11 Vorm

De tegemoetkoming TONK wordt in principe om niet verstrekt. Dit betekent dat de ontvanger de tegemoetkoming niet hoeft terug te betalen.

Indien er sprake is van de situatie dat de aanvrager op korte termijn alsnog over genoeg inkomen beschikt, dan wordt een lening verstrekt in plaats van om niet. Mocht op termijn blijken dat de aflossing van de leenbijstand niet of slechts deels mogelijk is, dan kan de gemeente de (rest-) vordering kwijtschelden.

Artikel 12 Afzien opleggen verhuisverplichting

Het college legt aan de aanvrager die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.

Artikel 13 Uitbetaling

De uitbetaling vindt maandelijks plaats.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het college, gelet op alle omstandigheden waaronder een terugval in inkomen van de aanvrager als gevolg van de coronacrisis, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 15 Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1. De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 2. De beleidsregels vervallen op 1 augustus 2021.

Artikel 16 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels TONK Westervoort 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 maart 2021

Burgemeester en wethouders van Westervoort,

mr. J. Kersten

Secretaris

drs. A.J. van Hout

burgemeester

Bijlage 1:

Toelichting inkomensterugval bij artikel 1

De inkomensterugval is de terugval in inkomen wegens de coronacrisis. Een inwoner moet aantonen dat zijn inkomen is verminderd vanwege de coronacrisis. Het percentage van de inkomensterugval wordt als volgt berekend: (A-B)/A x 100%, waarbij:

A = inkomen voor de coronacrisis;

B = het huidige inkomen;

Voorbeeld

A = inkomen voor de coronacrisis = € 4000,-

B = het huidige inkomen € 3000,- Dan bedraagt de inkomensterugval (4000-3000 = 1000) / 4000 = 0,25. Dit vermenigvuldigd met 100% levert een inkomensterugval van 25% op.

Uitleg en staffelschema woonquote

Inwoners uit Westervoort kunnen aanspraak maken op de TONK als

  • -

    Zij een inkomensdaling hebben van 25% of meer (peildata januari 2020 en aanvraagdatum januari 2021)

  • -

    Zij beschikbare geldmiddelen (vermogen) hebben gelijk aan of minder dan de inkomensgrens die de belastingdienst hanteert bij huurtoeslag.

  • -

    Zij een groot deel van hun actuele inkomen kwijt zijn aan primaire woonlasten (huur, hypotheek en energielasten) . Dit noemen wij de woonquote.

  • -

    Bij een hoge woonquote heeft men recht op een tegemoetkoming ( = lage TONK) van

  • -

    € 200,00 per maand. Bij een nog hogere woonquote op een tegemoetkoming ( = hoge TONK) van € 400,00 per maand.

Wat wordt verstaan onder woonquote?

  • -

    De woonquote is de verhouding tussen de woonlasten en het actuele inkomen.

  • -

    Als de woonquote hoger is dan de normwaarde uit de staffel is er recht op TONK

Staffel voor woonquote

Uitgangspunten voor de staffel

  • -

    Onderscheid naar huishoudtype

  • -

    Eenpersoonshuishoudens hebben meer ruimte in het inkomen dan meerpersoonshuishoudens en kennen dus een hogere norm

  • -

    Onderscheid naar hoogte inkomen

  • -

    Naarmate men een hoger inkomen heeft kan men relatief meer besteden aan woonlasten en wordt de norm dus hoger.

  • -

    Dit onderscheid is mede tot stand gekomen door en afgestemd met het NIBUD.

STAFFEL SCHEMA

 

grenswaarde woonquote per huishoudtype

 

eenpersoons-

meerpersoons-

netto inkomen per maand t/m

laag

hoog

laag

hoog

€ 2.500

45%

55%

40%

50%

€ 3.000

45%

55%

45%

55%

€ 5.000

50%

60%

45%

55%

> € 5000

55%

65%

55%

65%