Regeling vervallen per 26-05-2012

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

Geldend van 26-05-2012 t/m 25-05-2012

Intitulé

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

De gemeente stelt het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland vast.

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijken en huwelijksvoltrekkingen wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap en de partnerschapsregistratie bedoeld.

Art.1. Huizen van de gemeenten.

Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als "huis der gemeente".

Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 2 van dit besluit, kan een huwelijk worden voltrokken in een daartoe geschikt gebouw of in de open lucht.

Bij een huwelijksvoltrekking in de open lucht, dient op redelijke afstand van de huwelijkslocatie een overdekt alternatief aanwezig te zijn, welke voldoet aan één van de onder artikel 3 van dit besluit genoemde voorwaarde.

De huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.

Art. 2. Uitsluiting van aanwijzing als huis der gemeente.

De volgende locaties zijn onvoorwaardelijk uitgesloten van de aanwijzing tot huis der gemeente:

  • a.

    Ruimten in een gebouw of gebouwen als geheel, die gebruikt worden voor het houden van godsdienstige of vergelijkbare bijeenkomsten van groeperingen met een levensbeschouwelijk karakter;

  • b.

    Woonhuizen, behoudens het bepaalde in artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek.

Art.3. Voorwaarden huwelijkslocatie.

  • a.

    De aanwijzing van een huwelijkslocatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.

  • b.

    De locatie waarin, binnen de gemeentegrenzen, getrouwd wordt, moet beschikken over een gebruiksvergunning overeenkomstig hoofdstuk 6 van de Bouwverordening. Tevens mogen bij de laatstgehouden controle geen belemmeringen geconstateerd zijn voor het gebruik overeenkomstig en onder de voorwaarden van genoemde gebruiksvergunning.

  • c.

    De huwelijkslocatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

    - de aanwezigheid van een tafel en stoelen;

    - een kleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand;

    - voldoende verlichting van de ruimte.

    Aanwijzing tot huis der gemeente leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • d.

    Op basis van een schriftelijk verzoek kan het college van burgemeester en wethouders in uitzonderlijke situaties ontheffing verlenen van het gestelde onder b.

Art.4. Schriftelijk verzoek aanwijzing huwelijkslocatie.

Aanwijzing van een huwelijkslocatie, geschiedt op schriftelijk verzoek van één of beide huwelijkspartners.

Het verzoek moet uiterlijk 6 weken voor de gewenste datum waarop de plechtigheid zal plaatsvinden zijn ingediend.

Bij het verzoek worden overgelegd:

  • a.

    een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking, alsmede een kopie van de in artikel 3 van dit besluit genoemde gebruiksvergunning en een kopie van het verslag van de laatstgehouden controle, waarbij geen belemmeringen zijn geconstateerd voor het gebruik van de locatie overeenkomstig met en onder de voorwaarden van genoemde gebruikvergunning. Deze controle dient binnen 1 jaar voor de datum van het schriftelijke verzoek gehouden te zijn en mag, op het moment van de huwelijksplechtigheid, niet langer dan 1 jaar geleden hebben plaatsgevonden.

  • b.

    Een schriftelijke verklaring waarin het bruidspaar de gemeente vrijwaart van alle schade aan gemeentelijke en/of publieke eigendommen, ontstaan door of ten gevolge van het sluiten van hun huwelijk.

    Onvolledige verzoeken worden niet in behandeling genomen en geretourneerd aan de aanvrager(s), onder vermelding van de reden van buitenbehandelingstelling.

Art.5. Verantwoordelijkheden ten aanzien van huwelijksvoltrekkingen.

  • a.

    Een bruidspaar dat wenst te trouwen op een andere locatie, dan een door het gemeentebestuur permanent aangewezen huwelijkslocatie, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de beheerder/eigenaar van de locatie.

  • b.

    De beheerder van de locatie stelt deze voor de duur van de plechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente.

  • c.

    Voor de begeleiding van de huwelijksvoltrekking op een dergelijke locatie wordt door het gemeentebestuur geen ondersteuning verleend. Het bruidspaar dient ook hiervoor zelf afspraken te maken met de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie.

Art.6. Kosten van huwelijksvoltrekkingen.

Het gemeentebestuur stelt jaarlijks de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen op:

  • a.

    maandag tot en met vrijdag, van 09.00 uur tot 16.30 uur, in een gemeentekantoor;

  • b.

    zaterdag, van 11.00 uur tot 16.30 uur, in een gemeentekantoor;

  • c.

    maandag tot en met vrijdag, van 09.00 uur tot 18.00 uur, op een bijzondere locatie;

  • d.

    maandag tot en met vrijdag van 18.00 uur tot 20.30 uur, op een bijzondere locatie;

  • e.

    zaterdag, van 11.00 uur tot 18.00 uur, op een bijzondere locatie;

  • f.

    zaterdag, van 18.00 uur tot 20.30 uur, op een bijzondere locatie.

Art.7. Benoeming buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand (Babs)

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede, gepaste en stijlvolle huwelijksvoltrekking. De bijzondere ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) speelt hierbij een grote rol.

De gemeente dient dan ook bij de benoeming van een Babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de benoeming van een Babs.

Benoemingseisen:

- representatief voorkomen

- goede beheersing van het Standaard Nederlands

- voldoende levenservaring

- maatschappelijke betrokkenheid

Aanbevelingen tot benoeming:

- ervaring in maatschappelijke/bestuurlijke functies

- ervaring met het spreken in het openbaar

De Babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden worden bekend gemaakt met de belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking.

Aantal buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:

Het aantal benoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand moet in verhouding staan tot het aantal door hen te voltrekken huwelijken. De bruidsparen moeten voldoende keuze hebben en de Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand moeten een redelijke hoeveelheid huwelijken per jaar kunnen voltrekken. Deze redelijke hoeveelheid huwelijken wordt, op basis van ervaringsgegevens, gesteld op gemiddeld 25.

Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand worden daarom alleen benoemd, anders dan voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk, indien het gemiddelde aantal te voltrekken huwelijken per jaar/per Babs meer bedraagt dan 25.

Leeftijdscriterium:

Men kan tot Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd zodra men meerderjarig is. De maximum leeftijd waarop men als Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Westland mag optreden is 69 jaar.

Art.8. Gewetensbezwaren.

Artikel 5, lid 3 van de Rechtspositieregeling voor de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) van de gemeente Westland regelt deels de rechtsbescherming van ambtenaren van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren.

De nieuwe beleidslijn wordt opgenomen door in te voegen het tweede lid van artikel 6 van de Rechtspositieregeling voor de Buitengewoon Ambtenaar van de burgerlijke Stand.

Deze beleidslijn is als volgt:

(Buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand die na de invoering van de Wet op het huwelijk tussen gelijk geslacht (01-04-2001) als zodanig zijn benoemd of worden benoemd, zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.

Daarbij dient wel de huidige variatie in de achtergrond van de ambtenaren burgerlijke stand, als het om gezindte gaat, gehandhaafd te blijven.

Art.9. Benoeming voor één huwelijk.

Een verzoek van een bruidspaar tot de eenmalige benoeming van een Babs wordt alleen gehonoreerd, indien deze al eerder is benoemd en beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente.

In hoge uitzonderingsgevallen kan het college van deze voorwaarde afwijken.

Deze eenmalige benoeming geldt uitsluitend voor de dag waarop het huwelijk wordt voltrokken.

De kosten van de benoeming van deze Babs, worden aan het bruidspaar doorberekend.

Het gemeentebestuur stelt jaarlijks een bedrag vast ter dekking van deze kosten.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat het formele gedeelte door de Babs van de gemeente wordt gedaan en de huwelijkstoespraak wordt verzorgd door een familielid. Hiervoor worden geen kosten berekend.

Art.10. Wijze van voltrekken van huwelijken

Persoonlijke wensen van het bruidspaar.

Een bruidspaar dat naast een voorkeur voor een ambtenaar van de burgerlijke stand of een locatie, aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijksvoltrekking, dient dit aan te geven bij het definitief vastleggen van hun huwelijk bij de afdeling Publiekszaken.

In overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand en in het geval het huwelijk wordt voltrokken in een locatie als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, met de beheerder eigenaar van de locatie, kan aan deze wensen gehoor worden gegegeven.

Art.11. Slotbepalingen

Dit besluit kan worden aangehaald als het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

Het treedt in werking op 1 augustus 2007.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 22 mei 2007
De secretaris - G. Buck
De voorzitter - J. van der Tak