Regeling vervallen per 01-01-2018

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland

Geldend van 26-05-2012 t/m 31-12-2017

Intitulé

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en het reglement burgerlijke stand

Besluiten vast te stellen: het uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties.

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijk en huwelijksvoltrekking wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap en de partnerschapsregistratie bedoeld.

Artikel 1. Huizen van de gemeenten.

Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als “huis der gemeente”.

Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 2 van dit besluit, kan een huwelijk worden voltrokken in een daartoe geschikt gebouw of in de open lucht.

Bij een huwelijksvoltrekking in de open lucht dient binnen de kadastrale grenzen van de locatie een overdekte huwelijkslocatie aanwezig te zijn. Deze moet voldoen aan alle van de onder artikel 3 van dit besluit genoemde voorwaarden.

De huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.

Artikel 2. Uitsluiting van aanwijzing als huis der gemeente.

  • 1. Ruimten in een gebouw of gebouwen als geheel, die gebruikt worden voor het houden van godsdienstige of vergelijkbare bijeenkomsten van groeperingen met een levensbeschouwelijk karakter zijn onvoorwaardelijk uitgesloten van de aanwijzing tot huis der gemeente.

  • 2. Woonhuizen met de daarbij behorende tuin, keten, hokken, schuren, warenhuizen (als de ontvangst van bezoekers niet de hoofdbestemming is), (sport)kantines, (bedrijf)kantines, bedrijfshallen/gebouwen, niet permanente locaties (bijv. een tent) en bewegende objecten kunnen niet dienen als huis der gemeente.

Artikel 3. Voorwaarden keuzelocatie voor het huwelijk.

  • 1. De aanwijzing van een huwelijkslocatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.

  • 2. De huwelijkslocatie moet voldoen aan de huidige veiligheidseisen conform de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval v.w.b. de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten (Besluit brandveilig gebruik bouwwerken).

  • 3. De huwelijkslocatie dient een zekere mate van uitstraling en ambiance te hebben zodat er sprake is van een hoogwaardige locatie.

  • 4. De huwelijkslocatie moet goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking en beschikken over voldoende parkeerfaciliteiten.

  • 5. De huwelijkslocatie moet tijdens de huwelijksvoltrekking voldoen aan de eisen van openbaarheid.

  • 6. De huwelijkslocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaande aanwezigheid van tafels en stoelen, voldoende verwarming en verlichting, een geluidsinstallatie (spreekgestoelte met standaard met microfoon), de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen en een kleedruimte voor de trouwambtenaar.

  • 7. De nieuw aan te wijzen locatie moet een gebruiksmelding doen als de locatie meer dan 50 personen kan ontvangen tijdens de huwelijksplechtigheid. Aanwijzing tot huis der gemeente leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. De rechthebbende van het gebouw is verantwoordelijk voor de inrichting en brandveiligheid.

    De aanwijzing als trouwlocatie is alleen geldig voor de huwelijksvoltrekking zelf en geldt niet voor eventuele festiviteiten daarvoor of erna.

  • 8. Rijks- en gemeentelijke monumenten die van cultureel historische waarde zijn voor de gemeente kunnen als trouwlocatie aangewezen worden met uitzondering van de locaties die genoemd zijn in artikel 2. Deze locaties hoeven niet te voldoen aan het gestelde in de leden 1 tot en met 6 van dit artikel.

  • 9. In het trouwloket op de website van de gemeente worden de locaties genoemd welke in ieder geval als keuzelocatie voor een huwelijksvoltrekking mogelijk zijn. Voor andere keuzelocaties geldt dat voldaan moet worden aan het gestelde in de leden 1 tot en met 7 van dit artikel.

    Hierna worden deze ook vermeld op de website van de gemeente bij de vaste keuzelocaties.

  • 10. Op basis van een schriftelijk verzoek kan het college van burgemeester en wethouders in uitzonderlijke situaties ontheffing verlenen van de voorwaarden genoemd in dit artikel.

Artikel 4. Schriftelijk verzoek aanwijzing huwelijkslocatie.

Aanwijzing van een huwelijkslocatie geschiedt op schriftelijk verzoek de eigenaar/beheerder van de locatie.

Het verzoek van het bruidspaar moet uiterlijk 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum zijn ingediend.

Bij het verzoek wordt een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie overgelegd, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking.

Onvolledige verzoeken worden niet in behandeling genomen en geretourneerd aan de aanvrager(s), onder vermelding van de reden van buitenbehandelingstelling.

Artikel 5. Verantwoordelijkheden ten aanzien van huwelijksvoltrekkingen.

  • 1. Een bruidspaar dat wenst te trouwen op een andere locatie, dan een door het gemeentebestuur permanent aangewezen huwelijkslocatie, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de beheerder/eigenaar van de locatie.

  • 2. De beheerder van de locatie stelt deze voor de duur van de plechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente.

  • 3. Bij de huwelijksvoltrekking zal voor de begeleiding geen gemeentelijke bode/gastheer of gastvrouw aanwezig zijn voor de begeleiding.

Artikel 6. Kosten van huwelijksvoltrekkingen.

De raad stelt jaarlijks de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen op:

  • a.

    maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur in de commissiekamer van de gemeentekantoren in Wateringen en 's-Gravenzande, uitsluitend geschikt voor gezelschappen tot 15 personen.

  • b.

    maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur in de overige locaties, exclusief de eventuele kosten van een (keuze) locatie zelf.

  • c.

    maandag tot en met vrijdag van 18.00 uur tot 20.30 uur in een keuzelocatie, exclusief de eventuele kosten van de keuzelocatie zelf.

  • d.

    zaterdag van 10.30 uur tot 14.30 uur in het gemeentehuis van Wateringen en 's-Gravenzande, Hofboerderij, Oude Raadhuis, Noviteit en 't Heilige Geest Hofje.

  • e.

    zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur in een keuzelocatie, exclusief de eventuele kosten van de keuzelocatie zelf.

  • f.

    zaterdag van 18.00 uur tot 20.30 uur in een keuzelocatie, exclusief de eventuele kosten van de keuzelocatie zelf.

Artikel 7. Reguliere benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede, gepaste en stijlvolle huwelijksvoltrekking. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) speelt hierbij een grote rol.

De gemeente dient dan ook bij de benoeming van een babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de benoeming van een Babs.

Benoemingseisen:

  • -

    representatief voorkomen

  • -

    goede beheersing van het Standaard Nederlands

  • -

    voldoende levenservaring

  • -

    maatschappelijke betrokkenheid

Aanbevelingen tot benoeming:

  • -

    ervaring in maatschappelijke/bestuurlijke functies

  • -

    ervaring met het spreken in het openbaar

De babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden bekend worden gemaakt met de belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking.

Leeftijdscriterium:

Men kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd zodra men meerderjarig is. De maximum leeftijd waarop men als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Westland mag optreden is 72 jaar.

Artikel 8. Gewetensbezwaren.

Artikel 5, lid 3 van de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) van de gemeente Westland regelt deels de rechtsbescherming van ambtenaren van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren.

Tevens is het tweede lid van artikel 6 van de Rechtspositieregeling voor de Buitengewoon Ambtenaar van de burgerlijke Stand van toepassing.

Dit betekent dat: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die na de invoering van de Wet op het huwelijk tussen gelijk geslacht (01-04-2001) als zodanig zijn benoemd of worden benoemd, zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.

Artikel 9. Benoeming voor één huwelijk.

  • 1. Een verzoek van een bruidspaar tot eenmalige benoeming van een babs in de gemeente Westland wordt alleen gehonoreerd, indien deze lid is van het college of raad van de gemeente Westland of al eerder is benoemd en beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente. Op het moment van het verzoek van het bruidspaar dient dee benoemen babs nog benoemd te zijn in een andere gemeente en dient hij/zij daar nog regelmatig huwelijken te voltrekken.

    In hoge uitzonderingsgevallen kan het college van deze voorwaarde afwijken.

  • 2. Bij een eenmalige benoeming tot babs worden artikel 7 en 8 van dit Uitvoeringsbesluit buiten beschouwing gelaten.

  • 3. Deze eenmalige benoeming geldt uitsluitend voor de dag waarop het huwelijk wordt voltrokken.

  • 4. De kosten voor de benoeming van deze babs worden aan het bruidspaar doorberekend.

    De raad stelt jaarlijks een bedrag vast ter dekking van deze kosten.

  • 5. Naast de benoeming voor één huwelijk bestaat de mogelijkheid dat het formele gedeelte door de babs van de gemeente wordt gedaan en de huwelijkstoespraak wordt verzorgd door een familielid. Hiervoor worden geen extra kosten berekend.

Artikel 10. Benoeming van college- en raadsleden.

College- en raadsleden kunnen benoemd en beëdigd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de duur van het college- of raadslidmaatschap, waarbij het eerder gestelde onder artikel 7 ten aanzien van het leeftijdscriterium van dit uitvoeringsbesluit van toepassing is.

Artikel 11. Wijze van voltrekken van huwelijken

Persoonlijke wensen van het bruidspaar.

Een bruidspaar dat naast een voorkeur voor een ambtenaar van de burgerlijke stand of een locatie, aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijksvoltrekking, dient dit aan te geven bij het definitief vastleggen van hun huwelijk bij de afdeling Dienstverlening.

In overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand en in het geval het huwelijk wordt voltrokken in een locatie als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, met de beheerder/eigenaar van de locatie, kan aan deze wensen gehoor worden gegeven.

Artikel 12. Wijze van voltrekking kosteloze huwelijken

  • 1. Kosteloze huwelijken zullen worden voltrokken op woensdagochtend om 9.00 en 9.15 uur in de hal van het gemeentehuis van Naaldwijk.

  • 2. Hierbij mogen slechts 2 getuigen aanwezig zijn.

Artikel 13. Intrekking

Het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen van 1 augustus 2007 wordt ingetrokken.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.

  • 2.

    Het besluit treedt in werking op de tweede dag na bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 8 mei 2012.
De secretaris, De voorzitter,
M.van Beek J. van der Tak