Regeling vervallen per 01-03-2016

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015

Geldend van 01-03-2016 t/m 29-02-2016

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van betreffende de vaststelling van de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015;

Gelet op het bepaalde in:

  • -

    artikel 47 van de Participatiewet;

  • -

    artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    artikel 2 lid 3 Wet sociale werkvoorziening;

  • -

    artikel 147 van de Gemeentewet.

Overwegende:

  • -

    dat het noodzakelijk is de wijze waarop personen die tot de doelgroep van bovengenoemde wetten behoren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering daarvan, bij verordening te regelen.

Besluit:

Vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten behartigen;

  • b.

    Cliënt: de persoon die een uitkering of voorziening ontvangt van de gemeente Westland op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ dan wel op grond van de Wsw een dienstbetrekking heeft;

  • c.

    Cliëntenraad Sociale Zaken: het overlegorgaan voor cliëntenparticipatie bestaande uit cliënten en hun vertegenwoordigers;

  • d.

    College: het college van Burgemeester en Wethouders;

  • e.

    De gemeente: de gemeente Westland;

  • f.

    De gemeenteraad: de raad van de gemeente Westland;

  • g.

    Gemeentelijk sociaal beleid: gemeentelijk beleid Sociale zaken, waaronder de Participatiewet, Wsw, IOAW en IOAZ;

  • h.

    IOAW: Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers;

  • i.

    IOAZ: Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen;

  • j.

    Vertegenwoordigers: personen die lid zijn van een belangenorganisatie of namens een directe cliënt opkomen;

  • k.

    Wethouder: de wethouder Sociale Zaken;

  • l.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening.

Artikel 2. Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten of hun vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het beleid in relatie tot het gemeentelijk sociaal beleid door gevraagd dan wel ongevraagd het college te adviseren.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad Sociale Zaken

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de Cliëntenraad over:

    • a.

      het gemeentelijk sociaal beleid op het terrein van de Participatiewet, Wsw, IOAW, IOAZ en het overige gemeentelijk beleid op het terrein van sociale zaken, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening aan deze cliëntgroepen betreffen.

  • 2. De Cliëntenraad houdt zich niet bezig met:

    • a.

      individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;

    • b.

      uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

    • c.

      onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan cliënten.

    • d.

      medezeggenschap in de zin van de Wet op de ondernemingsraad (OR) en uitvoeringsaspecten i.c. bedrijfsvoering met betrekking tot het functioneren van de voor de uitvoering van de Wsw aangewezen organisatie (Patijnenburg).

Artikel 4. Samenstelling

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit maximaal tien personen en wordt breed samengesteld uit cliënten of hun vertegenwoordigers, met speciale aandacht voor de doelgroep jongeren.

    • a.

      leden uit de cliëntgroepen Participatiewet/ IOAW/ IOAZ/ Wsw worden benoemd op persoonlijke titel en zijn allen ingezetenen van de gemeente Westland.

    • b.

      vertegenwoordigers van cliënten en/of belangenorganisaties worden benoemd op persoonlijke titel en hebben een aantoonbare binding met Westland.

    • c.

      de belangenorganisaties hebben hun werkterrein o.a. in de gemeente Westland. Per belangenorganisatie kan maximaal één vertegenwoordiger lid zijn.

  • 2. Leden van de Cliëntenraad verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.

  • 3. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college of de ondernemingsraad van de voor de uitvoering van de Wsw aangewezen uitvoeringsorganisatie.

Artikel 5. Benoeming en zittingsduur

  • 1. Leden van de Cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de Cliëntenraad.

  • 2. De werving en selectie vindt plaats door de Cliëntenraad.

  • 3. De zittingstermijn voor leden van de Cliëntenraad bedraagt vier jaar. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd. In bijzondere situaties kan het college hiervan afwijken.

  • 4. Lidmaatschap van de leden eindigt:

    • a.

      door het verstrijken van de periode waarvoor het lid is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • b.

      door schriftelijke opzegging van het lid;

    • c.

      door verlies van de hoedanigheid waarin het lid benoemd is;

    • d.

      door verhuizing van het lid uit de gemeente;

    • e.

      door overlijden.

  • 5. Bij disfunctioneren, waaronder verstaan absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit zijn lidmaatschap, kan de Cliëntenraad het vertrouwen opzeggen en het college verzoeken lidmaatschap van dat lid te beëindigen. Regels hiervoor worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Artikel 6. Onafhankelijke voorzitter

  • 1. De Cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die geen lid is van de Cliëntenraad en geen stemrecht heeft.

  • 2. De onafhankelijke voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar op persoonlijke titel benoemd door het college, op voordracht van de Cliëntenraad. De onafhankelijke voorzitter kan eenmaal worden herbenoemd.

  • 3. Het onafhankelijke voorzitterschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat de voorzitter daar zelf om verzoekt. Bij disfunctioneren, waaronder verstaan absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit zijn voorzitterschap, kan de Cliëntenraad het vertrouwen opzeggen en het college gemotiveerd verzoeken het voorzitterschap te beëindigen.

Artikel 7. Informatieverstrekking en gemeentelijke ondersteuning

  • 1. Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening zodat de Cliëntenraad naar behoren kan functioneren.

  • 2. De gemeente wijst een medewerker aan als vast aanspreek- en informatiepunt voor de Cliëntenraad. Deze ambtelijk secretaris maakt geen onderdeel uit van de Cliëntenraad. Inhoudelijke ondersteuning door de daarvoor verantwoordelijke medewerker wordt per agendapunt bepaald.

  • 3. Taken ambtelijk secretaris:

    • a.

      draagt in overleg met de Cliëntenraad zorg voor de agenda;

    • b.

      draagt zorg voor de verzending van stukken en verslaglegging van de overleggen;

    • c.

      bewaakt de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college.

  • 4. Leden van de Cliëntenraad zijn verplicht geheimhouding te betrachten over vertrouwelijke stukken.

Artikel 8. Overlegvergadering en adviesaanvraag

  • 1. Tussen de gemeente en de Cliëntenraad vindt minimaal acht keer per jaar periodiek overleg plaats. Van iedere vergadering wordt verslag gemaakt door de ambtelijk secretaris.

  • 2. De Cliëntenraad kan agendapunten via de ambtelijk secretaris aandragen.

  • 3. De overlegvergadering is openbaar. Een besluit tot het houden van een besloten (gedeelte) van de overlegvergadering wordt in onderling overleg bepaald.

  • 4. Bestuurlijk overleg met de wethouder sociale zaken als vertegenwoordiger van het college vindt minimaal drie keer per jaar plaats.

  • 5. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college de Cliëntenraad om advies. De Cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college.

  • 6. Het college vraagt de Cliëntenraad in ieder geval vooraf advies over beleidsvisies, nota’s, verordeningen en/of beleidsregels, die betrekking hebben op het beleid van sociale zaken.

  • 7. Het college informeert de Cliëntenraad over wijzigingen van wet en/ of landelijke geldende uitvoeringsregels.

  • 8. Het college betrekt, waar mogelijk de Cliëntenraad bij het ontwikkelen en aanpassen van de informatievoorziening aan cliënten, bijvoorbeeld waar het gaat om voorlichtingsmateriaal.

  • 9. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de aan de Gemeenteraad voor te leggen stukken.

  • 10. Indien het belang van de zaak daar aanleiding toe geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen de wethouder en de Cliëntenraad.

  • 11. De Cliëntenraad draagt zorg voor het uitbrengen van een advies aan het college. Aan de Cliëntenraad gevraagde adviezen worden uiterlijk binnen drie weken uitgebracht. In spoedgevallen kan, na overleg met de onafhankelijke voorzitter, hiervan afgeweken worden.

  • 12. Het college informeert de Cliëntenraad over het uiteindelijk besluit van de aan de Cliëntenraad ter advisering voorgelegde (vraag)stukken.

Artikel 9. Faciliteiten

  • 1. Voor de Cliëntenraad wordt jaarlijks een budget in de begroting opgenomen. Het budget wordt jaarlijks toegekend op grond van de begroting van de Cliëntenraad.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met organisatiekosten, PR en deskundigheidsbevordering.

  • 3. De Cliëntenraad verantwoordt zich over activiteiten en kosten door middel van een jaarverslag, dat de gemeente drie maanden na het verstrijken van het verslagjaar wordt aangeboden.

  • 4. Ten laste van het in het eerste lid genoemde budget ontvangen de onafhankelijke voorzitter en de leden van de Cliëntenraad voor het bijwonen van de overlegvergadering een onkostenvergoeding. De vergoeding wordt uitbetaald aan de hand van de presentielijsten van de bijgewoonde vergaderingen.

  • 5. Leden die afgevaardigd zijn namens een organisatie en daar in loondienst zijn, ontvangen geen onkostenvergoeding.

  • 6. De gemeente stelt de Cliëntenraad vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar. De ambtelijk secretaris vervult taken ter ondersteuning van de Cliëntenraad.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet stelt het college nadere regels.

  • 2. De Cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin onder meer de vergaderorde en overige interne aangelegenheden zoals nadere eisen t.a.v. zijn leden wordt geregeld.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2015.

Artikel 12. Intrekken oude verordening

De Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Westland 2013ev wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 25 november 2014,
De griffier, de voorzitter,
N. Broekema, J. van der Tak

Leeswijzer Verordening Cliëntenparticipatie

Met ingang van 1 januari 2015 treedt de Participatiewet in werking. De Participatiewet vervangt de Wet werk en bijstand. Als gevolg van de wetswijziging moet de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013 worden geactualiseerd. Het gaat om naamswijziging en artikelnummering van de Wet werk en bijstand naar de Participatiewet. Inhoudelijk wordt deze verordening niet gewijzigd. De aanpassingen hebben geen inhoudelijke impact op de verordening.

De Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013 stelde met de verordening ook de ‘Cliëntenraad Sociale Zaken Westland’ in. Dat is met deze verordening niet aan de orde. Daarom is in artikel 2, lid twee in deze verordening verwijderd:

Ten behoeve van dit doel worden de bestaande structuren voor cliëntenparticipatie voor cliënten van sociale zaken en cliënten in de sociale werkvoorziening geïntegreerd. De nieuwe organisatie zal opereren onder de naam ‘Cliëntenraad Sociale Zaken Westland’

Om dezelfde reden is het derde lid van artikel 10 verwijderd:

Het huishoudelijk reglement wordt binnen drie maanden na installatie van de Cliëntenraad ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

Artikel 10, eerste lid heeft een tekstuele aanpassing ondergaan omdat deze vaag gesteld was. De bevoegdheid van het college is nu duidelijker.

Artikelsgewijze toelichting bij de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Westland 2015

Algemeen

Deze verordening geeft invulling aan de wijze waarop de gemeente Westland cliënten en hun vertegenwoordigers betrekt bij beleidsvorming van uitvoering van wetten op het terrein van sociale zaken.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In artikel 1 worden de meest gebruikte begrippen omschreven.

Artikel 2. Doelstelling

De gemeente is als uitvoerder in medebewind in belangrijke mate verantwoordelijk voor de effecten en belevingen van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en de Wsw. Bij cliëntenparticipatie gaat het nadrukkelijk om het gemeentelijke sociaal beleid en collectieve belangenbehartiging van cliënten die in dat kader een uitkering of een voorziening krijgen.

De cliëntenraad kan ook uit eigen beweging advies uitbrengen aan het college. De cliëntenraad is een beleidsadviserende raad en gaat daarmee nadrukkelijk niet over individuele belangenbehartiging.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad Sociale Zaken

Cliëntenparticipatie geeft inhoud aan belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het college gevraagd en ongevraagd van adviezen te voorzien. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Wsw tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid (zoals arbeidsmarktbeleid, participatiebeleid en minimabeleid). De adviezen kunnen worden gegeven in de fase van beleidsvoorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures).

Uitgesloten van advies zijn zaken die betrekking hebben op individuele cliënten en voorschriften waar de gemeente geen autonoom beleid voor ontwikkelt. Ook kan niet worden geadviseerd over personeels- dan wel organisatiebeleid.

Artikel 4. Samenstelling

Cliëntenparticipatie moet vooral een medium zijn voor cliënten zelf en dient daarom een zo goed mogelijke afspiegeling van de cliënten van Sociale Zaken te zijn. Tenminste 50% van de leden zijn individuele cliënten. Speciale aandacht is er voor de doelgroep jongeren. Hiervoor wordt één zetel gereserveerd. Omdat de werving van jongeren in de praktijk moeizaam is gebleken wordt voor de invulling van de zetel ook gekeken naar de mogelijkheid om deze als stageplaats in te vullen door jongeren de gelegenheid te geven ervaring op te doen op het gebied van maatschappelijke participatie en dienstverlening. Daarbij wordt rekening gehouden met de aansluiting op de doelgroep, continuïteit en stemrecht.

Gezien het adviesrecht en de daarvoor vereiste capaciteiten van de leden speelt de geschiktheid van deelnemers bij de werving en selectie een belangrijke rol.

De deelnemende belangenorganisaties zullen een aantoonbare extra waarde moeten hebben doordat ze een deel van de achterban van de Cliëntenraad vertegenwoordigen en daarmee regelmatig contact hebben.

Artikel 5. Benoeming en zittingsduur

Het is een taak van het college om zorg te dragen voor het benoemen van de leden van de Cliëntenraad op voordracht van de Cliëntenraad. Werving en selectie van leden vindt plaats door de Cliëntenraad zelf. Er is gekozen voor een benoemingstermijn van vier jaar. Een bijzondere situatie kan optreden wanneer de Cliëntenraad te kennen geeft dat kwaliteit en/of kwantiteit niet op peil gehouden kunnen/ kan worden als gevolg van het reglementaire aftreden van leden.

 

Artikel 6. Onafhankelijke voorzitter

De Cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die geen lid is en geen stemrecht heeft.

 

Artikel 7. Informatieverstrekking en gemeentelijke ondersteuning

Dit artikel draagt het college op om de deelnemers aan het overleg te voorzien van de voor hun taak benodigde informatie. Dit artikel regelt verder de wijze van gemeentelijke ondersteuning aan de Cliëntenraad.

 

Artikel 8. Overlegvergadering en adviesaanvraag

In dit artikel is bepaald hoe vaak het periodiek overleg tussen de Cliëntenraad en gemeente moet plaatsvinden. Voorts is in dit artikel geregeld hoe de gemeente de Cliëntenraad om advies vraagt, informeert en betrekt bij de totstandkoming van voorbereidingen waarover de Cliëntenraad dient te kunnen adviseren. Ook is bepaald hoe de Cliëntenraad zelf zorgdraagt voor het uitbrengen van een advies aan het college. Hierbij is bepaald dat het uitbrengen van een advies aan het college binnen een termijn van minimaal drie weken dient te worden beantwoord.

 

Artikel 9. Faciliteiten

Dit artikel regelt dat middelen zodanig ter beschikking worden gesteld zodat de Cliëntenraad in staat wordt gesteld de algemene belangen van cliënten te behartigen. De ondersteuning die door de ambtelijk secretaris geboden wordt valt hier ook onder.

 

Artikel 10. Slotbepalingen

Het college is bevoegd om beslissingen te nemen in gevallen waarin deze verordening niet voorziet. Het college pleegt hiertoe eerst overleg met de Cliëntenraad.

In een huishoudelijk reglement kan de Cliëntenraad zaken regelen t.a.v. afspraken onder zijn leden die van belang zijn voor de uitvoering van haar adviserende taken. Het huishoudelijk reglement wordt na opstelling en bij eventuele wijzigingen daarvan ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.