Regeling vervallen per 01-04-2016

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2015

Geldend van 20-02-2015 t/m 31-03-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, lid 4, artikel 10, lid 3 en 4, artikel 15, lid 4 van de Verordening Jeugdhulp Westland 2015;

besluit vast te stellen:

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. Verordening: Verordening Jeugdhulp 2015 gemeente Westland.

  • 2. Wet: Jeugdwet.

  • 3. Alle overige begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet, de Verordening, het landelijk Uitvoeringsbesluit jeugdhulp 2015 en de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2. Beschikbare vormen van Jeugdhulp

  • 1. De volgende gecontracteerde of gesubsidieerde overige voorzieningen zijn beschikbaar in Westland:

    • a.

      Basishulp:

      • -

        ambulante opvoedhulp;

      • -

        begeleiding en verzorging jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke, of zintuiglijke beperking;

      • -

        kortdurende generalistische basis-ggz bij enkelvoudige problematiek;

      • -

        jongerentrajecten en intensief casemanagement, mede met het oog op jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast;

      • -

        gezinsondersteuning waaronder gezinscoaching

      • -

        schoolmaatschappelijk werk.

    • b.

      Informatie, trainingen en (opvoed)advies;

    • c.

      Maatwerkactiviteiten jeugdgezondheidszorg;

    • d.

      Jongerencoaching en participatiebevordering;

  • 2. Overige voorzieningen zijn vrij-toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp (die vallen onder de Jeugdwet). Hier kunnen jeugdigen en/of ouders gebruik van maken zonder besluit van de gemeente. Verwijzing zal vanaf 2015 veelal via het “Sociaal Kernteam” van de gemeente Westland verlopen.

  • 3. De volgende gecontracteerde of gesubsidieerde individuele voorzieningen zijn beschikbaar in Westland:

    • a)

      langdurige specialistische ggz bij complexe problematiek;

    • b)

      langdurige specialistische begeleiding en/of behandeling van jeugd met een beperking, gezinnen met meervoudige problematiek en situaties van jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast;

    • c)

      medische kinderdagbehandeling;

    • d)

      pleegzorg;

    • e)

      residentiële hulp;

    • f)

      specialistische ambulante opvoedhulp bij langdurige complexe problematiek;

    • g)

      specialistische (dag)behandeling in combinatie met verzorging van verstandelijk beperkte jeugd;

    • h)

      zorgverlening aan jeugdigen binnen sociaal netwerk;

    • i)

      crisisopvang;

    • j)

      forensische hulp;

    • k)

      gesloten jeugdhulp;

  • 4. Individuele voorzieningen zijn niet-vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Hier kunnen jeugdigen en ouders alleen gebruik van maken via een verwijzing door de huisarts, medisch specialist of jeugdgezondheidszorgarts, een besluit van de gemeente dat namens burgemeester en wethouders is genomen door het Sociaal Kernteam of een rechterlijke uitspraak.

Artikel 3 Inspraak en medezeggenschap

  • 1. Inspraak wordt geregeld via de gemeentelijke inspraakverordening.

  • 2. Medezeggenschap wordt geregeld door middel van een convenant met de Wmo-raad Westland

Artikel 4 Persoonsgebonden budget

  • 1. De hoogte van een Persoonsgebonden budget wordt op de volgende wijze vastgesteld.

    • a.

      Bij zorgvragers die in 2014 gebruik maakten van een PGB wordt tot het eind van de indicatie doch uiterlijk tot 31 december 2015 het voor 2014 geldende P gecontinueerd. De gemeente Westland verruimt het overgangsrecht; alle indicaties die gedurende het jaar 2015 verlopen worden verlengd tot 1 januari 2016. In 2015 wordt met de zorgvrager contact opgenomen om vast te stellen welke ondersteuning vanaf 1 januari 2016 noodzakelijk is.

    • b.

      Voor nieuw toe te kennen PGB’s begeleiding wordt aangesloten bij de in 2014 vigerende AWBZ-regeling. In de AWBZ wordt 25% gekort op het tarief van zorg in natura, in verband met het ontbreken van overheadkosten. Omdat de tarieven van de producten die de gemeente voor 2015 heeft ingekocht aanmerkelijk lager zijn dan in 2014. Om de gevolgen hiervan voor de cliënt te beperken wordt in 2015 uitgegaan van een korting van 10% bij begeleiding op de tarieven van 2015.

    • c.

      De hoogte van het toe te kennen budget is afhankelijk van de soort en hoeveelheid van de ondersteuning die geïndiceerd is.

    • d.

      Bij het vaststellen van het budget wordt uitgegaan van het door de zorgvrager aangegeven aantal uren, binnen de geïndiceerde klasse.

    • e.

      Voor inzet van een aantoonbaar gediplomeerd zorgverlener geldt het gemiddelde tarief waarvoor de gemeente de Zorg in Natura voor 2015 inkocht minus 10 % aan overheadkosten).

    • f.

      Voor inzet van niet-professionele zorgverleners geldt een uurtarief van € 20,- minus uren inzet die, op basis van de door het CIZ in 2014 gehanteerde leidraad “gebruikelijke ondersteuning (volwassenen) en boven gebruikelijke ondersteuning (jeugd)” onbetaald dienen te worden uitgevoerd.

    • g.

      De jaarlijks vast te stellen prijsindex die aan aanbieders van Zorg in Natura wordt doorberekend, wordt ook toegepast op toegekende PGB-budgetten. De index wordt jaarlijks vastgesteld door burgemeester en wethouders door middel van het financieel besluit Wmo en Jeugdhulp

  • 2. Een PGB voor jeugdhulp door een persoon die behoort tot het sociale netwerk wordt verstrekt als naar het oordeel van het college gewaarborgd is dat de jeugdhulp die de jeugdige of zijn ouders willen betrekken van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is. Onder goede kwaliteit wordt verstaan het kwaliteitsniveau gelijk aan die van zorgaanbieders in natura.

  • 3. Een PGB mag beheerd en besteed worden via tussenpersonen of een belangbehartiger onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      De budgetbeheerder kan zijn: de zorgvrager, de partner, de ouder, een broer of zus of een ander familielid.

    • b.

      De budgetbeheerder is in staat om zelfstandig regie te voeren over het PGB en de hieruit voortkomende verplichtingen (inkoop goede ondersteuning en administratie);

    • c.

      De budgetbeheerder voldoet niet aan deze eis wanneer hij/zij:

      • -

        handelingsonbekwaam is;

      • -

        onvoldoende inzicht heeft in de eigen beperkingen;

      • -

        niet over voldoende organisatie - en regelvermogen en verantwoordelijkheidsbesef beschikt

Artikel 5 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit Besluit wordt aangehaald als Besluit Nadere regels Jeugdhulp 2015 gemeente Westland

  • 2. Dit Besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 december 2014.
De secretaris, De burgemeester,
M. van Beek, J. van der Tak

Toelichting Nadere regels Jeugdhulp Westland2015

Algemene toelichting

Deze nadere regels vormen een uitwerking van artikel 2, lid 4, artikel 10, lid 3 en 4, artikel 15, lid 4, van de Verordening Jeugdhulp Westland 2015. De verordening is gebaseerd op de “Wet houdende regels over de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen en stoornissen”, kortweg de Jeugdwet. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de verordening Jeugdhulp 2015 Westland de bevoegdheid aan burgemeester en wethouders gedelegeerd om voor de desbetreffende artikelen Nadere regels vast te stellen.