Regeling vervallen per 26-06-2014

Regeling arbeidsvoorwaarden en werkgeverschap raadsgriffie 2009

Geldend van 12-05-2009 t/m 25-06-2014

Intitulé

Regeling arbeidsvoorwaarden en werkgeverschap raadsgriffie 2009

Raadsbesluit nummer: 2009-000448/r/BDe raad van de Gemeente Weststwellingwerf;gelezen het voorstel van het raadspresidium van 24 november 2008;gelet op artikel 83 en 107 van de Gemeentewet;<vet>b e s l u i t:</vet>vast te stellen het volgende Verordening commissie werkgeverschap raadsgriffie Weststellingwerf

Hoofdstuk 1 Taken van de commissie

Artikel 1 Taken en bevoegdheden commissie

  • 1. Er is een commissie werkgeverschap raadsgriffie Weststellingwerf die namens de raad het werkgeverschap van de griffier en de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e lid 2 van de Gemeentewet behartigt.

  • 2. De commissie heeft tot taak:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier en de medewerkers van de griffie;

    • b.

      bij besluiten van rechtspositionele aard de regelingen toe te passen die gelden voor medewerkers werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders.

    • c.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • d.

      het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e, lid 2 van de Gemeentewet.

    • e.

      het doen van voorstellen aan de raad over uitbreiding of inkrimping van de griffie;

    • f.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken (R&amp;O en R&amp;O+ gesprekken) met de griffier;

    • g.

      het voeren van overleg met de griffier over voortgang van de werkzaamheden;

    • h.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken.

  • 3. Functionerings- en beoordelingsgesprekken (R&amp;O en R&amp;O+ gesprekken) met medewerkers van de griffie worden uitgevoerd door de griffier. De leden van de werkgeverscommissie hebben ten allen tijde inzagerecht in de verslagen van deze gesprekken.

Hoofdstuk 2 Samenstelling

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit de een door de raad benoemde voorzitter en twee leden.

  • 2. De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd aan de beraadslagingen deel te nemen en eventueel optreden als informant van de commissie.

  • 3. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

Hoofdstuk 3 Werkwijze

Artikel 3 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e van de wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met het openbaar belang.

Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in art.2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. De voorzitter van het presidium is de voorzitter van de commissie.

  • 4. De voorzitter vraagt bij eventuele verhindering een commissielid als zijn vervanger.

  • 5. De voorzitter fungeert als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 6. De voorzitter is belast met de leiding van vergadering, het doen naleven van deze verordening, hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

  • 7. De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.

  • 8. De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering. De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.

  • 9. Voor ambtelijke ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de afdeling PO&amp;I.

Artikel 5 Schriftelijke raadpleging

  • 1. In bijzondere gevallen – ter beoordeling van de voorzitter – kan de commissie schriftelijk worden geraadpleegd.

  • 2. Indien schriftelijk afdoening bij één of meer leden op bezwaar stuit, geschiedt de behandeling van het desbetreffende stuk in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 6 Vergaderfrequentie.

De commissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van beide leden nodig wordt geacht.

Artikel 7 Deelname aan de beraadslaging door derden

  • 1. De commissie kan derden uitnodigen in de vergadering het woord te voeren.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 8 Verantwoording en toezicht

De commissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de commissie.

Artikel 9 Uitleg verordening

In gevallen waarin dit verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het verordening beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de eerstvolgende dag na de vaststelling door de raad.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling arbeidsvoorwaarden en werkgeverschap griffie 2009”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 mei 2009,de griffier,                                    de voorzitter,