Regeling vervallen per 05-06-2014

Verordening op de controlecommissie

Geldend van 01-04-2005 t/m 04-06-2014

Intitulé

Verordening op de controlecommissie

Raadsbesluit nummer: 2005/19B.De raad van de gemeente Weststellingwerf;gelezen het voorstel van de voorzitter van het presidium van 22 februari 2005;gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4, lid 3 en artikel 7, lid 4 van de Controleverordening gemeente Weststellingwerf 2004;                                                                                       B e s l u i t :                                             vast te stellen de Verordening op de controlecommissie

Artikel 1 Naam, taken en verantwoordelijkheden

  • 1 Er is een controlecommissie die de raad adviseert over de uitoefening van zijn controlerende taken.

  • 2 De controlecommissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie tussen de onafhankelijk accountant, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.

  • 3 De commissie heeft de volgende taken:de vaststelling van het programma van eisen op basis waarvan de onafhankelijke accountant het controleplan inricht;◦het bespreken van het verslag van bevindingen dat de accountant uitbrengt naar aanleiding van de controle van de jaarrekening, alsmede de advisering daarover aan de raad;◦het (mede) voorbereiden van de aanbestedingsprocedure inzake de accountantscontrole.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1 De controlecommissie bestaat uit drie leden.

  • 2 De leden van de commissie zijn afkomstig uit drie verschillende fracties en worden benoemd op basis van deskundigheid.

  • 3 De commissie benoemt de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3 Deelname aan de vergadering door anderen dan de leden

  • 1 De volgende personen nemen als adviseur deel aan de beraadslagingen van de commissie:◦een vertegenwoordiger van de rekenkamer(functie);◦de portefeuillehouder Financiën;◦de griffier;◦de gemeentesecretaris;◦het hoofd van de afdeling Financiën.

  • 2 De adviseurs genoemd in lid 1 worden bij verhindering vervangen door hun plaatsvervangers. Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 3 Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten om deel te nemen aan de beraadslaging zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 4 De adviseurs als bedoeld in het eerste lid kunnen de commissie verzoeken een onderwerp voor bespreking te agenderen.

Artikel 4 Benoeming, ontslag en zittingsduur

  • 1 De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsduur van de raad en valt daarmee samen. Schorsing in en tussentijds verlies van het lidmaatschap van de raad brengt terstond verlies van het lidmaatschap van de commissie mee.

  • 2 Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 3 De raad is bevoegd een lid tussentijds te ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit. Het betreffende lid wordt vooraf in de gelegenheid gesteld schriftelijk zijn zienswijze aan de raad mede te delen.

  • 4 In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien, met dien verstande dat, indien een vacature is ontstaan die gepaard gaat met een vacature in de raad, in die vacature eerst wordt voorzien nadat het nieuw benoemde raadslid is toegelaten tot de raad.

  • 5 Een lid, dat ter vervulling van een tussentijdse vacature is benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens plaats hij is benoemd moest aftreden.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1 De commissie vergadert zo dikwijls als haar voorzitter het nodig oordeelt.

  • 2 De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffier plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3 De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4 De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5 De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 6

  • 1 De commissie beraadslaagt alleen bij aanwezigheid van ten minste twee leden. 

  • 2 Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zonodig, met een tussentijd van ten minste achtenveertig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproepingen voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.

Artikel 7 Ondersteuning

  • 1 Het secretariaat van de commissie wordt vervuld door de griffier. Deze heeft in de vergaderingen een adviserende stem.

  • 2 De griffier maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de commissie en de overige adviseurs als genoemd in artikel 3.

Artikel 8 Advisering raad

De commissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over alle onderwerpen die zij binnen haar taakomschrijving nuttig en nodig acht.

Artikel 9 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1 De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de controlecommissie.

  • 2 De Verordening op de controlecommissie treedt in werking met ingang van 1 april 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 29 maart 2005,de griffier,                                               de voorzitter,