Algemene inkoopvoorwaarden 2010

Geldend van 16-09-2010 t/m heden

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden 2010

Nummer: 2010-3453\1 InternBurgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf;overwegende dat de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Opsterland, Oost- en Weststellingwerf (verder: de colleges) afspraken hebben gemaakt met betrekking tot een intensieve(re) samenwerking bij de uitvoering van specifieke (toekomstige) wettelijke taken en een daaruit voortvloeiende doelmatige taakverdeling;de colleges in gezamenlijkheid uitvoering wensen te geven aan een transparant beleid met betrekking tot het aanbesteden van de levering van goederen en het verrichten van diensten; de colleges vaststellen dat algemene inkoopvoorwaarden in belangrijke mate de omgangsvormen bepalen tussen onze gemeenten en leveranciers;de geldende “Algemene inkoopvoorwaarden 2005” van de gemeenten Oost- en Weststellingwerf, respectievelijk de geldende “Algemene inkoopvoorwaarden Leveringen en diensten gemeente Opsterland (2007)”, niet meer voldoen aan de eisen van de huidige tijd;nieuwe Algemene inkoopvoorwaarden 2010 werden opgesteld, die korter en bondiger van opzet zijn;kennisnemend van het ambtelijk advies dat in nauwe onderlinge samenwerking tussen de gemeenten Opsterland, Oost- en Weststellingwerf werd uitgebracht;gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e Gemeentewet;b e s l u i t e n:

Artikel 1

  • 1 De “Algemene inkoopvoorwaarden 2005” (AIV 2005) van de gemeente Oost- en Weststellingwerf, gedeponeerd bij de griffie van de Rechtbank te Leeuwarden op 6 december 2005, onder nummer 221/2005, in te trekken.

  • 2 De “Algemene inkoopvoorwaarden Leveringen en diensten gemeente Opsterland” (AIV 2007), gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Friesland te Leeuwarden, onder nummer 3331, in te trekken.

Artikel 2

De AIV 2005, respectievelijk AIV 2007, te vervangen door de aangehechte Algemene inkoopvoorwaarden leveringen en diensten 2010 (AIV 2010).

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 4

Dit besluit kan worden aangehaald als “Besluit vervanging AIV 2005, respectievelijk AIV 2007 door AIV 2010”.Wolvega, 7 september 2010.Burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf,de secretaris,                                                 de burgemeester,

AIV 2010 1

Inkoopvoorwaarden betreffende levering van goederen en het verrichten van dienstenArtikel 1 DefinitiesIn deze Inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrip­pen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:Opdrachtgever:de gemeente als degene, die een overeenkomst in de zin van deze inkoopvoorwaarden sluit;Opdrachtnemer:de leverancier c.q. dienstverlener met wie Opdrachtgever een rechtsverhouding heeft waarop deze voorwaarden toepasselijk zijn;Overeenkomst:de schriftelijk vastgelegde afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende de levering van goederen en/of het verrichten van diensten;Levering:de uitvoering van de overeenkomst door de Opdrachtnemer;Het geleverde:de geleverde goederen en de verrichte diensten;Goederen:alle roerende zaken en alle vermogensrechten;Diensten:de door Opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden, anders dan het leveren van goederen;Partijen:Opdrachtgever en Opdrachtnemer.Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1.

    In geval van strijdigheid prevaleren bijzonder overeengekomen schriftelijke verbintenissen boven deze inkoopvoorwaarden.

  • 2.

    Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle gesloten overeenkomsten als bedoeld in artikel 1, alsmede op alle aan die overeenkomsten ten grondslag liggende overige afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, voor zover het betreft levering van goederen en het verrichten van diensten.

  • 3.

    De algemene voorwaarden van Opdrachtnemer worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

  • 4.

    Voor het geval de rechter zou vaststellen dat zowel deze inkoopvoorwaarden als algemene voorwaarden van de Opdrachtnemer van toepassing zijn, prevaleren deze inkoopvoorwaarden, ook als de algemene voorwaarden van de Opdrachtnemer ten aanzien van hun werking hetzelfde bepalen.

Artikel 3 Wijziging overeenkomst

  • 1.

    Opdrachtnemer verplicht zich op eerste verzoek van Opdrachtgever mee te werken aan door Opdrachtgever gewenste wijzigingen van een overeenkomst, daaronder begrepen wijzigingen in de omvang of de hoedanigheid van het geleverde. Bij een verzoek tot wijziging zal Opdrachtgever de eisen van redelijkheid en billijkheid in acht nemen.

  • 2.

    Opdrachtnemer doet schriftelijk opgave van alle voor Opdrachtgever van belang zijnde consequenties die een beoogde wijziging zal hebben.

  • 3.

    Opdrachtnemer heeft recht op vergoeding van de redelijke nadelige financiële gevolgen van een wijziging, mits dit nadeel vooraf overeenkomstig de procedure van lid 2 van dit artikel schriftelijk aan Opdrachtgever is gemeld.

  • 4.

    Een wijziging in de overeenkomst als bedoeld in lid 1 van dit artikel komt slechts tot stand na schriftelijke goedkeuring van Opdrachtgever.

Artikel 4 Meer- minder werkDe uitvoering van eventueel meer- of minder werk door de Opdrachtnemer en daarmee samenhangende betalingen door Opdrachtgever wordt door Partijen schriftelijk overeengekomen. Opdrachtnemer vangt niet met meer- of minderwerk aan alvorens o.m. de omvang, inhoud en kosten door Partijen schriftelijk zijn overeengekomen.Artikel 5 Overdracht van verplichtingen

  • 1.

    Opdrachtnemer is niet bevoegd zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst aan derden over te dragen of deze met beperkte rechten te bezwaren, dan na verkregen voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.

  • 2.

    Aan de in lid 1 van dit artikel genoemde toestemming kunnen door Opdrachtgever voorwaarden worden verbonden.

  • 3.

    Opdrachtnemer blijft jegens Opdrachtgever te allen tijde volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met betrekking tot de door hem ingeschakelde of aangewezen derde(n), met name indien er in verband met de overeenkomst sprake is van ketenaansprakelijkheid. In dat geval dient Opdrachtnemer alle uit de op de ketenaansprakelijkheid van toepassing zijnde wetgeving voortvloeiende verplichtingen na te komen.

Artikel 6 Prijs en prijsherziening

  • 1.

    De prijzen zijn exclusief btw en omvatten alle kosten in ver­band met de nakoming door Opdrachtnemer van diens verplichtingen uit de overeenkomst.

  • 2.

    De prijzen zijn vast, tenzij de overeenkomst de omstandighe­den vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

Artikel 7 ZekerheidsstellingOpdrachtgever is bevoegd om van opdrachtnemer te verlangen dat deze zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst. Genoemde zekerheid blijft van kracht gedurende een eventueel van toepassing zijnde service- en onderhoudstermijn.Artikel 8 Facturering en betaling

  • 1.

    Betalingen door Opdrachtgever van de prijs, inclusief BTW, vinden slechts plaats op basis van (een) door de Opdrachtnemer deugdelijk gespecificeerde – dat wil zeggen tenminste naar aard en hoeveelheid van de verrichte werkzaamheden gespecificeerde- factuur c.q. facturen. Niet gespecificeerde (deel-) facturen worden niet in behandeling genomen.

  • 2.

    Opdrachtgever betaalt de in lid 1 genoemde (deel-) facturen binnen dertig (30) kalenderdagen nadat zij voornoemde facturen heeft ontvangen, het product heeft gekeurd en/of gecontroleerd en geconstateerd heeft dat de overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd, danwel een deel van de Overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd.

  • 3.

    Opdrachtgever is gerechtigd de betaling op te schorten indien hij een tekortkoming in het geleverde constateert.

  • 4.

    Opdrachtgever heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen, die de Opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook verschuldigd is aan de Opdrachtgever.

  • 5.

    Betaling door Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze af­stand of verwerking van recht in.

Artikel 9 Tijdstip van levering

  • 1.

    Opdrachtnemer is verplicht de bij de overeenkomst gestelde termijn(en) voor levering na te komen en op de afgesproken plaats te leveren.

  • 2.

    Opdrachtnemer dient dreigende termijnoverschrijding onverwijld schriftelijk te melden bij Opdrachtgever.

  • 3.

    Indien de Opdrachtgever, voordat de levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat het geleverde op een andere dan in de overeenkomst vermelde plaats en/of tijdstip wordt geleverd, is Opdrachtnemer verplicht hieraan mee te werken, voor zover dit redelijkerwijs van Opdrachtnemer verlangd kan worden.

Artikel 10 Tekortkoming en verzuim

  • 1.

    Bij een toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer zal deze door Opdrachtgever bij aangetekend schrijven in gebreke worden gesteld. Gedurende een periode van acht (8) kalenderdagen na ingebrekestelling kan Opdrachtnemer alsnog aan zijn verplichting voldoen. Indien Opdrachtnemer binnen de gestelde termijn niet alsnog aan zijn verplichtingen voldoet, zal Opdrachtnemer in verzuim zijn.

  • 2.

    Onverminderd het recht op overige schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekort­koming, is Opdrachtgever gerechtigd tot het innen van een on­middellijk opeisbare boete van 1% per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 10 % van het door Opdrachtgever in verband met de levering te betalen bedrag.

Artikel 11 Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)

  • 1.

    Ingeval Opdrachtnemer zich beroept op overmacht geldt dat onder overmacht in ieder geval niet wordt verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel en tekortkoming door derden.

  • 2.

    Indien één van partijen zich beroept op overmacht en er komt redelijkerwijs vast te staan dat die partij gedurende een periode van minimaal veertien (14) werkdagen niet aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst zal voldoen, dan heeft de andere partij het recht door middel van een aangetekend schrijven de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder dat daardoor voor Opdrachtnemer enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

Artikel 12 Kwaliteit en garantie

  • 1.

    Opdrachtnemer garandeert dat het geleverde beantwoordt aan de overeenkomst.

  • 2.

    Opdrachtnemer garandeert verder dat het geleverde voldoet aan alle relevante wettelijke bepalingen of andere van overheidswege terzake gegeven voorschriften.

  • 3.

    Indien Opdrachtgever constateert dat het geleverde niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen Opdrachtnemer conform dit artikel heeft gegarandeerd, is Opdrachtnemer –met inachtneming van het bepaalde in artikel 10 van deze inkoopvoorwaarden- in verzuim.

Artikel 13 Intellectuele eigendomsrechten

  • 1.

    Opdrachtnemer staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door Opdrachtgever van het geleverde. Hij vrijwaart Opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele ei­gendomsrechten.

  • 2.

    Opdrachtnemer is gerechtigd de informatie welke verstrekt is door Opdrachtgever te gebruiken, echter uitsluitend ter nakoming van de overeenkomst. Deze informatie is en blijft eigendom van Opdrachtgever.

Artikel 14 Documentatie

  • 1.

    Opdrachtnemer is verplicht op het geleverde betrekking hebbende documentatie (zoals handleidingen) gesteld in de Nederlandse taal, voorafgaande aan of tegelijkertijd met de levering ter beschikking te stellen aan Opdrachtgever.

  • 2.

    Opdrachtgever is vrij in het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen daarvan voor eigen gebruik.

Artikel 15 Aansprakelijkheid

  • 1.

    Opdrachtnemer, diens ondergeschikten of hulppersonen daaronder begrepen, is aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtgever lijdt als gevolg van aan de Opdrachtnemer toerekenbare niet-, niet tijdige of niet-behoorlijke nakoming van de overeenkomst of van schending van enige andere contractuele of niet-contractuele verplichting. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vrijwaren tegen elke vordering van derden dienaangaande.Ingeval van schade, veroorzaakt door opzet of grove schuld is Opdrachtnemer aansprakelijk jegens Opdrachtgever voor alle schade, zowel direct als indirect, die Opdrachtgever daardoor lijdt.

  • 2.

    Opdrachtnemer zal zich ter zake zijn aansprakelijkheid op grond van de wet en/of overeenkomst jegens Opdrachtgever voldoende verzekeren en verzekerd houden en voorts alle op normale voorwaarden verzekerbare risico’s in zijn bedrijfsvoering verzekeren en verzekerd houden. Op eerste verzoek van Opdrachtgever dient Opdrachtnemer een gewaarmerkt afschrift van zijn verkeringspolis(sen) en bewijzen van premiebetaling van bedoelde verzekering(en) te overleggen.

  • 3.

    Voor gevallen waarbij–gelet op de aard van de overeenkomst en levering- een afwijkend risicoprofiel voor schade geldt, zulks ter uitsluitende beoordeling van Opdrachtgever, worden in een separate overeenkomst nadere afspraken gemaakt tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer omtrent aansprakelijkheid.

Artikel 16 Risico- en eigendomsoverdracht

  • 1.

    In geval Opdrachtgever aan Opdrachtnemer materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal deze bewaren afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden. Opdrachtnemer zal ze merken als eigendom van Opdrachtgever.

  • 2.

    Op het moment dat materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen en software, van Opdrachtgever zijn verwerkt in zaken van Opdrachtnemer, is sprake van een nieuwe zaak waarvan de eigendom aan Opdrachtgever toebehoort. Dit geldt onverminderd artikel 16 lid 3.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 12 gaat het risico van de zaken over op Opdrachtgever op het moment dat de feitelijke levering van het geleverde heeft plaatsgevonden.

Artikel 17 Geheimhouding en verbod tot openbaarmaking

  • 1.

    Opdrachtnemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de over­eenkomst evenals alle bedrijfsgegevens en verdere interne informatie, die de Opdrachtnemer uit hoofde van de relatie met de Opdrachtgever ter kennis zijn gekomen, geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.

  • 2.

    Opdrachtgever kan bij de Overeenkomst een boete stellen op het schenden van de geheimhouding. Betaling van die onmiddellijk opeisbare boete laat de gehoudenheid van Opdrachtnemer om de schade die het gevolg is van de schending te vergoeden onverlet.

Artikel 18 Ontbinding

  • 1.

    In geval van tekortkoming door Opdrachtnemer in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst of van andere over­eenkomsten die daaruit voortvloeien, één en ander met inachtneming van het bepaalde in artikel 11, alsmede onder andere in geval van zijn faillissement, surséance van betaling en in geval van intrekking van eventuele vergunningen, beslag op (een deel van) bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, stillegging of liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van Opdrachtnemer, is hij van rechtswege in verzuim.

  • 2.

    Onverminderd alle andere rechten kan Opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door Opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van het bedrijf van Opdrachtgever of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers.

  • 3.

    In de bovengenoemde gevallen, als ook bij schending van artikel 17, heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechter­lijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Opdrachtnemer aanspraak op vergoeding in welke vorm ook kan doen gelden.

  • 4.

    Ontbinding geschiedt naar keuze van Opdrachtgever door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploot aan Opdrachtnemer.

  • 5.

    In geval van ontbinding kan de Opdrachtgever schadevergoeding van Opdrachtnemer vorderen zoals omschreven in artikel 10 lid 2 van deze inkoopvoorwaarden.

Artikel 19 Orde, veiligheid en milieu

  • 1.

    Opdrachtnemer en zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen.

  • 2.

    Eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van Opdrachtgever dienen te worden opgevolgd.

Artikel 20 Personeel, materialen en hulpmiddelen

  • 1.

    Door de Opdrachtnemer in te schakelen personeel behoeven te allen tijde de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Opdrachtgever. Door Opdrachtnemer bij uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan door Opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid daarvan aan de algemeen aanvaarde eisen van representativiteit, vakbekwaamheid en deskundigheid.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van Opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd dan wel onvoldoende representatief personeel, een en ander ter beoordeling van Opdrachtgever, is Opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is Opdrachtnemer verplicht tot onverwijlde vervanging, met inachtneming van het bepaalde in lid 1 van dit artikel.

  • 3.

    Opdrachtgever is gerechtigd te verlangen dat personeel, dat door Opdrachtnemer bij uitvoering van de overeenkomst wordt ingeschakeld, zich behoorlijk legitimeert.

  • 4.

    Opdrachtgever is voorts gerechtigd tot inspectie en keuring van alle door Opdrachtnemer bij uitvoering van de overeenkomst te gebruiken materialen, bouwstoffen, gereedschap, materieel en hulpmiddelen.

Artikel 21 Terrein en gebouwen van de Opdrachtgever

  • 1.

    Opdrachtnemer dient zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de omstandigheden op het terrein en in de gebouwen van Opdrachtgever waar de werkzaamheden moeten worden ver­richt.

  • 2.

    Kosten van vertraging in de uitvoering van de overeenkomst veroorzaakt door omstandigheden zoals bedoeld in de artikelen 19, 20 en dit artikel zijn voor rekening en risico van Opdrachtnemer.

Artikel 22 Werkzaamheden op terrein of in gebouwen van Opdrachtgever

  • 1.

    Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat zijn aanwezigheid en de aanwezigheid van zijn personeel op het terrein en in de gebou­wen van Opdrachtgever geen belemmering vormen voor de ongestoorde voortgang van werkzaamheden van Opdrachtgever en derden.

  • 2.

    Opdrachtnemer en zijn personeel dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op het terrein en in de gebouwen van Opdrachtgever geldende voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en dienen zich dienovereenkomstig te gedragen.

Artikel 23 Voortdurende verplichtingenVerplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na afloop van de Overeenkomst voort te duren, behouden nadien hun werking. Tot deze verplichtingen behoren in ieder geval: garantie, tekortschieten en verzuim, aansprakelijkheid, geheimhouding, geschillen en toepasselijk recht.Artikel 24 Overige verplichtingen van de OpdrachtnemerOpdrachtnemer dient al zijn verplichtingen jegens het door hem in het werk gestelde personeel strikt na te komen.Artikel 25 Publiekrechtelijke verplichtingenHet bepaalde in de Overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de Opdrachtgever van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op Opdrachtgever rustende verplichtingen.

Artikel 26 GemachtigdeOpdrachtnemer is slechts gerechtigd om als gemachtigde van Opdrachtgever op te treden in geval Opdrachtnemer daartoe uitdrukkelijk schriftelijk en rechtsgeldig is gemachtigd.

Artikel 27 Geschillen

  • 1.

    Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

  • 2.

    Indien partijen niet tot een oplossing komen, zullen de geschillen worden berecht door de daartoe bevoegde rechter.

Artikel 28 Toepasselijk rechtOp de overeenkomst, waarvan deze inkoopvoorwaarden deel uit maken, is uitsluitend Nederlands, dan wel Europees recht van toepassing. Andere buitenlandse wetgeving en verdragen zoals het Weens koopverdrag zijn uitgesloten.

Artikel 29 VaststellingDeze inkoopvoorwaarden zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente op [datum] en kunnen worden aangehaald als “Algemene Inkoopvoorwaarden leveringen en diensten 2010”.Voor kopie conform:De gemeentesecretaris van Weststellingwerf,