Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent beschikbaarheiddiensten voor de ambtenaar in dienst van gemeente Westvoorne (Regeling beschikbaarheiddiensten voor de ambtenaar in dienst van gemeente Westvoorne)

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent beschikbaarheiddiensten voor de ambtenaar in dienst van gemeente Westvoorne (Regeling beschikbaarheiddiensten voor de ambtenaar in dienst van gemeente Westvoorne)

Het college van burgemeester en wethouders van Westvoorne;

overwegende dat het noodzakelijk is dat er in het kader van de rampenbestrijding een of meerdere ambtenaren kunnen worden aangewezen die volgens rooster RegOT en GVS- piket hebben bij het zich eventueel voordoen van een incident of calamiteit binnen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond;

overwegende dat het wenselijk is dat er in het kader van de optimalisering van de dienstverlening ook andere medewerkers zich buiten werktijd beschikbaar moeten houden om werkzaamheden te verrichten voor de dienst;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 9 februari 2011;

gelet op de cao gemeenten;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende

‘Regeling beschikbaarheidsdiensten voor ambtenaren in dienst van de gemeente Westvoorne’.

Artikel 1 Algemene Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Ambtenaar:

degene op wie de cao gemeenten van toepassing is.

Beschikbaarheidsdienst:

het zich beschikbaar houden door de ambtenaar voor het verrichten van werkzaamheden buiten de voor de ambtenaar vastgestelde werktijden.

Een volledige beschikbaarheidsdienst:

behelst een periode van een week, beginnend op maandag om 0.00 uur en eindigend op zondag om 24.00 uur, uitgezonderd de voor de ambtenaar vastgestelde werktijden.

Een partiële (gedeeltelijke) beschikbaarheidsdienst:

behelst een periode van een week beginnend op maandag, waarbij de ambtenaar zich beschikbaar dient te houden:

  • -

    van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 23.00 uur en

  • -

    op zaterdag, zondag en feestdagen van 08.00 uur tot 22.30 uur.

Artikel 2 Van toepassing zijnde beschikbaarheidsdiensten

  • 1. In afzonderlijke besluit worden de beschikbaarheidsdiensten opgenomen, welke door het college als zodanig zijn aangewezen, waarop deze regeling van toepassing is.

  • 2. Bij de beschikbaarheidsdiensten worden de actieve perioden van de beschikbaarheids-diensten aangegeven.

  • 3. Een hele beschikbaarheidsdienst duurt in principe een volle week.

  • 4. Zonodig worden ook specifieke verplichtingen bij een beschikbaarheidsdienst aangegeven.

Artikel 3 Omvang beschikbaarheidsdienst

  • 1. De beschikbaarheidsdiensten zijn operationeel op dagen, die door burgemeester en wethouders zijn aangewezen als werkdagen buiten de voor de ambtenaar, die belast is met een beschikbaarheidsdienst, vastgestelde dagelijkse werktijd.

  • 2. Op andere dagen zijn de beschikbaarheidsdienst operationeel van 0.00 uur tot 24.00 uur bij volledige beschikbaarheid en van 0.800 uur tot 22.30 uur of 23.00 uur bij partiële beschikbaarheid.

Artikel 4 Invulling beschikbaarheidsdiensten

  • 1. De beschikbaarheidsdiensten worden uitgevoerd door ambtenaren die daartoe door of namens het college van burgemeester en wethouders zijn aangewezen.

  • 2. De aanwijzing als bedoeld in lid 1 vindt plaats volgens een daartoe door of namens burgemeester en wethouders vastgesteld rooster.

Artikel 5 Bereikbaarheid beschikbaarheidsdienst

  • 1. Gedurende de periode dat de ambtenaar een beschikbaarheidsdienst verricht, is hij niet verplicht in of in de directe nabijheid van zijn woning te verblijven.

  • 2. De ambtenaar moet wel door middel van door of namens burgemeester en wethouders beschikbaar gestelde communicatieapparatuur bereikbaar zijn.

  • 3. Daarnaast moet de ambtenaar zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 minuten na de oproep, aanwezig zijn op de binnen de beschikbaarheidsdienst afgesproken plaats en/of operationeel zijn.

Artikel 6 Overige bepalingen

  • 1. De reis van de plaats waarop de ambtenaar zich tijdens de oproep bevond naar de binnen de beschikbaarheidsdienst afgesproken plaats en terug wordt aangemerkt als dienstreis, welke voor vergoeding in aanmerking komt.

  • 2. Het is de ambtenaar toegestaan om voor de dienstreis, als bedoeld in lid 1, gebruik te maken van een eigen auto.

  • 3. Een ambtenaar die tijdens een beschikbaarheidsdienst opgeroepen wordt daadwerkelijk werkzaamheden te verrichten, heeft recht op een overwerkvergoeding overeenkomstig het bepaalde in de cao gemeenten.

Artikel 7 Vergoeding

  • 1. De vergoedingen voor de beschikbaarheidsdiensten voor piketdiensten in het kader van de rampenbestrijding bedragen:

    • a.

      € 240,24 bruto voor een volledige beschikbaarheidsdienst

    • b.

      € 114,14 bruto voor een partiële beschikbaarheidsdienst.

  • 2. Indien er binnen de beschikbaarheidsdienst een feestdag op een werkdag valt, waarop de dienst is gesloten,

    • -

      wordt het bedrag genoemd in lid 1 onder a per feestdag verhoogd met € 32,27 bruto en

    • -

      wordt het bedrag genoemd in lid 2 onder b per feestdag verhoogd met € 25,70 bruto.

  • 3. De vergoedingen voor beschikbaarheidsdiensten, niet zijnde piketdiensten in het kader van de rampenbestrijding, zijn geregeld in de cao gemeenten.

  • 4. Bij ziekte vervalt na 14 dagen het recht op vergoeding.

  • 5. Geen vergoeding wordt toegekend, indien uitdrukkelijk is bepaald, dat bij de vaststelling van de bezoldiging met het verrichten van beschikbaarheidsdiensten rekening is gehouden. Bij en inschaling in een salarisschaal hoger dan schaal 10A wordt dat in ieder geval geacht zo te zijn.

  • 6. De in de leden 1 en 2 genoemde bedragen worden aangepast aan de CAO-salaris- ontwikkeling.

  • 7. Bij beëindiging van de beschikbaarheidsdienst beëindigt ook de vergoeding hiervoor.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2011 en is herzien op 1 januari 2016.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beschikbaarheiddiensten voor de ambtenaar in dienst van gemeente Westvoorne.

Ondertekening

Rockanje, 8 december 2015

Burgemeester en wethouders van gemeente Westvoorne,

de secretaris

W. van Noord

de burgemeester

P.E. de Jong