Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent lichthinder van glastuinbouwbedrijven (Beleidsregel Lichthinder gemeente Westvoorne)

Geldend van 07-04-2005 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent lichthinder van glastuinbouwbedrijven (Beleidsregel Lichthinder gemeente Westvoorne)

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regel verstaat onder:

a.

assimilatiebelichting:

kunstmatige belichting van gewassen, gericht op de beïnvloeding van het groeiproces van de gewassen, waarbij het elektrische vermogen van de belichting op enig moment

 
 

meer bedraagt dan 20 W/m2;

b.

kassen:

agrarische bedrijfsgebouwen van glas of ander

 
 

lichtdoorlatend materiaal ten behoeve van de agrarische

 
 

bedrijfsvoering met een bouwhoogte van meer dan 1.00

 
 

meter;

c.

vrijstellingsverzoek:

een verzoek tot het verlenen van, al dan niet tijdelijke,

 
 

vrijstelling op één of meer onderdelen van het van kracht

 
 

zijnde bestemmingsplan op grond van artikel17 of 19 WRO

 
 

dan wel een in het bestemmingsplan opgenomen

 
 

vrijstellingsbevoegdheid artikel 15 WRO;

d.

WRO:

Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Artikel 2 Doel van de beleidsregel

De gemeente Westvoorne streeft ernaar om lichthinder ten gevolge van assimilatiebelichting afkomstig van glastuinbouwbedrijven tegen te gaan. De Beleidsregel Lichthinder gemeente Westvoorne heeft in dit kader als doel:

  • -

    een toetsingskader te creëren voor de beoordeling van vrijstellingsverzoeken ex artikel

  • -

    15, 17 en 19 WRO voor de nieuwbouw, en aanpassing van bestaande glastuinbouwbedrijven die verdergaat dan het vigerende bestemmingsplan toestaat;

  • -

    te dienen als basis voor het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen;

  • -

    te anticiperen op het toekomstige landelijke beleid inzake lichthinder door assimilatiebelichting.

Artikel 3 Reikwijdte van de beleidsregel

Deze beleidsregel is van toepassing op nieuw te bouwen kassen dan wel op aanpassing van bestaande glastuinbouwbedrijven die verdergaat dan het vigerende bestemmingsplan toestaat en waarvoor een vrijstelling op grond van artikel 17 of 19 WRO of een in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellingsbevoegdheid (art. 15 WRO) is vereist.

Artikel 4 Beoordelingsgronden

Een vrijstelling op grond van artikel 17 of 19 WRO of een in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellingsbevoegdheid (artikel 15 WRO) wordt niet verleend indien niet wordt voldaan aan de volgende voorschriften:

  • 1.

    Bij nieuw te bouwen en bestaande kassen, waarin assimilatiebelichting wordt aangebracht, dient bovenafscherming aanwezig te zijn die de lichtuitstraling aan de bovenzijde van de kas met 85% reduceert. De bovenafscherming dient van zonsondergang tot zonsopgang gesloten te zijn. Hiermee behoeft de in voorschrift 1.5.5 van bijlage 2 van het Besluit glastuinbouw genoemde donkerteperiode niet in acht te worden genomen.

  • 2.

    Bij bestaande glastuinbouwbedrijven, die reeds assimilatiebelichting toepassen, dienen buiten de in bijlage 2 behorende bij het Besluit glastuinbouw in voorschrift 1.5.5. genoemde periode, de aanwezige energieschermen tussen zonsondergang en zonsopgang gesloten te zijn.

Artikel 5 Weigering vrijstelling

Indien blijkt dat te realiseren nieuwbouw of uitbreiding niet zal voldoen of in onvoldoende mate is aangetoond dat aan de in artikel 4 genoemde beoordelingsgronden wordt voldaan, wordt de vrijstelling niet verleend.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als de ‘Beleidsregel Lichthinder gemeente Westvoorne’.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op [nader te bepalen datum].

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van [datum invoegen].

De griffier,

De voorzitter van de raad,

Toelichting bij de Beleidsregel Lichthinder gemeente Westvoorne

Aanleiding

Steeds meer glastuinbouwbedrijven maken gebruik van assimilatiebelichting om het groeiproces van de daarin geteelde gewassen te bevorderen. Volgens de Wet milieubeheer (Wm) moeten deze glastuinbouwbedrijven zich óf houden aan het Besluit glastuinbouw óf aan een aan het bedrijf verleende milieuvergunning. In het besluit of de vergunning zijn regels opgenomen ten aanzien van het gebruik van assimilatiebelichting. In het Besluit glastuinbouw (paragraaf 1.5, bijlage 2) is onder meer bepaald dat de gevels van kassen van zonsondergang tot zonsopgang voorzien moeten zijn van afscherming, waarmee de lichtuitstraling op 10 meter uit de gevel met 95% wordt gereduceerd. Daarnaast is in de periode van 1 september tot 1 mei toepassing van groeilicht van 20.00 tot 24.00 uur niet toegestaan, tenzij de lichtuitstraling aan de bovenzijde van de kas met 95% wordt gereduceerd (de zogenaamde donkerteperiode).

Binnen de gemeente Westvoorne, vooral in het glastuinbouwgebied Tinte, zijn glastuinbouwbedrijven gevestigd. Het gebied is tevens in het provinciaal ruimtelijk beleid aangewezen als concentratiegebied glastuinbouw. Binnen dit gebied kan de glastuinbouw verder ontwikkeld worden. Ondanks het feit dat de bedrijven veelal voldoen aan de wettelijke eisen (in de meeste gevallen het Besluit glastuinbouw), wordt door veel inwoners van Westvoorne hinder ondervonden door assimilatiebelichting. De hinder is met name afkomstig van assimilatiebelichting die uitstraalt aan de bovenzijde van de kassen in de nachtelijke uren buiten de donkerteperiode. Hoewel de betrokken tuinders de donkerteperiode uit eigen beweging hebben verlengd van een half uur na zonsondergang tot 01:00 uur, blijft de hinder bestaan. De gemeente heeft daarom een aantal stappen ondernomen om deze overlast voor de inwoners terug te dringen. In dit kader is een gemeentelijke werkgroep lichthinder opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van de actiegroep lichthinder (omwonenden), WLTO, LTO, DCMR, twee tuinders en de gemeente. In dit verband is en wordt gezocht naar technisch en juridisch haalbare oplossingen. Bovendien hebben de onderhandelingen tussen LTO Nederland en Stichting Natuur en Milieu (SN&M) over de mogelijkheden om lichthinder ten gevolge van assimilatiebelichting terug te dringen inmiddels geleid tot een ”Gezamenlijke verklaring plan van aanpak Maatschappelijke belichting en afscherming in de glastuinbouw”. Momenteel spreken beide belangenorganisaties over de interpretatie en de invulling van het plan van aanpak. Het Ministerie van VROM wacht de uitkomsten af en besluit op grond hiervan of het Besluit glastuinbouw dient te worden aangescherpt op het onderwerp assimilatiebelichting.

De gemeente Westvoorne wil echter al op korte termijn een instrument in handen hebben om eisen te kunnen stellen aan bedrijven om zo de ondervonden lichtoverlast door inwoners van de gemeenten te minimaliseren. De raadscommissie VROM van de gemeente Westvoorne heeft op 7 april 2004 ingestemd met het plan een Beleidsregel lichthinder op te stellen, die voor het stellen van eisen gebruikt kan worden en die later juridisch vertaald kan worden bij de algehele herziening van het bestemmingsplan Landelijk gebied.

Waarom een beleidsregel op grond van de WRO?

In Nederland bestaat vooralsnog geen specifieke wet- en regelgeving rondom lichthinder. Wel worden via andere regelgeving eisen gesteld aan het omgaan met licht of kunnen die worden gesteld. Wat betreft de belangrijkste regelgeving kan onderscheid worden gemaakt tussen:

  • -

    het Wet milieubeheer-traject (Wm-traject);

  • -

    het ruimtelijke ordeningstraject (RO-traject).

  • 1.

    Volgens de Wet milieubeheer (Wm) moeten glastuinbouwbedrijven zich óf houden aan het Besluit glastuinbouw óf aan een aan het bedrijf verleende milieuvergunning. Zoals reeds aangegeven blijkt de huidige regelgeving niet afdoende om de hinder bij omwonenden tegen te gaan. Op basis van paragraaf 1.9 van het besluit Glastuinbouw (zorgplichtparagraaf) is het slechts in uitzonderlijke gevallen voor een gemeente mogelijk nadere eisen te stellen met betrekking tot de bovenafscherming van de kassen.

    Zoals eerder vermeld wordt aanscherping van de regels in het Besluit Glastuinbouw verwacht, echter niet op zeer korte termijn.

  • 2.

    Lichthinder is niet alleen een milieuprobleem, maar zeker in het landelijk gebied ook een ruimtelijk probleem met negatieve gevolgen voor natuur, landschap en omwonenden.

Bestemmingsplan

Aan een bestemmingsplan kunnen natuur- en milieubeschermende beperkingen verbonden worden, onder voorwaarde dat die bepalingen een ruimtelijke relevantie hebben. In jurisprudentie heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State expliciet gesteld dat in een bestemmingsplan voorschriften ter beperking van lichthinder door glastuinbouwbedrijven opgenomen kunnen worden. 1

In de huidige bestemmingsplannen zijn geen voorschriften opgenomen over de mate van licht die een glastuinbouwbedrijf zou mogen verspreiden. Momenteel wordt een herziening van de bestemmingsplannen landelijk gebied Oostvoorne en landelijk gebied Rockanje voorbereid. In de herziening van deze plannen (te noemen het bestemmingsplan Landelijk gebied) zal lichthinder afkomstig van de glastuinbouw de aandacht krijgen.

Vrijstellingen

Indien een nieuw te bouwen glastuinbouwbedrijf of een wijziging van een bestaand glastuinbouwbedrijf niet binnen het bestemmingsplan past, kan een gemeente op grond van artikel 15, 17 of 19 WRO vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan. Op grond van art. 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende bevoegdheid.

De gemeente heeft dus een eigen bevoegdheid op het gebied van vrijstellingen van het bestemmingsplan, mits er een relatie bestaat met het toekomstige beleid of het toekomstige bestemmingsplan. De gemeente kan dan ook eigen beleid c.q. regels opstellen op dit punt.

Beleid mag niet strijdig zijn met de eisen in de Wet milieubeheer. Aangezien landelijke en provinciale ontwikkelingen (in verschillende beleidsdocumenten wordt aandacht besteed aan lichthinder) er op wijzen dat de regels omtrent assimilatiebelichting aangescherpt zullen gaan worden, kan hierop geanticipeerd worden.

Reikwijdte beleidsregel

Mate van afscherming

Deze Beleidsregel Lichthinder gaat voor nieuw te bouwen kassen en bestaande kassen waarin assimilatiebelichting wordt aangebracht, uit van 85% lichtafscherming gedurende de nacht. Dit percentage sluit aan bij de overeenkomst die is gesloten tussen LTO Nederland en de Stichting Natuur en Milieu.

Ingevolge deze overeenkomst behoeft de in voorschift 1.5.5 van bijlage 2 van het Besluit glastuinbouw genoemde donkerteperiode (20.00 – 24.00 uur) niet in acht te worden genomen.

De inzet van de overeenkomst is (stapsgewijs) te komen tot 95% lichtreductie vanaf 2008. Voordat hogere eisen opgelegd kunnen worden, zullen eerst de technische ontwikkelingen moeten worden afgewacht. De Beleidsregel lichthinder zal, indien gewenst, hierop worden aangepast.

Wat betreft bestaande kassen kan volstaan worden met het gedurende de periode tussen zonsondergang en zonsopgang sluiten van de energieschermen. De donkerteperiode dient bij deze situaties wel in acht genomen te worden.

Beoordelingsgronden

Bij een art. 15, 17 en 19 WRO procedure toetst de gemeente of vrijstelling verleend kan worden van het geldende bestemmingsplan. In de omgeving van (nieuw te vestigen) glastuinbouwbedrijven komen ook burgerwoningen voor. De gemeente Westvoorne is van mening dat rekening gehouden moet worden met andere gebruikers van het gebied. Middels de beleidsregel Lichthinder wordt hieraan invulling gegeven.

De beleidsregel lichthinder zal toegepast worden bij alle vrijstellingsverzoeken voor nieuw te bouwen kassen dan wel voor aanpassing van bestaande glastuinbouwbedrijven die verdergaan dan het vigerende bestemmingsplan toestaat. Deze verzoeken kunnen betrekking hebben op de hele gemeente Westvoorne, inclusief het glastuinbouwgebied.

Op het toetsmoment zal de aanvrager van de vrijstelling moeten kunnen aantonen dat hij aan de Beleidsregel kan voldoen.


Noot
1

ABRvS, 24 juli 2002, nr. 200104384/1