Regeling vervallen per 14-01-2021

Vervangingsregeling 2017

Geldend van 16-03-2017 t/m 13-01-2021

Intitulé

Vervangingsregeling 2017

A. Plaatsvervanging van de secretaris-directeur in zijn hoedanigheid als directeur van de ambtelijke dienst.

  • 1.

    Van plaatsvervanging is sprake wanneer de secretaris-directeur wegens vakantie of ziekte of een andere vorm van verlof gedurende een langere periode afwezig is en er met hem gedurende deze periode geen dagelijks contact kan zijn.

  • 2.

    Als plaatsvervangers kunnen optreden:

    • a.

      de manager Water, 1e plaatsvervanger

    • b.

      de manager Bedrijfsvoering, 2e plaatsvervanger

    • c.

      de clustermanager Control, 3e plaatsvervanger

  • 3.

    De plaatsvervanging betreft het nemen van besluiten waarvan de afhandeling tot aan de voorziene terugkeer van de secretaris- directeur geen uitstel duldt, alsmede het afhandelen van lopende zaken zoals het paraferen van nota’s en het ondertekenen van brieven.

  • 4.

    Plaatsvervangers nemen alleen besluiten die passen in een bestendige beleidslijn.

  • 5.

    Door plaatsvervangers wordt geen nieuw beleid ontwikkeld en/of uitgezet. In zaken van aanzienlijk belang raadpleegt de desbetreffende vervanger de dijkgraaf of diens vervanger.

  • 6.

    Na terugkeer van de secretaris-directeur leggen de plaatsvervangers verantwoording aan hem af over de wijze waarop inhoud is gegeven aan deze regeling.

B. Plaatsvervanging van managers, teamleiders, programmamanagers, procesmanagers en projectmanagers.

  • 7.

    De artikelen 8 tot en met 10 zijn van toepassing voor de vervanging van de managers en clustermanagers.

  • 8.

    Van vervanging is sprake wanneer een in artikel 7 genoemde manager tijdelijk afwezig is voor een periode die naar verwachting niet langer duurt dan zeven weken. Indien een afwezigheid al dan niet voorzien - langer duurt dan zeven weken, dan wordt over de vervanging door de secretaris-directeur een afzonderlijk besluit genomen.

  • 9.

    Een vervanger is bevoegd lopende zaken af te handelen met in achtneming van:

    • het besluit submandaat, volmacht en machtiging secretaris-directeur;

    • de bestaande budgettaire kaders;

    • overige, binnen de uitoefening van de betreffende functie gemaakte afspraken.

  • 10.

    Voor vervanging wordt gebruik gemaakt van het beginsel van horizontale vervanging, wat inhoudt dat managers en clustermanagers worden vervangen door managers van hetzelfde niveau. In afwijking daarvan treedt de secretaris-directeur op als tweede vervanger voor de managers Water en Bedrijfsvoering. De vervanging van de managers en clustermanagers dient te geschieden volgens het vervangingsschema opgenomen in bijlage A. De bijzondere positie van de cluster Concerncontrol leidt er toe dat de vervanging van de clustermanager Concerncontrol dient te geschieden op het niveau van de daartoe aangewezen Senior Controller.

  • 11.

    Programmamanagers, teamleiders en projectmanagers worden in hun hoedanigheid als budgethouder (Financieel Volmachtbesluit artikel 3 de leden c, d en e) vervangen door de clustermanager onder wiens verantwoordelijkheid hij/zij functioneert (verticale vervanging) dan wel in geval van afwezigheid van de desbetreffende clustermanager door diens vervanger overeenkomstig deze regeling.

  • 12.

    Eerder vastgestelde regelingen voor de vervanging van de secretaris-directeur in zijn hoedanigheid als directeur van de ambtelijke dienst en de in artikel 7 en 11 genoemde functionarissen komen hiermee te vervallen. Het vervangingsschema wordt jaarlijks of zoveel vaker als noodzakelijk wordt geacht, getoetst en zo nodig geactualiseerd.

Leeuwarden, 16 maart 2017

Namens het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân,

O. Bijlsma,

Secretaris-directeur

Ondertekening

BIJLAGE A: Vervangingsschema 2017

afbeelding binnen de regeling