Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Wierden 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Wierden 2012.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Wwb: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de Wwb tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik);

    • b.

      Wsw: Wet sociale werkvoorziening;

    • c.

      cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop het gemeentebestuur gerechtigden uit sub a. en b. van dit artikel betrekt in de beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling, uitvoering en evaluatie van deze wetten;

    • d.

      cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Wierden op grond van de wetten genoemd onder a en b van dit artikel.

    • e.

      sw-gerechtigden: personen die een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Wsw vervullen alsmede personen met een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid Wsw alsmede hun wettelijk vertegenwoordigers.

    • f.

      cliëntenorganisaties: organisaties van cliënten alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen zoals kerken, vakbonden; seniorenbonden, landbouworganisaties etc.

    • g.

      cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van cliënten en cliëntenorganisaties bestaand orgaan, dat de belangen behartigt van gerechtigden van sub a. en b. van dit artikel.

    • h.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden.

  • 2. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze

  • 1. Er is binnen de gemeente Wierden een cliëntenraad als bedoeld in artikel 47 van de Wwb, en artikel 2 lid 3 van de Wsw.

  • 2. De doelstelling van cliëntenparticipatie is het vergroten van de betrokkenheid van uitkeringsgerechtigden en sw-gerechtigden bij de beleidsbepaling en de uitvoering van de Wwb, Wsw en aanverwante wet- en regelgeving;

  • 3. De cliëntenraad levert een bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit van producten en dienstverlening op het gebied van de Wwb, en Wsw.

  • 4. De cliëntenraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college, en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

  • 5. De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over:

    • a.

      klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures;

    • b.

      de uitvoering van het SW-bedrijf Soweco. Hiervoor heeft Soweco NV een ondernemingsraad conform de Wet op de Ondernemingsraden.

  • 6. De adviezen worden schriftelijk middels brieven of verslagen kenbaar gemaakt.

  • 7. De cliëntenraad voert zijn taken voornamelijk uit door middel van overleg in de vergadering van de cliëntenraad.

Artikel 3 Samenstelling van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad telt ten minste negen en ten hoogste vijftien leden. De zitting in de cliëntenraad heeft de instemming van het college.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit cliënten, sw-gerechtigden en vertegenwoordigers van organisaties van cliënten en vertegenwoordigers van organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen. Per organisatie kunnen maximaal twee vertegenwoordigers lid zijn.

  • 3. De organisaties als bedoeld in het tweede lid die vertegenwoordigers mogen voordragen worden uitgenodigd een vertegenwoordiger af te vaardigen naar de cliëntenraad.

  • 4. De cliëntenraad kan organisaties verzoeken vertegenwoordigers voor te dragen om zitting te nemen in de cliëntenraad.

  • 5. Indien een organisatie drie maanden na het ingaan van een nieuwe zittingstermijn van de cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de cliëntenraad vertegenwoordigde organisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden van de cliëntenraad aan te vullen tot maximaal vijftien.

  • 6. De zittingstermijn voor leden van de cliëntenraad bedraagt vier jaar waarbij wordt aangesloten bij de zittingsduur van de gemeenteraad. De termijn van vier jaar kan 1 keer met vier jaar worden verlengd.

  • 7. Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet de afvaardigende organisatie in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn. Wordt niet binnen drie maanden een vervanger voorgedragen, dan is het bepaalde in het vijfde lid van dit artikel van overeenkomstige toepassing.

  • 8. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren, waar nodig, wel ruggespraak met hun achterban.

  • 9. Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden kan de cliëntenraad het vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen de voorzitter, en het desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft, stelt de voorzitter het disfunctioneren in eerste instantie bij de afvaardigende organisatie aan de orde. Leidt dit niet tot een voor allen acceptabele oplossing, dan kan de cliëntenraad besluiten betrokkene niet meer toe te laten tot de vergaderingen.

Artikel 4 De voorzitter

  • 1. De vergaderingen van de cliëntenraad worden voorgezeten door een voorzitter, die uit de cliëntenraad wordt benoemd.

  • 2. De voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar benoemd, op voordracht van de cliëntenraad. De voorzitter kan een keer voor een periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 3. Bij afwezigheid van de voorzitter draagt de cliëntenraad zorg voor aanwijzing van een vervanger uit zijn midden.

Artikel 5 Het secretariaat

Er kan ambtelijke ondersteuning worden geboden aan het secretariaat van de cliëntenraad met betrekking tot de advisering en voor zover het werkzaamheden betreft die verband houden met het voorbereiden en het verslagleggen van de vergaderingen.

Artikel 6 De vergadering

  • 1. Er wordt minimaal vier keer per jaar een vergadering belegd of zoveel vaker als de voorzitter dan wel ten minste drie leden dat nodig achten.

  • 2. Het hoofd van de afdeling Werk, inkomen en zorg, of zijn vertegenwoordiger woont als regel de vergadering bij en kan gevraagd een toelichting of advies geven. De vergaderingen worden door hem / haar in ieder geval bezocht indien de cliëntenraad dit nodig oordeelt.

  • 3. De cliëntenraad kan derden uitnodigen in verband met een van de agendapunten van de overlegvergadering.

  • 4. De portefeuillehouder Werk, inkomen en zorg bezoekt op verzoek van de cliëntenraad de vergadering, met een minimum van een keer per kalenderjaar.

  • 5. De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 6. De vergaderingen zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk.

  • 7. De stukken voor de vergadering zijn voor aanvang van de vergadering voor de leden beschikbaar.

  • 8. De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

  • 9. Van de vergadering wordt een verslag opgesteld.

Artikel 7 De informatievoorziening

Het hoofd van de afdeling Werk, inkomen en zorg draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting de cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren. Het is voor een goede taakuitoefening essentieel dat de informatievoorziening plaatsvindt in een zodanig vroeg stadium, dat advisering door de cliëntenraad zinvol kan zijn.

Artikel 8 Vergoedingen

  • 1. Voor het bijwonen van de vergaderingen kan een vergoeding worden verstrekt.

  • 2. De reiskosten in verband met het bezoeken van vergaderingen worden vergoed.

  • 3. Overige kosten worden slechts vergoed na voorafgaande goedkeuring door het college.

Artikel 9 De facilitering

Het college stelt vergaderaccommodatie en -faciliteiten beschikbaar voor de vergaderingen.

Artikel 10 Garantstelling

Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van de cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering of voorziening en de bejegening door medewerkers van de afdeling Werk, inkomen en zorg.

Artikel 11 Evaluatie

De cliëntenraad evalueert eens per vier jaar het functioneren van de cliëntenraad en eventueel vaker indien de cliëntenraad, het college of de gemeenteraad tussentijdse evaluatie nodig acht.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de cliëntenraad.

  • 2.

    De cliëntenraad stelt, indien zij dit nodig oordeelt, ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Wierden 2012.

4. De Verordening op de cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet investeren in jongeren en Wet sociale werkvoorziening wordt met ingang van 1 januari 2012 ingetrokken

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wierden d.d. 3 april 2012
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. W.H.J. Wienk ing. J.H.M. Robben