Regeling vervallen per 22-09-2017

Legesverordening 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 21-09-2017

Intitulé

Legesverordening 2010

GEMEENTE WIERDEN

RAADSBESLUIT

Nr.: Raad2009102

Besluit van de gemeenteraad van Wierden over Legesverordening 2010.

De raad, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 oktober 2009

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een

hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in

de volgende kalendermaand;

d.’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in

het volgende kalenderjaar;

e.'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a.diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening

(grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

b.diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke

intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een

omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met

betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet

algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • d.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten,

wachtgelden, loon of overige inkomsten;

d.het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van

plaatselijke belastingen;

e.de aan belanghebbende uitgereikte beschikkingen of afschriften daarvan houdende

aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of

toelage, dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of

dienstverlening jegens de gemeente;

f.de aan belanghebbende uitgereikte beschikkingen of afschriften daarvan, houdende

beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

g.de in de tarieflijst onder 1.5.2.1 / 1.5.2.2 en 1.5.2.4 vermelde stukken indien deze verstrekt worden

aan nieuwsmedia, die deze op hen daartoe aan burgemeester en wethouders gedaan

verzoek ontvangen ten behoeve van het verspreiden van nieuws over de vergaderingen

van de raad.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

1.De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze

verordening behorende tarieventabel.

2.Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel

genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

1.In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges

worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in

    geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de

    kennisgeving.

    • 2.

      De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

    • 3.

      In afwijking van artikel 4:90, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in geval van contante betaling een kwitantie afgegeven:

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat

kalenderjaar in werking treedt

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

1.De artikelen en tarieventabel van de Legesverordening 2009 van 16 december 2008, vervalt met

ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten

die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2.In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van

de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien

verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum

hebben voorgedaan:

a.Legesverordening 2009, onderdeel H sub y (gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid,

van de Brandbeveiligingsverordening (gebruiksvergunning);

  • b.

    Legesverordening 2009, onderdeel G sub g, h en i (vergunning, melding of ontheffing als bedoeld in respectievelijk artikel 3, 30 en 35 van de Drank- en Horecawet);

  • c.

    Legesverordening 2009, onderdeel G sub a t/m f (evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening);

    • 3.

      Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 en 2 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

    • 4.

      De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de

bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze

verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum

tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wierden d.d. 16 december 2009.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. W.H.J. Wienk J.G. Kristen

Bijlage

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken

Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

Hoofdstuk 9 Kansspelen

Hoofdstuk 10 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 11 Diversen

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.1.1.

op maandag na 9.30 uur

€ 188,50

1.1.1.2.

op dinsdag na 9.30 uur

€ 188,50

1.1.1.3.

op woensdag, donderdag en vrijdag

€ 188,50

1.1.1.4.

op zaterdag, zondag en daarmee gelijkgestelde dagen, alsmede op € 412,85

door burgemeester en wethouders te bepalen werkdagen waarop de

gemeentelijke diensten de gehele dag zijn gesloten met dien verstande dat bij de voltrekking van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap op maandag tot en met vrijdag tussen 12.30 uur en 13.30 uur in het gemeentehuis € 27,40 boven het gemelde tarief

€ 424,50

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een alternatieve trouwlocatie.

1.1.2.1.

op normale werkdag

€ 136,90

1.1.2.2.

op bijzondere dagen

€ 325,10

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.3.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 16,35

1.1.3.2.

Voor een duplicaat van een boekje als onder sub 1 bedoeld.

€ 20,15

1.1.3.3.

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 24,70

1.1.4

het verrichten van een nasporing in de registers van de burgerlijke stand eventueel gevolgd door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat van die nasporing en benevens het hierna onder sub b. geregelde recht voor het geven van inlichtingen, per vijf minuten of een gedeelte daarvan.

€ 4,40

1.1.4.1

het mondeling of schriftelijk verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand: per inlichting op één persoon betrekking hebbende

€ 4,40

1.1.5.

het aanvragen ten behoeve van een belanghebbende van een afschrift of een akte of een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente voor elke handeling:

1.1.5.1

in Nederland

€ 7,70

1.1.5.2

in het buitenland

€ 7,70

1.1.6

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 44,95

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,95

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 44,95

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,55

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 (per kind)

€ 20,93

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 36,55

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar

€ 8,55

1.2.1.8

Ingeval van vermissing of diefstal worden de in 1.2.1.1 t/m 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7 genoemde bedragen verhoogd met

€ 20,00

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 27,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.3.3

Ingeval van vermissing of diefstal worden de in 1.3.1 en 1.3.2 genoemde bedragen verhoogd met

€ 20,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking per persoon

€ 4,20

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking per gezin

€ 8,45

1.4.2.3

tot het verstrekken van een inlichting uit de GBA-administratie

t.b.v. charitatieve en/of wetenschappelijke doeleinden

€ 1,50

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.4

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.5 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

€ 107,10

1.4.5.1

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.5.2

tot 200 verstrekkingen

€ 146,70

1.4.5.3

voor ieder volgend honderdtal

€ 54,90

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afschrift van

een persoonslijst

€ 5,00

1.4.7

Het tarief bedraagt voor een gewaarmerkte kopie of afschrift van een

verklaring onder ede

€ 5,00

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.1.1

een afschrift van de programmabegroting

€ 31,10

1.5.1.2

een afschrift van de financiële begroting

€ 57,75

1.5.1.3

een afschrift van de beheersbegroting

€ 88,85

1.5.1.4

een afschrift van de begroting met memorie van toelichting van het Grondbedrijf

€ 6,65

1.5.1.5

een uittreksel uit de onder sub 1,2 of 3 bedoelde stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,30

1.5.1.6

een afschrift van de gemeenterekening

€ 37,75

1.5.1.7

een afschrift van de rekening van het grondbedrijf

€ 11,10

1.5.1.8

een uittreksel uit de onder sub 6 of 7 bedoelde stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,30

1.5.1.9

een afschrift van de productenrealisatie

€ 33,30

1.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.2.1

een afschrift van het verslag / stukken van een raadsvergadering of commissie, per pagina

€ 0,30

1.5.2.2

het afsluiten van een abonnement op het toezenden van de verslagen / stukken van de raadsvergaderingen voor een kalenderjaar:

€ 38,80

1.5.2.3

het afsluiten van een abonnement op het ophalen van de verslagen / stukken op het gemeentehuis van de raadsvergaderingen voor een kalenderjaar:

€ 31,50

1.5.2.4

het afsluiten van een abonnement op het toezenden van de verslagen / stukken van de informatieronde voor een kalenderjaar:

€ 22,20

1.5.2.5

het afsluiten van een abonnement op het ophalen van de verslagen / stukken op het gemeentehuis van de informatieronde voor een kalenderjaar:

€ 14,90

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.3.1

een afschrift van de bouwverordening en van de nadere regelen behorende bij de verordening

€ 32,70

1.5.3.2

een toelichting op de bouwverordening

€ 28,15

1.5.3.3

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening

€ 26,75

1.5.3.4

een aanvulling van de onder sub. 1 bedoelde verordening, per bladzijde

€ 0,95

Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.1.1

De leges bedragen voor het raadplegen van de bij het gemeentebestuur

berustende kadastrale leggers en plans:

€ 0,95

1.6.1.2

indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen, per vijf minuten of een gedeelte daarvan

€ 4,50

1.6.1.3

in de overige gevallen

€ 2,55

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.7.2

de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap, een certificaat van oorsprong, een attestatie de vita, de legalisatie van een handtekening

of een foto of het ter legalisatie inzenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland in persoonlijk belang van de aanvrager

€ 5,95

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,15

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.8.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,35

1.8.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina

€ 0,35

Hoofdstuk 9 Kansspelen

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.9.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.9.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

Hoofdstuk 10 Verkeer en vervoer

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 31,00

1.10.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 31,00

Hoofdstuk 11 Diversen

1.11.1.

een afschrift of een fotokopie of uittreksel uit een stuk, niet elders in deze tarieflijst genoemd, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,30

1.11.1.1

een afschrift of een fotokopie of uittreksel uit een stuk in kleur per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,55

1.11.1.2

het verstrekken van kaarten en tekeningen dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, lichtdruk of kopie

€ 1,20

vermeerderd met € 0,80 voor elke 1000 cm², waarmee de oppervlakte van de of de tekening 1000 cm² te boven gaat, alsmede vermeerderd met € 8,85 per 10 minuten of gedeelten daarvan voor ambtelijke bemoeienissen.

1.11.1.3

een kopie van WOZ-beschikking op aanvraag

€ 9,95

1.11.1.4

Monumentenlijst: De leges voor het verstrekken van een exemplaar van de lijst van onroerende monumenten in de gemeente Wierden bedragen

€ 4,95

1.11.1.5

Niet met name genoemde beschikkingen en verrichtingen:

De leges bedragen voor het afgeven van een gunstige beschikking op een verzoekschrift, van een vergunning of ontheffing, dan wel van

elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt. Voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in deze tarieflijst of in een andere belastingverordening, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per beschikking

€ 3,05

1.11.1.6

De leges voor het afgeven van een vergunning ingevolge artikel 4.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening bedragen, indien de reclame dient te worden beoordeeld

€ 48,60

1.11.1.7

Behalve de leges genoemd in 1.11.1.6 wordt voor een vergunning als bedoeld in dit onderdeel, wegens het beoordelen van de reclame uit esthetisch oogpunt, een vergoeding geheven naar de normen onder Titel 2 k. van deze tarieflijst.

1.11.1.8

De leges voor het afgeven van een vergunning bedoeld in artikel 22 van de Afvalstoffenverordening bedragen € 26,55

€ 27,30

1.11.1.9

De leges voor het omruilen van een afvalcontainer

€ 27,00

1.11.1.10

Voor de verkoop van stickers voor ophalen van grof vuil, per sticker

€ 2,50

1.11.1.11

Eigen bijdrage ophalen grof huishoudelijk afval

€ 15,00

1.11.1.12

Voor het verstrekken op verzoek van een nieuwe afvalpas (ter vervanging)

€ 5,00

1.11.1.13

Voor het verstrekken op verzoek van een nieuwe sleutel voor de verzamelafvalcontainers

€ 10,00

1.11.1.14

De leges voor het in behandeling nemen van een aanlegverzoek van kabels en leiding, zoals bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), per aanlegverzoek bedragen.

€ 342,90

1.11.1.15

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart bedragen

€ 13,00

te vermeerderen met de vooraf aan de aanvrager mede te delen kosten in verband met Sociaal Medische Advisering (SMA-tarief)

1.11.1.16

Het toewijzen van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 30,00

1.11.1.17

Het ter beschikking stellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 21,00

1.11.1.18

Inschrijven bouwgrond

€ 35,00

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Bouwvergunningen

a.Onder bouwkosten wordt in dit onderdeel verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover de aannemingssom ontbreekt, een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd of de bouwkosten berekend volgens de eenheidsprijzen zoals door de gemeente is bekendgemaakt.

Onder de bouwkosten worden mede begrepen de kosten van de gehele afwerking en de omzetbelasting.

Lichte bouwvergunning

b.De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, € 9,45 per € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan, met dien verstand dat de minimum leges € 69,45 bedragen. Het bedrag der leges wordt berekend aan de hand van een bij de aanvraag om vergunning over te leggen begroting van kosten dan wel indien begroting ontbreekt of als onvolledig wordt beoordeeld de door de gemeente op basis de eenheidsprijzen berekende bouwkosten;

Reguliere bouwvergunning

c.De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, € 9,45 per € 500,- bouwkosten of een gedeelte daarvan, met dien verstand dat de minimum leges € 69,45 bedragen. Het bedrag der leges wordt berekend aan de hand van een bij de aanvraag om vergunning over te leggen begroting van kosten dan wel indien begroting ontbreekt of als onvolledig wordt beoordeeld de door de gemeente op basis de eenheidsprijzen berekende bouwkosten;

Bouwvergunning eerste fase

  • d.

    De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, 60% van de leges als ware er sprake van een verzoek om een reguliere bouwvergunning;

  • e.

    De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet, 60% van de leges als ware er sprake van een verzoek om een reguliere bouwvergunning verminderd met de onder d. in rekening gebrachte leges met dien verstande dat er geen restitutie van leges plaatsvindt;

Bouwvergunning tweede fase

f.De leges bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een bouwvergunning tweede

f. fase als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, 60% van de leges als ware er

f. sprake van een verzoek om een reguliere bouwvergunning;

Bouwen zonder vergunning

g.Indien een bouwvergunning wordt aangevraagd voor een bouwwerk dat reeds geheel

of gedeeltelijk is gerealiseerd, worden de bouwleges zoals genoemd in b, c of d verhoogd met 50%.

Afwijking verleende bouwvergunning

h.Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in b of c met dien verstande dat geen restitutie van de voor de primaire vergunning betaalde leges plaatsvindt;

Niet- ontvankelijke bouwaanvraag, intrekken aanvraag om bouwvergunning, en geen gebruik maken van een verleende bouwvergunning

i. 1. Indien een aanvraag om bouwvergunning vanwege het niet of onvolledig indienen van de gevraagde gegevens, zoals vermeld in artikel 47 van de Woningwet en artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, niet verder in behandeling wordt genomen, wordt 90% van de berekende gemeentelijke leges gerestitueerd waarbij minimaal € 40,35 en maximaal € 66,45 aan behandelingskosten in rekening wordt gebracht. De door de gemeente in rekening gebrachte kosten voor welstandstoezicht worden geheel gerestitueerd.

2.Indien van de verleende vergunning als bedoeld in de onderdelen b, c en f geen gebruik wordt gemaakt en deze met het oog daarop is ingetrokken of indien een aanvraag als bedoeld in de onderdelen b, c, d, e en f voor de verlening van de vergunning wordt ingetrokken of indien een gevraagde vergunning niet wordt verleend wordt 40% van het door de gemeente gemaakte kosten gerestitueerd.

De door de gemeente in rekening gebrachte kosten voor welstandstoezicht worden alleen gerestitueerd als het bouwplan nog niet beoordeeld is door de welstand of dat er een negatief advies is afgegeven. In alle overige gevallen worden de kosten niet gerestitueerd.

Niet- ontvankelijke bouwaanvraag, intrekken aanvraag om bouwvergunning, en geen gebruik maken van een verleende bouwvergunning (aanvragen ingediend na 1 januari 2009)

  • 3.

    Indien een aanvraag om bouwvergunning vanwege het niet of onvolledig indienen van de

    gevraagde gegevens, zoals vermeld in artikel 47 van de Woningwet en artikel 4:5 van de

    Algemene wet bestuursrecht, niet verder in behandeling wordt genomen, wordt 10% van de

    berekende gemeentelijke leges in rekening gebracht waarbij minimaal € 40,35 en maximaal € 66,45 aan behandelingskosten in rekening wordt gebracht. De kosten voor welstandstoezicht

    worden niet in rekening gebracht.

  • 4.

    Indien van de verleende vergunning als bedoeld in de onderdelen b, c, d en f geen gebruik wordt gemaakt en deze met het oog daarop is ingetrokken of indien een aanvraag als bedoeld

    in de onderdelen b, c, d, e en f voor de verlening van de vergunning wordt ingetrokken of indien een gevraagde vergunning niet wordt verleend wordt 60% van de door de gemeente berekende

    gemeentelijke leges in rekening gebracht.

    De kosten voor welstandstoezicht worden niet in rekening gebracht als het bouwplan nog niet

    beoordeeld is door de welstand of dat er een negatief advies is afgegeven. In alle overige

    gevallen worden de kosten voor welstandstoezicht in rekening gebracht.

Overschrijven bouwaanvraag of bouwvergunning

j.De leges ter zake het in behandeling nemen van een verzoek tot overschrijving van een

j. bouwaanvraag of een verleende bouwvergunning bedragen € 23,20.

Welstand

k.Behalve en boven de rechten als bedoeld in b t/m e wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning wegens het beoordelen van de

k. bouwplannen die aan een welstandscommissie worden voorgelegd wordt een vergoeding

k. geheven, die als volgt wordt berekend:

Per ontwerp wordt een basisbedrag in rekening gebracht van € 9,27 (met dien verstande dat de minimum leges € 25,00 bedragen) vermeerderd met

3‰ van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 0,- tot en met € 230.000,-

vermeerderd met

0,5‰ van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen € 230.000,- tot en met € 455.000,-

vermeerderd met

0,25‰ van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen € 455.000,- tot en met € 680.000,-

vermeerderd met

0,125‰ van het deel van de bouwkosten dat de € 680.000,- te boven gaat.

De hierboven bedoelde kosten worden naar boven afgerond op hele euro’s.

Ook voor andersoortige adviezen van de welstandscommissie wordt een minimum bedrag van € 25,- in rekening gebracht.

Voor aanvragen waarvoor een ambtelijke welstandstoets moet worden uitgevoerd wordt een bedrag van € 25,- in rekening gebracht.

Principeverzoeken

  • l.

    Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek om bouwvergunning waarbij de

    aanvraag wordt getoetst aan de voorschriften van het bestemmingsplan en waarvoor het

    verzoek aan de welstandscommissie wordt voorgelegd worden 50% van de leges als bedoeld

    in H onder d en de leges in H onder k volledig in rekening gebracht. Indien dit principeverzoek resulteert in een formeel verzoek om bouwvergunning worden de leges voor het

    principeverzoek verrekend met de legeskosten.

  • m.

    Indien het principeverzoek niet resulteert in een formeel verzoek om bouwvergunning wordt

    90% van de berekende gemeentelijke leges gerestitueerd waarbij minimaal € 38,25 en

    maximaal € 63,- aan behandelingskosten in rekening wordt gebracht. De door de gemeente in rekening gebrachte kosten voor welstandstoezicht worden alleen gerestitueerd als het

    principeplan nog niet beoordeeld is door de welstand. In alle overige gevallen worden de

    kosten niet gerestitueerd. Hierbij wordt opgemerkt dat het principeverzoek schriftelijk wordt

    ingetrokken.

Monumentenvergunning

n.Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet

n. worden verleend met toepassing van artikel, 11 van de Monumentenwet 1988 op grond van

n. artikel 9 van de gemeentelijke Monumentenverordening , wordt het overeenkomstig H. (b. c.

n. of d) berekende bedrag verhoogd met een bedrag aan externe advieskosten

n. (monumentenadviseringskosten).

Ruimtelijke ordening.

o.Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet

worden verleend met toepassing van artikel, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, lid 3 sub b van de Woningwet, wordt het overeenkomstig H. (b. c. of d) berekende bedrag verhoogd met:

  • a.

    artikel 3.22 voornoemd € 200,50;

  • b.

    artikel 3.23 voornoemd € 200,50.

  • p.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing van het

    geldende bestemmingsplan voor het gebruik van het perceel € 84,30.

q. 1. De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

krijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 aanhef en onder a van de Wet op de ruimtelijke ordening (aanlegvergunning) € 267,35.

2.Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een

aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.10, 3.6 eerste lid onder a of c, 3.22 of 3.23, van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het in p genoemde bedrag verhoogd met € 221,45.

3.Onverminderd het bepaalde in o wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op

werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend

met toepassing van artikel 3.10, 3.6 eerste lid onder a of c, 3.22 of 3.23, van de Wet ruimtelijke ordening, het overeenkomstig o. berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges ingevolge de provinciale legesverordening zoals dat voorafgaand aan het in behandeling van de aanvraag aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan leges ingevolgde de provinciale legesverordening aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • r.

    De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6.1.c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijk ordening of artikel 50 lid 3 sub b van de Woningwet, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist als bedoeld in H. (b, c of d) en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in m..;

    a: artikel 3.6.1.c voornoemd € 66,85;

    b: artikel 3.22 voornoemd € 200,50;

  • c.

    artikel 3.23 voornoemd € 200,50.

  • s.

    De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarin toepassing van artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit) en/of artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt gevraagd, bedragen € 1.670,90.

  • t.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in onderdeel s in geval er geen bouwplan aan ten grondslag ligt (projectbesluit ten behoeve van gebruik) € 1.670,90.

  • u.

    Een projectbesluit moet worden gevolgd door een herziening van het bestemmingsplan. Het

    i n gevolge het bepaalde in s en t verschuldigde tarief wordt daarom verhoogd met de onder

  • I.

    Wijziging bestemmingsplannen genoemde bedragen.

Het onder r, s of t genoemde bedrag wordt verhoogd met een bedrag aan externe advieskosten (hierbij valt te denken aan kosten van de regionale archeoloog, ervenconsulent, externe adviesbureaus e.d.) en publicatiekosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld en vóór het in behandeling nemen van het verzoek aan de aanvrager wordt medegedeeld.

  • V1.

    De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

    beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid

    van de bodem, als bedoeld in artikel 2-1-5 van de bouwverordening € 84,30.

  • V2.

    De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van

    de resultaten van een akoestisch rapport dat noodzakelijk is om de geluidsbelasting van de

    gevel van een gebouw te bepalen vanwege industrie-, weg- of railverkeerslawaai € 84,30.

  • w.

    De leges voor het opstellen van een akoestisch rapport dat noodzakelijk is om de

    geluidsbelasting van de gevel van een gebouw te bepalen vanwege industrie-, weg- of

    railverkeerslawaai bedragen:

    • -

      per 1e woning/geluidsgevoelig object per perceel: € 300,-

    • -

      per volgende woning/geluidsgevoelig object: € 50,-.

  • x.

    Hogere Grenswaarde Geluidsbelasting

    • 1.

      het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een besluit tot het vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder € 334,20;

    • 2.

      het tarief genoemd in artikel w wordt – voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag – via een aan de aanvrager mee te delen door of vanwege het college van burgemeester en wethouders opgestelde begroting verhoogd met de kosten van:

      • -

        de eventuele noodzakelijke advieskosten van een externe deskundige;

      • -

        de kosten voor het eventueel plaatsen van één of meerdere – wettelijk vereiste – bekendmakingen;

    • 3.

      voor de toepassing van w wordt de aanvraag geacht in behandeling te zijn genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Sloopvergunningen en sloopmeldingen

y. 1. De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.2 van de Bouwverordening of als bedoeld in

artikel 3.3 aanhef en onder b van de Wet ruimtelijke ordening worden als volgt berekend:

Waarbij maximaal € 417,70 in rekening gebracht zal worden.

  • 2.

    Wanneer de aanvraag om sloopvergunning alleen betreft het verwijderen van asbest worden de leges als volgt berekend:

    Waarbij maximaal € 278,45 in rekening gebracht zal worden.

  • 3.

    De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een sloopmelding

    als bedoeld in artikel 8-2-1 van de bouwverordening € 31,60.

  • 4.

    De leges ter zake het in behandeling nemen van een verzoek tot overschrijving van een

    sloopaanvraag, een verleende sloopvergunning of een sloopmelding bedragen € 23,10,

  • 5.

    Indien een aanvraag om sloopvergunning vanwege het niet of onvolledig indienen van de

    gevraagde gegevens, zoals vermeld in 8.1.3. lid 1 van de Bouwverordening en artikel 4:5 in de Algemene wet bestuursrecht, niet verder in behandeling wordt genomen, wordt 90% van de

    berekende gemeentelijke leges gerestitueerd waarbij minimaal € 38,25 en maximaal € 63,-

    aan behandelingskosten in rekening wordt gebracht.

  • 6.

    Indien van de verleende vergunning als bedoeld in de onderdelen 1 en 2 geen gebruik wordt gemaakt en deze met het oog daarop is ingetrokken of indien een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 1 en 2 voor de verlening van de vergunning wordt ingetrokken of indien een gevraagde vergunning niet wordt verleend wordt 40% van het door de gemeente gemaakte kosten gerestitueerd.

Overige

Z1. De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als

bedoeld in artikel 30, eerste lid, van de Huisvestingswet € 42,10.

Z2. De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning, ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor

zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen € 8,15.

Wijziging bestemmingsplannen.

De leges voor het verlenen van stedenbouwkundige medewerking, ongeacht of deze al

dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een bouwvergunning, waarvoor onverminderd

de leges als bedoeld onder H worden geheven, bedragen:

  • a.

    indien deze medewerking bestaat uit het op verzoek herzien van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, € 2.005,10 wegens kosten voor ambtelijke bemoeienissen.

  • b.

    indien deze medewerking bestaat uit het op verzoek toepassing geven aan het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a of b van de Wet ruimtelijke ordening € 1.670,90 wegens ambtelijke bemoeienissen en overige

kosten.

Het onder a of b genoemde bedrag wordt verhoogd met een bedrag aan externe advieskosten (hierbij valt te denken aan kosten van de regionale archeoloog, ervenconsulent, externe adviesbureaus e.d.) en publicatiekosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld en vóór het in behandeling nemen van het verzoek aan de aanvrager wordt medegedeeld.

Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde

werkdag na de dag waarop de hiervoor bedoelde begroting aan de aanvrager ter kennis is

gebracht.

De onder a. en b. bedoelde leges worden niet geheven indien de herziening van het bestemmingsplan uitsluitend geschiedt in het algemeen belang.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 163,60

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 40,85

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van het afgeven van een ontheffing tot het in de gemeente innemen van een standplaats:

3.2.1.1

geldig voor één dag

€ 3,00

3.2.1.2

geldig voor één week

€ 5,95

3.2.1.3

geldig voor één maand

€ 11,90

3.2.1.4

geldig voor één kwartaal

€ 23,75

3.2.1.5

geldig voor één jaar

€ 47,55

3.2.1.6

de onder 3.2.1.1 t/m 3.2.1.5 genoemde tarieven worden vermeerderd

3.2.1.6.1

voor ambtelijke bemoeienissen.

€ 9,15

3.2.1.6.2

voor publicatiekosten

€ 1,05

3.2.2

het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een vergunning voor het bezigen van vuurwerk

€ 27,60

3.2.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgeven van een vergunning voor het ten gehore brengen van muziek door middel van muziekinstrumenten of langs mechanische weg:

3.2.3.1

geldig voor één dag

€ 3,00

3.2.3.2

geldig voor één week

€ 5,95

3.2.3.3

geldig voor één maand

€ 11,90

3.2.3.4

geldig voor één kwartaal

€ 23,75

3.2.3.5

geldig voor één jaar

€ 47,55

3.2.3.6

de onder 3.2.3.1 t/m 3.2.3.5 genoemde tarieven worden vermeerderd

3.2.3.6.1

voor ambtelijke bemoeienissen.

€ 9,15

3.2.3.6.2

voor publicatiekosten

€ 1,05

3.2.4

het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een vergunning tot het houden van kermissen en circussen

€ 46,75

3.2.5

het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van horeca en dergelijk:

3.2.5.1

indien de ontheffing voor één keer geldt

€ 3,05

3.2.5.2

indien de ontheffing een geldigheidsduur van een maand of een gedeelte van een maand heeft

€ 11,95

3.2.5.3

indien de ontheffing een geldigheidsduur van een kwartaal heeft of een gedeelte van een kwartaal heeft, langer dan een maand

€ 30,15

3.2.5.4

indien de ontheffing een geldigheidsduur heeft van een kalenderjaar

of een gedeelte daarvan, langer dan een kwartaal

€ 60,60

3.2.5.5

de onder 3.2.5.1 t/m 3.2.5.2 genoemde tarieven worden vermeerderd

3.2.5.5.1

voor ambtelijke bemoeienissen.

€ 9,05

3.2.5.5.2

voor publicatiekosten

€ 1,05

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

N.V.T.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.V.T.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.V.T.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

De leges / rechten bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.6.1

het verlenen van ontheffing c.q. vergunning als bedoeld in artikel 2.2.1, lid 4 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 26,85

3.6.2

het ingevolge artikel 2.11.1 lid 1 sub a en b van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en artikel 2.1.1, lid 1a van de Brandbeveiligingsverordening verlenen van een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in:

3.6.2.1

artikel 2.1.1, lid 1a van de Brandbeveiligingsverordening voor zover het betreft theaters, schouwburgen, congresgebouwen, vergaderzalen, dagverblijven, café, restaurants, bars en sociëteiten met een vloeroppervlak:

tot en met 300 m2

€ 172,45

van meer dan 300 m2 tot en met 600 m2

€ 344,70

van meer dan 600 m2

€ 344,70

vermeerderd met € 172,45 per 300 m2 of gedeelte daarvan boven 600 m2.

3.6.2.2

artikel 2.1.1, lid 1a van de Brandbeveiligingsverordening voor zover het betreft winkels, warenhuizen, tentoonstellingsruimten, kantoren en scholen met een vloeroppervlak:

tot en met 500 m2

€ 172,45

van meer dan 500 tot en met 1000 m2

€ 344,70

van meer dan 1000 tot en met 2500 m2

€ 775,55

van meer dan 2500 tot en met 5000 m2

€ 1120,40

van meer dan 5000 m2

€ 1120,40

vermeerderd met € 215,40 per 2.500 m2 of gedeelte daarvan boven 5.000 m2.

3.6.2.3

artikel 2.11.1 lid 1 sub a van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en artikel 2.1.1, lid 1b van de Brandbeveiligingsverordening (loodsen, vemen en opslagplaatsen) met een vloeroppervlak:

tot en met 500 m2

€ 172,45

van meer dan 500 tot en met 1000 m2

€ 258,55

van meer dan 1000 m2

€ 258,55

vermeerderd met € 86,15 per 1000 m2 of gedeelte daarvan boven 1.000 m2.

3.6.2.4

artikel 2.1.1, lid 1c van de Brandbeveiligingsverordening voor zover het betreft kampeerplaatsen met een bebouwde oppervlakte:

tot en met 300 m2

€ 172,45

van meer dan 300 tot en met 600 m2

€ 258,55

van meer dan 600 m2

€ 258,55

vermeerderd met € 86,15 per 300 m2 of gedeelte daarvan boven de 600 m2.

3.6.2.5

artikel 2.11.1lid 1 sub b van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en artikel 2.1.1, leden 1c en d van de Brandbeveiligingsverordening voor zover het betreft verblijfsinrichtingen, niet zijn de kampeerplaatsen of jachthavens, met een vloeroppervlak:

tot en met 500 m2

€ 215,45

van meer dan 500 tot en met 1000 m2

€ 517,05

van meer dan 1000 m2

€ 517,05

vermeerderd met € 107,70 per 250 m2 of gedeelte daarvan boven 1.000 m2.

3.6.2.6

een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2.11.1 lid 1 sub a en b van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en artikel 2.1.1, leden a en b van de Brandbeveiligingsverordening indien het gebruik niet langer duurt dan 30 dagen met een vloeroppervlak;

tot en met 500 m2

€ 86,15

van meer dan 500 tot en met 1000 m2

€ 172,45

van meer dan 1000 tot en met 1500 m2

€ 258,55

van meer dan 1500 tot en met 2500 m2

€ 430,90

van meer dan 2500 tot en met 5000 m2

€ 775,55

van meer dan 5000 m2

€ 775,55

vermeerderd met € 215,40 per 2.500 m2 of gedeelten daarvan boven 5000 m2.

3.6.2.7

het overschrijven van een verleende gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.11.1 lid 1 sub a en b van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken of ingevolge de Brandbeveiligingsverordening op naam van de nieuwe eigenaar of rechthebbende.

€ 53,95

3.6.2.7.1

Wanneer een vergunningplichtige in het kader van paragraaf 2.11 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken ingevolge het wijzigen van zijn inrichting c.q. lay-out een nieuwe vergunning nodig heeft wordt hiervoor € 107,70 in rekening gebracht.

3.6.2.7.2

Het verlenen van een ontheffing krachtens artikel 5.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Wierden € 3,00 geldig voor 1 dag en vermeerderd met € 9,15 voor ambtelijke bemoeienissen.

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

N.V.T.

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2009

De griffier van de gemeente Wierden,

drs. W.H.J. Wienk