Regeling vervallen per 21-03-2011

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 31-03-2003 t/m 20-03-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

G E M E E N T E W I E R D E N

RAADSBESLUIT

Nr.

De raad van de gemeente W i e r d e n;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (laatst gewijzigd Stbl. 2001,180) en op de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302);

besluit

vast te stellen de “Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens”;

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

  • e.

    beheerregeling GBA: beheerregeling Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

vastgesteld door de verantwoordelijke als uitwerking van artikel 14 Wet GBA;

  • f.

    beheerder: de functionaris die is belast met de dagelijkse zorg voor de GBA en opgenomen in de beheerregeling GBA;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • j.

    buitengemeentelijke afnemer: elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;

  • k.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • l.

    telefoonboekgegevens: algemene en verwijsgegevens van de ingeschrevene/geregistreerde over de: naam, voornamen, geboortedatum, adres (straatnaam t/m postcode), gemeente van inschrijving (woonplaats), datum overlijden, naam van de (eerdere) partner en het naamgebruik.

artikel 2

Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is de chef van de sectie Burgerzaken.

artikel 3

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders bepaalt, op grond van artikel 96 van de Wet GBA en met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen, welke gegevens worden verstrekt aan de afdelingen.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde gegevens en de doelomschrijving (en) ten behoeve waarvan die gegevens

    worden verstrekt, staan vermeld in de door het college van burgemeester en wethouders vast

    te stellen bijlage 1 van deze verordening.

  • 3.

    De verwerkingen van de in lid 2 genoemde gegevens en doelomschrijving(en) worden beheerd

    door de sectie burgerzaken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

artikel 4

Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreeks toegang (alleen om door middel van een “online verbinding” te kunnen raadplegen) tot de GBA hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de sectie Burgerzaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers

die geautoriseerd voor het inzagerecht en zijn vastgelegd in de door het college van burgemeester vast te stellen bijlage 2 van deze verordening.

artikel 5

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.

1.Met in achtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan binnengemeentelijke

afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA, systematisch gegevens verstrekt.

2.Deze binnengemeentelijke afnemers, de te verstrekken gegevens, alsmede de taken ten behoeve

2. waarvan de gegevens worden verstrekt staan vermeld in de door het college van burgemeester

2. en wethouders vast te stellen bijlage 3 van deze verordening.

artikel 6

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    met in achtneming van artikel 100, 2e lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan derden op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Deze derden, de te verstrekken gegevens, alsmede de doelen ten behoeve waarvan deze gegevens worden verstrekt staan vermeld in de door het college van burgmeester en wethouders vast te stellen bijlage 4 van deze verordening.

  • 3.

    Vertrekking is alleen mogelijk, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

artikel 7

Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen

als vermeld in het door het college van burgemeester en wethouders op 29 december 1999 vastgestelde beveiligingshandboek GBA.

artikel 8

Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

artikel 9

Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening persoonsregistraties vastgesteld op 14 december 1993 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking 8 weken na besluitvorming in de raad (3-2-2003) of eerder ( 1-1-2003) indien er geen verzoek wordt gedaan om over deze verordening een referendum te houden; De verordening werkt terug tot en met 1 september 2001.

  • 3.

    Na inwerkingtreding dient de verordening te worden gepubliceerd.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5.

    Deze verordening ligt voor een ieder ter inzage bij sectie Burgerzaken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Wierden op
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
A.Palland L.B. Kobes

A.Burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden, besluiten vast te stellen:

A.Bijlage I, ingevolge artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

A.In de basisregistratie van de gemeente Wierden zijn de volgende persoonsgegevens opgenomen:

A.(geslachts)naam

A.voorvoegsel

A.voorna(am)(en)

A.geslachtsaanduiding

A.geboortedatum

A.geboorteplaats

A.geboorteland

A.naamgebruik

A.burgerlijke staat

A.(geslachtsnaam) partner

A.voorvoegsel partner

A.indicatie geheim

A.adresgegevens

A.ingangsdatum adres

A.land van herkomst

A.datum vestiging in Nederland

A.overlijdensdatum

A.plaats van overlijden

A.land van overlijden

A.nationaliteit(en)

A.verblijfstitel

A.administratienummer

A.sofi-nummer

A.Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

A.van Wierden op .

A.De secretaris, de burgemeester,

A.Drs. J.C. Koldeweid L.B. Kobes

A.Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wierden, besluiten vast te stellen:

A.Bijlage 4, ingevolge artikel 6 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

A.Lijst van rechtspersonen en natuurlijke personen, als bedoeld in artikel 100 aan wie persoonsgegevens kunnen worden verstrekt,

A.Elke gegevensverstrekking op grond van dit artikel van de verordening aan rechtspersonen zonder winstoogmerk moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

A.■ verstrekking kan alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de

A. bescherming van de betrokkene dan wel de rechten of vrijheden van anderen;

A.■ de verstrekking moet worden gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en

A. in een juiste verhouding staan tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd.

A. Dit doel moet niet op minder ingrijpende wijze te bereiken zijn;

A.■ bij verstrekking aan particulieren voor een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de

A. uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist;

A.■ alle verstrekkingen op grond van dit artikel worden geprotocolleerd.

A.Aan de derden bedoeld in artikel 100 kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109, lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.

A.Wij behoudens ons het recht voor om de verstrekking te weigeren.

A.Persoonsgegevens (selecties) te verstrekken aan instellingen b.v. instellingen voor gezondheid, maatschappelijke dienstverlening en onderwijs en voorts ter beoordeling van ons college, worden niet rechtstreeks, in verband met het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, aan deze instellingen verstrekt.

A.In het kader van de hiervoor genoemde privacybescherming wordt de informatie over de personen, die tot een bepaalde doelgroep van de instellingen behoren, verzonden door de gemeente. De personen, die geselecteerd zijn, hebben dan zelf de keuze of zij willen reageren op een bepaald aanbod/schrijven van de instelling.

A.De instelling ontvangt dan de gevraagde (selectie) persoonsgegevens zelf niet; deze gegevens (selectie) blijft/blijven dus bij de gemeente.

A.Aan de volgende instellingen kunnen op grond van artikel 100 (vrije derden) persoonsgegevens worden verstrekt:

naam instelling

doel van de verstrekking

welke gegevens (zie verklaring hierna)

Reclassering Almelo

adresverificatie

1,2,3 en 4

Woningbouwvereniging SWWE

controle inschrijving

1,2,3 en 4

Stichting Maatschappelijk Werk N-W-Twente

adresverificatie

1,2,3,4

5 en 6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

GISA

bijhouden bestand aanvragers

1,2,3 en 6 ► systematisch overlijdensmutaties

Twenteborg ziekenhuis

bijhouden medische administraties

1,2,3 en 6 ► systematisch overlijdensmutaties

Raad voor de Kinderbescherming

uitvoering werkzaamheden

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

Waterschap Regge en Dinkel te Almelo

adresverificatie

1,2,3

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst

het direct of indirect bevorderen

van zorg

1,2,3

Nederlandse Rode kruis

adresverificatie

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

Stichting Vluchtelingenwerk Wierden

adresverificatie

1,2,3

Stadsbank Oost Nederland

adresverificatie

1,2,3

Stichting Meldpunt Zorgvragen Wierden-Enter

adresverificatie

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

Stichting Maatschappelijk Werk Wierden

adresverificatie

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

Impuls Almelo

adresverificatie

1,2,3

Duitse justitiële instanties die geld vorderen in

verband met opgelegde boetes

adresverificatie

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

Derden uit landen van de EU mits hun verzoek voldoet aan art. 13 van de Europese Richtlijn

95/46EC

adresverificatie

1,2,3

4,5,6 alleen als deze aantoonbaar nodig zijn

natuurlijke personen

organiseren van een reünie

1, 2, 3 alleen met schriftelijke toestemming van betrokkene

A.Met in achtneming van hetgeen is bepaald in artikel 100 Wet GBA kunnen uitsluitend de volgende gegevens worden verstrekt, waarbij artikel 88, 2e lid Wet GBA van toepassing is:

  • 1.

    de geslachtsnaam;

  • 2.

    de geslachtsnaam van de echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgeno(o)t(e) of geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner,de eerdere echtgeno(o)t(e) of geregistreerde partner;

  • 3.

    het adres (straatnaam, huisnummer, huisnummertoevoeging, postcode en woonplaats);

  • 4.

    de gemeente van inschrijving;

  • 5.

    de geboortedatum;

  • 6.

    de datum van overlijden

A.► deze instantie ontvangt wekelijks de mutatierapportage betreffende het overlijden van

A. inwoners van de gemeente Wierden.

A.De onder de nummers 1 t/m 6 genoemde gegevens zijn de zogenaamde “telefoonboekgegevens”.

A.Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

A.van Wierden op

A.De secretaris, de burgemeester,

A.Drs. J.C. Koldeweid L.B. Kobes

A.Artikelsgewijze toelichting op de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

A.Door vaststelling van deze verordening conform het gemeentelijke privacybeleid ten aanzien van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens.

A.De verordening is verdeeld in een aantal hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk bestaat uit algemene bepalingen die gelden voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. In het tweede hoofdstuk is uitwerking gegeven aan de vereisten van de Wet bescherming persoonsgegevens voor de wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Tenslotte staan in hoofdstuk drie de overige bepalingen.

A.hoofdstuk 1 algemene bepalingen

A.artikel 1

A.In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA, termen als bevolkingsadministratie spelen geen rol meer.

A.artikel 2 beheer

A.Als beheerder is aangewezen de chef van de sectie Burgerzaken zoals ook reeds is opgenomen in de beheerregeling GBA.

A.artikel 3 verbanden met andere registraties

A.Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De verantwoordelijke, in casu het college van burgemeester en wethouders, dient in een door dit college vast te stellen bijlage precies vast te leggen welke verbanden er tussen de verschillende administraties zijn gelegd. De GBA van de gemeente Wierden is gekoppeld aan de basisregistratie. De basisregistratie bestaat uit drie domeinen, t.w. personen, maatschappelijke objecten en vastgoed. Beheerder van de persoonsgegevens in de basisadministratie is de chef van de sectie Burgerzaken.

A.hoofdstuk 2

A.Bepalingen met betrekking tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

A.In dit hoofdstuk is de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt en aan wie persoonsgegevens binnengemeentelijk worden verstrekt en onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn. In een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen bijlage zijn de binnengemeentelijke afnemers vermeld en welke gegevens men kan raadplegen.

A.artikel 4

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang is het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of

muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Alleen daarvoor aangewezen medewerk(st)ers van de sectie Burgerzaken zijn geautoriseerd om mutaties te kunnen aanbrengen (vastgelegd in de beheerregeling GBA).

In een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen bijlage zijn de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers vast te leggen. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit echter niet voor de hand.

Voor buitengemeentelijke afnemers en derden geldt dat zij geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Voor de binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA-applicatie heeft diverse mogelijkheden om gegevens en functies af te schermen.

artikel 5

Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

In een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen bijlage 3 zullen de afdelingen worden opgenomen aan wie systematisch persoonsgegevens verstrekt (mutatierapportage) worden.

artikel 6

Overige verstrekkingen

In dit artikel worden de verstrekkingen aan de zogenaamde vrije derden geregeld, die het college van burgemeester en wethouders toestaan. Er mogen aan de derden alleen gegevens worden verstrekt, als wordt voldaan aan de in artikel 100 van de Wet GBA vermelde eisen, t.w.:

  • ·

    geen verstrekkingen aan rechtspersonen met winstoogmerk (commerciële instellingen);

  • ·

    per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking aangeven;

  • ·

    verstrekkingen kunnen alleen maar plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen;

  • ·

    onderzoeken of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens;

  • ·

    toetsen op proportionaliteit en subsidiariteit;

  • ·

    bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie dient te worden nagegaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden). Hiervoor kan bij het college bescherming persoonsgegevens navraag worden gedaan;

  • ·

    bij verstrekking aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is de gemeente verplicht om eerst uitdrukkelijk toestemming van de ingeschrevene te vragen.

    Ingevolge het hiervoor genoemde artikel mogen alleen de volgende gegevens worden verstrekt:

algemene verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtenoot of eerder geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

In dit hoofdstuk staat een drietal bepalingen over beveiliging, onvoorziene gevallen en slotbepaling.

artikel 7 beveiliging

Voor de GBA is een beveiligingshandboek vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Dit handboek moet voldoen aan de eisen die het Logisch Ontwerp GBA stelt. Artikel 31 van het besluit

GBA stelt o.a. dat er voorzieningen moeten worden getroffen van technische en organisatorische aard ter

beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen

onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Bovendien moet het transport van alternatieve media met GBA-berichten voldoen aan de geldende eisen

genoemd in het eerder vermelde Logisch Ontwerp.

artikel 8

Hierin wordt geregeld dat het college van burgemeester en wethouders, als verantwoordelijk orgaan,

bevoegd is over onvoorziene gevallen te besluiten.

artikel 9 Slotbepaling

citeertitel, datum van inwerkingtreding en ter inzage legging worden hierin geregeld.