Verordening cliëntenraad sociaal domein gemeente Wierden 2015

Geldend van 01-07-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2015

Intitulé

Verordening cliëntenraad sociaal domein gemeente Wierden 2015

Burgemeester en wethouders van Wierden maken (ter uitvoering van het besluit van de raad van 26 mei 2015) de tekst bekend van de Verordening Cliëntenraad sociaal domein gemeente Wierden 2015, zoals deze luidt op de datum van deze bekendmaking.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

VerordeningCliëntenraad Sociaaldomeingemeente Wierden2015

De raad van de gemeente Wierden, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van

[datumennummer];

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, art. 2.10 van de Jeugdwet en artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de doelgroepen of hun vertegenwoordigers dienen te worden betrokken bij het vormgeven van het beleid,

Besluit

Vast te stellen de Verordening Cliëntenraad Sociaal domein 2015 gemeente Wierden met ingang van juli 2015.

Artikel 1. Cliëntenraad Sociaal domein

  • 1.

    De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet en in artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een Cliëntenraad. De Cliëntenraad heeft de status van een adviescommissie ex art 84 van de gemeentewet en wordt ingesteld door de gemeenteraad.

  • 2.

    De Cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en bij de Jeugdwet betrokken personen.

  • 3.

    De Cliëntenraad bestaat uit ten minste negen en ten hoogste zestien personen.

  • 4.

    De Cliëntenraad bestaat uit cliënten uit de verschillende doelgroepen of hun vertegenwoordigers.

Per doelgroep of cluster van doelgroepen kunnen maximaal twee vertegenwoordigers lid zijn van de Cliëntenraad.

  • 5.

    De leden en de voorzitter worden door het college benoemd, op voordracht van de Cliëntenraad.

  • 6.

    De Cliëntenraad kan organisaties verzoeken vertegenwoordigers voor te dragen om zitting te nemen in de Cliëntenraad.

  • 7.

    De zittingsduur van de leden en voorzitter is vier jaar en kan daarna voor vier jaar worden verlengd.

  • 8.

    Bij tussentijds aftreden van leden voorziet de afvaardigende organisatie in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn.

  • 9.

    De Cliëntenraad wordt voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter.

  • 10.

    Bij afwezigheid van de voorzitter draagt de Cliëntenraad zorg voor aanwijzing van een vervanger uit zijn midden.

  • 11.

    De Cliëntenraad komt ten minste zes maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 12.

    Indien er geen Cliëntenraad binnen de gemeente Wierden functioneert, zullen burgemeester en wethouders de totstandkoming van een Cliëntenraad actief bevorderen.

Artikel 2. Ambtelijk secretaris

Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de Cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2. Doelstellingen, taken en bevoegdheden

Artikel 3. Doelstellingen

Het doel van de Cliëntenraad is dat cliënten en/of hun vertegenwoordigers invloed uitoefenen op het lokale – en waar mogelijk regionale beleid op het terrein van de Participatiewet, de Jeugd wet en de Wmo 2015; vanuit een onafhankelijke positie zijn zij optimaal betrokken bij de voorbereiding, vaststelling en evaluatie van het beleid.

Artikel 4. Taken van gemeentebestuur

  • 1. Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college binnen het Participatie-, jeugd- en Wmo-beleid, advies aan de Cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de Cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 3. Het gemeentebestuur zorgt ervoor dat de Cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 5. Ondersteuning Cliëntenraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Cliëntenraad. Het college:

  • a.

    stelt een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    stelt ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Cliëntenraad is verzocht;

  • c.

    zorgt ervoor dat aan de Cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de Cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (braille, grootletterschrift, daisy-rom);

  • d.

    zorgt ervoor dat er tussen de verantwoordelijk portefeuillehouder voor Wmo, Jeugd en Participatie en de Cliëntenraad minimaal twee keer per kalenderjaar overleg plaatsvindt, waardoor beide partijen punten kunnen agenderen;

  • e.

    indien van toepassing, ziet erop toe dat de Cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

  • f.

    draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van de Cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering of voorziening.

Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

  • 1.

    De Cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

  • 3.

    De adviezen worden schriftelijk door middel van brieven of verslagen kenbaar gemaakt.

  • 4.

    De Cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

  • 5.

    De Cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over de uitvoering van het SW-bedrijf Soweco.

Hiervoor heeft Soweco NV een ondernemingsraad conform de Wet op de Ondernemingsraden.

6.De Cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente zal de Cliëntenraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 7. De vergadering

  • 1. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijk secretaris of voorzitter.

  • 2. De Cliëntenraad kan derden uitnodigen in verband met een van de agendapunten.

  • 3. De Cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met een meerderheid van stemmen genomen.

Artikel 8. Budget Cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met: speciale faciliteiten vanwege beperking, onkostenvergoeding, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3. Jaarlijks voor 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande kalenderjaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gesteld budget.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 9. Evaluatie

De samenwerking tussen de gemeente en de Cliëntenraad wordt jaarlijks geëvalueerd.

Artikel 10. Intrekken oude verordening

  • 1. De ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Wierden 2012’ wordt ingetrokken.

  • 2. De ‘Verordening cliëntenparticipatie Wmo’ wordt ingetrokken.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, met betrekking tot het Participatie-, Jeugd- of Wmo-beleid, beslist het college van burgemeester en wethouders in overleg met de Cliëntenraad.

  • 2.

    Beklag over de uitvoering van deze verordening kan worden gedaan bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenraad Sociaal domein gemeente

Wierden 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Wierden op 22 juli 2015. De voorzitter, De secretaris,

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet, artikel 10 van de Jeugdwet en artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.

Om een goede werking van de Cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de Cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.

Het genoemde artikel uit de Participatiewet draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 1. Cliëntenraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de

hand een Cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de Cliëntenraad worden benoemd door

het college op voordracht van de Cliëntenraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

Tweede lid

Een evenredige vertegenwoordiging van de verschillende groepen in de Cliëntenraad is het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).

Artikel 2. Ambtelijk secretaris

Op grond van de in deze verordening genoemde wetten moet worden voorzien in ondersteuning om de Cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtelijk secretaris aan de Cliëntenraad toegevoegd.

De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de Cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen.

Artikel 4. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de Cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de Cliëntenraad, dan kan het advies van de Cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door het college (en vervolgens de gemeenteraad) te nemen besluit.

Nadere toelichting als het derde lid overgenomen wordt

Het wordt belangrijk geacht dat de Cliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het derde lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat de Cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 5. Ondersteuning Cliëntenraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de Cliëntenraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot informatie. Het college zorgt in deze voor adequate ondersteuning van de Cliëntenraad.

Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

De Cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het streven is om een advies uiterlijk10 werkdagen voordat het college voornemens is het beleid vast te stellen uit te brengen door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.

Het genoemde artikel uit de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie of gegevens is hieronder weergegeven.

Artikel 2:5

Artikel 2:5

  • 1.

    Een ieder die is betrokken bij de uitvoering van de taak van een bestuursorgaan en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

  • 2.

    Het eerste lid is mede van toepassing op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die door een bestuursorgaan worden betrokken bij de uitvoering van zijn taak, en op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die een bij of krachtens de wet toegekende taak uitoefenen.

Artikel 8. Budget Cliëntenraad

Het budget is ter vrije besteding van de Cliëntenraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college.

De Cliëntenraad moet jaarlijks voor 1 april een begroting ter goedkeuring indienen. Ook moet de Cliëntenraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.