Regeling vervallen per 01-01-2020

Delegatieverordening

Geldend van 15-04-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Delegatieverordening

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    de wet: de Gemeentewet;

  • 2.

    de Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • 3.

    delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent op grond van onderhavige verordening of enige andere verordening van de raad;

  • 4.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Artikel 2

Aan het college worden de volgende bevoegdheden gedelegeerd:

Artikel 3

  • 1.

    Het college stelt de raad op de hoogte van de krachtens delegatie genomen besluiten door toezending van de besluitenlijst van het college.

  • 2.

    Ingeval een gedelegeerde bevoegdheid is gemandateerd behoeft van een krachtens deze bevoegdheid genomen besluit geen mededeling te worden gedaan aan de raad.

Artikel 4

Het college houdt een register bij van de aan hem gedelegeerde bevoegdheden.

Artikel 5

Het college moet voor 31 december van het jaar waarin de zittingsperiode van de raad is aangevangen, een evaluatie van deze verordening aan de raad voorleggen.

Artikel 6

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 februari 2012.

De voorzitter, De griffier,

DELEGATIEREGISTER op grond van artikel 4 van de Delegatieverordening.

7 februari 2012

Grondslag delegatie (medebewind of 156 Gemw)

Delegatiebesluit (artikel van een Verordening of delegatiebesluit)

Datum delegatiebesluit

Delegataris (college)

Omschrijving bevoegdheid van delegataris

Regelgevende of uitvoerende bevoegdheid van delegataris

156 Gemw

Artikel 2, lid 1 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Onttrekken van een weg aan de openbaarheid

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 2 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Vaststellen grenzen van de bebouwde kom

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 3 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Voeren van rechtsgedingen over zaken die de gemeenteraad aangaan

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 4 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Voeren van overleg waarbij de raad als bestuursorgaan is betrokken ingevolge artikel 10:30 en 10:41 Awb (goedkeuring)

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 5 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Beslissingen in het kader van de Wet dwangsom

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 6 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Beslissingen in het kader van rechtstreeks beroep

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 7 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Beslissingen in het kader van de beslissing op een bezwaarschrift

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 8 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Indienen van zienswijzen in het kader van een gemeenschappelijke regeling tegen de ontwerpbegroting of wijzigingen daarvan

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 9 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Indienen van zienswijzen in het kader van een gemeenschappelijke regeling tegen de jaarrekening

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Artikel 2, lid 10 Delegatieverordening

2 februari 2012

College

Beslissingen in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

Ambtenarenwet

11 oktober 2012

werkgeverscommissie

Uitvoering geven aan alle bevoegdheden die de raad heeft als werkgever van de griffie op grond van de Ambtenarenwet.

Uitvoerende bevoegdheid

156 Gemw

107e, lid 2, Gemeentewet

11 oktober 2012

werkgeverscommissie

Benoemen, schorsen of ontslaan van op de griffie werkzame ambtenaren.

Uitvoerende bevoegdheid

Artikel 6 Wet Bag Medebewind

Artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) Gemeente Wijchen

8 mei 2014

College

Het vaststellen van ligplaatsen en standplaatsen. Het toekennen nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen. Het bepalen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen. Het geven van regels ten aanzien van de indeling, de vaststelling en de toekenning en de afbakening.

Regelende en uitvoerende bevoegdheid

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 11.12 Verordeningvoorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeen-te Wijchen 2015 (Verder VoWmo)

16 oktober 2014

College

Nadere regels over hoogte van het PGB.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 12.2 Vo Wmo

16 oktober 2014

College

Nadere regels met betrekking tot de controle van de besteding.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 13.9 Vo Wmo

16 oktober 2014

College

Nadere regels ten aanzien van de vaststelling van de omvang van de bijdrage in de kosten.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 17.2 Vo Wmo

16 oktober 2014

College

Nadere regels inhoudende de criteria ten behoeve van een mantelzorgcompliment.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 18.2 Vo Wmo

16 oktober 2014

College

Nadere regels over de tegemoetkoming in de meerkosten van personen met een berperking of chronische psychische of psychosociale problemen.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.1.3 WMO medebewind

Artikel 22.4 Vo Wmo

16 oktober 2014

College

Nadere regels inzake het betrekken van ingezetenen bij beleid.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.10 Jeugdwet medebewind

Artikel 17.4 Verordening Jeugdhulp gemeente Wijchen 2015 (verder vo jeugd)

16 oktober 2014

College

Nadere regels inzake het betrekken van ingezetenen bij beleid.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.9 Jeugdwet medebewind

Artikel 2.3 Vo jeugd

16 oktober 2014

College

Nadere regels met betrekking tot overige individuele voorzieningen.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

2.9 Jeugdwet medebewind

Artikel 11.8 Vo jeugd

16 oktober 2014

College

Nadere regels over de hoogte van het PGB.

Regelgevende bevoegdheid in het kader van medebewind.

Artikel 6 Wet Bag medebewind

Artikel 2, lid 1, Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Wijchen

8 mei 2014

College

Het college kan desgewenst de woonplaats(en), al dan niet op basis van bouwblokken, in wijken en buurten verdelen en aanduiden met namen, zo nodig met letters en nummers.

Uitvoerende bevoegdheid

Artikel 6 Wet Bag medebewind

Artikel 2, lid 2, Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Wijchen

8 mei 2014

College

Het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke gebouwen en bouwwerken.

Uitvoerrende bevoegdheid

Voetnoot

[1]

ABRS 15 februari 1999, Gst, 1999, 7098, 2.

Algemene toelichting

Delegatie is het overdragen van een bevoegdheid. Het overdragende bestuursorgaan, zoals hier de raad, wordt delegans genoemd. De ander die de bevoegdheid ontvangt wordt de delegataris genoemd. Delegatie heeft tot gevolg dat de raad de verantwoordelijkheid voor de bevoegdheid verliest. Het college oefent de verkregen bevoegdheid onder eigen naam en eigen verantwoordelijkheid uit. Na delegatie is het college ook bevoegd een beslissing op bezwaar te nemen. Ook de voorbereidingshandelingen, zoals het verzenden van een ontvangstbevestiging, het horen, een verdagingsbesluit en een besluit tot buiten behandeling laten, vallen onder het delegatiebesluit. (Sub)delegatie is alleen mogelijk indien de bevoegdheid (tot (sub)delegatie) bij wet is voorzien.

In artikel 156 van de Wet is een algemene bevoegdheidsgrondslag opgenomen voor delegatie. Het komt er op neer dat alle delegatie is toegestaan tenzij 1) de aard van de bevoegdheid zich ertegen verzet of 2) in bepaalde categorieën van gevallen. In de volgende categorieën van gevallen is geen delegatie mogelijk: de instelling van of regels voor de rekenkamer, het instellen van onderzoek, de vaststelling van de begroting en jaarrekening, het stellen van straf op overtreding van een verordening, verordeningen met betrekking tot financieel beleid, de aanwijzing van een accountant en de heffing van bepaalde belastingen. De bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen door strafbepaling of bestuursdwang te handhaven kan slechts worden gedelegeerd voor zover het gaat om het vaststellen van nadere regels. De vraag wanneer de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen delegatie, is casuïstisch. Delegatie is in ieder geval ongeoorloofd als het gaat om bijvoorbeeld de inspraakverordening, het wijzigen van de naam van de gemeente of een voorbereidingsbesluit. [1]

Aan de overdracht van een bevoegdheid kunnen geen voorwaarden worden verbonden. Dit zou uit oogpunt van rechtszekerheid bezwaarlijk zijn. Indien wel voorwaarden aan delegatie worden verbonden, leidt niet-naleving hiervan er dan ook niet toe dat de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid ongeldig moet worden geacht. Aan een delegatiebesluit kunnen wel voorschriften worden verbonden. Deze voorschriften mogen echter niet het wezen van het delegatiebesluit aantasten.

Het staat het college vrij een gedelegeerde bevoegdheid te mandateren. Hiervoor is geen toestemming nodig van de raad.

Op grond van artikel 10:19 van de Awb dient in een op grond van delegatie genomen besluit, te worden verwezen naar het delegatiebesluit. Indien een besluit wordt voorgelegd aan het college, vanwege het ontbreken van mandaat, wordt in het collegeadvies melding gemaakt van het delegatiebesluit.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Er is geen sprake van delegatie indien een bevoegdheid aan het college wordt toegewezen in een autonome verordening. In dat geval is sprake van attributie. Attributie is het (voor de éérste maal) in het leven roepen van een bevoegdheid door de wetgever. Meestal gebeurt dit door de formele (grond)¬wetgever. Maar ook de gemeenteraad kan in een verordening nieuwe bevoegdheden in het leven roepen als het gaat om de ‘huishouding’ van haar gemeente. De gemeente heeft op dit onderdeel autonomie en hoeft zich niet te laten leiden door de hogere wetgever. Indien het college op deze manier de beschikking krijgt over een bevoegdheid dan is geen sprake van delegatie maar van attributie. Een voorbeeld hiervan zijn de vele bevoegdheden in de Algemene Plaatselijke Verordening. Verder spreekt dit artikel voor zich.

Artikel 2, lid 1

Op grond van de Wegenwet heeft de raad de bevoegdheid om een weg aan de openbaarheid te onttrekken. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij de inrichting van een nieuw bedrijventerrein of woonwijk.

Deze bevoegdheid moet worden onderscheiden van een verkeersbesluit. Deze bevoegdheid ligt op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet bij het college. Voorheen, tot 2006, lag deze bevoegdheid overigens wel bij de raad. Een verkeersbesluit voegt iets toe aan of beperkt de gebruiksmogelijkheden van een weg. Hierbij kan gedacht worden aan het instellen van eenrichtingsverkeer of een stopverbod. Een verkeersbesluit kan ook een tijdelijke maatregel inhouden bestaande uit het afsluiten van de weg in verband met wegwerkzaamheden. Bij verkeersbesluiten is geen sprake van het onttrekken van de openbaarheid aan de weg.

Artikel 2, lid 2

Op grond van de Wegenverkeerswet stelt de raad de grenzen van de bebouwde kom vast.

Artikel 2, lid 3

Het voeren van rechtsgedingen zoals het inbrengen van een verweerschrift of de vertegenwoordiging in rechte, kan praktisch gezien niet door de raad zelf worden verricht. Het gaat hierbij om bevoegdheden waarbij zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad worden genomen. Als immers het primaire besluit gedelegeerd is aan het college, beslist het college ook op het bezwaar en voert de betreffende rechtsgedingen. De raad wordt hierover zo snel mogelijk, mondeling ofwel schriftelijk, geïnformeerd.

Deze bepaling dient niet verward te worden met de bevoegdheid van de burgemeester om de (privaatrechtelijke) gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen op grond van artikel 171 van de wet. Ook ziet dit delegatiebesluit niet op een besluit tot het voeren van een rechtsgeding. Deze bevoegdheid is aan het college toegekend in artikel 160, eerste lid, onder f, van de wet. Als het gaat over een zaak van de raad, kan de raad in voorkomende gevallen anders beslissen. Onder omstandigheden resteert dus een raadsbevoegdheid. Het gaat dan om rechtsgedingen rondom raadsbesluiten. In artikel 169, vierde lid, van de wet is de verzwaarde inlichtingenplicht voor het college geregeld. Via deze constructie kan de raad desgewenst anders besluiten conform artikel 160, eerde lid, onder f van de Wet. Het voert te ver deze raadsbevoegdheid te delegeren. Nogmaals, dit delegatiebesluit omvat niet de bevoegdheid uit artikel 160 van de wet tot het instellen van een rechtsgeding.

Artikel 2, lid 4

Deze bepaling omvat ook overleg in de zin van artikel 10:30 en 10:41 van de Awb. Hierin is bepaald dat gedeeltelijke goedkeuring of onthouding van goedkeuring respectievelijk vernietiging van een besluit niet eerder plaatsvindt dan na overleg met het betrokken bestuursorgaan. Indien een dergelijke situatie zich voordoet, vindt overleg plaats met het college.

Artikel 2, lid 5

Paragraaf 4.1.3 van de Awb gaat over beslistermijnen alsmede de dwangsom en de positieve beschikking bij niet tijdig beslissen. Vanuit praktische overwegingen ligt het in de rede om dergelijke procesbesluiten te delegeren. Dit delegatiebesluit omvat de volgende bevoegdheden:

  • 1.

    het meedelen van de overschrijding van een beslistermijn op grond van artikel 4:14 van de Awb;

  • 2.

    mededelingen in relatie tot opschorting van de beslistermijn op grond van artikel 4:15 van de Awb;

  • 3.

    het vaststellen van de hoogte van de dwangsom op grond van artikel 4:18 van de Awb;

  • 4.

    het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen op grond van artikel 4:20 van de Awb.

  • 5.

    het bekendmaken van en het verbinden van voorschriften aan een van rechtswege verleende beschikking op grond van artikel 4:20c respectievelijk 4:20f van de Awb.

Artikel 2, lid 6

Een bezwaarmaker kan bij het bestuursorgaan verzoeken om de bezwaarfase over te slaan. Deze werkwijze staat bekend als ‘rechtstreeks beroep’. Indien het bestuursorgaan hiermee instemt, wordt de zaak rechtstreeks doorgezonden naar de administratieve rechter. Vanuit praktische overwegingen ligt het in de rede om een dergelijk procesbesluit te delegeren. Het gaat hierbij om de situatie dat zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad wordt genomen.

Artikel 2, lid 7

Ingevolge artikel 7:10 van de Awb dient, in geval een commissie is ingesteld zoals in de gemeente Wijchen, binnen 12 weken op een bezwaarschrift te worden beslist. Deze termijn kan worden verdaagd. Het gaat hierbij om de situatie dat zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad wordt genomen. Vanuit praktische overwegingen ligt het in de rede om een dergelijk procesbesluit te delegeren.

Artikel 2, lid 8

Ingevolge de Wet gemeenschappelijke regelingen kunnen de raden zienswijzen inbrengen tegen de ontwerp begroting en de wijziging van de begroting. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerp-begroting of wijziging van de begroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden. Deze termijn bedraagt vaak enkele weken. Volgens de Delegatieverordening 2008 was deze bevoegdheid gedelegeerd mits overleg plaatsvond met de betreffende raadscommissie. Het blijkt vanwege de vergadercyclus lastig te zijn deze voorwaarde na te leven. Vanuit praktisch oogpunt ligt het dan ook in de rede deze voorwaarde niet op te nemen.

Dit delegatiebesluit heeft géén betrekking op de situatie dat de door de gemeenschappelijke regeling gevraagde bijdrage hoger is dan het daarvoor gereserveerde bedrag in de programmabegroting van de gemeente Wijchen èn niet in overeenstemming is met het beleid zoals dat is vastgelegd in de programmabegroting. Indien de gevraagde bijdrage hoger is dan het bedrag dat daarvoor is gereserveerd in de programmabegroting van de gemeente Wijchen, betekent dit een uitzetting van de begroting van de gemeente Wijchen. Bij een uitzetting van de begroting dient de raad, op basis van zijn budgetrecht, een besluit te nemen. Het college dient zijn zienswijze af te stemmen met de raad. Indien dit vanwege de vergadercyclus niet kan, dan raadpleegt het college de betreffende raadscommissie. De raad behoudt in deze gevallen haar beslisbevoegdheid.

Artikel 2, lid 9

De Wgr bevat een summiere regeling met betrekking tot de vaststelling van de jaarrekening. De wet bepaalt alleen, dat de vaststelling van de jaarrekening door het algemeen bestuur geschiedt in het jaar volgend op dat waarop deze betrekking heeft, en dat het dagelijks bestuur de rekening binnen twee weken na vaststelling, doch uiterlijk op 15 juli, naar Gedeputeerde Staten stuurt. In aanvulling daarop wordt in verschillende gemeenschappelijke regelingen de mogelijkheid geboden aan de raad om zienswijzen tegen de jaarrekening in te brengen. Deze termijn bedraagt vaak enkele weken. Volgens de Delegatieverordening 2008 was deze bevoegdheid gedelegeerd mits overleg plaatsvond met de betreffende raadscommissie. Het blijkt vanwege de vergadercyclus lastig te zijn deze voorwaarde na te leven. Vanuit praktisch oogpunt ligt het dan ook in de rede deze voorwaarde niet op te nemen,

De delegatie heeft géén betrekking op de situatie dat de door de gemeenschappelijke regeling gevraagde bijdrage hoger is dan het daarvoor gereserveerde bedrag in de programmabegroting van de gemeente Wijchen. Indien de gevraagde bijdrage hoger is dan het bedrag dat daarvoor is gereserveerd in de programmabegroting van de gemeente Wijchen, betekent dit een uitzetting van de begroting van de gemeente Wijchen. Bij een uitzetting van de begroting dient de raad, op basis van zijn budgetrecht, een besluit te nemen. Het college dient zijn zienswijze af te stemmen met de raad. Indien dit vanwege de vergadercyclus niet kan, dan raadpleegt het college de betreffende raadscommissie. De raad behoudt in deze gevallen haar beslisbevoegdheid.

Artikel 2, lid 10

Conform de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan iedereen een verzoek om informatie over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan. Ook bestuurlijke aangelegenheden van de gemeenteraad vallen onder de reikwijdte van de Wob. Dit betekent dat documenten in verband met een beleidsterrein van de gemeenteraad met inbegrip van de voorbereiding en de uitvoering van beleid, in principe openbaar zijn. Binnen vier weken, dit is inclusief twee weken verdaging, dient op een Wob verzoek te worden beslist. Gelet op deze korte termijn wordt deze bevoegdheid gedelegeerd.

Artikel 3

Ingevolge deze bepaling worden enkele algemene voorschriften gesteld omtrent het uitvoeren van delegatiebesluiten in het algemeen. Deze voorwaarden gelden dus ook voor andere delegatiebesluiten dan op grond van onderhavige delegatieverordening. Zo zijn in de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning enkele bevoegdheden gedelegeerd. Ingevolge het eerste lid kan de raad zichzelf inzicht verschaffen in de mate waarin gebruik gemaakt wordt van een delegatiebesluit.

Artikel 4

In het register worden in ieder geval de delegatiebesluiten opgenomen welke op grond van onderhavige delegatieverordening worden gedelegeerd. Daarnaast wordt het register aangevuld met andere delegatiebesluiten, bijvoorbeeld de besluiten op grond van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning. In ieder geval worden toekomstig te nemen delegatiebesluiten in dit register opgenomen. Ten behoeve van het bijhouden van dit register worden delegatiebesluiten expliciet als beslispunt opgenomen. Dit is enerzijds van belang voor de raad. Een besluit tot delegatie moet bewust worden genomen. Het is niet wenselijk dat delegatiebesluiten verkapt in een verordening worden opgenomen. Daarnaast wordt hiermee ook een bijdrage geleverd aan het verschaffen van inzicht in de mate waarin de raad ‘ruimte’ geeft aan het college. In het register wordt kort de overgedragen bevoegdheid beschreven alsmede de datum en grondslag van het delegatiebesluit.

Artikel 5

De raad verwacht dat het college het initiatief neemt om de delegatieverordening te evalueren en, indien nodig vergezeld met een voorstel tot wijziging, aan de raad voor te leggen.

Artikel 6

Dit artikel spreekt voor zich.

Aldus vastgesteld door in de openbare raadsvergadering van 11 december 2014.

De voorzitter, De griffier,